2025-07-08, 00:21
Medlem
Jag fick 300 mg sprutan för några dagar sen, blir det inte bättre än så här eller tar det ett tag innan man slutar tänka på droger och bara är nöjd som det är?
Visst det är väldigt skönt och blivit av med jagandet men jag tycker att jag mådde bättre när jag använde en Subutex i näsan när jag inte hade råd med heroin än vad jag gör nu när jag får sprutan.
Citera
2025-07-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudamanniskan
Jag fick 300 mg sprutan för några dagar sen, blir det inte bättre än så här eller tar det ett tag innan man slutar tänka på droger och bara är nöjd som det är?
Visst det är väldigt skönt och blivit av med jagandet men jag tycker att jag mådde bättre när jag använde en Subutex i näsan när jag inte hade råd med heroin än vad jag gör nu när jag får sprutan.

Sug från opiater..förmodligen blir det bättre med tiden..man bygger upp i systemet. Men det botar inte direkt suget efter andra droger..så är det bara möjligtvis lite. Går inte att jämföra att ta saker när man e sjuk o tar det på gatan..med när man e ren och ska sköta sig. Man blir inte påverkad på samma sätt öht. Var det första 300 sprutan?
Citera
2025-07-09, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Sug från opiater..förmodligen blir det bättre med tiden..man bygger upp i systemet. Men det botar inte direkt suget efter andra droger..så är det bara möjligtvis lite. Går inte att jämföra att ta saker när man e sjuk o tar det på gatan..med när man e ren och ska sköta sig. Man blir inte påverkad på samma sätt öht. Var det första 300 sprutan?
Ja det är min första, jag fick först en 16 mg Buvidal men fick AT efter någon dag och då fick jag en 24 mg men då fick jag också AT efter några dagar, så då blev det 300 mg Subutex och det är ju max så då är det väl bara och anpassa sig helt enkelt, det hade kunnat vara värre.
Citera
2025-07-11, 17:58
Medlem
Att göra 8 prover om året under tiden du har Laro är väl att testas i evigheter?
Citat:
För o klargöra lite ang. körkort!

Man får ha körkort och sub och man kommer inte testas i evigheter. Utan man testas rätt frekvent under 2 år + 0.5 år eventuellt. Sedan ska man skicka in läkarintyg 1 gång per år. Sista året man testas så är det mindre frekvent typ så många prover man lämnat under 6 månader så många +- säg kanske 8 prover på hela året. Sedan är det läkarintyg så länge man är med i LARO och även ett år efter avsslutad behandling.

Har själv sub & adhd medicin och får köra så länge proverna & intyget är inne i tid. Så det är inget som konstant kommer pågå om man håller sig ren. Det enda jag ångrar mig med var att jag inte började lämna prover för körkortet direkt när jag började LARO..utan att jag väntade så länge.

Vet inte hur det fungerar om man ska börja ta körkortet från grunden, men antar att det funkar liknande som om man ska få tillbaka det.
Citera
2025-07-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieF
Varför skulle man inte få det? Jag hade inte aning om att det kan bli problem med körkortet. Jag går själv på Laro men Transportstyrelsen har inte haft någonting att göra med mitt körkort. Låter jätteknasigt. På min klinik säger dem att man får köra bil på Buvidal och helt lagligt. Tur det då körkor och bil är livsviktigt för mig.

Jo, dom på din klinik säger helt fel isåfall. Om Transportstyrelsen får reda på att du har Laro så kommer du få börja lämna prover direkt. Så håll de ifrån dom.
Citera
2025-07-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr0blem
Att göra 8 prover om året under tiden du har Laro är väl att testas i evigheter?

Nej det är ju det jag försöker förmedla...för att en viss person har hävdat att denne ska testas konstant så länge denne är med i LARO...sedan när jag vill ha bevis för det...så blev det tyst!
Citera
2025-07-12, 14:32
Medlem
Någon som vet hur det funkar och resa? Kommer jag aldrig kunna resa längre än en månad?
Visst det är lättare nu att resa än vad det var när man var aktiv, men ändå…
Går det och få sprutan någonstans i Sverige eller behöver man ta den på sin Laro-motgning?
Citera
2025-07-12, 21:40
Medlem
Hej,
OBS: blev väldigt lång text! Dom som inte pallar läsa hela kan bläddra ner till NR.1 och NR.3 och NR.4 och NR.7 sista NR.8 om frågor!

NR.1
jag har gått Laro nu i 1år, när jag sökte var jag inställd på att jag skulle börja med subuxone filmer sedan tabletter, (Har varit så för två nära vänner och har hört att det ofta började så) flyttade och sökte på min närmsta Laro men där fick jag espranor i 2 dagar och sen Buvidal. Gick upp till 128mg varje 3e vecka.

