2025-07-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Du har helt rätt! I många kommuner , bla min egen sitter M & S I majoritetsstyre och funkar klart bättre än med Allianspartierna + MP. Bara massa urvattnade kompromisser då och nu snabba beslut. Om de är bra eller ej får framtiden utvisa! Tror det räcker till majoritet som det ser ut idag och ärligt talat: Vad skiljer S & M på risknivå gällande förslag etc? Inte mycket faktiskt.
Kan hålla med,borgar-vänster med primitivt självstyre passar hjälplösa invånare bra.
Citera
2025-07-22, 12:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
lösningen för m är att bilda regering med s

men det är ju inte säkert att s tycker att det är 1 bra ide?

fast å andra sidan måste ju sossarna inse att det kommer att bli jobbigt med den rödgröna röran och att det borde vara lättare komma överens med m?

Ja eftersom S och M nästan för samma politik i dag så kan de lika gärna gå ihop och få egen majoritet. Skulle nog vara bra på många sätt.
Citera
2025-07-22, 12:42
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja eftersom S och M nästan för samma politik i dag så kan de lika gärna gå ihop och få egen majoritet. Skulle nog vara bra på många sätt.

Bästa lösningen.

M behåller makten. Bali får fel. (S) + M garanterar stabilitet.
Citera
2025-07-22, 12:53
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Vad ska han där att göra? Jämte folklistan det mest meningslösa politiska initiativet på många årtionden.
MED är ett parti för främst missnöjda M-väljare, men just nu har du rätt. MED bildades som en protest mot Reinfeldt/Kinberg-Batra och Decemberöverenskommelsen. Iom. att DÖ har upphävts så finns inte det som argument längre. Däremot menar jag att MED på många sätt fyllde en funktion i att skapa Tidösamarbetet. Ffa. M och KD kände hotet från MED om de hade fortsatt vägra samarbeta med SD för att få bort vänsterblocket.
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
På invandrings och utvisningsfronten har du ju med rätt. Tidö var för dåligt förberedda på flera områden. Fyra år är inte så jävla lång tid att få till förändringar i ett samhälle som är på väg helt åt fel håll. Man skulle haft bättre planer och strategier redan klara att sjösätta så fort det bara gick att få igenom det.
Jag tror att problemet var att M/KD/L in i det sista hoppades på att kunna ta makten utan SD och inväntade valresultatet 2022. Efter valet blev det uppenbart att de behövde SD eftersom C var för små.

Tidöavtalet tror jag utarbetades under en ganska stor stress och för SD:s del var det första gången som de ingick ett mer omfattande samarbete med andra partier på riksnivå. Problemet med SD var att de nästan helt saknade (eller inte fick igenom) skarpa förslag som kunde genomföras redan under mandatperioden. Många av deras punkter kräver grundlagsändring. Det blir svårt att förmå folket till att rösta på ett parti igen som inte har något konkret att visa upp typ "kolla vad vi gjorde!".
Citat:
Ursprungligen postat av ronjaee
Det vet jag inte men ska fråga. Vet bara att de upplevde det som att övriga partimedlemmar, även med ministerposter, blev aktivt motarbetade och tystade när de framförde avvikande åsikter.
Tobias Billström blev tagen i örat när han talade om volymer, så du har helt rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det som HAR ändrats är t.ex. att flerbarnstillägget tagits väck och att tillgången till existerande offentliga system enligt utredning ska begränsa tillgången för personer som kommer från ett land utanför EU/EES måste ha bott lagligt i Sverige i minst fem år under en 15‑årsperiod.

Ekonomiskt bistånd (socialbidrag/försörjningsstöd) kommer kräva fem års laglig vistelse utan avbrott.

Huvuddelen av ändringarna kommer att gälla först 2027, vilket innebär att nästa regering KAN ändra lagstiftningen som är på väg efter utredning.
Det är det här som blir problemet för just SD. Det mesta av vad de vill driva är saker som kommer först 2027, och då har deras väljare redan tröttnat och blivit arga på sänkt a-kassa.
Citera
2025-07-22, 12:53
Avstängd
Kungenshoras avatar
Hoppas det är sista gången M får makten, maken till smygfascister får man leta efter.
De talar om rätten att äga till förbannelse men kroppslig autonomi är ingenting värt.
Varför ska företag ha rätten att äga massa lös egendom, värdepapper och immateriella upphovsrätter när min egen kropp inte ens ses som min egendom?
Jävla hycklare som tror det är OK att staten tvångsinjicerar droger i min kropp samtidigt som jag inte ens får använda heliga örter i medicinskt syfte, det är slaveri M vill ha.

Nej en ideologi som baseras på rätten till egendom som den högsta rätten samtidigt som min egen kropp inte ens erkänns som min egendom är inget annat än hyckleri.
Hoppas skiten försvinner!
Citera
2025-07-22, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Hoppas det är sista gången M får makten, maken till smygfascister får man leta efter.
De talar om rätten att äga till förbannelse men kroppslig autonomi är ingenting värt.
Varför ska företag ha rätten att äga massa lös egendom, värdepapper och immateriella upphovsrätter när min egen kropp inte ens ses som min egendom?
Jävla hycklare som tror det är OK att staten tvångsinjicerar droger i min kropp samtidigt som jag inte ens får använda heliga örter i medicinskt syfte, det är slaveri M vill ha.

