Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Vad gör man om föräldern nekar att ta emot den typen av hjälp? För den erbjuds ju, de flesta socialtjänster mig veterligen erbjuder utbildningar i exakt detta.
Nja, som handläggare kan du ju inte göra så jävla mycket. Och är det så så är det ju så.
Men kritiken jag kommer med är ju dels att insynen är för dålig.
Därför jag anser att en oberoende jurist skall ha rätt att bedöma underlagen.
Andra är ju att barn ses som inkomstkällor. Jag kan lätt förstå en socialsekreteras frustration när de inte når fram. Har lärt känna några genom åren, en som varit tillsammans med en numera avliden nära vän.
Hon hade någon chefsroll( hon tyckte det var befriande att umgås med halvidioter som oss) men vi pratade en gång halvseriöst på fyllan och hon sa att hon har att följa lagen och sina direktiv.
Hon har för länge sedan slutat bry sig om moral, hon går stenhårt på direktiven. För då kan hon inte kritiseras. Hon har ett jobb med tydliga riktlinjer, hon gör det, kvitterar ut en bra lön och ingen kan kritisera henne.
Sen super hon skallen av sig med dårar som oss och då tillåter hon sig känna.
Och det är ju vad jag försöker säga. Är det så att det faktiskt finns en väg där både handläggare och familjer kan sluta se varandra som fiender och samarbeta.
Idag är det ju så att socialtjänsten totalt dikterar villkoren och det är ju inte rimligt att utfallet skall bero på vilken handläggare eller domare du får