2025-06-02, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Nyfikenhet! Alla som jag har frågat och går på Buvidal säger att det är så bra 😊
Plus att jag svettas så mycket av Suboxone och vill slippa det

Du vet du inte om att det finns svett tabletter laro kan skriva ut 😊 för jag har samma problem och dom svettades man inte alls av så bara be läkaren om tabletter för det.
Citera
2025-06-02, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr0blem
Är det någon som har tagit körkort under sin tid på Laro? Tar proverna någonsin slut eller måste man lämna prover hela livet? Jag är inne på 3e året med prover till Transportstyrelsen nu och fick precis ett till beslut om att lämna fler, Börjar bli helt galet då jag har vart drogfri i 7 år nu lämnat prover majoriteten av dom. Ändå måste ja fortsätta för att då ha kvar körkortet:s

Jag sökte nyss å fick svar 12 opiat prover per år samt 4 narkotika och 4 alkohol . Samt verifiera amfetaminet. Men liksom 12 extra prover varje år och de skrev så länge du går i behandling. Så tolkar jag också det som att det är livet ut. Jag hade varit ren I ett år så de kräver dom proverna i 12 månader för tillståndet. Men sen kräver dom att jag ska fortsätta och det kommer jag aldrig någonsin kunna ha råd att betala. Hört att vissa laro bekostar dom proverna men inte min av någon anledning .
Citera
2025-06-02, 09:57
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealle
Du vet du inte om att det finns svett tabletter laro kan skriva ut 😊 för jag har samma problem och dom svettades man inte alls av så bara be läkaren om tabletter för det.

Jo jag vet, jag har provat två stycken (kommer dock inte ihåg namnen på dom) men dom fungerade mycket dåligt 😂
Citera
2025-06-02, 11:36
Medlem
FortuneTellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diaz3pam
Gött att höra att sprutan fungerar så bra på er alla. Själv så gillade jag den inte alls, fick en enorm huvudvärk och ännu värre sömnproblem än innan.. nä det sättet att få medicinen på var inte alls optimalt för mig. Föredrar att ta min medicin oralt allt på en gång på morgonen. Gillar den lilla rollercoastern som är jämfört med jämn steady state.

Finns det fortfarande Subutex tabletter? Trodde bara det var spruta och film som fanns..

Har fått lite i funderingar att kanske byta från sub till metadon, vet inte riktigt varför, dubben fungerar rätt bra jag känner inget större drogsug etc, däremot tycker jag att mitt mående inte är toppen; vet inte riktigt varför eller hur jag skall förklara det.

Återfaller till pregabalin hela tiden av en enda anledning det får mig att må lite bättre på dagarna, men det är inte bra för jag kommer inte få rena prover när jag äter preg.

Vad är det för skillnad på bup och metadon egentligen? Är metadon lika bra på att döda drogsug etc etc ?

Känner igen mig ordentligt i detta. Föll jämt tillbaka till Pregabalinet när jag hade sub.

Jag gjorde bytet från sub till metadon i Januari detta år.
Jag upplever att drogsugets dämpan är som natt och dag jämfört med vad suben gjorde. Så på den fronten är jag nöjd, nästan. Känner att jag behöver en sista höjning för att verkligen känna att mitt drogsug är under kontroll, men jämfört med sub är det redan en stor skillnad.

Dock så är det mer bieffekter på metadonet, iallafall för min del. Jag sov bättre på sub och blev inte lika svettig av att anstränga mig.
Nu räcker det med att gå en promenad på 10 minuter för att svettningarna ska börja, och jag sover 4-5 timmar per natt. Förhoppningsvis är sömnen kopplat till att jag inte riktigt är där jag behöver vara med doseringen ännu.

Men jag har bättre allmänt humör, lättare för att ta tag i disk/städning/matlagning. Däremot är jag extremt sötsugen väldigt ofta, så man behöver stark disciplin för att inte bli smällfet.

Du lär förmodligen behöva gå varje dag igen också om du gör bytet, ett tag iallafall.
Citera
2025-06-02, 14:41
Medlem
KringExs avatar
Jag fick påfyllning idag, 2 dagar före den egentliga påfyllnadsdagen. Allt hade gått bra och jag mådde bättre än någonsin sedan jag började i laro för 4 år sedan, men i igår (söndag) så började jag känna ett ganska starkt sug efter mer opioider samt en viss smärta i kroppen.
Jag visste sedan tidigare att det kan vara lite klurigt i början med Buvidal så jag stod ut till idag och förklarade för personalen hur landet låg och jag fick en injektion på 24 mg och vi bestämde att jag ska börja fylla på på måndagar.
Nu 6 timmar efter larobesöket så känner jag mig som en människa igen 😁😎
Citera
2025-06-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr0blem
Är det någon som har tagit körkort under sin tid på Laro? Tar proverna någonsin slut eller måste man lämna prover hela livet? Jag är inne på 3e året med prover till Transportstyrelsen nu och fick precis ett till beslut om att lämna fler, Börjar bli helt galet då jag har vart drogfri i 7 år nu lämnat prover majoriteten av dom. Ändå måste ja fortsätta för att då ha kvar körkortet:s