Nej en ideologi som baseras på rätten till egendom som den högsta rätten samtidigt som min egen kropp inte ens erkänns som min egendom är inget annat än hyckleri.
Hoppas skiten försvinner!
Menar du legalisera marijuana? Vilka partier vill legalisera?
Citera
2025-07-22, 13:10
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Valet står mellan svenskar (högersidan) och invandrare (vänstersidan) och invandrarna blir bara fler hela tiden. Snart finns ingen återvändo.
Citera
2025-07-22, 13:13
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Menar du legalisera marijuana? Vilka partier vill legalisera?
Givetvis som en del i att acceptera den egna kroppen som min egendom med vilken jag gör vad jag vill.
Moderaterna har just egendomsfrågan som sin paradgren, rot och rut ska ges för att bättra på värdet på villan köpt med banklån, ett lån som fattiga inte får.
Inget politiskt parti erkänner kroppslig autonomi men för ett parti som har privat egendom som högsta värde är det extra illa att de inte erkänner den egna kroppen som tillhörande det privata.

"Staten ska inte lägga sig i det privata", hur ofta hör man inte det från moderater?
Men att staten får både tvångsinkludera och tvångsexkludera droger i min privata kropp, det är moderaterna ivriga anhängare till!
Citera
2025-07-22, 13:37
Medlem
Citat:
Givetvis som en del i att acceptera den egna kroppen som min egendom med vilken jag gör vad jag vill.
Moderaterna har just egendomsfrågan som sin paradgren, rot och rut ska ges för att bättra på värdet på villan köpt med banklån, ett lån som fattiga inte får.
Inget politiskt parti erkänner kroppslig autonomi men för ett parti som har privat egendom som högsta värde är det extra illa att de inte erkänner den egna kroppen som tillhörande det privata.

"Staten ska inte lägga sig i det privata", hur ofta hör man inte det från moderater?
Men att staten får både tvångsinkludera och tvångsexkludera droger i min privata kropp, det är moderaterna ivriga anhängare till!
Nja, det spelar ju ingen större roll när inget parti förespråkar det du vill.
Alla säger ”nej”, vad har det för betydelse vem som säger ”nej” högst?
Citera
2025-07-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
M hade kunnat säga att reglerna är lika för alla formellt. T.ex. flerbarnstillägget är inte etniskt baserat de jure, även om alla vet att det nästan uteslutande är vissa invandrargrupper som de facto gynnas av det. Däremot tror jag att M måste välja en ledare som står på sig, och inte en strykrädd betahane.
Hanif Bali har själv sagt i någon intervju att det som gjorde SD så stora under Reinfeldtåren var just att M helt var blinda för de bidragen som gick till invandrare. Dåvarande regeringen skar ned a-kassan och vissa förtidspensioner för arbetsskador, vilket i betydligt högre grad påverkade svenskar som var arbetslösa och/eller invalider. De bidragen som gick till invandrare vågade eller ville man inte göra någonting åt, vilket ledde till att många svenskar (korrekt enligt mig) ansåg att Reinfeldt favoriserade invandrare. Uttalanden som "ursvenskt är barbariet" och "Sverige tillhör de som kommer hit mitt i livet" gjorde det inte direkt svårare för SD att vinna över missnöjda svenskar från M. Tyvärr rådde det väl en stark personkult kring Reinfeldt inom M, eftersom han lyckades lägga partiet på 30% 2010. Vissa tog det som intäkt för att han var en bra ledare, och förbisåg förmodligen att för många var det en proteströst emot Mona Sahlin mer än en röst för Reinfeldt.

Att M inte heller den här gången har lärt sig av det misstaget är lite besynnerligt.
Det var fler invandrare i landet 2022 än 2018 osv., skulle invandring garantera vänsterstyre så skulle vi aldrig fått den här regeringen. Det är en alldeles för enkel världsbild du målar upp, tycker jag.

Jag tror Moderaterna kallt räknade med att det bara skulle bli en regeringsperiod.
Det är därför dom verkligen hårdpushat att få ut så mycket borgerlig politik som möjligt innan 2026 och helt dissat SDs förslag.
Sänkt skatt för dom rikaste, underlättande för kapital, försämra A-kassan osv.
Ingen tidigare högerregering har lyckats montera ned A-kassan.
På ytan verkar det inte vara så stor skillnad mot det tidigare systemet, men dom stora förändringarna ligger i hur man beräknar dagersättningen och i att långtidsarbetslösa hamnar på 5400:- innan skatt per månad.
Det kommer drabba många äldre utslitna arbetare som ännu inte kan ta ut pension.
Många av dom SD och S väljare som knappats kommer rösta på M eller SD i framtiden.
Senast redigerad av BambuBengt 2025-07-22 kl. 13:42.
Citera
2025-07-22, 13:42
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Nja, det spelar ju ingen större roll när inget parti förespråkar det du vill.
Alla säger ”nej”, vad har det för betydelse vem som säger ”nej” högst?
Jag har förklarat detta.
De här borgerliga partierna har sålänge jag minns kapitaliserat på att föra krig mot statligt ägande men att staten äger den egna kroppen har de inte ägnat en tanke åt!
Vilka jävla idioter!
Citera
2025-07-22, 13:48
Medlem
Citat:

Låt mig utveckla tankegången.

Jag är helt med på ”min kropp, min egendom” men det fungerar ju inte riktigt så. Ingen existerar i ett vakuum, det jag gör med min kropp påverkar min omgivning. Om jag tar starka droger blir jag en börda, en överdos kräver att samhällsapparaten kickas igång för att rädda mitt liv. När någon går till jobbet är deras syfte knappast att skapa värden så att mitt liv kan räddas trots att jag orsakat mitt problem på egen hand.

För att ”min kropp, min egendom” ska vara rättvist måste jag klippa alla band med samhället, bajsa på samhällskontraktet, vilket jag inte är beredd att göra. Moderaterna drar detta till sin spets. Förstår du hur jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in