2025-07-19, 12:01
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Ja, han gjorde det vilket var jävligt slarvigt av honom och det har han skrivit själv. Han har ju erkänt att det var felaktigt för typ en vecka sedan.
Kan vi släppa det där nu och gå vidare?

Absolut jag kan släppa det.
Citera
2025-07-19, 12:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Jag är fullt medveten om att den heter så. Tycker mest att det är spännande att BBIC börjat användas på TT och här senaste månaderna som argument.

"Spännande"?. Det är exakt i dessa dokument där närmast systematiska fuskandet sker och det har nog dessa föräldrar uppmärksammat också.

Ju fler som pratar om eländet desto bättre oavsett var det sker.
Citera
2025-07-19, 12:10
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men om nu LVU är så skonsamt och bra, bevisa då motsatsen och forskningsrapporter som tyder på att LVU är hälsosamt för barn. .... jag väntar.

Detta är vad en halmgubbe är kurt-sune, när du hittar på ett argument och tillskriver det till mig, som du sedan bemöter. Jag har aldrig någonsin påstått att LVU är skonsamt och bra.

Men om du nu ärligt fått för dig att det är vad jag tycker så förtydligar jag här nu för dig.

Min ståndpunkt kring LVU är och har alltid varit, att ibland är det ett nödvändigt ont, då vissa föräldrar helt enkelt inte är lämpliga som föräldrar, barnets behov ska alltid sättas främst, och i de fallen där det är akut fara måste man ingripa, i mindre akuta fall ska man försöka så långt det går med stödinsatser, men om det inte går så hamnar man till slut i en situation där det tyvärr blir ett måste.

Sen är jag helt av åsikten att placeringar ska vara bra för barnen och att familjehem ska leverera en bra standard.

Det jag motsätter mig är din, och övriga desinformatörers oärliga debattstil, med svepande argument kring socialtjänsten, utsvävande påhitt som inte går att förankra i verkligheten. Konspirationsteorier om hur hela rättsväsendet är i maskopi och hur socialsekreterare vill omhänderta barn av typ sadistiska skäl, hur du konstant ska försvara eller trivialisera föräldrarna som sprider desinformation, även när du inte ens har lyssnat på vad de har att säga.
Citera
2025-07-19, 12:12
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ingen aning. jag kan inte uttala mig om fall jag inte känner till.

Alltså du är helt hopplös eller inte läskunnig. Svara nu istället på min kontrollfråga först.¨

En kontrollfråga: Om en socialsekreterare öppet ljuger i ett BBIC-dokument och blir påkommen, vad är då oddsen att hon döms för tjänstefel mellan tummen och pekfingret sådär?

Om du vet det ärliga svaret på denna fråga så kommer du bättre att förstå problemet. Att just detta fuskande förekommer är bekräftat av både IVO och JO, men de gör absolut INGENTING åt detta. Det kan på sin höjd bli ett samtal med chefen, trots att om man läser lagen kan tolka detta som ett tjänstefel.

Många föräldrar har försökt, men det går i princip inte att få socialsekreterare fällda oavsett hur mycket de ljuger i sina BBIC-dokument och om de sitter och fabricerar uppgifter där.

Och det är just detta SYSTEMFEL som jag vill rätta till. Genom exempelvis en enkel kontroll med AI mellan beslutsunderlag och alla handlingar och dokument som socialtjänsten sitter på.

Det är inte en dubbelstandard, det är kritik av ett systemfel som gör att socialsekreterare tillåts härja fritt i skydd av sekretess.

Länka en dom där detta skett så kan du få min åsikt.
Citera
2025-07-19, 12:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Youtube profilen "vad är problemet" har gjort några videos kring Family United tidigare, som kan vara en lite mer lättsmält ingångspunkt för att bilda sig en uppfattning.

https://www.youtube.com/watch?v=CXtT7G-Db7s

Håller med dig till 100% att debattera dessa saker är viktigt för samhället, vi vill nog båda samma sak i slutändan, lovar att jag ska vara mindre hård i min ton mot dig framöver.

Men är det inte han som själv är en del av den industri som tjänar pengar på de placerade barnen och jobbar på ett HVB-hem? Eller har jag drömt det. Om placeringarna skulle minska skulle han ju bli av med jobbet.

Han vägrar konsekvent att se det smuts som sker bakom sekretessen när beslut om LVU tas i domstol, utan han ger sig precis som er klubb bara på de faktafel som Fia och FU sprider. Men det är inte det värsta. För det mest allvarliga felet är och förblir när staten sprider desinformation om sina medborgare och det leder till felaktiga LVU. Och så blir det gång på gång när vi har ett system där ingen annan myndighet har insyn bakom sekretessen än soc.

Så ... han är "problemet" ifråga, eller så vill han inte se det värsta "problemet" så att säga. Kanske av egna ekonomiska intressen i att barn ska hållas tvångsomhändertagna på obestämd tid. Det är ju hans levebröd.
Citera
2025-07-19, 12:16
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
IVO hittade allvarliga brister i två av tre utredningar.
Att få en smäll på fingrarna kan inte jämställas med att bli dömd i domstol
Vilket har påpekats. Därför som det efterlyses högre repressalier för handläggare som medvetet manipulerar utredningar.

Brister betyder dock automatiskt inte att det är lögner och hittepå, det är en generell term, som lika gärna kan betyda brister som i fallet lilla hjärtat där man inte lyckades få igenom ett LVU som borde vara självklart.

Jag är helt för att tjänstefel ska straffas hårdare, eller åtminstone ses på allvarligare, hoppas genuint de sätter ner foten i fallet Adam till exempel, fängelse borde vara rimligt i deras fall.
Citera
2025-07-19, 12:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Länka en dom där detta skett så kan du få min åsikt.

