2025-07-15, 18:15
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men vännen, vems fel var det att Adam råkade illa ut?

Mamman och socialtjänsten, måste det vara den ena eller den andra?
Citera
2025-07-15, 18:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Det finns ingen forskning eller statistik som visar att barn i Sverige generellt löper större risk att bli våldtagna, misshandlade, utnyttjade eller dödade i familjehem än om de hade bott kvar i allvarligt utsatta hemförhållanden. I grund och botten handlar det om att förutsättningarna för LVU 2 § är att det redan finns en allvarlig riskpåverkan i hemmet.

Diskussionen är dock inte intressant, för mig. Jag är i denna tråd för att uppmärksamma desinformatörerna vars bakgrunder jag i hög utsträckning känner till och absolut anser inte är till deras fördel sett till föräldraförmåga.
Jaha, så forskning, statistik och rättssäkerhet spelar ingen roll längre? Och du är här för att "uppmärksamma desinformatörer"? Intressant....
Det låter mer som någon avancerad variant av personförföljelse med ideologisk fernissa.

Och vem i hela fridens namn är du att bedöma "desinformatörers" föräldraförmåga?
Vad har du för hemlig dokumentation som vi andra dödliga inte har tillgång till? Eller går du bara på ryktesspridning och den berömda magkänslan i vanlig ordning som den socionomska läran förpliktigar?

Du upphör aldrig att förvåna. Dina inlägg blir sjukare för varje gång och det säger faktiskt mer om dig än om dem du försöker svartmåla.
Citera
2025-07-15, 18:24
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det är väl det kurt-sune lite är inne på. Varför funkar det inte.
Jo, för att det kommer någon dit på torsdag kl 10 och skall lära dig leka med det "lilla" barnet medan mamman är fullt upptagen med att räkna ut hur hon skall få ihop till hyran.

Då kommer det någon snusförnumstig kärring och lär dem leka hålla vatten.
Det är ju inte sånt som behövs. Det är ju att få föräldrarna att fatta att det spelar väl fan ingen roll vad ni gör tillsammans med ungen, sjung, kramas, jollra på.
Och det får man dem inte att fatta genom att leka pajaslekar en timme i veckan och ytterligare skriva dem på näsan.
Det gör man genom att pedagogiskt förklara hur barnet ser på dig som förälder.

20 timmar utbildning. Går att sköta digitalt.
Sen kan man börja träna lekar om det nu är så att föräldern inte är kapabel att hitta på egna eller läsa en lekbok.
Istället för att rycka därifrån ungen. Kan ju knappast gynna anknytningen.

Det är vuxna människor ändå. Hur skulle du gilla att jag kom in i ditt hus och idiotförklarade dig för att du har potentiella risker för ditt barn inbyggda.
För det kan jag garantera dig att jag kommer hitta inom två minuter om jag söker efter dem.

Och sen kommer dit ett par timmar veckan efter, lär dig hålla i en skruvdragare och sen uppföljning veckan därpå och är det då inte åtgärdat så rycker jag ungarna ifrån dig.

Vad gör man om föräldern nekar att ta emot den typen av hjälp? För den erbjuds ju, de flesta socialtjänster mig veterligen erbjuder utbildningar i exakt detta.
Citera
2025-07-15, 18:28
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Första svaret som ges är en rättvis och korrekt process så att man vet att man omhändertar rätt barn.

1. En rätt till domstolsprövning bör införas i grundlagen.

2. Alla olagliga överklagandeförbud i svensk lag bör inventeras och fasas ut.

3. En rätt till ersättning för befogade rättegångskostnader i förvaltningsmål bör införas i lag.

4. Beslutsmyndigheternas möjligheter att åberopa nya omständigheter eller bevis till stöd för ingripande beslut under en pågående över prövning i domstol bör begränsas.

5. Rätten till skadestånd vid fel eller försummelse vid myndighetsut

https://centrumforrattvisa.se/wp-content/uploads/2024/11/Rapport-Chanslos-mot-myndigheterna-2024-11-12.pdf

Bara där räddar vi massvis med barn.

Sen är det andra svaret att faktiskt hjälpa familjer som endast har problem med själva omsorgen med att klara av det.
Den hjälpen kommer se annorlunda ut från familj till familj, av uppenbara skäl.
Frågan är mera: varför tänker inte socialen i dessa banor från första början?
Det är för att utbildningen är fylld med massa trams, vi har alla hört att det fokuseras för mycket på genus och dylikt. De saknar fältarbete, de är mindre utbildade/bildade än sjk. syror (no shade på sjk,syrorna) så när de kommer ut i verkligheten är de totalt naiva om hur den ser ut. Och de är väldigt unga, har bara gått från skolbänk till skolbänk där de daltats runt hela tiden.

