Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Låter det rimligt att polisen började misstänka LJ innan de fick brevet?
Kan en slutsats vara att en "mullvad" inom polisen själv skickade brevet?
"Polisspåret" bygger väl lite på att det fanns inblandade poliser som aktivt blandade bort korten i utredningen? Här är cirkeln sluten då det kan ha varit den mördande polisen själv som skickade brevet?
Om jag fattat Draifos analys korrekt finns bara två olika aktörer: Den egentliga Palmeutredningen och den brevskrivande gärningsmannen som skriver alla anonyma brev till utredningen.
Dalulven har också dragit paralleller med Jack the Ripper, där mördaren skickade anonyma brev "och nästan hånade polisen". En annan parallell är att JTR beskrevs som "mörkklädd" och att hans mord skedde i ett område i London med många prostituerade. Inte olikt Tunnelgatan med dess trappa upp till Malmskillnadsgatan.
Själv har jag extremt svårt att tro att LJ var inblandad i själva mordet som något annat än vittne.
Jag ser ingen annan förklaring just nu än att det är polisen, kanske utifrån signalement och de första 2 förhören. Men det kan mycket väl vara något tips direkt efter LJs framträdande i media.
Men i vilket fall så var LJ ute i media den 4:e mars
Den 7:e mars skriver Aftonbladet på första sidan. "Lars - Friad" under en bild på honom.
Vill minnas att det fanns en längre artikel med honom där han också kommenterade att han blivit misstänkt.
D.v.s. LJ var misstänkt i ett tidigt skede.
EH 5411 inkom typ i mitten av maj...
Som med SE så var det nog "Ålandskvinnan" som var först med misstankarna mot honom.
Hon slår pusselbiten med någon dag...
Sedan har misstankarna återkommit och slutat med TP's bok och KP's "övertygelse" och nedläggning.
Edit: eller slutat har det nog inte gjort. Det kommer nog en rad nya varianter med SE som GM.