Exakt Du vill inte höra om detta. Men lär känna en drabbad familj som försökt så får du se vad de säger om dina åsikter i frågan.

Du kan väl åtminstone gissa. Vad tror du oddsen är att en socialsekreterare som blir påkommen med att ljuga i en BBIC-utredning faktiskt döms för tjänstefel?

Vad tror du polisen säger när en förälder försöker anmäla det?

Facit:

Citera
2025-07-19, 12:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Brister betyder dock automatiskt inte att det är lögner och hittepå, det är en generell term, som lika gärna kan betyda brister som i fallet lilla hjärtat där man inte lyckades få igenom ett LVU som borde vara självklart.
Jo lögner definieras i allra högsta grad som "brister". Läs Lex Sarah-utredningar så får du se själv. Du verkar ha dålig koll på detta område.

Citat:
Jag är helt för att tjänstefel ska straffas hårdare, eller åtminstone ses på allvarligare, hoppas genuint de sätter ner foten i fallet Adam till exempel, fängelse borde vara rimligt i deras fall.
Ja och hur gör vi med socialsekreterare som ljuger öppet i BBIC-dokument?
Citera
2025-07-19, 12:20
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Men är det inte han som själv är en del av den industri som tjänar pengar på de placerade barnen och jobbar på ett HVB-hem? Eller har jag drömt det. Om placeringarna skulle minska skulle han ju bli av med jobbet.

Han vägrar konsekvent att se det smuts som sker bakom sekretessen när beslut om LVU tas i domstol, utan han ger sig precis som er klubb bara på de faktafel som Fia och FU sprider. Men det är inte det värsta. För det mest allvarliga felet är och förblir när staten sprider desinformation om sina medborgare och det leder till felaktiga LVU. Och så blir det gång på gång när vi har ett system där ingen annan myndighet har insyn bakom sekretessen än soc.

Så ... han är "problemet" ifråga, eller så vill han inte se det värsta "problemet" så att säga. Kanske av egna ekonomiska intressen i att barn ska hållas tvångsomhändertagna på obestämd tid. Det är ju hans levebröd.

Jag tror personen jag länkade till förstod vad jag menade. Det är bara ett mer lättsmält format, man kan välja att helt ignorera vad han själv säger och bara fokusera på Fias uttalanden i videon. Eller så kan man helt själv titta på Fias egna material och uttalanden i frågan, för att bilda sig en egen uppfattning om vad Fia är för typ av person. Jag bryr mig inte speciellt mycket om denna youtuber, dina åsikter om han som person är föga intressant.
Citera
2025-07-19, 12:22
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jo lögner definieras i allra högsta grad som "brister". Läs Lex Sarah-utredningar så får du se själv. Du verkar ha dålig koll på detta område.

Ja lögner är brister, men alla brister är inte lögner, det var min poäng, återigen bra exempel på halmgubbe här.

Citat:
Ja och hur gör vi med socialsekreterare som ljuger öppet i BBIC-dokument?

Ge mig ett exempel på ett "BBIC-dokument" där socialsekreterare ljuger öppet då.
Citera
2025-07-19, 12:33
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Detta är vad en halmgubbe är kurt-sune, när du hittar på ett argument och tillskriver det till mig, som du sedan bemöter. Jag har aldrig någonsin påstått att LVU är skonsamt och bra.

Men om du nu ärligt fått för dig att det är vad jag tycker så förtydligar jag här nu för dig.

Min ståndpunkt kring LVU är och har alltid varit, att ibland är det ett nödvändigt ont, då vissa föräldrar helt enkelt inte är lämpliga som föräldrar, barnets behov ska alltid sättas främst, och i de fallen där det är akut fara måste man ingripa, i mindre akuta fall ska man försöka så långt det går med stödinsatser, men om det inte går så hamnar man till slut i en situation där det tyvärr blir ett måste.

Sen är jag helt av åsikten att placeringar ska vara bra för barnen och att familjehem ska leverera en bra standard.

Det jag motsätter mig är din, och övriga desinformatörers oärliga debattstil, med svepande argument kring socialtjänsten, utsvävande påhitt som inte går att förankra i verkligheten. Konspirationsteorier om hur hela rättsväsendet är i maskopi och hur socialsekreterare vill omhänderta barn av typ sadistiska skäl, hur du konstant ska försvara eller trivialisera föräldrarna som sprider desinformation, även när du inte ens har lyssnat på vad de har att säga.
Du har ju fått massvis med belägg över de påståenden vi har gjort om omhändertagande industrin.

Det är du som är ohederlig som debbatör.
Citera
2025-07-19, 12:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja lögner är brister, men alla brister är inte lögner, det var min poäng, återigen bra exempel på halmgubbe här.
Nej det är korrekt. det kan även handla om andra betydler mer allvarliga fel och rena tjänstefel, som tyvärr ytterst sällan beivras.

Citat:
Ge mig ett exempel på ett "BBIC-dokument" där socialsekreterare ljuger öppet då.

Finns otaliga exempel som IVO och JO lyft, men du kommer inte vara intresserad av att höra om det är jag rädd.

Problemet stavas återigen SEKTRETESS. Det är därför soc arbete bakom sekretessen behöver extern granskning i vartendaste LVU-ärende.

Har själv sett flera exempel på det men kan inte gå in i detalj eftersom det inte är min sekretess. Alla myter om soc stämmer av det jag själv sett. Socialsekreterare ljuger öppet i BBIC-dokument och föräldrar måste själva begära ut sina handlingar för att se detta svart på vitt. Men det är inte säkert att föräldrarna de får ut all dokumentation ens, då soc kan tjuvhålla på den och skylla på sekretess som de övertolkar till sin egen fördel för att skydda sitt smutsiga narrativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in