Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Tack för att du letade upp det där citatet. Jag håller med om att det sista stycket är slarvigt formulerat och det vill jag gärna rätta till.
Det är inte Socialstyrelsen som står bakom siffran om 400 % ökad dödsrisk. Den siffran kommer från SNS-rapporten av Ronja Helénsdotter, där hon studerat domares placeringsbenägenhet och hur det påverkar barnens utfall. Det handlar alltså om ett urval av tveksamma placeringar inte LVU generellt, och definitivt inte "alla barn i Sverige".
Det är en avgörande skillnad. En som du antingen inte förstått, eller valt att ignorera.
Faktum är att du tidigare i tråden påstod att Ronja jämförde med barn som aldrig haft med socialtjänsten att göra vilket förstås är direkt felaktigt. Hade hon gjort det, hade studien varit metodologiskt värdelös och aldrig blivit publicerad.
Men det gjorde hon alltså inte. Det vet du. Och ändå fortsätter du sprida felaktigheter.
Så nästa gång du försöker sätta dit någon med ett "Q.E.D." försök i alla fall basera det på korrekt fakta. Just nu blir det mest en övning i självmål.
Så ja det blev fel. Jag blandade ihop två olika källor som kom fram till samma typ av brister. Socialstyrelsen har också undersökt problemet.
Men skillnaden mellan oss är att jag faktiskt rättar mig själv.
Du däremot försöker dra slutsatsen att alla som kritiserar LVU-systemet är galna konspirationsteoretiker som tror att staten säljer barn. De tokiga finns säkert, men de har inget att göra med SNS, Socialstyrelsen, eller föräldrar som bara vill läsa sina egna journaler.
Så innan du ropar "Q.E.D" nästa gång, kanske du ska dubbelkolla vilket bevis det faktiskt blev.