2025-07-15, 18:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vad ska göras med de småbarn som inte utvecklas som de ska för att föräldrar inte tar till sig råd om hur de ska umgås med sina barn ska de ha personal i hemmet som sköter biten med lek och stimulans detta under stor del av barnets vakna tid eller ska vi ha förskolor från mycket tidig ålder där barn kan få stimulans

Jaha här skjuts det friskt med halmgubbekulsprutan igen. Barnen ska tvångsomhändertas tills de fyller 21 år?

Eller har du något annat förslag som inte är så drastiskt denna gång? Snälla chocka mig!
Citera
2025-07-15, 18:53
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Vad gör man om föräldern nekar att ta emot den typen av hjälp? För den erbjuds ju, de flesta socialtjänster mig veterligen erbjuder utbildningar i exakt detta.
Nja, som handläggare kan du ju inte göra så jävla mycket. Och är det så så är det ju så.
Men kritiken jag kommer med är ju dels att insynen är för dålig.
Därför jag anser att en oberoende jurist skall ha rätt att bedöma underlagen.

Andra är ju att barn ses som inkomstkällor. Jag kan lätt förstå en socialsekreteras frustration när de inte når fram. Har lärt känna några genom åren, en som varit tillsammans med en numera avliden nära vän.
Hon hade någon chefsroll( hon tyckte det var befriande att umgås med halvidioter som oss) men vi pratade en gång halvseriöst på fyllan och hon sa att hon har att följa lagen och sina direktiv.
Hon har för länge sedan slutat bry sig om moral, hon går stenhårt på direktiven. För då kan hon inte kritiseras. Hon har ett jobb med tydliga riktlinjer, hon gör det, kvitterar ut en bra lön och ingen kan kritisera henne.
Sen super hon skallen av sig med dårar som oss och då tillåter hon sig känna.

Och det är ju vad jag försöker säga. Är det så att det faktiskt finns en väg där både handläggare och familjer kan sluta se varandra som fiender och samarbeta.
Idag är det ju så att socialtjänsten totalt dikterar villkoren och det är ju inte rimligt att utfallet skall bero på vilken handläggare eller domare du får
Citera
2025-07-15, 18:58
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Vad ska göras med de småbarn som inte utvecklas som de ska för att föräldrar inte tar till sig råd om hur de ska umgås med sina barn ska de ha personal i hemmet som sköter biten med lek och stimulans detta under stor del av barnets vakna tid eller ska vi ha förskolor från mycket tidig ålder där barn kan få stimulans
Såklart de måste uppfostras i samhällets tjänst.
Och leka de lekar du finner nödvändiga för att anpassas.
Fler har försökt innan dig.
Hitlerjugend, Stalin oy, putin som kidnappar ukrainska barn för att lära dem de rätta sätten att leva
Citera
2025-07-15, 19:10
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det där är en helt absurd tolkning från sektledaren. Självklart har inte enskilda föräldrars känsloyttringar i arabisk media det minsta med något terrorhot att göra. Det är ett riktigt fult påhitt med staten som avsändare.

Det riktigt sjuka är att hon på allvar tycks tro att kritik mot den uppenbara rättsosäkerheten i LVU-processen är att likställa med ett terrorhot och något som måste bekämpas, inte istället bemötas. Och hur? Genom desperata försök att kontrollera narrativet i den här tråden.

Det ena inlägget är mer bisarrt än det andra, och hela sekten sitter och gaslightar varandra i gruppterapi-format. Så fort det kommer saklig kritik? Då åker skygglapparna på, öronpropparna in och sen upprepar de sina egna myter om föräldrarna i family uniteds umgängeskrets som ett mantra.

Jepp, så nästa gång någon dundrar in på Drottninggatan i Stockholm med lastbil, dödar några, skadar många och amputerar benen på en tonårsflicka så beror det naturligtvis på att folk haft mage att kritisera socialtjänsten
Citera
2025-07-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Såklart de måste uppfostras i samhällets tjänst.
Och leka de lekar du finner nödvändiga för att anpassas.
Fler har försökt innan dig.
Hitlerjugend, Stalin oy, putin som kidnappar ukrainska barn för att lära dem de rätta sätten att leva
Finns ju faktiskt de som får ha sina barn heltid på förskola trots att de är arbetslösa just för att barnen ska få tillräckligt med stimulans så att de inte behöver placeras utanför hemmet .
Citera
2025-07-15, 19:15
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Finns ju faktiskt de som får ha sina barn heltid på förskola trots att de är arbetslösa just för att barnen ska få tillräckligt med stimulans så att de inte behöver placeras utanför hemmet .
Jepp, såklart. Vad skrev jag. Såklart de måste uppfostras i samhällets tjänst. Jag gav exempel på individer som tänkt i liknande banor.
Men eran samhällsprogrammering är bara till för att skapa fogliga medborgare. Och till och med det misslyckas ni med.

Edit: När man hör på er börjar man ju fundera på om man bor i Sverige, eller i forna DDR
Citera
2025-07-15, 19:17
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Vad du fattar är att föräldrar ofta inte nekar hjälp. Föräldrar som har problem vill såklart ha hjälp om de har problem med sitt barn. Men om problemet inträffar exakt kl 20:30 varje kväll och socialtjänsten envisas med att sätta in hjälp kl 13:00. Hur ska du kunna resonera med en sådan myndighet tänkte du?

