2025-07-21, 22:21
Medlem
UpMagiCs avatar
Gött att luften blir lite mindre giftig att andas in.
Citera
2025-07-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det här är väl exakt samma sak som när katalysatorerna kom: Först i Californien på 1970-talet, därefter i hela världen. I Sverige obligatorisk sedan 1989.

Världen skulle gå under. Ekonomin gå i stå, och vanligt folk skulle aldrig mer ha råd med en bil.

Visst kostade det pengar att sätta en katalysator på varje ny bil. Men visst är det också skönt att slippa stanken från Saabs tvåtaktare och smogen i städerna?
Nu skruvar man åt avgaskraven ännu mer. Och biltillverkarna kommer upptäcka att dom visst kunde möta de nya avgaskraven.
Bonus: Vi slipper de billiga kineserna som varken klarar krocktester eller avgaskrav.
En viss skillnad, när katalysatorer kom gällde det nya bilar vi skrotade inte miljontals gamla bilar det hade varit efterblivet
Citera
2025-07-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hundratusentals dieselbilar kan underkännas. Håll din bil i skick så går den igenom. Ett par hundratusen gamla dieselbilar är dessutom långt ifrån att skrota en hel bilpark.
Om kraven skulle gå igenom - inte troligt - så handlar det trots det om bilar som inte klarat kraven de är godkända med. Gör service, se till att partikelfilter och EGR finns på plats så att bilen klarar kraven så slipper du att (eventuellt) skrota din 20 år gamla ögonsten.
Hör du inte själv hur galet du tänker??

Sverige släpper ut 0,02 % av världens utsläpp.

Om inte EU gett sig faan på att bli ovän med större delen av omvärlden, kanske de skulle satsat på en bra dialog med de som släpper ut en majoritet av slla utsläpp och kanske kunnat påverka dessa att minska.

Detta är inget annat än galet där man sväljer myggen för elefanterna och samtidigt ställer till det för vanligt knegande folk!

UT ur EU nu!!!
Citera
2025-07-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypermannen
Jahopp bilmänniskor, vad tror vi om detta som EU vill trycka oss på?

https://carup.se/100-000-tals-kan-fa...-nya-reglerna/

Förstår inte i grunden hur bilarna ska underkännas? Är ju ytterst få bilar som är manipulerade i avgasreningen.

"Ett nytt besiktningspaket från EU-kommissionen är ute på remiss, och den svenska regeringen har skickat ett förslag till riksdagen som ska vara klart senast den 15 augusti. Om det godkänns väntar hårdare krav vid besiktning för miljontals fordon med fokus på utsläpp, säkerhet och digitalisering. Och hundratusentals svenska dieselbilar är i farozonen för de nya reglerna som redan införts i bland annat Tyskland och Belgien. "

Låter mest som att du är bara ännu en som svalt en artikel från carup som mer liknar ett ”clickbait”, och vi har redan haft flera liknande trådstarter där man våndats över just en artikel från carup, som vanligen visar sig vara skapligt vinklad och överdriven…
Citera
2025-07-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Utan att kolla utgår jag från att det bara är en i raden av clickbaitartiklar från carup

Jupp, clickbait från carup….

Inte första gången, och som vanligt går minst 90% av trådens postare igång som om allt som påstås är sant och redan infört, källkritiken verkar obefintlig…..
Citera
2025-07-21, 22:56
Medlem
Volkswagen lyckades inte få igenom sina dieselbilar genom nålsögat utan fuskade för 15 år sedan, den så kallade Dieselgateskandalen.

Bara konstatera att dessa bilar inte kommer att klara en kontroll av utsläppen. Samtidigt så är dessa bilar mångdubbelt bättre för miljön än många äldre bilar som har högre förbrukning och saknar katalysator. Märkligt då att man tillåter äldre bensinbilar men skrotar ut nyare och bättre dieselbilar.
Citera
2025-07-21, 22:57
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det här är väl exakt samma sak som när katalysatorerna kom: Först i Californien på 1970-talet, därefter i hela världen. I Sverige obligatorisk sedan 1989.

Världen skulle gå under. Ekonomin gå i stå, och vanligt folk skulle aldrig mer ha råd med en bil.

Visst kostade det pengar att sätta en katalysator på varje ny bil. Men visst är det också skönt att slippa stanken från Saabs tvåtaktare och smogen i städerna?
Nu skruvar man åt avgaskraven ännu mer. Och biltillverkarna kommer upptäcka att dom visst kunde möta de nya avgaskraven.
Bonus: Vi slipper de billiga kineserna som varken klarar krocktester eller avgaskrav.
Problemet är om det det gör våra befintliga bilar obrukbara.

Jag vill inte göra mig av med mina gamla bilar.
Citera
2025-07-21, 23:05
Medlem
Pungpuckels avatar
Om det nu skulle gå igenom så hade jag skitit i det.
Där jag bor finns inga snutar.

Det här är bra exempel på lagar och regler som är så dumma att de inte behöver följas.
Citera
2025-07-21, 23:08
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Hör du inte själv hur galet du tänker??

Sverige släpper ut 0,02 % av världens utsläpp.

Om inte EU gett sig faan på att bli ovän med större delen av omvärlden, kanske de skulle satsat på en bra dialog med de som släpper ut en majoritet av slla utsläpp och kanske kunnat påverka dessa att minska.

Detta är inget annat än galet där man sväljer myggen för elefanterna och samtidigt ställer till det för vanligt knegande folk!

UT ur EU nu!!!
Har du läst på om det eller ryggmärgsreflekterar du på rubriken. Du läste dessutom inte riktigt mitt inlägg, jag tror inte det blir någon skillnad alls för vår del.
Men sköt om din bil så slipper du vara byxis för det som inte kommer ske.
Citera
2025-07-21, 23:08
Medlem
Korv-Bajss avatar
Antingen kommer folk sluta köra bil helt,
eller så kommer folk sluta köra besiktigade bilar.

Fängelserna är ju ändå redan fulla.
Citera
2025-07-21, 23:17
Medlem
talcsofts avatar
Skönt man kör en bensinbil och inte diesel.
Citera
2025-07-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har du läst på om det eller ryggmärgsreflekterar du på rubriken. Du läste dessutom inte riktigt mitt inlägg, jag tror inte det blir någon skillnad alls för vår del.
Men sköt om din bil så slipper du vara byxis för det som inte kommer ske.
För det första äger jag ingen fieselbil.

För det andra får du utveckla dina tre första rader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in