Varför skulle man inte få det? Jag hade inte aning om att det kan bli problem med körkortet. Jag går själv på Laro men Transportstyrelsen har inte haft någonting att göra med mitt körkort. Låter jätteknasigt. På min klinik säger dem att man får köra bil på Buvidal och helt lagligt. Tur det då körkor och bil är livsviktigt för mig.
Citera
2025-06-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Laro borde ju vara bland det mest onödigaste som finns? Är det någon som inte har blandmissbrukat medans man är på laro?
Gnällkärringar är dom jag bott med iaf som går på laro. Speciellt om dom tagit återfall på annat när man är på behandling och får som konsekvens att inte få sin subuxone.
"Ååhhh så synd om mig vi har det värst ååhh" fast dom inte alls mår så jävla dåligt.
Skit I laro och brösta avtändningen som alla andra får göra, gnälliga fittor.
Haha! Humor, det friskar upp tråden en aning.
Citera
2025-06-03, 13:48
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieF
Hur känns det nu? Jag går också på 24mg Buvidal. Under inställningen så behövde jag fylla på redan efter ett par dagar. Sedan blev det 4 dagar och nu tar jag veckodosen på dag 5. Min plan är att snart gå över till månadsdos.
Svettningar har jag fått problem med, så fort jag anstränger mig så svettas jag som en gris. Det ska tydligen finnas medicin för det här som jag ska be om.
Annars så är jag väldigt nöjd med Buvidal

Jag fick en ny injektion dag 5 eftersom att jag började att må sämre dag 4. Men jag hoppas att effekten varar i en vecka nu 😆
ALLA som börjar med Buvidal verkar drabbas av abstinens första veckan men när man har uppnått steady-state så är Buvidal the shit tror jag!
Jag upplever det som en långvarig ”peakeffekt” 😊 Som när man snortar en ordentlig dos sub och känslan man får efter en timme den upplever jag dygnet runt med Buvidal 💙
Citera
2025-06-03, 14:21
Medlem
För o klargöra lite ang. körkort!

Man får ha körkort och sub och man kommer inte testas i evigheter. Utan man testas rätt frekvent under 2 år + 0.5 år eventuellt. Sedan ska man skicka in läkarintyg 1 gång per år. Sista året man testas så är det mindre frekvent typ så många prover man lämnat under 6 månader så många +- säg kanske 8 prover på hela året. Sedan är det läkarintyg så länge man är med i LARO och även ett år efter avsslutad behandling.

Har själv sub & adhd medicin och får köra så länge proverna & intyget är inne i tid. Så det är inget som konstant kommer pågå om man håller sig ren. Det enda jag ångrar mig med var att jag inte började lämna prover för körkortet direkt när jag började LARO..utan att jag väntade så länge.

Vet inte hur det fungerar om man ska börja ta körkortet från grunden, men antar att det funkar liknande som om man ska få tillbaka det.
Citera
2025-06-03, 18:42
Medlem
.alprazolam.s avatar
Haft Buvidal 32mg en gång i veckan nu i en månad, men p.g.a att jag fått utslag & en jävla klåda så fick jag byta till Subkutan 300mg imorse när jag var där för min veckodos...
Fy enda in i helvete vilken smärta, det var den värsta sprutan jag varit med om. Jag såg nålen och tänkte vad i helvete... Rakt in i magen, satt där och skrek i fåtöljen medans hon körde in allt, trögt gick det också.

Kändes som att få kokande olja inskjutet i magen, så ni som ska byta till 300mg lycka till med första injektionen! Lägg is på området i ca 15 min fram tills du ska ta sprutan. Du kan även be om lokalbedövning (Ja, så illa är de faktiskt).

Ska nog sätta den i skinkan nästa gång..

Men det var bara att hålla ut, lagom skön man blir nu i några dagar eftersom man är övermedicinerad ;-)
Citera
2025-06-04, 18:37
Medlem
Ni som går på offentlig mottagning och har skött er ett tag hur ofta behöver ni komma till kliniken? Jag har alltid gått på privat laro mottagning och dom ska ju lägga ner nu så måste byta över till offentlig. Jag har under en längre period bara behövt åka till kliniken var fjärde veckan för att hämta metadon samt lämna prov. Kan jag förvänta mig lika stor frihet på en offentlig mottagning eller bör jag förvänta mig 1-2 veckas ledighet max åt gången typ?

Förövrigt håller jag på att trappa ner min metadon dos extremt långsamt. Vad är jobbigast att tända av ifrån metadon eller sub? Just nu är min plan att trappa ner till låg dos metadon, hoppa över till sub för att trappa ner det långsamt också. Är det någon som har erfarenhet gällande det och kan skriva från vilken dos de rekommenderar mig att gå över till sub på eller om det kanske till och med borde vara enklare med att bara trappa ner på metadon?
Senast redigerad av Thestonedape 2025-06-04 kl. 18:51.
Citera
2025-06-04, 19:46
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thestonedape
Ni som går på offentlig mottagning och har skött er ett tag hur ofta behöver ni komma till kliniken? Jag har alltid gått på privat laro mottagning och dom ska ju lägga ner nu så måste byta över till offentlig. Jag har under en längre period bara behövt åka till kliniken var fjärde veckan för att hämta metadon samt lämna prov. Kan jag förvänta mig lika stor frihet på en offentlig mottagning eller bör jag förvänta mig 1-2 veckas ledighet max åt gången typ?

Förövrigt håller jag på att trappa ner min metadon dos extremt långsamt. Vad är jobbigast att tända av ifrån metadon eller sub? Just nu är min plan att trappa ner till låg dos metadon, hoppa över till sub för att trappa ner det långsamt också. Är det någon som har erfarenhet gällande det och kan skriva från vilken dos de rekommenderar mig att gå över till sub på eller om det kanske till och med borde vara enklare med att bara trappa ner på metadon?

På frågan vilken avtändning som är jobbigast av sub och metadon så är svaret utan tvekan metadon. Metadon är en fullständig agonist till myreceptorn till skillnad från sub som är en partiell agonist. Sub binder hårdare till myreceptorn än någon annan opioid men aktiverar den bara till ungefär 40%. Metadon aktiverar till 100% och jag tror att du förstår vad som är jobbigast att sluta med ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in