2025-07-21, 19:37
Medlem
Fettsugnings avatar
Det genomkorrupta EU med sina nationella lakejer slår ännu ett slag för att öka bilindustrins vinster. Till skada för miljön, i vanlig ordning. Givetvis förtäckt med klyschor om just miljö.

Inget är sämre för miljön än att skrota fungerande bilar. Inget är sämre för miljön än att tillverka nya bilar. Inget är sämre för miljön än 'miljökämpar'.
Citera
2025-07-21, 19:44
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det genomkorrupta EU med sina nationella lakejer slår ännu ett slag för att öka bilindustrins vinster. Till skada för miljön, i vanlig ordning. Givetvis förtäckt med klyschor om just miljö.

Inget är sämre för miljön än att skrota fungerande bilar. Inget är sämre för miljön än att tillverka nya bilar. Inget är sämre för miljön än 'miljökämpar'.

Så är det. Tysk bilindustri har gått på knäna länge och nu vill man tvinga folk till att köpa deras icke-konkurrenskraftiga bilar.
Citera
2025-07-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Minns, köpte en 88 ny i stället för en 89. Mer skit som kan gå sönder, kostar satan när det gör. utan vettig funktion (för mig)

De vill vi skall konsumera mera, köpa nytt i stället för att laga, helst skall man ju inte laga själv alls. Det gör att ekonomin rullar runt, folk får jobb och vi får betala för det.

Tänker konstigt nog på Microsoft som lägger ned stödet till milliontals datorer som fortfarande fungerar oh fyller sin funktion.. Hur kom jag att tänka på det?
KÖP NYTT, KÖP NYTT KÖP NYTT!

Vilken tur att vi har EU då! Räddaren i nöden, liksom.
https://www.europarl.europa.eu/news/...g-to-consumers
Citera
2025-07-21, 20:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vilken tur att vi har EU då! Räddaren i nöden, liksom.
https://www.europarl.europa.eu/news/...g-to-consumers
Ja, man skall inte kunna laga det själv i alla fall. Hjälpte nyligen en kompis byta en lampa på bilen. Fick lossa på innerskären för att komma åt, för en jävla lampa?! Bilparken skall bytas ut och man skall inte kunna göra ett piss själv helst. Bilmärket tar sjukt betalt från verkstäderna för att vissa mätinstrument, verkstäderna tar ut den kostnaden på kunderna. De vill inte att man skall kunna göra något själv.

Vad miljömupparna inte tänkt på vad det kostar att skrota en hel bilpark och hur mycket miljöförstöring det blir att bygga nya... Förr höll en bil 30-40 år, undrar hur många Tessla från 2025 det rullar om 30 år?

Lämnar du in en bil på verkstad är startavgiften oftast 1000kr eller mer, samma med en dator. lagar bilar och datorer på hobbybasis, för det får jag ägg, honung, fulsprit, fulöl och goda vänner. Tar sällan eller aldrig betalt i pengar. Köp några lock öl till mig när du är över till Puttgarden, jag betalar vad de kostar.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-07-21 kl. 20:21.
Citera
2025-07-21, 20:04
Medlem
slemhogs avatar
Det är väl bra massa gamla dieselhäckar förbjuds, kan inte förstå hur vissa 20-25 år gamla dieselbilar som stinker apa får köra runt och förpesta luften för andra. 95% av andra bilar luktar ingenting, sen dyker dieselhäcken upp och man får stänga av kupéventilationen. De har passerat sin tekniska livslängd och man får köpa en nyare begagnad diesel bil.

Även gamla 2-takts utombordsmotorer som slutade säljas 2006 borde nu 20 år senare totalförbjudas och tvångsskrotas då det släpper ut 1/3 del av bensinen och oljan rakt ut i vattnet och sprider blårök. De är ju inte ok ens för en icke-miljömupp som mig.

Själv har jag en äldre 4-takt utombordare med direktinsprutning som är 10 ggr renare och kostade inte mycket extra, har servat den 2 ggr på 7 år och den spinner som en katt. Har man inte råd med en sådan får man ha kanot eller sån där uppblåsbar gummibåt som man hade som 10-åring. Funkar packa ner i ryggsäcken för de bidragstagare som inte har råd med något nyare än en 20-25 år gammal slutkörd dieselbil.
Senast redigerad av slemhog 2025-07-21 kl. 20:12.
Citera
2025-07-21, 20:08
Medlem
Axel61s avatar
Nu är ju Carup alarmistiska domedags journalister, jag tar deras artiklar med en stor nypa salt.
Citera
2025-07-21, 20:49
Moderator
Citat:
Ja, man skall inte kunna laga det själv i alla fall. Hjälpte nyligen en kompis byta en lampa på bilen. Fick lossa på innerskären för att komma åt, för en jävla lampa?! Bilparken skall bytas ut och man skall inte kunna göra ett piss själv helst. Bilmärket tar sjukt betalt från verkstäderna för att vissa mätinstrument, verkstäderna tar ut den kostnaden på kunderna. De vill inte att man skall kunna göra något själv.

Vad miljömupparna inte tänkt på vad det kostar att skrota en hel bilpark och hur mycket miljöförstöring det blir att bygga nya... Förr höll en bil 30-40 år, undrar hur många Tessla från 2025 det rullar om 30 år?

Lämnar du in en bil på verkstad är startavgiften oftast 1000kr eller mer, samma med en dator. lagar bilar och datorer på hobbybasis, för det får jag ägg, honung, fulsprit, fulöl och goda vänner. Tar sällan eller aldrig betalt i pengar. Köp några lock öl till mig när du är över till Puttgarden, jag betalar vad de kostar.
Hundratusentals dieselbilar kan underkännas. Håll din bil i skick så går den igenom. Ett par hundratusen gamla dieselbilar är dessutom långt ifrån att skrota en hel bilpark.
Om kraven skulle gå igenom - inte troligt - så handlar det trots det om bilar som inte klarat kraven de är godkända med. Gör service, se till att partikelfilter och EGR finns på plats så att bilen klarar kraven så slipper du att (eventuellt) skrota din 20 år gamla ögonsten.
Citera
2025-07-21, 20:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hundratusentals dieselbilar kan underkännas. Håll din bil i skick så går den igenom. Ett par hundratusen gamla dieselbilar är dessutom långt ifrån att skrota en hel bilpark.
Om kraven skulle gå igenom - inte troligt - så handlar det trots det om bilar som inte klarat kraven de är godkända med. Gör service, se till att partikelfilter och EGR finns på plats så att bilen klarar kraven så slipper du att (eventuellt) skrota din 20 år gamla ögonsten.
Kör ingen diesel och min ögonsten är 50 år, mycket väl underhållen på alla sätt. vinterbilen är också väl underhållen, men skulle inte sörja den mer än att den är väldigt mycket mer lättmekad än dagens geniknölar som rullar på vägarna.
Citera
2025-07-21, 21:05
Moderator
Citat:
Kör ingen diesel och min ögonsten är 50 år, mycket väl underhållen på alla sätt. vinterbilen är också väl underhållen, men skulle inte sörja den mer än att den är väldigt mycket mer lättmekad än dagens geniknölar som rullar på vägarna.
Då har du ju absolut inget att oroa dig för, det som ska oroa sig är de som gjort DPF-delete eller EGR-delete på sina bilar för att de inte vill följa reglerna, de som plockat bort katalysatorn eller misskött sin bil så att den inte fungerar som den ska.
Jag är inte det minsta orolig varesig för min 25-åring eller min 40-åring, de uppfyller kraven som fanns när de registrerades med råge.
Citera
2025-07-21, 21:11
Medlem
Baalzamons avatar
Det handlar väl om att man vill komma åt alla de som plockat bort partikelfilter och programmerat om bilens styrsystem för att inte klaga över det? För de mäter inte avgasvärdena på moderna bilar, de pluggar bara i datorn och kollar om det finns några felkoder. Men detta är bara vad jag tror det handlar om, och att få någon konkret information om det från media är ju omöjligt, eftersom ingen där har minsta förståelse om bilar.
Citera
2025-07-21, 21:34
Medlem
blobben!!!s avatar
Svenska politiker kommer tacka och ta emot. Dessutom kommer de tolka kraven lite extra skitnödigt, som alltid. I Rumänien kommer de fortsätta att besikta bilar utan vare sig katalysator eller partikelfilter.
Citera
2025-07-21, 22:10
Medlem
hazey1526s avatar
Min bil är diesel driven och släpper 0.196g/km NOx. Euro 6 standardens gränsvärde ligger på 0.08g/km NOx. Jag är ju fucked, borde jag sälja bilen på en gång eller hur gör jag? Vem kommer köpa en bil som inte ens går igenom besiktningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in