2025-07-15, 15:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Majoriteten av socialtjänstens familjer får olika sorters insatser, även olika varianter av stöttning i hemmet. Sedan har vi den lilla klick där ingenting fungerar, och denna lilla klick hittar vi bland desinformatörerna.
Jag vet faktiskt inte varför du sitter och sprider rena osanningar om hur “hjälpen” från socialtjänsten går till.

Du pratar som om det handlar om ett frivilligt stöd i samförstånd med familjen, när verkligheten är något helt annat.

I praktiken bestämmer socialtjänsten ensidigt vilken typ av hjälp som ska ges över huvudet på familjen,vid helt fel tidpunkt och ofta utan koppling till det faktiska behovet

När föräldrar reagerar, vilket de förstås gör när hjälpen inte passar eller slår fel så klassas de automatiskt som "!icke samarbetsvilliga", "misstänksamma”" eller till och med "hotfulla".

Det skrivs in i journalen. Det skickas till domstol.
Och så börjar den vanliga resan:
Från felaktigt stöd → till misstänkliggörande → till SoL eller LVU-placering.

Det är just detta mönster du konsekvent vägrar ta in.
Du pratar om "stöd" men blundar för hur det används som verktyg för maktutövning och repressiv dokumentation.

Och det är exakt därför din sektretorik faller platt varje gång någon granskar verkligheten i handlingarna. Du sprider myndighetspropaganda och vägrar ta in den verklighet som föräldrar lever i.

Citat:
Regelbundet gästas desinformatörernas TT-lives av människor som har erfarenhet av att själva ha varit placerade, vuxna som drivit familjehem, barn som vuxit upp med föräldrar som tagit hand om placeringar, samt föräldrar som haft kontakt med socialtjänsten på grund av föräldraproblem. De som delar positiva upplevelser blir generellt snabbt tystade. Det är oerhört många föräldrar i Sverige som får socialtjänstens hjälp, stöd, insatser och för den stora majoriteten går det både bra, bättre och utmärkt. Den gemensamma nämnaren är föräldrar som är självkritiska, kan reflektera över händelser och beteenden samt är villiga att göra förändringar för att få det fungera.
Nej det gör det inte alls. Man borde verkligen göra ordentliga oberoende mätningar på detta hur nöjda föräldrar är med socialtjänstens hjälp. Den allmänna inofficiella bilden är en helt annan: nämligen att socialtjänsten är en gravt dysfunktionell myndighet som gör mer skada än nytta i alldeles för många fall och barnen betalar det yttersta priset för detta haveri.

Citat:
PAS används frekvent bland desinformatörerna, det brukar signalera att "socialtjänsten kidnappade deras barn och gav till den andra föräldern". Det är lite intressant med desinformatörerna att de inte gör skillnad på om barnen placeras i utmomstående familj eller hos den andre föräldern. Det hade varit intressant att höra om den andre föräldern också hatar socialtjänsten.
Det är omöjligt som utomstående att veta exakt vad som hänt i all fall: Att sitta och generalisera som du gör är extremt farligt när du precis som vi andra inte har den minsta aning om vad som skett bakom sekretessen i dessa fall. För att veta det behöver man ha tillgång till socialtjänstens dokumentation och det är det ju ingen som har. Därav faller ditt resonemang platt här.

Citat:
Adamärendet är desinformatörernas nya favoritärende, som om det är applicerbart på deras egna ärenden. Adamärendet är däremot utmärkt att använda när det gäller generell kritik mot socialtjänsten och behovet av kvalitativa rutiner för att säkra kvalitet och rättssäkerhet. Myndigheter ger individer makt att ingripa i människors liv, det är därför absolut nödvändigt att myndigheter prioriterar personalens lämplighet högre än något annat. Detta är dessvärre ingen självklarhet. Systemet ska reglera både beslut och skydda mot felaktiga beslutsfattare, där finns mycket att önska idag och kritiken behöver stå som spön i backen till förändring kan konstateras.
Nej, det är betydligt värre än så. Det räcker inte med fina fraser om "kvalitativa rutiner för att säkra kvalitet och rättssäkerhet".

Vad som behövs är extern, oberoende insyn av riktiga experter, inte gamla socionomkollegor som kvalitetsutvecklare.
Varenda LVU-fall behöver granskas i sömmarna, inklusive all dokumentation bakom sekretessen.

