2025-07-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Jag tror Moderaterna kallt räknade med att det bara skulle bli en regeringsperiod.
Det är därför dom verkligen hårdpushat att få ut så mycket borgerlig politik som möjligt innan 2026 och helt dissat SDs förslag.
Sänkt skatt för dom rikaste, underlättande för kapital, försämra A-kassan osv.
Ingen tidigare högerregering har lyckats montera ned A-kassan.
På ytan verkar det inte vara så stor skillnad mot det tidigare systemet, men dom stora förändringarna ligger i hur man beräknar dagersättningen och i att långtidsarbetslösa hamnar på 5400:- innan skatt per månad.
Det kommer drabba många äldre utslitna arbetare som ännu inte kan ta ut pension.
Många av dom SD och S väljare som knappats kommer rösta på M eller SD i framtiden.
1. S och Mp har redan kastat 5,8 miljarder av AP-fondernas pensionsmedel i sjön kallat Northvolt. Även Alecta, tjänstepensionsbolagets kastade ut 3 miljarder.
2. S avser att höja skatter för att köpa parasitblattars röster. De som betalar blir svenskar. Skatter som kommer att drabbas blir införd statlig fastighetsskatt, höjd kapitalskatt, avskaffad ISK, återinförd värnskatt m.fl.
3. Det finns inte många arbetare kvar, företagen är antingen utflyttade eller lever på sista benet i Sverige. De företag som finns håller sig svenskarna fast vid som om livet berodde på det.
4. Det är fullt möjligt att M aldrig avsåg att göra någon förändring avseende invandringen så som SD:s väljare ville det. Därför blev det urvattnade förslag, utdragna utredningar och införda åtgärder väldigt sent. Visst har ändringar skett, men inte som hos USA med ICE och utkastade blattar från dag ett.
Citera
2025-07-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag har förklarat detta.
De här borgerliga partierna har sålänge jag minns kapitaliserat på att föra krig mot statligt ägande men att staten äger den egna kroppen har de inte ägnat en tanke åt!
Vilka jävla idioter!
Jag utvecklade i ett annat inlägg. Staten ”äger” din kropp så länge du vill att staten ska ta hand om den.
Citera
2025-07-22, 13:49
Medlem
HighTechJunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld

"– Andelen med utländsk bakgrund och de med svag socioekonomi ökar. Och den husägande medelklassen krymper. Det kommer leda till att vi hamnar i en återvändsgränd där vi aldrig får makten igen."

Är det bara jag som ser ironin i att en man med utländsk bakgrund säger detta?

En moderat med utländsk bakgrund hävdar att "utländsk bakgrund" per automatik innebär en vänster röst. Man frågar sig om Hanif tvångsmässigt röstar vänster trots att han företräder moderaterna...
Citera
2025-07-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighTechJunkie

En moderat med utländsk bakgrund hävdar att "utländsk bakgrund" per automatik innebär en vänster röst. Man frågar sig om Hanif tvångsmässigt röstar vänster trots att han företräder moderaterna...
Han skriver "andelen" och med det är det underförstått att majoriteten är en belastning på samhället och inte bidragande. De som är arbetande, utbildade och som bidrar röstar i huvudsak på M eller SD. Ingen invandrare som har lyckats är intresserad av att betala skatt eller ge det till parasitblattar från MENA.

Trots allt, han hade kunnat bli kriminell, bidragssökare, eller islamist. Nu valde han annorlunda. I sak har han ju rätt. Sedan kan man ju ifråga sätta om iranier i grunden har skäl för asyl i Sverige då landet inte är i krig och väldigt många iranier gör en sak av att besöka landet, Romina från L inklusive.
Citera
2025-07-22, 13:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Hanif har helt rätt. Moderaterna - precis de flesta andra traditionella riksdagspartier - kommer bli irrelevanta inom kort. Det har blivit partiet för de som duckar frågor om invandring, klimat, kultur och brottslighet, men ändå identifierar sig som höger.
Socialdemokraterna finns ju, för de som känner likadant, men tycker det är ocoolt att vara höger.
Paradoxalt nog är det dessa två partier som hållt sin längst ifrån identitspolitiken, men som ändå inte har något annat att komma med än just identitet.
Citera
2025-07-22, 13:55
Medlem
Citat:
Han skriver "andelen" och med det är det underförstått att majoriteten är en belastning på samhället och inte bidragande. De som är arbetande, utbildade och som bidrar röstar i huvudsak på M eller SD. Ingen invandrare som har lyckats är intresserad av att betala skatt eller ge det till parasitblattar från MENA.

Trots allt, han hade kunnat bli kriminell, bidragssökare, eller islamist. Nu valde han annorlunda. I sak har han ju rätt. Sedan kan man ju ifråga sätta om iranier i grunden har skäl för asyl i Sverige då landet inte är i krig och väldigt många iranier gör en sak av att besöka landet, Romina från L inklusive.