Det måste bli ändring, tidigare hade psykologutbildningen 25 års gräns av just dessa skäl. Man tog bort den och nu har vi aldrig haft så pass mycket mental ohälsa. Kanske sätta en åldersgräns på socionomutb. med?
den tredje

Sen är det andra svaret att säkerställa vårdnaden och tryggheten de omhänderta barnen.
De blir våldtagna, vårdslöst omhändertagna och är mest en källa för inkomst till ohederliga aktörer.
Det har vi visat i massvis, men bara för att driva in det lite extra tydligt:

Omfattande sexuella övergrepp mot barn på statliga ungdomshem

Skrivet av Barnrättsbyrån, 22 mars, 2023

Dokumentation från SiS och IVO mellan 2019 och 2022 visar på fem inrapporteringar i månaden av sexuella kränkningar eller övergrepp från personal. Det finns dokumentation om sexuella övergrepp vid alla ungdomshem, utom ett, som nästan uteslutande handlar om manlig personal som utsätter omhändertagna flickor. I rapporten sammanställs även rättsfall från de senaste fem åren. I genomsnitt har en SiS-anställd per år dömts för våldtäkt mot ett placerat barn. I rapporten beskrivs också ett tydligt mönster där barnens egna uppgifter om sexuella övergrepp stannar inom SiS, trots att de enligt lag ska anmälas till åklagare och IVO

https://barnrattsbyran.se/vem-ska-tro-pa-mig/

Inget av detta besvarar frågeställningen i mitt inlägg.
Citera
2025-07-15, 18:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren

Ni är ju helt hopplösa. Det var inte mamman som omhändertog Adam i över sju års tid: Vad är det med er? Mamman var absolut en idiot, men det var inte mamman som ägnat sig åt maktmissbruk under över sju års tid och förstörde den här stackars pojkens uppväxt. Det var socialtjänsten som gjorde det och med berått mod dessutom.

Och hur kunde det ens ske? Jo för att socialtjänsten får jobba helt ostört utan extern granskning med magkänslor och gissningar som grund (kallas för "bedömningar" på socionomspråk) bakom sekretessen: Därför kunde det hända.

Och det är exakt där systemfelet ligger. Extrem makt, ingen insyn och inget ansvar. Barnen betalar priset.
Citera
2025-07-15, 18:30
Medlem
Citat:

Fel, det var enbart socialtjänstens fel.
Citera
2025-07-15, 18:32
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Inget av detta besvarar frågeställningen i mitt inlägg.
Tramssvar
Citera
2025-07-15, 18:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad gör man om föräldern nekar att ta emot den typen av hjälp? För den erbjuds ju, de flesta socialtjänster mig veterligen erbjuder utbildningar i exakt detta.

Vad du fattar är att föräldrar ofta inte nekar hjälp. Föräldrar som har problem vill såklart ha hjälp om de har problem med sitt barn. Men om problemet inträffar exakt kl 20:30 varje kväll och socialtjänsten envisas med att sätta in hjälp kl 13:00. Hur ska du kunna resonera med en sådan myndighet tänkte du?

DU måste ju förstå bakgrunden till varför föräldrar säger nej och inte bara utgå från att alla föräldrar vägrar hjälp, för så ser inte verkligheten ut.
Citera
2025-07-15, 18:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Fel, det var enbart socialtjänstens fel.

Exakt! 100% socialtjänstens fel. Samma som i det tragiska fallet lilla hjärtat. Det var soc som släppte hem flickan. Inte föräldrarna. Men det kommer socvurmarsekten heller inte förstå.
Citera
2025-07-15, 18:40
Medlem
Citat:
Det är väl det kurt-sune lite är inne på. Varför funkar det inte.
Jo, för att det kommer någon dit på torsdag kl 10 och skall lära dig leka med det "lilla" barnet medan mamman är fullt upptagen med att räkna ut hur hon skall få ihop till hyran.

Då kommer det någon snusförnumstig kärring och lär dem leka hålla vatten.
Det är ju inte sånt som behövs. Det är ju att få föräldrarna att fatta att det spelar väl fan ingen roll vad ni gör tillsammans med ungen, sjung, kramas, jollra på.
Och det får man dem inte att fatta genom att leka pajaslekar en timme i veckan och ytterligare skriva dem på näsan.
Det gör man genom att pedagogiskt förklara hur barnet ser på dig som förälder.

20 timmar utbildning. Går att sköta digitalt.
Sen kan man börja träna lekar om det nu är så att föräldern inte är kapabel att hitta på egna eller läsa en lekbok.
Istället för att rycka därifrån ungen. Kan ju knappast gynna anknytningen.

Det är vuxna människor ändå. Hur skulle du gilla att jag kom in i ditt hus och idiotförklarade dig för att du har potentiella risker för ditt barn inbyggda.
För det kan jag garantera dig att jag kommer hitta inom två minuter om jag söker efter dem.

