Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
M hade kunnat säga att reglerna är lika för alla formellt. T.ex. flerbarnstillägget är inte etniskt baserat de jure, även om alla vet att det nästan uteslutande är vissa invandrargrupper som de facto gynnas av det. Däremot tror jag att M måste välja en ledare som står på sig, och inte en strykrädd betahane.
Hanif Bali har själv sagt i någon intervju att det som gjorde SD så stora under Reinfeldtåren var just att M helt var blinda för de bidragen som gick till invandrare. Dåvarande regeringen skar ned a-kassan och vissa förtidspensioner för arbetsskador, vilket i betydligt högre grad påverkade svenskar som var arbetslösa och/eller invalider. De bidragen som gick till invandrare vågade eller ville man inte göra någonting åt, vilket ledde till att många svenskar (korrekt enligt mig) ansåg att Reinfeldt favoriserade invandrare. Uttalanden som "ursvenskt är barbariet" och "Sverige tillhör de som kommer hit mitt i livet" gjorde det inte direkt svårare för SD att vinna över missnöjda svenskar från M. Tyvärr rådde det väl en stark personkult kring Reinfeldt inom M, eftersom han lyckades lägga partiet på 30% 2010. Vissa tog det som intäkt för att han var en bra ledare, och förbisåg förmodligen att för många var det en proteströst emot Mona Sahlin mer än en röst för Reinfeldt.
Att M inte heller den här gången har lärt sig av det misstaget är lite besynnerligt.
Det var fler invandrare i landet 2022 än 2018 osv., skulle invandring garantera vänsterstyre så skulle vi aldrig fått den här regeringen. Det är en alldeles för enkel världsbild du målar upp, tycker jag.
Jag tror Moderaterna kallt räknade med att det bara skulle bli en regeringsperiod.
Det är därför dom verkligen hårdpushat att få ut så mycket borgerlig politik som möjligt innan 2026 och helt dissat SDs förslag.
Sänkt skatt för dom rikaste, underlättande för kapital, försämra A-kassan osv.
Ingen tidigare högerregering har lyckats montera ned A-kassan.
På ytan verkar det inte vara så stor skillnad mot det tidigare systemet, men dom stora förändringarna ligger i hur man beräknar dagersättningen och i att långtidsarbetslösa hamnar på 5400:- innan skatt per månad.
Det kommer drabba många äldre utslitna arbetare som ännu inte kan ta ut pension.
Många av dom SD och S väljare som knappats kommer rösta på M eller SD i framtiden.