Först då kan vi säkerställa att sådana fall som Adam aldrig mer händer.
Hade den granskningen funnits redan då, så hade han fått komma hem redan efter första polisförhöret till sin pappa.

Jag vet inte vad du har för intresse i att försvara ett system som gång på gång plågar barn i myndighetsutövningens namn. Men det är smärtsamt uppenbart att du inte är det minsta intresserad av verkliga kvalitetsförbättringar.

Du verkar snarare trivas med att det är gamla kollegor och socialsekreterare som “utreder sig själva” när något gått snett. Det är ett hån mot alla barn som drabbats och en förolämpning mot de föräldrar som tvingats se sina liv raseras av felaktiga beslut, utan möjlighet till upprättelse.

Du borde skämmas för den myndighetspropaganda du sitter och sprider. Du hjälper inte ett enda barn. Tvärtom. Om vi lyssnar på dig, så kommer bara fallet Adam gå i repris om och om igen.

Det är ett skolexempel på vad som går fel när man ger inkompetenta socionomer makt de inte borde ha, och sedan låter dem leka fritt bakom sekretessen, utan insyn, utan kontroll, utan ansvar.

Så det verkar som "desinformatörerna" har rätt igen i vanlig ordning.
Citera
2025-07-15, 15:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det jag är inne på är samma som kurt-sune
Själva processerna måste förändras och vara mer transperanta, och barnet skall ha ett utomstående oberoende ombud. SOM INTE HAR VINSTINTRESSE I INDUSTRIN. Så skulle mycket kunna bli bättre.

Och det slår ju åt bägge håll. Lilla hjärtat hade kanske också kunnat undvikas om ett oberoende ombud skulle sagt att hon mår bäst där hon är.
Då lyfter det bort stor del av den misstro och avoga inställning mot soc som många faktiskt har. Och som soc de facto förtjänat.

Det skulle ju vara en lättnad även för handläggarna att veta att de inte står ensamma i ett beslut.

Grundproblemet är att okunniga socionomer har getts alldeles för mycket makt och en totalt skyddad verkstad bakom sekretess. Det är just därför jag rekommenderat alla drabbade familjer att begära ut sina handlingar och lagt upp en mall i denna tråd som man kan använda sig av för att göra det.

För det här allvarliga demokratiska problemet kommer inte staten och kommunen att läsa själv, det är föräldrarna själva som behöver lära sig sina demokratiska rättigheter och begära ut alla handlingar, överklaga vartenda beslut till förvaltningsdomstol, kräva rättning av vartenda fel i utredningarna och använda sig av den fullständiga demokratiska processen som den är tänkt att användas. För skulle alla föräldrar göra så, då skulle soc inte kunna hålla på som de gör idag och leva rövare helt ostört och skada barnen.

Det är en fråga om kunskap. Men får föräldrarna tillgång till samma dokumentation i digitalt format som soc har, vilket de till stor del har laglig rätt till, är det inte lågt tills bomben smäller av.
Citera
2025-07-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur kan du veta vilken hjälp I hemmet som erbjudits familjerna? Hur kan du veta så mycket om dessa familjer? Gavs rätt stöd i rätt tid i samråd med familjerna? Vad är det för dokumentation du har som vi andra dödliga inte har? Och har du några konkreta exempel på det du sitter och påstår? Annars är det bara ännu en kavalkad av halmgubbar från din sida som alltid mynnar ut i att barnen måste tvångsomhändertas. Det är liksom så uträknat att det börjar bli tjatigt detta eviga mönster.
De har ju berättat vilket stöd de haft en familj hade insatser alla dagar i veckan där under år där det bla var just pedagogiskt stöd med bla samspel men där ena föräldern bara deltog hälften av tiden . Deltar inte föräldrarna så är det ju meningslöst att ha stöd av pedagoger som visar och vägleder .
Citera
2025-07-15, 15:35
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Myndigheter ger individer makt att ingripa i människors liv, det är därför absolut nödvändigt att myndigheter prioriterar personalens lämplighet högre än något annat. Detta är dessvärre ingen självklarhet. Systemet ska reglera både beslut och skydda mot felaktiga beslutsfattare, där finns mycket att önska idag och kritiken behöver stå som spön i backen till förändring kan konstateras.
Där är jag helt enig, men jag menar också att transparensen måste öka och familjerna måste få bättre förutsättningar att föra sin talan inför domstol.

