2025-07-14, 11:18
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nä, nu är det nog dags att sektledningen kallas in och tillrättavisar i sandlådan. För det här börjar bli riktigt pinsamt för socdyrkarsekten.

Föregå med gott exempel och undvik personangrepp, eller så slutar du anklaga andra för det, enkelt.

Citat:
Det jag vilket alla med läsförståelse över mellanstadienivå borde snappa upp är att applicera en 400-procentig ökning av dödsrisk på LVU-placeringar generellt. Trots att studien mycket tydligt handlar om ett urval av tveksamma fall, alltså barn som hade kunnat slippa placeras om de bara haft en annan domare.

Haha så när du tidigare påstått att det skulle vara generellt och utelämnat den detaljen, vad höll du på med då? Ska jag plocka fram dina citat igen?

Citat:
Förstår du skillnaden? Det handlar alltså inte om 400 % ökad risk för alla barn i LVU och det har ingen heller påstått. Halmgubbeargument alltså.

Jo det har du själv påstått, även Fia som du tycker gör ett bra och viktigt jobb och inte sysslar med desinformation

Citat:
Men om du ändå menar att någon faktiskt hävdat det: varsågod och citera. Vi väntar. Antingen hittar du det, eller så får du backa bandet och läsa innantill nästa gång innan du gaslightar dig själv inför öppen ridå.

Inga problem.
Citera
2025-07-14, 11:19
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hur kommer du fram till den siffran.

Ehm I studien vi diskuterar?
Citera
2025-07-14, 11:21
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Peka ut var det påstås i studien.
Citera
2025-07-14, 11:21
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Hur kommer du fram till den siffran.

LÄS RAPPORTEN DU BAD MIG LÄSA är ett tips.
Citera
2025-07-14, 11:26
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Men om du ändå menar att någon faktiskt hävdat det: varsågod och citera. Vi väntar. Antingen hittar du det, eller så får du backa bandet och läsa innantill nästa gång innan du gaslightar dig själv inför öppen ridå.

(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Citat:
När det gäller överdödligheten på 400 %, så kommer den siffran från Socialstyrelsen och handlar om placerade barn i stort och inte enbart de "svåraste fallen", utan generellt.

Q.E.D
Citera
2025-07-14, 11:31
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
LÄS RAPPORTEN DU BAD MIG LÄSA är ett tips.

Citat:
Under perioden 2010–2019 var 23 723 barn föremål för ett LVU-mål i
Sverige. Om urvalet begränsas till de barn med observerbara personnummer
som skulle fylla 20 år senast 2023 var det 91 av 12 253 barn som dog innan året
de skulle fylla 20.39 Studiens resultat innebär att minst 28 av dessa 91 dödsfall
orsakades av att barnen tvångsomhändertogs. Med andra ord innebär resultaten att minst 28 barn som tvångsomhändertogs under åren 2010–2019 hade
överlevt barndomen ifall de fått vara kvar hemma, potentiellt med stödinsatser

Det stämmer att jag har fel.
Det står att de halverade antalet barn de räknade på.
De säger minst 28, så det är antagligen fler, vilket man kan räkna till ca 3 barn per år inom den gruppen hon beräknar dör av SOCs behandling.

Eftersom dödligheten fram till barnets 20-årsdag än så
länge bara kan observeras för drygt hälften av barnen kommer det totala
antalet barn som dör innan året de fyller 20 troligen bli betydligt högre.

Jag var klart överberäknad i mitt påstående om tusentals barn dör av omhändertagandet.

Man vet inte hur många barn som dör av SOC, men forskning visar på ett betydande mörkertal.

https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/...-barndomen.pdf
Senast redigerad av Ajogen 2025-07-14 kl. 11:36.
Citera
2025-07-14, 11:34
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Under perioden 2010–2019 var 23 723 barn föremål för ett LVU-mål i
Sverige. Om urvalet begränsas till de barn med observerbara personnummer
som skulle fylla 20 år senast 2023 var det 91 av 12 253 barn som dog innan året
de skulle fylla 20.39 Studiens resultat innebär att minst 28 av dessa 91 dödsfall
orsakades av att barnen tvångsomhändertogs. Med andra ord innebär resultaten att minst 28 barn som tvångsomhändertogs under åren 2010–2019 hade
överlevt barndomen ifall de fått vara kvar hemma, potentiellt med stödinsatser

Det stämmer att jag har fel.
Det står att de halverade antalet barn de räknade på.
De säger minst 28, så det är antagligen fler, vilket man kan räkna till ca 3 barn per år inom den gruppen hon beräknar dör av SOCs behandling.

Eftersom dödligheten fram till barnets 20-årsdag än så
länge bara kan observeras för drygt hälften av barnen kommer det totala
antalet barn som dör innan året de fyller 20 troligen bli betydligt högre.

Jag var klart överberäknad i mitt påstående om tusentals barn dör av omhändertagandet.

Man vet inte hur många barn som dör av SOC, men forskning visar på ett betydande mörkertal.