NR.2
Gav verkligen den en ärlig chans i ca 5mån tills jag berätta jag kan känna mig dålig tidigt vissa dagar väldigt trött o seg och sov rytmen blev ännu sämre, har ångest och tänker på droger både dag men främst kväll/natt o drömmer om o skjuta.
Även att jag har väldigt grov förstoppning trotts både stående Moventig tablett och movicol pulver, droppar vid behov ändå gör jag nr2 1-2ggr/v och känner mig fortfarande ”full”.

NR.3
Bytte mottagning till Gbg nära mitt stödboende, berätta kort jag inte gillar buvidal och vill byta till vad som helst filmer eller tabletter pga jag mådde bättre.
Hon svara endast ”vi byter ej till sånt, endast vid undantag! Vi ger alla nya SUBUTEX DEPOT eller BUVIDAL”

NR.4
Bytte till Subutex depot 300mg för en vecka sedan.
MEN hittills så känner jag ingen skillnad alls. Det är lika drygt o jobbigt på dagarna men lugnast på dagen i jämförelse värst på kväll/natt och morgon.
Biverkningarna är densamma som med Buvidal 128mg bara att jag nu även svettas väldigt mycket och vaknar med huvudvärk flesta dagarna sen dess.

NR.5
Jag jämför hela tiden hur jag mådde när jag tog subb båtar, jag mådde betydligt bättre psykiskt och var gladare o piggare samt knappt drogsug över huvudtaget.
jag hade knappt nån biverkning mer än lättare förstoppning som löste sig med bara movicol pulvret och inget annat vad jag minns.

NR.6
Problemet är den perioden ca.4mån jag tog dem var på egen hand utan Laro, jag köpte 8or båt av en vän och gatan o it genom Laro.
Funkade väldigt bra var bara kostnaden som sluta med jag gick tillbaka till horse.

NR.7
Kan inte se mig långsiktigt att jag skulle fortsätta gå på sprutan, håller mig för livet att inte ta återfall pga risken att bli utslängd från stödboendet samt har frivård-skyddstillsyn prövning 21aug och hoppas den avslutas samt bostad hjälp.

NR.8
Ge mig era bästa tips! Är det någon med erfarenhet av o få byta till olika preparat?
I mitt fall byta spruta till ex. tablettform?

Tänker jag ska iallafall ta nästa spruta med om 3 veckor.

Men hur länge bör jag gå på denna? för dom ska tro jag faktiskt gett denna en ärlig chans också innan jag tar upp detta igen?

Vad har ni sagt varför ni velat byta och som funkat till er läkare?

Vad bör jag säga och trycka på lite extra, varför jag vill byta till tabletter?

Ska jag liksom tjata ”jag mår inte bra på denna” eller vad behöver jag göra mer liksom?

SNÄLLA ge mig alla tips ni kan tänka på!
Jag vill undvika återfall av både lyrica o opiat/opioider, men kanske är ett återfall som behövs för dom ska ta mitt drogsug,måendet på allvar för ett ev. byta? Men det år det sista valet jag vill.
Citera
2025-07-14, 12:57
Medlem
chrille2002 ta inga återfall det är inte värt risken tänk om du tar ett återfall och du sedan inte kan lägga av igen.. inte värt det.

Som med mina lyrica återfall för varje gång jag återfaller så känner jag att det är svårare att bryta och hitta tillbaka. Den drogen är så djävla lömsk att den målar upp en bild i skallen på en att man mår så otroligt jävla bra 24/7 7 dagar i veckan. Det är väldigt nice såklart att konstant må bra men det bryter ner ens själ känns det som… hemska satans pissdrog!!
Citera
2025-07-23, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrille2002
Hej,
OBS: blev väldigt lång text! Dom som inte pallar läsa hela kan bläddra ner till NR.1 och NR.3 och NR.4 och NR.7 sista NR.8 om frågor!

NR.1
jag har gått Laro nu i 1år, när jag sökte var jag inställd på att jag skulle börja med subuxone filmer sedan tabletter, (Har varit så för två nära vänner och har hört att det ofta började så) flyttade och sökte på min närmsta Laro men där fick jag espranor i 2 dagar och sen Buvidal. Gick upp till 128mg varje 3e vecka.

NR.2
Gav verkligen den en ärlig chans i ca 5mån tills jag berätta jag kan känna mig dålig tidigt vissa dagar väldigt trött o seg och sov rytmen blev ännu sämre, har ångest och tänker på droger både dag men främst kväll/natt o drömmer om o skjuta.
Även att jag har väldigt grov förstoppning trotts både stående Moventig tablett och movicol pulver, droppar vid behov ändå gör jag nr2 1-2ggr/v och känner mig fortfarande ”full”.