DU måste ju förstå bakgrunden till varför föräldrar säger nej och inte bara utgå från att alla föräldrar vägrar hjälp, för så ser inte verkligheten ut.

Nu tolkar du igen, att föräldrar vägrar hjälp händer definitivt, jag har aldrig påstått att alla föräldrar vägrar hjälp, min fråga var, vad ska man göra när föräldrar vägrar hjälp.

Läs om läs rätt.
Citera
2025-07-15, 19:19
Medlem
Citat:
Jaha här skjuts det friskt med halmgubbekulsprutan igen. Barnen ska tvångsomhändertas tills de fyller 21 år?

Eller har du något annat förslag som inte är så drastiskt denna gång? Snälla chocka mig!
Finns ju skäl till att förskola kommer att bli obligatoriskt från 3 år de ska få möjlighet att utvecklas så att de vid skolstart inte ligger efter i sin utveckling och redan från början blir utanför .

I andra länder blir barn tillgängliga för adoption om de varit omhändertagna 2-3 år och inget i familjen ändrats åt rätt håll .
Citera
2025-07-15, 19:20
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Exakt! 100% socialtjänstens fel. Samma som i det tragiska fallet lilla hjärtat. Det var soc som släppte hem flickan. Inte föräldrarna. Men det kommer socvurmarsekten heller inte förstå.

0% föräldrarnas fel som dödade sitt eget barn? Hur resonerar du nu, vad gör föräldrarna fria från ansvar i detta fall anser du?
Citera
2025-07-15, 19:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu tolkar du igen, att föräldrar vägrar hjälp händer definitivt, jag har aldrig påstått att alla föräldrar vägrar hjälp, min fråga var, vad ska man göra när föräldrar vägrar hjälp.

Läs om läs rätt.

Men nu tar du åter igen till samma trick och låser in den som ska svara i samma halmgubbeanda som adina.

Du har ingen som helst förståelse för hur socialtjänsten fungerar i sitt samarbete med föräldrar och att total missmatch ofta råder när det gäller frivilliga hjälpinsatser? Varför skulle föräldrar säga nej om de behöver hjälp?

Innan du ens ställer den frågan behöver grundförutsättningarna för föräldrar göras om, och hela bemötandet från socialtjänsten måste förändras i grunden. Det är just i det bristande bemötandet, oviljan att lyssna och det ensidiga bestämmandet över föräldrarnas huvuden i kombination med oflexibla och otillräckliga hjälpinsatser som gör att många föräldrar till slut tackar nej till hjälp. Inte för att de inte vill ha stöd, utan för att det som erbjuds inte är anpassat till deras verklighet.

Om man börjar där med sådana förutsättningar och sedan ställer din fråga är den betydligt mer rimlig, men med den verklighet som råder är din fråga extremt halmgubbig och inlåsande, eftersom det finns nyanser i detta som inte tas med.
Citera
2025-07-15, 19:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
0% föräldrarnas fel som dödade sitt eget barn? Hur resonerar du nu, vad gör föräldrarna fria från ansvar i detta fall anser du?

Visste att du skulle ge dig på föräldrarna, men....Så här är det. Socialtjänsten gjorde inte en ordentlig utredning. Socialnämnden lät till och med föräldrarna styra hemflytten. Soc hade åtskilliga tillfällen på att ta tillbaka flickan från föräldrarna innan om dog, men de gjorde INGENTING. Allt går att läsa i IVO:s stenhårda kritik mot kommunen och socialtjänsten.

Det är socialtjänsten som har makten inte föräldrarna. I fallet Adam gäller exakt samma princip. Det var inte mammans fel att Adam hölls kvar så länge det var till 100 % socialtjänstens ansvar. Det är de som sitter på makten, inte hon.

Att skylla på mamman är som att någon står bakom en polis och pekar ut en oskyldig person som livsfarlig, och polisen skjuter, trots att det senare visar sig att personen var helt oskyldig.

Vems fel är det då? Självklart polisens. Det är han som trycker på avtryckaren, och det är hans ansvar att först kontrollera fakta innan han agerar. Om han istället går på känsla eller lyssnar blint på någon annan då är det fortfarande han som bär ansvaret fullt ut.

Eller hur tänker du? Eller är det bara socialtjänsten som ska gå fria? Hur tänker du i fallet med polisen? vems är felet? Gör du någon skillnad i det fallet jämfört med hur du resonerar om socialtjänsten?
Citera
2025-07-15, 19:38
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Varför skulle föräldrar säga nej om de behöver hjälp?

Lilla hjärtats föräldrar erbjöds hjälp med sitt missbruk, men tog den inte, de ville väl hellre knarka än att vara föräldrar? Kan inte svara på varför de inte tog hjälpen, har du lyssnat på rättegången?

Att du faktiskt säger att föräldrarna inte bär något ansvar över att ha dödat sitt eget barn är faktiskt rätt vidrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in