2025-07-07, 13:30
Medlem
Han lånar så hårt att han har en hävstång på va 2,5. Alltså om kurserna faller i snitt med 10% minskar hans kapital med 25%. Det blir 250 tkr idag och en superöverbelåning. Det finns inte en krona kvar till att köpa Hexacore till reapris, och tur är väl det.
Citera
2025-07-07, 13:34
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Han lånar så hårt att han har en hävstång på va 2,5. Alltså om kurserna faller i snitt med 10% minskar hans kapital med 25%. Det blir 250 tkr idag och en superöverbelåning. Det finns inte en krona kvar till att köpa Hexacore till reapris, och tur är väl det.
Han kan alltid sälja AMD för att gå tyngre in i Hexa.
Citera
2025-07-07, 14:43
Medlem
Adelsdams avatar
När man ser den längre kursgrafen för Hexatronic kan man tydligt se en bubbla. Kursen stack iväg någon gång i slutet på 2020 och därefter handlades aktien som om Hexatronic hade världsmonopol på fiberdragning.

Det är intressant att det är vissa aktier likt SBB, Hexatronic och Embracer som drar till sig "börsproffs" som alltid överskattar bolagens framtida vinsttillväxt när aktien står som högst. Jag minns att jag hittade på Hexatronic runt 2022 och inte kunde begripa hur bolaget kunde handlas till P/E 60 eller vad det nu var.

AA har tydligen inga problem med sådana värderingar. Ett bolag som är fullvärderat tio gånger om är tydligen perfekta långsiktiga innehav.

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...xatronic-group
Citera
2025-07-07, 15:20
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
När man ser den längre kursgrafen för Hexatronic kan man tydligt se en bubbla. Kursen stack iväg någon gång i slutet på 2020 och därefter handlades aktien som om Hexatronic hade världsmonopol på fiberdragning.

Det är intressant att det är vissa aktier likt SBB, Hexatronic och Embracer som drar till sig "börsproffs" som alltid överskattar bolagens framtida vinsttillväxt när aktien står som högst. Jag minns att jag hittade på Hexatronic runt 2022 och inte kunde begripa hur bolaget kunde handlas till P/E 60 eller vad det nu var.

AA har tydligen inga problem med sådana värderingar. Ett bolag som är fullvärderat tio gånger om är tydligen perfekta långsiktiga innehav.

De stora cashen görs i att skapa mysiga fluffiga fantasyberättelser om framtida guld och gröna skogari snabbt växande bolag, inte i bolag som är lätta att räkna på... alltid najs att ha gött om fools att sälja i sedan när det är dags att gå ur.
Citera
2025-07-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Idag, PE = 12 och PS = 0.58 enligt Avanza och förstås före vinstvarningen är ju inte vad jag skulle definiera som fullvärderat 10 gånger om utan det ser ju snarare ut som ganska lockande nyckeltal.

Dock har jag inte satt mig in i bolaget i övrigt så jag antar att det finns en anledning till den värderingen. