Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-16, 13:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Uppslaget är EH 5411 där LJ pekas ut av en "uppgiftslämnare"
Ett brev från samma dag eller i nära anslutning till brevet från "Pusselbiten" EH 5413 (Som pekar ut SE)
Runt 13-15/5 -1986
Kanske samma författare, ingen aning.

Dock är detta datum lite sent för "misstankarna" mot LJ då han redan runt fantombildens publicering hade misstänkts.
Så förmodligen är det polisen och möjligen utifrån signalement?

Det var onekligen udda.

Pusselbiten verkar känna till att de efterföljande poliserna delade upp sig i grupper om två.

Den enda icke-polis som torde kunna veta det är GM. Men det kanske stod i tidningen, vem vet.

I "Skydd & Säkerhet", 1992, är SE inne på att peka ut mannen i blå jacka inne i gränden igen, precis som han gjorde den 1:a mars 1986.

Japp, alla vägar bär som vanligt till Rom, och Skandia.

Tack, Mopp! Får nog bryta semestern från SE för ett ögonblick.
Citera
2025-07-16, 14:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Uppslaget är EH 5411 där LJ pekas ut av en "uppgiftslämnare"
Ett brev från samma dag eller i nära anslutning till brevet från "Pusselbiten" EH 5413 (Som pekar ut SE)
Runt 13-15/5 -1986
Kanske samma författare, ingen aning.

Dock är detta datum lite sent för "misstankarna" mot LJ då han redan runt fantombildens publicering hade misstänkts.
Så förmodligen är det polisen och möjligen utifrån signalement?

Låter det rimligt att polisen började misstänka LJ innan de fick brevet?

Kan en slutsats vara att en "mullvad" inom polisen själv skickade brevet?

"Polisspåret" bygger väl lite på att det fanns inblandade poliser som aktivt blandade bort korten i utredningen? Här är cirkeln sluten då det kan ha varit den mördande polisen själv som skickade brevet?

Om jag fattat Draifos analys korrekt finns bara två olika aktörer: Den egentliga Palmeutredningen och den brevskrivande gärningsmannen som skriver alla anonyma brev till utredningen.

Dalulven har också dragit paralleller med Jack the Ripper, där mördaren skickade anonyma brev "och nästan hånade polisen". En annan parallell är att JTR beskrevs som "mörkklädd" och att hans mord skedde i ett område i London med många prostituerade. Inte olikt Tunnelgatan med dess trappa upp till Malmskillnadsgatan.

Själv har jag extremt svårt att tro att LJ var inblandad i själva mordet som något annat än vittne.
Citera
2025-07-16, 14:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var onekligen udda.

Pusselbiten verkar känna till att de efterföljande poliserna delade upp sig i grupper om två.

Den enda icke-polis som torde kunna veta det är GM. Men det kanske stod i tidningen, vem vet.

I "Skydd & Säkerhet", 1992, är SE inne på att peka ut mannen i blå jacka inne i gränden igen, precis som han gjorde den 1:a mars 1986.

Vad är udda?
På vilket sätt kan GM veta att polisen delade upp sig i två grupper menar du?
Hur vet GM att det inte var 3 eller 4 grupper?

-----------

Är som med SE som chansar rätt på saker han inte borde ha en aning som som GM...
Eller som med SE-GM som enkelt läser och använder uppgifter från media istället..

Jag tror mer på det sistnämnda och att det är högst troligt en av många som hade egna teorier om mordet och likt många andra också ett namn på GM.
LJ, SE, AA, m.fl. m.fl.

.... men det är väl rätt spännande om detta skulle vara SE själv.. Enligt Draifos så har ju SE skrivit alla brev..
Citera
2025-07-16, 14:17
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det var onekligen udda.

Så enligt dig verkar det troligt att SE skriver in och pekar ut sig själv för mordet? 🤡
Citera
2025-07-16, 14:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Så enligt dig verkar det troligt att SE skriver in och pekar ut sig själv för mordet? 🤡

Eftersom han i ett förhör kort dessförinnan menar på att han kan ha haft en liknande klädsel som GM, så kan det inte uteslutas. Pusselbitens brev är som bekant skrivet så att ingen ska kunna ta det på allvar.

Lyssna på Balder Vass uppläsning av brevet. Jag låg dubbelvikt av skratt.

Men ändå, efter krönet delade de efterföljande poliserna upp sig i grupper om två.