Och sen kommer dit ett par timmar veckan efter, lär dig hålla i en skruvdragare och sen uppföljning veckan därpå och är det då inte åtgärdat så rycker jag ungarna ifrån dig.
Vad ska göras med de småbarn som inte utvecklas som de ska för att föräldrar inte tar till sig råd om hur de ska umgås med sina barn ska de ha personal i hemmet som sköter biten med lek och stimulans detta under stor del av barnets vakna tid eller ska vi ha förskolor från mycket tidig ålder där barn kan få stimulans
Citera
2025-07-15, 18:41
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Ingen vettig människa brydde sig heller. Det var inte förrän Sveriges terrorhotnivå höjdes från 3 till 4 och den första rapporten släpptes som visade att socialsekreterarna är utsatta för eskalerande hot, våld och utpressning från organiserad brottslighet och klan- och hederskulturell brottslighet. Det är det som gör att rörelsen exponerats. Det har bidragit till högre säkerhetstänk, nya rutiner och riktlinjer, ny lagstiftning och förslag på reviderat socionomprogram. Dock ingen lagstiftning eller förändringar som spelar denna grupp i händerna.

Så för att sammanfatta det, det är ingen poäng som gör att denna grupp exponerats och uppmärksammats, det är deras förmåga att åsamka reell skada.
Vet du. Jag har en känsla av att du inte ens vet vad som skiljer säkerhetsläge 3 och 4 åt.
Det är bara nåt du använder dig av för att rättfärdiga din ovilja att faktiskt diskutera de brister inom socialtjänsten som blivit belysta i den här tråden.
Bara att du benämner det terrorhotsläge. Är du på riktigt?
Det är en jävla massa funktioner i samhället som blir påverkade beroende på vilket säkerhetsläge (där jag för länge sedan var involverad i sånt kallades det för stabsläge) men du tror väl för helvete inte att diskussioner på tiktok om svensk socialtjänst har effekt på det.
Det är framförallt militär och och polis, men även flygplatser, bevakning av samhällsviktiga funktioner, sjukvård. Allt påverkas utan att du ser det.
Så ge dig. Socialtjänsterna i Sverige har ett systemfel. Det är konstaterat.
Att du börjar yra om "terrorhotnivå" ( nytt ord för mig) för att tysta kritiker visar ju bara hur okunnig du är.
Tror du på fullt allvar att Sverige går upp ett steg i säkerhetsnivå för vad några står och skriker om på tiktok.
Snälla vän, det finns mycket, väldigt mycket farligare saker.
Terrorhotsnivå🤣🤣🤣🤣
Citera
2025-07-15, 18:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vet du. Jag har en känsla av att du inte ens vet vad som skiljer säkerhetsläge 3 och 4 åt.
Det är bara nåt du använder dig av för att rättfärdiga din ovilja att faktiskt diskutera de brister inom socialtjänsten som blivit belysta i den här tråden.
Bara att du benämner det terrorhotsläge. Är du på riktigt?
Det är en jävla massa funktioner i samhället som blir påverkade beroende på vilket säkerhetsläge (där jag för länge sedan var involverad i sånt kallades det för stabsläge) men du tror väl för helvete inte att diskussioner på tiktok om svensk socialtjänst har effekt på det.
Det är framförallt militär och och polis, men även flygplatser, bevakning av samhällsviktiga funktioner, sjukvård. Allt påverkas utan att du ser det.
Så ge dig. Socialtjänsterna i Sverige har ett systemfel. Det är konstaterat.
Att du börjar yra om "terrorhotnivå" ( nytt ord för mig) för att tysta kritiker visar ju bara hur okunnig du är.
Tror du på fullt allvar att Sverige går upp ett steg i säkerhetsnivå för vad några står och skriker om på tiktok.
Snälla vän, det finns mycket, väldigt mycket farligare saker.
Terrorhotsnivå🤣🤣🤣🤣

Det där är en helt absurd tolkning från sektledaren. Självklart har inte enskilda föräldrars känsloyttringar i arabisk media det minsta med något terrorhot att göra. Det är ett riktigt fult påhitt med staten som avsändare.

Det riktigt sjuka är att hon på allvar tycks tro att kritik mot den uppenbara rättsosäkerheten i LVU-processen är att likställa med ett terrorhot och något som måste bekämpas, inte istället bemötas. Och hur? Genom desperata försök att kontrollera narrativet i den här tråden.

Det ena inlägget är mer bisarrt än det andra, och hela sekten sitter och gaslightar varandra i gruppterapi-format. Så fort det kommer saklig kritik? Då åker skygglapparna på, öronpropparna in och sen upprepar de sina egna myter om föräldrarna i family uniteds umgängeskrets som ett mantra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in