Citat:
Varför ska du hela tiden försöka vrida allting till ett svartvitt scenario? Jag har aldrig sagt något om att "alla" skulle göra varken dittan eller dattan, nu ger du mig en annan åsikt än den jag utryckt för att sedan försöka argumentera mot något du själv påstår jag sagt när jag inte gjort det.
Det är definitionen av vad en halmgubbe är.
Det är definitionen av vad en halmgubbe är.
Jag vrider inte något. Jag pekar på den undertext som genomsyrar dina inlägg. Om du inte står för konsekvenserna av dina formuleringar, kanske du borde uttrycka dig tydligare. Att kalla allt kritik för halmgubbar är ett bekvämt sätt att slippa bemöta sakfrågan.
Citat:
Jag bemöter det du faktiskt skriver, men när dina inlägg gång på gång lutar åt att försvara systemet och ifrågasätta kritiker, då bildas ett mönster. Om du tycker det är orättvist, var tydligare i vad du faktiskt står för. Jag diskuterar gärna, men inte på villkor där all kritik misstolkas som svartvitt tänkande.Precis, jag upplever personligen att du har en väldigt stark övertygelse om att du "vet vad som är bäst".
Jag är helt ärligt jävligt trött på att du konstant ska lägga åsikter i min mun, som att jag skulle vara ett "soc-fan", eller att jag "alltid" försvarar socialtjänsten, när jag flertalet gånger uttryckt det totala motsatsen. Jag diskuterar gärna med vem som helst, men då vill jag att den andra personen faktiskt läser vad jag skriver, och bemöter det jag skriver, man kan ha olika åsikter men ändå för en produktiv dialog. Ja jag håller inte med dig, men du verkar inte ens göra ett ärligt försök till att förstå vare sig mig eller någon annans perspektiv. Tycker du verkligen att du försöker det? Jag upplever det snarare som att du försöker bekräfta en åsikt du redan har istället för att vara lite självkritisk.
Jag är helt ärligt jävligt trött på att du konstant ska lägga åsikter i min mun, som att jag skulle vara ett "soc-fan", eller att jag "alltid" försvarar socialtjänsten, när jag flertalet gånger uttryckt det totala motsatsen. Jag diskuterar gärna med vem som helst, men då vill jag att den andra personen faktiskt läser vad jag skriver, och bemöter det jag skriver, man kan ha olika åsikter men ändå för en produktiv dialog. Ja jag håller inte med dig, men du verkar inte ens göra ett ärligt försök till att förstå vare sig mig eller någon annans perspektiv. Tycker du verkligen att du försöker det? Jag upplever det snarare som att du försöker bekräfta en åsikt du redan har istället för att vara lite självkritisk.
Citat:
Du missförstår helt. Det handlar inte om att jag ska starta familjehem. Det handlar snarare om att granska ett system där socialtjänsten har makt utan ansvarsutkrävande. Att LVU är dyrt betyder inte att det inte finns andra incitament: som exempelvis att skydda sig juridiskt, markera handlingskraft eller följa interna målbilder. Det är inte en konspiration. Det är snarare en struktur som gynnar ingripande framför återhållsamhet.Jag har hört dig ok, jag förstår att du är av denna övertygelse, men jag delar inte den, jag anser inte att det finns något incitament för socialtjänsten, snarare tvärtom, LVU är svindyra, de har budget att hålla sig inom, jag tror inte på konspirationen om att de försöker tjäna pengar genom familjehem etc, för hade det varit som du påstår så hade det ju inte varit brist på familjehem, vad är din förklaring till det? Varför bedriver du själv inte familjehem och plockar in 90K i månaden, du verkar ju anse att du oftast vet vad som är bäst för barnen, hade inte du varit ett fantastiskt familjehem då? Skulle ju till och med kunna göra riktigt skillnad för ett barn och verkligen se till att de får ett bra umgänge med sina barn och stötta dom i en svår situation, varför gör du inte det? Jag är genuint nyfiken, jag skulle jättegärna vilja att du svarar på det.
Citat:
Att något är oacceptabelt betyder inte att varje anklagelse om det är sann. Min kritik handlar om bristande rättssäkerhet och inte om att försvara våld. Försök skilja på princip och praxis.
Citat:
Just därför behövs nyansering för att inte varje tillsägelse, markering eller missförstådd situation ska slentrianmässigt tolkas som "att slå barn". Att det är oacceptabelt betyder inte att alla anklagelser automatiskt är korrekta.
Citat:
Varför ljuger du om detta? Du vet mycket väl att föräldrarna inte alls har samma tillgång till materialet som socialtjänsten. Vem försöker du lura? En stor del av dokumentationen är låst bakom sekretess, och det tror jag att du är tillräckligt intelligent för att förstå. Att påstå att det råder någon form av balans i informationsläget mellan myndighet och medborgare är helt verklighetsfrånvänt.Men föräldrarna har också tillgång till hela materialet. Jag har aldrig hävdat att systemet är perfekt, det kan alltid bli bättre och det blir det, det är bättre idag än för 50 år sen, och jag tror tror att om ytterligare 50 år kommer det även då vara bättre, det är så samhällen utvecklas, det gäller alla instanser av samhället, det är ett gemensamt ansvar att göra hela samhället bättre, målet är perfektion men det är en resa att komma dit.
Och bara för att systemet ser ut så här i dag betyder det inte att det alltid kommer att förbli så. Tvärtom. Ju fler barn som tvångsomhändertas, och ju fler föräldrar som får ut sina handlingar och börjar granska varje rad desto tydligare blir det vilka fel som begås. Det handlar inte om enstaka misstag, utan om strukturella brister, felaktiga tolkningar, ihopklippta citat och rena fabriceringar som passerar domstol utan granskning.
Det är när dessa fel systematiskt blottläggs, dokumenteras och sprids som det verkliga trycket uppstår. Då börjar allmänheten ställa frågor. Då börjar journalister gräva. Då slutar politiker kunna ducka. Och det är just så system förändras inte genom att tiga, utan genom att visa exakt hur illa det fungerar.
LVU-systemet är i många avseenden en kvarleva från en annan tid ett historiskt arv som ännu inte reformerats i grunden. Det är ett system som ofta skadar snarare än hjälper, särskilt när det används på lösa grunder och utan respekt för rättssäkerhet. Men det kommer inte kunna fortsätta i det tysta hur länge som helst. Dammen kommer att brista. Frågan är bara hur många barn som ska hinna fara illa innan det händer.
Det är inte en motsägelse, det är snarare en del av utvecklingen. Länge var tystnaden total, men nu börjar fler föräldrar och anhöriga ifrågasätta systemet med LVU och SoL-placeringar som missbrukas av socialtjänsten. Det är just därför systemet börjar knaka. Förändring börjar alltid i marginalen innan det når mitten. Vad det nu handlar om är att stå på rätt sida i historien och det gör inte ni i socdyrkarklubben.