Kan GM ha sett detta?
Citera
2025-07-16, 14:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, logiken verkar alltså vara:
  • Brevskrivare misstänker vittne (LJ) för mordet = brevskrivaren måste vara mördaren!
  • Brevskrivare misstänker vittne (SE) för mordet = vittnet måste vara mördaren!

Detta menar alltså Draifos hänger ihop och har en tydlig röd tråd av logik.

LJ har ju förresten själv sagt att han kände sig misstänkt och misstänkliggjord i förhör.

Jag tycker inte logiken i detta fall riktigt fungerar.
  • Brevskrivare misstänker vittne (LJ) för mordet = brevskrivaren måste vara mördaren!
  • Brevskrivare misstänker vittne (SE) för mordet = vittnet måste vara mördaren!
Egentligen vet vi väl inte om alla anonyma brev hade någon substans?

I den sämsta av världar kan väl rena galenpannor med tillgång till media formulera egna teorier och skriva brev om dessa till polisen?

Det är faktiskt så i Cluedo att man för att vinna måste formulera en misstanke, men om denna är fel har man förlorat spelet. Det går således inte att vinna i Cluedo genom att trivselmisstänka den ena efter den andra.

Tänk om det är LJ som är "Pusselbiten"? Då måste mördaren vara SE enligt den haltande logiken!

Så här blir det då:
Brevskrivare [LJ/Pusselbiten] misstänker vittne (SE) för mordet = vittnet SE måste vara mördaren!
Varför fungerar inte logiken?

Om LJ skriver ett brev och misstänker sig själv för mordet:
Brevskrivare [LJ] misstänker vittne (LJ) för mordet = Brevskrivaren [LJ] måste vara mördaren
Detta är genialt eftersom det skyddar LJ mot misstankar från alla andra tänkbara brevskrivare och han kan bara misstänkas om han själv skriver brevet!

Det måste bara ha smugit sig in något tankefel i denna logik.
Citera
2025-07-16, 14:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Låter det rimligt att polisen började misstänka LJ innan de fick brevet?

Kan en slutsats vara att en "mullvad" inom polisen själv skickade brevet?

"Polisspåret" bygger väl lite på att det fanns inblandade poliser som aktivt blandade bort korten i utredningen? Här är cirkeln sluten då det kan ha varit den mördande polisen själv som skickade brevet?

Om jag fattat Draifos analys korrekt finns bara två olika aktörer: Den egentliga Palmeutredningen och den brevskrivande gärningsmannen som skriver alla anonyma brev till utredningen.

Dalulven har också dragit paralleller med Jack the Ripper, där mördaren skickade anonyma brev "och nästan hånade polisen". En annan parallell är att JTR beskrevs som "mörkklädd" och att hans mord skedde i ett område i London med många prostituerade. Inte olikt Tunnelgatan med dess trappa upp till Malmskillnadsgatan.

Själv har jag extremt svårt att tro att LJ var inblandad i själva mordet som något annat än vittne.

Jag ser ingen annan förklaring just nu än att det är polisen, kanske utifrån signalement och de första 2 förhören. Men det kan mycket väl vara något tips direkt efter LJs framträdande i media.
Men i vilket fall så var LJ ute i media den 4:e mars
Den 7:e mars skriver Aftonbladet på första sidan. "Lars - Friad" under en bild på honom.
Vill minnas att det fanns en längre artikel med honom där han också kommenterade att han blivit misstänkt.

D.v.s. LJ var misstänkt i ett tidigt skede.
EH 5411 inkom typ i mitten av maj...

Som med SE så var det nog "Ålandskvinnan" som var först med misstankarna mot honom.
Hon slår pusselbiten med någon dag...
Sedan har misstankarna återkommit och slutat med TP's bok och KP's "övertygelse" och nedläggning.

Edit: eller slutat har det nog inte gjort. Det kommer nog en rad nya varianter med SE som GM.
Senast redigerad av MOPspanaren 2025-07-16 kl. 14:31.
Citera
2025-07-16, 14:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Eftersom han i ett förhör kort dessförinnan menar på att han kan ha haft en liknande klädsel som GM, så kan det inte uteslutas. Pusselbitens brev är som bekant skrivet så att ingen ska kunna ta det på allvar.

Förutom du då. För att parafrasera Håkan Ström.