NR.3
Bytte mottagning till Gbg nära mitt stödboende, berätta kort jag inte gillar buvidal och vill byta till vad som helst filmer eller tabletter pga jag mådde bättre.
Hon svara endast ”vi byter ej till sånt, endast vid undantag! Vi ger alla nya SUBUTEX DEPOT eller BUVIDAL”

NR.4
Bytte till Subutex depot 300mg för en vecka sedan.
MEN hittills så känner jag ingen skillnad alls. Det är lika drygt o jobbigt på dagarna men lugnast på dagen i jämförelse värst på kväll/natt och morgon.
Biverkningarna är densamma som med Buvidal 128mg bara att jag nu även svettas väldigt mycket och vaknar med huvudvärk flesta dagarna sen dess.

NR.5
Jag jämför hela tiden hur jag mådde när jag tog subb båtar, jag mådde betydligt bättre psykiskt och var gladare o piggare samt knappt drogsug över huvudtaget.
jag hade knappt nån biverkning mer än lättare förstoppning som löste sig med bara movicol pulvret och inget annat vad jag minns.

NR.6
Problemet är den perioden ca.4mån jag tog dem var på egen hand utan Laro, jag köpte 8or båt av en vän och gatan o it genom Laro.
Funkade väldigt bra var bara kostnaden som sluta med jag gick tillbaka till horse.

NR.7
Kan inte se mig långsiktigt att jag skulle fortsätta gå på sprutan, håller mig för livet att inte ta återfall pga risken att bli utslängd från stödboendet samt har frivård-skyddstillsyn prövning 21aug och hoppas den avslutas samt bostad hjälp.

NR.8
Ge mig era bästa tips! Är det någon med erfarenhet av o få byta till olika preparat?
I mitt fall byta spruta till ex. tablettform?

Tänker jag ska iallafall ta nästa spruta med om 3 veckor.

Men hur länge bör jag gå på denna? för dom ska tro jag faktiskt gett denna en ärlig chans också innan jag tar upp detta igen?

Vad har ni sagt varför ni velat byta och som funkat till er läkare?

Vad bör jag säga och trycka på lite extra, varför jag vill byta till tabletter?

Ska jag liksom tjata ”jag mår inte bra på denna” eller vad behöver jag göra mer liksom?

SNÄLLA ge mig alla tips ni kan tänka på!
Jag vill undvika återfall av både lyrica o opiat/opioider, men kanske är ett återfall som behövs för dom ska ta mitt drogsug,måendet på allvar för ett ev. byta? Men det år det sista valet jag vill.

Byt mottagning till Laro i BORÅS.
Citera
2025-07-23, 01:27
Medlem
Citat:
Nej det är ju det jag försöker förmedla...för att en viss person har hävdat att denne ska testas konstant så länge denne är med i LARO...sedan när jag vill ha bevis för det...så blev det tyst!

Jag testas konstant. 1 gång i månaden lämnar jag urin för alla droger och 1 gång var 3 månad får ja lämna blodprov på vc för att skickas för att mäta alkohol, jag har gjort det dom senaste 3 åren nu. Efter varje period så får ja ett nytt beslut där det börjar om. Notera att jag har ALDRIG strulat med min subutex, aldrig tagit ett återfall, jag har det utskrivet och hämtar ut det själv på apotek, jag får recept för 1 år fram varje gång.
Citera
2025-07-23, 12:43
Medlem
ll

Citat:
Ursprungligen postat av pr0blem
Jag testas konstant. 1 gång i månaden lämnar jag urin för alla droger och 1 gång var 3 månad får ja lämna blodprov på vc för att skickas för att mäta alkohol, jag har gjort det dom senaste 3 åren nu. Efter varje period så får ja ett nytt beslut där det börjar om. Notera att jag har ALDRIG strulat med min subutex, aldrig tagit ett återfall, jag har det utskrivet och hämtar ut det själv på apotek, jag får recept för 1 år fram varje gång.

OK! Blir lite förvirrad nu då den jag menade kallade sig typ Dealle nånting...Detta låter för mig helt sjukt, men frågan är hade du körkort sedan tidigare elr tog du det precis när du började LARO. Att man ska testas varje månad på obestämd tid är inte OK! Du måste ju fråga vad anledningen till att du ska testas konstant. Sedan undrar jag om sub var din huvud drog / huvudopioid? som du gick på alltså? Har aldrig hört om detta, utan att man testas typ 2-2.5 år sedan ska bara ett läkarintyg in per år utan prover. Givetvis måste mottagningen meddela transportstyrelsen vid pos prov. På mitt senaste intyg står det att jag bara ska testas 1 år till sedan enbart intyg.
Senast redigerad av ImovaneKungen 2025-07-23 kl. 12:45. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in