2025-07-23, 17:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Haru ny bil ella? På min gamla förra bil som gick på diesel från 07 brukade de mäta. Men det finns ju mycke slarvställe ute i sverje
Har aldrig fått någon med partikelfilter mätt. Min gamla mercadiesel från åttiotalet som rykte svart mätte de alltid.

Bensinare mäter de alltid, även på de stationer jag nämnde.
Citera
2025-07-23, 19:28
Medlem
Här finns reglerna för avgasmätning. För diesel med obd ersätts gaspådrag med opacitetsmätning med avläsning. Utan felkod anses systemet ok och allt är frid.

https://www.transportstyrelsen.se/ts...%202011_40.pdf

Det är ju synd om detta fiffiga system ska tas bort….man införde det ju bl.a. pga risken för havererade motorer vid högt varvtal en längre stund….
Citera
2025-07-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag har besiktat bilar i över 40 år och varje gång har dom mätt genom avgasröret, har man läckage i avgassystemet blir man underkänd. Är det jag som missförstår hur man ska mäta? Ska dom mäta ett par meter in i avgasröret?

Det med hål i avgasröret är egentligen trams, så långe hålet inte är INNAN katalysatorn så påverkar det inte reningen av avgaser så att man har ett hål i slutröret eller innan sista ljuddämparen borde kvitta, dessutom så kollar man ju moderna bilar med OBD samt motorlampa så man kan se om något är fel gällande motorn och då i förläningen avgasreningen, och dagens bilar märker direkt om något är fel och tänder motorlampan.
Det är inte som gamla bilar där dom kunde gå bra men kanske gick lite för fett eller för snålt, eller hål i någon slang så det kom in tjuvluft vilket kunde påverka avgaserna
Citera
2025-07-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nej, det är ingen skillnad. För bilar från och med 1989 års modell måste katalysatorn vara monterad och fungerande. Så fort den slutar fungera inträder körförbud. Detta var sant redan 1989 men kraven stärkes ytterligare 1993 i och med nya EU-regler.

Så jag håller inte alls med om ditt resonemang. En trasig katalysator kan man laga. En dieselbil med trasig avgasrening kan man laga. Kostanden torde för övrigt hamna i samma härad.
(Den enda skillnaden är väl att en katalysator, oavsett skick, ökar värdet. Ju äldre bil desto högre värde, för övrigt. Men du kommer aldrig få se deta värde, för det tar skrot-Nisse.)
Det är en jävla skillnad vill jag påstå, bilar från före 1989 rullar fortfarande på vägarna de fick aldrig körförbud. Utan katalysator, kanske ska tilläggas. Det är inte förrän nu, 35 år senare som vi är inne på att kanske förbjuda dem.
Senast redigerad av AnyaOlsen 2025-07-23 kl. 21:12.
Citera
2025-07-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Det är en jävla skillnad vill jag påstå, bilar från före 1989 rullar fortfarande på vägarna de fick aldrig körförbud. Utan katalysator, kanske ska tilläggas.

Det kan vara så. I Kuba rullar visst massor av bilar från 50-talet.
Men bilbesiktningen ger körförbud till bilar med icke-fungerande katalysator, oavsett tillverkningsår.
Det som TS handlar om är samma sak, fast för modernare avgasrening. Det är heller inte fråga om en skärpning av avgasreglerna. Det är fortfarande exakt samma regler som tidigare. Det som ändras är att man kräver mer noggranna och avancerade testverktyg för att upptäcka manipulerade eller icke fungerande avgasreningar.

Ungefär som att man införde alkohol-mätare vid nykterhetskontroller istället för att polisman luktade på utandningsluften.

Det är vad det hela handlar om: Testinstrument för att upptäcka fusk och icke fungerande avgasrening.
Inte så jäkla illa enligt mig.
Citera
2025-07-24, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypermannen
Jahopp bilmänniskor, vad tror vi om detta som EU vill trycka oss på?

https://carup.se/100-000-tals-kan-fa...-nya-reglerna/

Förstår inte i grunden hur bilarna ska underkännas? Är ju ytterst få bilar som är manipulerade i avgasreningen.

"Ett nytt besiktningspaket från EU-kommissionen är ute på remiss, och den svenska regeringen har skickat ett förslag till riksdagen som ska vara klart senast den 15 augusti. Om det godkänns väntar hårdare krav vid besiktning för miljontals fordon med fokus på utsläpp, säkerhet och digitalisering. Och hundratusentals svenska dieselbilar är i farozonen för de nya reglerna som redan införts i bland annat Tyskland och Belgien. "

Tillägg av mod enligt önskan från TS: Transportstyrelsens förslag från 2023 om vad det handlar om: https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftkvaliteten/

/Moderator

Kommer förmodligen bli så att Svenne köper nyare bil när hans gamla inte klarar utsläppskraven och det blir för dyrt att reparera den.

Den gamla bilen kommer då säljas billigt och exporteras till något av alla världens u-länder där den kommer fortsätta köras i tiotals år framöver.

Summa sumarum: Världens totala avgasutsläpp kommer öka istället för att minska men klart att alla idioter inte begriper det. (ungefär vad som hände med lastbilarna för typ 25 år sedan).
Citera
2025-07-24, 09:43
Medlem
Kalaskula544s avatar
Tror ni en dieselmotor klassad Euro 5 är i farozonen för detta påhitt?
Citera
2025-07-24, 09:47
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Ja, om du plockat bort utrustning för avgasrening
Citera
2025-07-24, 11:22
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon

Alternativt om det är en VAG diesel från det så kallade "fusket" som INTE har fått uppdateringarna.
Då kan det kanske bli problem. Lite beroende på hur partikelmätning och NOx mätningen går till.
Det rullar nog ganska många VAG dieselbilar på vägarna som aldrig kom in och fick sina uppdateringar.

Ja tänk hur allt kan vända på en femöring.
Minns 2009/2010 när jag var med en polare och hans sambo och tittade på en ny VW Passat diesel hur säljaren verkligen lade ton på att berätta att det var en miljöbil.
Citera
2025-07-24, 11:23
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det ska det inte göra heller, det som föreslås är att besiktningen ska kontrollera att bilarna fortfarande uppfyller kravet som de uppfyllde när de såldes.
Ett återinförande av avgastest för dieslar helt enkelt, lite som röktäthet som kontrollerades förr, fast lite mer avancerat och inte lika elakt mot bilarna.

Om det införs så riskerar dieselägare att behöva se till att bilen är i bra skick och att avgasreningen fungerar som den ska. Det är väl bara bra, slipper vi sotande och stinkande dieslar.

Okej då förstår jag dvs detta är ingen retroaktiv lagstiftning bara en kontroll att reningen hos befintliga bilar fungerar som den ska. Då är jag enig.
Citera
2025-07-24, 13:36
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon

Vilket jag givetvis inte ska göra.

Funderar dock på att konvertera den till en Euro 6, läst att man kan göra det.
Citera
2025-07-24, 13:36
Medlem
Härligt, ännu en aledning till att inte rösta på Sossarna i nästa val!

Sossarna är verkligen experter på att sparka på hårt arbetande Svenssons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in