Du tror alltså på fullaste allvar att SE kan ha pekat ut sig själv som gärningsman i ett brev till PU. En genial avledningsmanöver av det kriminella geniet.
Citera
2025-07-16, 14:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag ser ingen annan förklaring just nu än att det är polisen, kanske utifrån signalement och de första 2 förhören. Men det kan mycket väl vara något tips direkt efter LJs framträdande i media.
Men i vilket fall så var LJ ute i media den 4:e mars
Den 7:e mars skriver Aftonbladet på första sidan. "Lars - Friad" under en bild på honom.
Vill minnas att det fanns en längre artikel med honom där han också kommenterade att han blivit misstänkt.

D.v.s. LJ var misstänkt i ett tidigt skede.
EH 5411 inkom typ i mitten av maj...

Som med SE så var det nog "Ålandskvinnan" som var först med misstankarna mot honom.
Hon slår pusselbiten med någon dag...
Sedan har misstankarna återkommit och slutat med TP's bok och KP's "övertygelse" och nedläggning.

Går det ur detta att dra slutsatsen att det var en synnerligen dålig taktik att visa upp sig i media om man ville undvika misstankar?

Ålandskvinnan hade rimligen fantiserat ihop andra misstänkta om de förekommit med namn och bild i tidningen?

Ålandskuriren: (Hypotetiskt klipp)
"Jag såg vittnet AB inne i min affär där han köpte kläder och flackade med blicken. Han måste vara OPs mördare!"

"Ålandsmaggan" berättar exklusivt för Ålandskuriren om hur vittnet AB besökte hennes butik och luktade trycksvärta från fascisttryckeriet på innergården. AB pratade om herrgårdar och betedde sig allmänt underligt när jag babblade på om Olof Palmes begravning. Jag kände igen honom direkt från bilden i Expressen! (Exemplet bygger på att AB skulle ha framträtt med bild.)

Ålandsmaggan sitter och tummar på en sliten lapp där hon har skrivit AB namn. "Min man kan intyga detta, så det är ingett jag själv har hittat på. Vi skrev den här lappen tillsammans, jag och min man, när vi läste hans namn i tidningen" berättar Ålandsmaggan.

Enligt läckor från PU som Ålandskuriren tagit del av befann sig AB strax bakom OPs rygg när han blev skjuten och AB jobbade på ett företag som tillverkade livsfarliga vapen.
Hade SE hållit lägre profil i media undrar jag om den här tråden ens hade funnits.

Edit: Jag tror polisen själva kunde analysera mordet och självständigt komma fram till misstänkta utan att läsa Expressen och anonyma brev. Att klippa och klistra anonyma brev var något de lämnade till osannolika journalister och trögtänkta åklagare lite längre fram i tiden, med känt resultat.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-16 kl. 14:59.
Citera
2025-07-16, 15:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det var onekligen udda.

Hur visste den verkliga mördaren att poliserna delade upp sig? Var han bra på att gissa?

Eller menar du att den verkliga mördaren stannade kvar och tittade på när polisen jagade efter honom?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-16 kl. 15:06.
Citera
2025-07-16, 15:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vi parkerar det sunda förnuftet i utvisningsbåset och noterar följande:
Egentligen går pusselbitens brev att tolka som om SE ville placera en GM som liknade honom på mordplatsen.

Det kriminella geniet GM-SE planterade förväxlingsteorin i PU redan innan han var misstänkt!

Detta ska tydligen vara mycket genialt och genom att berätta att dubbelgångaren varit inne på Skandia fanns även förklaringar till både vapenfett och vapendelar på SEs kontorsrum serverade på ett silverfat.

Det enda som återstår är väl att klura ut hur planeringen och logistiken med smink och vapen såg ut och hur de visste att LOP skulle passera just när de gjorde det.

Den sminkade pusselmördaren kan ha smugglats ut i väktarens bil efter mordet?
Vi släpper nu ut det sunda förnuftet igen och konstaterar att det känns helt absurt att SE skulle vara brevskrivaren "Pusselbiten".
Citera
2025-07-16, 15:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Förutom du då. För att parafrasera Håkan Ström.

Du tror alltså på fullaste allvar att SE kan ha pekat ut sig själv som gärningsman i ett brev till PU. En genial avledningsmanöver av det kriminella geniet.

Har ingen aning om hur han tänkte och fungerade. Uppenbarligen var han inte som du eller jag.

Han var en flitig brevskrivare. Skrev han möjligen annat än vackra brev med utsökt kalligrafi?

SE kanske "trollade" utredningen, precis som vissa trollar den här tråden varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in