Citat:
Du påstår att jag misstolkar dig, men det är du som konsekvent lägger fokus på detaljer för att undvika helheten. Att du kallar en spade för en spade betyder inte att det faktiskt är en spade, särskilt inte när det är saklig kritik du försöker reducera till halmgubbar. Bemöt innebörden, inte bara ordvalet.
Citat:
Att du säger att du inte försvarar systemet samtidigt som du konsekvent ifrågasätter all kritik mot det, det är det som skapar mönstret. Det handlar inte om vad du säger att du står för, utan om hur du faktiskt resonerar i inlägg efter inlägg.
Citat:
För att systemkritik inte kräver att man deltar i det man kritiserar. Man behöver inte bli del av problemet för att se att det är trasigt
Citat:
Ja, jag motiveras av att skydda barn och just därför kritiserar jag ett system som ofta skadar dem i namn av att hjälpa. Kritik mot övergrepp är inte motsatsen till barnets bästa. Det är barnets bästa.Ja. Och det finns statistik som bekräftar det, men det talar ni sällan om i socdyrkarklubben.
Citat:
För att min roll är att granska och kritisera makten i egenskap av enskild medborgare, inte att bli en del av den. Att starta familjehem löser inte systemfelet, det döljer det bara.
Citat:
Att jag skulle kunna göra det bättre betyder inte att jag vill delta i ett felbyggt system. Det är inte pengar jag saknar, det är snarare rättssäkerhet för barn och föräldrar. Och det får man inte genom att blunda och gå med i maskineriet.Du skulle tjäna skitbra, som du själv påpekat många gånger, tror du nämnde siffran 90K/mån men kan kommit ihåg fel, det är irrelevant, men ja du kanske hatar att tjäna pengar, kan ju vara en motivation, jag vet ju inte. Sen du skulle väl aldrig göra så ett barn far illa, hade de bott med dig hade väl varit bättre än dessa hemska familjehem eller hur?
Citat:
Det är glasklart. Jag gör det inte för att jag vägrar legitimera ett system jag anser är skadligt. Att kritisera något och samtidigt delta i det är inte lösningen, det är hyckleri.
Citat:
Det går visst ihop. Andra insatser kräver samtycke och LVU gör det inte. Där har socialtjänsten full kontroll, vilket minskar risken för kritik eller rättslig granskning. Det är enklare att omhänderta än att bygga upp fungerande stöd.
Citat:
Jag förstår din fråga, men du missar min poäng. Självklart är allt våld oacceptabelt. Det jag ifrågasätter är när varje fysisk situation, oavsett sammanhang eller allvarlighetsgrad, slentrianmässigt tolkas som våld. Det är där graden plötsligt blir relevant och inte för att ursäkta, utan för att skilja verkligt övergrepp från feltolkning.Men min fråga var, varför spelar det roll hur hårt man slår? Jag har aldrig någonsin påstått att varje anklagelse skulle vara sann hur kom du fram till det? Min fråga var, Om det är fel att slå, vilket du håller med om, varför skulle det då vara relevant hur hårt man slår. Åter igen så har du svarat på något jag inte frågat. Det är en väldigt tydlig fråga jag ställde för jag anser att du motsäger dig själv, svara på vad jag frågade istället så är du snäll, kan du inte svara på det för du tycker jag är otydlig, förklara vad det är du har svårt att förstå, för jag tycker jag har varit väldigt tydlig med just denna fråga.
Citat:
Jag tog upp graden för att visa att allt inte är svartvitt. Det handlar inte om att något våld är ok, utan snarare om att vissa händelser felaktigt tolkas som våld. Min poäng är inte att ursäkta, utan att ifrågasätta slentrianmässiga tolkningar som leder till felaktiga ingripanden.Hur hårt är det ok att slå barn? Vad har jag sagt som får dig att tro kring den här situationen som får dig att tro att jag är av åsikten att alla anklagelser är automatiskt korrekta? Jag frågade dig varför DU tog upp just "hur hårt", hur är det relevant undrar jag, förstår du vad jag frågar?
Citat:
Men snälla nån, här har det verkligen brunnit i proppskåpet hos dig.Att en förälder på pappret har rätt att begära ut material betyder inte att det i praktiken fungerar så. Socialtjänsten kan och gör ofta det som i praktiken blir ett sabotage av partsinsyn, genom att fördröja utlämningen, vägra vissa handlingar med hänvisning till sekretess eller tvinga föräldrar in i en separat process hos kammarrätten för att överklaga nekad tillgång. Den processen kan ta veckor, ofta månader medan omhändertagandet redan är ett faktum.
Till detta kommer att föräldrar sällan får någon information om att de har rätt att begära ut allt. Det krävs ofta både juridisk kunskap och erfarenhet för att ens förstå vilka handlingar som finns och hur man ska begära ut dem. Att tolka en BBIC-utredning är inte som att läsa en skolrapport. Det kräver insyn i myndighetsspråk, rättsliga begrepp och strukturell läsförståelse. Den kunskapen sitter inte den genomsnittlige föräldern med, särskilt inte mitt i en kris där ens barn precis ryckts bort.
Så när du påstår att "föräldrar kan få ut allt" låter du exakt som socialtjänstens officiella reklambroschyr. Det är den typen av systemförsvarande naivitet som skaver, för den bortser helt från den verklighet många föräldrar faktiskt lever i. Där kampen inte bara står mot ett beslut, utan mot ett ogenomträngligt informationsöverläge.
Det ni i socdyrkarklubben gång på gång gör är att sprida systemets fasadversion, dvs den teoretiska modellen där allt är rättssäkert och transparent. Men den verkliga versionen, den som föräldrar vittnar om gång på gång med bristfällig insyn, feltolkade händelser, sekretesskyddade lögner och tidsmässigt sabotage den vill ni inte kännas vid.
Och det är just därför så många börjar genomskåda det här. För att era svar inte tål verkligheten.
Citat:
Det finns gott om exempel på grova fel och fabriceringar som passerat domstol utan granskning eftersom förvaltningsrätten i LVU-mål sällan prövar bevis självständigt, utan lutar sig på socialtjänstens material.JO-anmälningar, IVO-ärenden och granskningar visar på ihopklippta citat, felaktiga tolkningar och vittnesuppgifter utan förankring. Ofta upptäcks felen först långt efteråt.
Det här är inte konspiration. Det är dokumenterad verklighet. Och när barn drabbas är det oacceptabelt.
Citat:
Att något är sant blir inte mindre sant bara för att få vågar säga det högt. Historiskt sett har all systemkritik börjat i det lilla ofta med få röster, motstånd och förlöjliganden. Det säger mer om rädslan att ifrågasätta makten än om bristen på problem.
Citat:
Antalet demonstranter avgör inte om systemet är fel. Många tiger av rädsla och skam. Jag står inte bakom FU:s linje men förstår deras frustration. Det är dokumentationen som kommer fälla systemet inte hånet från er.
Vad är din förklaring på varför FamilyUnited aldrig lyckats få ihop mer än ca 10 personer till sina demonstrationer t ex. Enligt dig har de ju rätt i mycket av sin kritik, och väldigt många är drabbade.
Har du själv gått på någon av deras demonstrationer, om inte varför har du inte gjort det?
Har du själv gått på någon av deras demonstrationer, om inte varför har du inte gjort det?