Ingen vettig människa hade brytt sig om några rättshaverister om inte de faktiskt har en poäng, systemet är riggat så att individen i princip är maktlös.
Hade någon sagt till mig att vi tar dina barn om du inte går med på det här, och jag visste att jag sitter helt i deras klor, hade jag gjort vad som helst.
T.o.m dött så länge jag vetat att de får vara åtminstone med sin mor.
Citera
2025-07-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Pedagoger som arbetar inom skolväsendet har ofta kontakt med föräldrar och dess barn. Lärare har en halv termin i sin utbildning enbart fokuserat på föräldrakontakt, då lärare sitter i olika möten med föräldrar. Socionomer har INGEN sådan utbildning. Givetvis kan lärare vägleda föräldrar i hemmet. Det ingår också i specialpedagogiken att vägleda föräldraskap (i den gamla specialpedagogutbildningen, då en specialpedagog kunde anta olika myndighetsuppdrag).

Givetvis är det viktigt att kommunicera med sin bebis. Men skulle vi omhändertaga alla barn till föräldrar som låter Youtube uppfostra barnen skulle vi inte få göra något annat än att placera barn.
Finns gott om föräldrar som fått sina barn omhändertagna där barnen inte utvecklats som de ska för att föräldrar inte gett barnen stimulans och samspelat med det lilla barnet för att de inte förstår vikten av detta utan tror att det räcker med att sköta de fysiska behoven . Finns föräldrar som inte fattar att man kan leka med ett litet barn eller gå runt med bebisen och titta på olika saker och prata om saker man ser trots att det bara blir en monolog
Citera
2025-07-15, 15:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De har ju berättat vilket stöd de haft en familj hade insatser alla dagar i veckan där under år där det bla var just pedagogiskt stöd med bla samspel men där ena föräldern bara deltog hälften av tiden . Deltar inte föräldrarna så är det ju meningslöst att ha stöd av pedagoger som visar och vägleder .

Men du vet ju faktiskt inte hur det sett ut, för du har ju inte läst all dokumentation.
Du gör som alltid: plockar russinen ur din egen LVU-kaka, som av någon anledning alltid smakar likadant. Barn ska separeras. Föräldrar är problemet. Och varje kritik möts med halmgubbar och stämplar.

Det är ett närmast sjukligt mönster och det är ditt.
Ser du inte det själv?

Eller är det kanske så att du inte läser handlingarna för att du är rädd för vad du skulle hitta?
Citera
2025-07-15, 15:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det finns ingen forskning eller statistik som visar att barn i Sverige generellt löper större risk att bli våldtagna, misshandlade, utnyttjade eller dödade i familjehem än om de hade bott kvar i allvarligt utsatta hemförhållanden. I grund och botten handlar det om att förutsättningarna för LVU 2 § är att det redan finns en allvarlig riskpåverkan i hemmet.

Omfattande sexuella övergrepp mot barn på statliga ungdomshem

Vem ska tro på mig?
Rapporten visar på omfattande sexuella övergrepp och kränkningar mot barn på svenska statliga ungdomshem – platser som är avsedda att vara trygga för unga med omfattande psykosocial problematik. Kunskapen om att barn utsätts för sexuella övergrepp på SiS har funnits länge. Bara förra året kom granskningar från Institutionen för vård och omsorg (IVO), Justitieombudsmannen (JO) och Statskontoret som alla visade på stora brister inklusive våld och sexuella övergrepp. Genom rapporten “Vem ska tro på mig?” görs det för första gången en systematisk kartläggning av sexuella övergrepp mot barn i statlig tvångsvård.

Dokumentation från SiS och IVO mellan 2019 och 2022 visar på fem inrapporteringar i månaden av sexuella kränkningar eller övergrepp från personal. Det finns dokumentation om sexuella övergrepp vid alla ungdomshem, utom ett, som nästan uteslutande handlar om manlig personal som utsätter omhändertagna flickor. I rapporten sammanställs även rättsfall från de senaste fem åren. I genomsnitt har en SiS-anställd per år dömts för våldtäkt mot ett placerat barn. I rapporten beskrivs också ett tydligt mönster där barnens egna uppgifter om sexuella övergrepp stannar inom SiS, trots att de enligt lag ska anmälas till åklagare och IVO.

