Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
"Han säger att partiet står inför ett existentiellt hot och saknar en långsiktig vision. Om partiet rör sig mot mitten tror han att man kommer blöda väljare till SD och om man går högerut kommer man att tappa storstadsväljarna. Dessutom oroas han för att den demografiska utvecklingen kommer att leda till att den här mandatperioden blir Moderaternas sista vid makten."
"– Andelen med utländsk bakgrund och de med svag socioekonomi ökar. Och den husägande medelklassen krymper. Det kommer leda till att vi hamnar i en återvändsgränd där vi aldrig får makten igen."
...
Som tillägg, på punkt nr 2 finns det en artikel i SvD om demografin där ett M-styre i Danderyd kommenterar varför det föds så få barn i Danderyd som hon tycker borde vara en underbar plats att bo i och skaffa barn.
https://www.svd.se/a/AvK1bA/babygata...igt-omskakande
Varför ska man äga ett hus när dess värde ändå måste stå i proportion till månadslön enligt lagar som Moderaterna har infört?
https://www.threads.com/@fredrikkarr...st/C1Ceqgjsw2Q
En annan svart svan kan vara språkfrågan, dvs att det svenska språket tappar status bland medelklassen samtidigt som Moderaterna tutar vidare med obligatoriska språkdagis och upprepar mantrat om att "det svenska språket är nyckeln in i det svenska samhället", någon som intelligenta människor generellt rynkar på näsan åt men som får mindre intelligenta människor att brista ut "det är sanning brushan, om jag lär mig fin svenska och skaffar mig tungaste utbildningen, då jag kommer få fetaste jobbet och största huset och gifta mig med en wifey som Hanif". Så nej, jag tror att Hanif har fel, Moderaterna har inte gjort sig ungovernable. Sådana kyrkklockor har alltid kunnat höras från högern; "inom fem-tio år har packet blivit så manstarkt att vi aldrig mer kommer kunna betämma". Däremot kommer väl självuppfattningen om att vara "finare och bättre" att förskjutas åt det vulgärare hållet. Det kommer bli fler Kardashians och färre Margaretha af Ugglas.