Iran är i krig mot israel, och fler konflikter kommer nog startar där snart. Hanif Bali och andra iranier kom nog till Sverige i samband med revolutionen för övrigt. Romina är palestinier vad jag vet, men jag kanske tänker på Simona.
Citera
2025-07-22, 14:08
Medlem
HighTechJunkies avatar
Citat:

Jag finner hans påstående ironiskt. Jag tolkar det som han menar att andelen av de röstberättigade med utländsk bakgrund stiger och att de oavsett utbildning och individuella åsikter kommer rösta vänster.

Religiösa fanatiker och lågutbildade med viss inställning har en tendens att rösta höger så vad är det som säger att de inte röstar på å ena sidan ett fanatiskt muslimskt högerpart eller å andra sidan ett fascistiskt fanatiskt högerpopulistiskt parti? Det är förvisso inte Moderaterna men det skulle inte förvåna mig om Krille gärna tar med dem i ett regeringsunderlag om han ser det som ett sätt att ha makten i sin hand. Hanif spretar ju åt alla håll för att få synas så han har nog en ny åsikt eller ett nytt infall inom kort.
Citera
2025-07-22, 14:09
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Jag tror Moderaterna kallt räknade med att det bara skulle bli en regeringsperiod.
Det är därför dom verkligen hårdpushat att få ut så mycket borgerlig politik som möjligt innan 2026 och helt dissat SDs förslag.
Sänkt skatt för dom rikaste, underlättande för kapital, försämra A-kassan osv.
Ingen tidigare högerregering har lyckats montera ned A-kassan.
På ytan verkar det inte vara så stor skillnad mot det tidigare systemet, men dom stora förändringarna ligger i hur man beräknar dagersättningen och i att långtidsarbetslösa hamnar på 5400:- innan skatt per månad.
Det kommer drabba många äldre utslitna arbetare som ännu inte kan ta ut pension.
Många av dom SD och S väljare som knappats kommer rösta på M eller SD i framtiden.
Jag har svårt att se att sänkt a-kassa blir bestående efter en röd valseger nästa år. Dels för att S/V kommer att köra med detta i valrörelsen till alla som de vill få tillbaka från SD, och dels för att det är ganska lätt att höja a-kassan igen. Hade man privatiserat en massa saker hade det varit lite svårare, men det här handlar om att höja ett belopp i statens utgifter.

S blir nog dessutom tvungna att köra löften om bättre a-kassa för att få bort fokus från deras egna utspel om tvångsblandning. Det finns en stor grupp väljare som står mellan SD och S. Dessa vill både ha mindre invandring och en stark a-kassa. Denna grupp lär avgöra valet 2026. Om S lovar höjd a-kassa och sen inte höjer a-kassan så kommer de uppfattas som lika stora svikare som SD. SD kommer då att framstå som bättre, eftersom de iaf. inte vill tvångsblanda. Det hjälper inte SD i valet 2026 men i valet 2030. A-kassan kommer då ses som en förlorad institution och politiker kommer allt mer att handla om migration och etnicitet. Det är iaf. vad jag tror.
Citera
2025-07-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Iran är i krig mot israel, och fler konflikter kommer nog startar där snart. Hanif Bali och andra iranier kom nog till Sverige i samband med revolutionen för övrigt. Romina är palestinier vad jag vet, men jag kanske tänker på Simona.
Romina är iranier, det är Simona du tänker på.
Citera
2025-07-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighTechJunkie

Man ska inte tolka allt bokstavligt, då missar man ofta det väsentliga.

Hans uttalande bör läsas med statistiken som grund, invandringen göder stapeln med socioekonomisk svaghet mer än vad som är önskvärt. Det betyder alltså inte att varenda person med utländsk bakgrund automatiskt är en ekonomisk börda men ju fler de blir, desto större chans att den gruppen kommer att rösta på statlig respirator på bekostnad av saker som är menade att öka värdet av tillvaron (inte bara upprätthålla det livsnödvändiga).
Citera
2025-07-22, 14:50
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Hanif har helt rätt. Moderaterna - precis de flesta andra traditionella riksdagspartier - kommer bli irrelevanta inom kort. Det har blivit partiet för de som duckar frågor om invandring, klimat, kultur och brottslighet, men ändå identifierar sig som höger.
Socialdemokraterna finns ju, för de som känner likadant, men tycker det är ocoolt att vara höger.
Paradoxalt nog är det dessa två partier som hållt sin längst ifrån identitspolitiken, men som ändå inte har något annat att komma med än just identitet.

Du tror väl inte seriöst att något parti utanför riksdagen kommer bli relevant? För det var definitivt inte det Hanif sa. Spela inte dum.
Citera
2025-07-22, 14:52
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du tror väl inte seriöst att något parti utanför riksdagen kommer bli relevant?

Det var inte det jag sa heller. Jag skrev "de flesta andra traditionella riksdagspartier".
Ta gärna på vad jag menar, innan du anklagar mig för att spela dum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in