Kan du visa mig statistik som säger att stanna hemma hade lett till mer våldtäcket?

Staten skall garantera barnets trygghet när det omhändertar det.
Staten tar barn på rättsvidriga grunder.
Barnet blir våldtaget.
Du menar på att det inte ligger någon legitimitet bakom påståendet att barn tas för att bli våldtagna, där verkar du har markant fel.

Vad är det som är så läskigt för dig att diskutera detta? Gillar du att omhändertagna barn blir våldtagna?
Citera
2025-07-15, 15:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Där är jag helt enig, men jag menar också att transparensen måste öka och familjerna måste få bättre förutsättningar att föra sin talan inför domstol.
Det kommer du aldrig få med dig sektledaren på. Hela hennes gärning på detta forum är att motverka transparens och insyn så att socialsekreterare ska få fortsätta leva rövare bakom sekretessen och göra precis som de gjorde i fallet Adam (Uppdrag granskning 2025). Allt ska vara precis som det alltid varit, men vi vet alla vad det leder till. Nämligen det Ronja Helénsdotter kom fram till i sin forskningsrapport. En rapport som socvurmarsekten i tråden sitter och ljuger öppet om och vantolkar resultatet av.

Citat:
Ingen vettig människa hade brytt sig om några rättshaverister om inte de faktiskt har en poäng, systemet är riggat så att individen i princip är maktlös.
Det mest fascinerande är hur staten plötsligt fick panik när några föräldrar vågade ta bladet från munnen och öppet började berätta om myndighetsövergreppen.

Men vad gjorde staten då?Inte att man lyssnade på kärnan i kritiken. Nej nej nej.
Istället plockade man ut några enstaka, affektfyllda överdrifter och stämplade hela debatten som "desinformation".

Och för att sätta pricken över i:et anlitade man terrorforskaren Magnus Ranstorp, som levererade en politisk beställningsprodukt i form av en rapport om den så kallade "LVU-kampanjen".
En rapport som inte med ett enda ord problematiserade baksidan av LVU-systemet eller det faktum att processen ofta är rättsosäker, ogenomskinlig och i praktiken saknar reell prövning av socialtjänstens påståenden. Och det värsta är att den desutom belönades och fick pris? Alltså det vänder sig verkligen i magen när man läser den, så undermålig som den var skriven.

Och det är ju så typiskt staten när den känner sig hotad, inte av våld, utan av insyn så slår den inte ner på övergreppen, utan på de som pratar om dem. Värre lågvattenmärke får man nog leta efter eftersom det är samhällets mest utsatta människor som stämplades som "terrorister", bara för att de delat sina känslor i arabisk media.
Citera
2025-07-15, 15:58
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Finns gott om föräldrar som fått sina barn omhändertagna där barnen inte utvecklats som de ska för att föräldrar inte gett barnen stimulans och samspelat med det lilla barnet för att de inte förstår vikten av detta utan tror att det räcker med att sköta de fysiska behoven . Finns föräldrar som inte fattar att man kan leka med ett litet barn eller gå runt med bebisen och titta på olika saker och prata om saker man ser trots att det bara blir en monolog

Jag satt en gång och käkade frukost på ett hak, hade mina två yngsta med mig. Riktig frukost. Korv, stekt potatis och ägg.
Ungarna satt och sjöng blinka lilla, den yngsta sjöng fast hon inte kunde prata och jag nynnade med och hjälpte till lite med att slå rytmen i bordet.

Det kommer fram en äldre herre. Presenterar sig som barnläkare, och sa att han iaktagit oss och tyckte det var så glädjande att se att jag inte satt och pillade på min mobil när jag åt frukost med ungarna.
Han ville inget annat, mer -keep up the good work.
Men han sa att han mår så dåligt när han ser mammor och pappor som sitter och klöser på sin mobil och ungen samtidigt gör allt för att få ögonkontakt och uppmärksamhet.
Han påstod att det var för honom ren tortyr att bevittna, för det skadar så mycket relationen mellan förälder/barn.