Varför behöver du skriva en halv uppsats när det hade räckt med att bara säga typ ”oj jag tolkade nog lite väl friskt här och hade fel”…
Citera
2025-07-14, 11:39
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Varför behöver du skriva en halv uppsats när det hade räckt med att bara säga typ ”oj jag tolkade nog lite väl friskt här och hade fel”…
Mm, nu tolkade du ju själv slutsatsen fel.

Det är därför du blev defensiv här.
Den egentliga siffran är bra mycket mer än 28 barn.
Klart mycket mindre än de tusentals barn jag påstod dör.
Det var ett klart misstag ifrån mig.
Citera
2025-07-14, 11:42
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Mm, nu tolkade du ju själv slutsatsen fel.

Det är därför du blev defensiv här.
Den egentliga siffran är bra mycket mer än 28 barn.
Klart mycket mindre än de tusentals barn jag påstod dör.
Det var ett klart misstag ifrån mig.

Siffran är vad den är, men bra att du faktiskt erkänner att du har fel, det ska du ha cred för.
Citera
2025-07-14, 11:44
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Siffran är vad den är, men bra att du faktiskt erkänner att du har fel, det ska du ha cred för.
Bra, håll nu dig själv till samma standard.
Citera
2025-07-14, 11:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Q.E.D

Tack för att du letade upp det där citatet. Jag håller med om att det sista stycket är slarvigt formulerat och det vill jag gärna rätta till.

Det är inte Socialstyrelsen som står bakom siffran om 400 % ökad dödsrisk. Den siffran kommer från SNS-rapporten av Ronja Helénsdotter, där hon studerat domares placeringsbenägenhet och hur det påverkar barnens utfall. Det handlar alltså om ett urval av tveksamma placeringar inte LVU generellt, och definitivt inte "alla barn i Sverige".

Det är en avgörande skillnad. En som du antingen inte förstått, eller valt att ignorera.

Faktum är att du tidigare i tråden påstod att Ronja jämförde med barn som aldrig haft med socialtjänsten att göra vilket förstås är direkt felaktigt. Hade hon gjort det, hade studien varit metodologiskt värdelös och aldrig blivit publicerad.

Men det gjorde hon alltså inte. Det vet du. Och ändå fortsätter du sprida felaktigheter.

Så nästa gång du försöker sätta dit någon med ett "Q.E.D." försök i alla fall basera det på korrekt fakta. Just nu blir det mest en övning i självmål.

Så ja det blev fel. Jag blandade ihop två olika källor som kom fram till samma typ av brister. Socialstyrelsen har också undersökt problemet.

Men skillnaden mellan oss är att jag faktiskt rättar mig själv.

Du däremot försöker dra slutsatsen att alla som kritiserar LVU-systemet är galna konspirationsteoretiker som tror att staten säljer barn. De tokiga finns säkert, men de har inget att göra med SNS, Socialstyrelsen, eller föräldrar som bara vill läsa sina egna journaler.

Så innan du ropar "Q.E.D" nästa gång, kanske du ska dubbelkolla vilket bevis det faktiskt blev.
Citera
2025-07-14, 11:58
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Tack för att du letade upp det där citatet. Jag håller med om att det sista stycket är slarvigt formulerat och det vill jag gärna rätta till.

Det är inte Socialstyrelsen som står bakom siffran om 400 % ökad dödsrisk. Den siffran kommer från SNS-rapporten av Ronja Helénsdotter, där hon studerat domares placeringsbenägenhet och hur det påverkar barnens utfall. Det handlar alltså om ett urval av tveksamma placeringar inte LVU generellt, och definitivt inte "alla barn i Sverige".

Det är en avgörande skillnad. En som du antingen inte förstått, eller valt att ignorera.

Faktum är att du tidigare i tråden påstod att Ronja jämförde med barn som aldrig haft med socialtjänsten att göra vilket förstås är direkt felaktigt. Hade hon gjort det, hade studien varit metodologiskt värdelös och aldrig blivit publicerad.

Men det gjorde hon alltså inte. Det vet du. Och ändå fortsätter du sprida felaktigheter.

Så nästa gång du försöker sätta dit någon med ett "Q.E.D." försök i alla fall basera det på korrekt fakta. Just nu blir det mest en övning i självmål.

Så ja det blev fel. Jag blandade ihop två olika källor som kom fram till samma typ av brister. Socialstyrelsen har också undersökt problemet.

Men skillnaden mellan oss är att jag faktiskt rättar mig själv.

Du däremot försöker dra slutsatsen att alla som kritiserar LVU-systemet är galna konspirationsteoretiker som tror att staten säljer barn. De tokiga finns säkert, men de har inget att göra med SNS, Socialstyrelsen, eller föräldrar som bara vill läsa sina egna journaler.

Så innan du ropar "Q.E.D" nästa gång, kanske du ska dubbelkolla vilket bevis det faktiskt blev.

Pinsam du är, du påstod att du aldrig sagt något, jag bevisade att du hade gjort det. Därav Q.E.D, du kom med ett påstående, jag bevisade att du hade fel. Det är allt.

Detta var bara några få exempel dessutom, du har hävdad detta felaktiga påstående flera gånger om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in