Så vad skall vi göra åt det, tvångsplacera barnen som inte fått ordentlig anknytning eller skicka dit en snäll ödmjuk farbror i form av en barnläkare som på ett pedagogiskt sätt kan förklara hur mycket du som förälder betyder för barnet, du är allt. Du är deras trygghet, deras lärare, deras försörjare och deras tränare.
Om de ser att du konstant byter bort dem mot en mobil blir det inget bra.
Om man nu pedagogiskt lär ut detta så kanske många tänker till istället för att få barnet ryckt ifrån sig och sitt liv vänt upp och ner.

För anknytning till ditt barn har jag noterat att många inom barnomsorgsväsendet kollar in.
Och du skapar ju knappast anknytning genom att rycka bort ungen ifrån sin familj
Senast redigerad av Djupfrys 2025-07-15 kl. 16:11.
Citera
2025-07-15, 16:08
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Omfattande sexuella övergrepp mot barn på statliga ungdomshem

Vem ska tro på mig?
Rapporten visar på omfattande sexuella övergrepp och kränkningar mot barn på svenska statliga ungdomshem – platser som är avsedda att vara trygga för unga med omfattande psykosocial problematik. Kunskapen om att barn utsätts för sexuella övergrepp på SiS har funnits länge. Bara förra året kom granskningar från Institutionen för vård och omsorg (IVO), Justitieombudsmannen (JO) och Statskontoret som alla visade på stora brister inklusive våld och sexuella övergrepp. Genom rapporten “Vem ska tro på mig?” görs det för första gången en systematisk kartläggning av sexuella övergrepp mot barn i statlig tvångsvård.

Dokumentation från SiS och IVO mellan 2019 och 2022 visar på fem inrapporteringar i månaden av sexuella kränkningar eller övergrepp från personal. Det finns dokumentation om sexuella övergrepp vid alla ungdomshem, utom ett, som nästan uteslutande handlar om manlig personal som utsätter omhändertagna flickor. I rapporten sammanställs även rättsfall från de senaste fem åren. I genomsnitt har en SiS-anställd per år dömts för våldtäkt mot ett placerat barn. I rapporten beskrivs också ett tydligt mönster där barnens egna uppgifter om sexuella övergrepp stannar inom SiS, trots att de enligt lag ska anmälas till åklagare och IVO.

Kan du visa mig statistik som säger att stanna hemma hade lett till mer våldtäcket?

Staten skall garantera barnets trygghet när det omhändertar det.
Staten tar barn på rättsvidriga grunder.
Barnet blir våldtaget.
Du menar på att det inte ligger någon legitimitet bakom påståendet att barn tas för att bli våldtagna, där verkar du har markant fel.

Vad är det som är så läskigt för dig att diskutera detta? Gillar du att omhändertagna barn blir våldtagna?

Sen skall man ju ha klart för sig att det nu är toppen av isberget. Grottar man ner sig i det där så är det ju misshandel, pennalism, kamratuppfostran som det hette förr, men faktiskt också att placera en unge i en miljö med andra barn där alla förmodligen inte vet någonting om kärlek, moral och etik.

De kommer ju bli påverkade och till slut tycka det är normalt
Citera
2025-07-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men du vet ju faktiskt inte hur det sett ut, för du har ju inte läst all dokumentation.
Du gör som alltid: plockar russinen ur din egen LVU-kaka, som av någon anledning alltid smakar likadant. Barn ska separeras. Föräldrar är problemet. Och varje kritik möts med halmgubbar och stämplar.

Det är ett närmast sjukligt mönster och det är ditt.
Ser du inte det själv?

Eller är det kanske så att du inte läser handlingarna för att du är rädd för vad du skulle hitta?
Många föräldrar delar med sig frikostigt både utredningar och domar och är helt oförstående till att deras barn omhändertagits eftersom bvc säger att de följer sin viktkurva och att det inte förekommer våld eller missbruk i hemmet , Att pedagoger och andra anmält att barnet inte utvecklas adekvat ser de inte som något allvarligt trots att detta är något som hänger med i skolan och framåt .
Citera
2025-07-15, 16:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Sen skall man ju ha klart för sig att det nu är toppen av isberget. Grottar man ner sig i det där så är det ju misshandel, pennalism, kamratuppfostran som det hette förr, men faktiskt också att placera en unge i en miljö med andra barn där alla förmodligen inte vet någonting om kärlek, moral och etik.

De kommer ju bli påverkade och till slut tycka det är normalt
Precis, inte märkligt att det finns väldigt många upprörda och förargade föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in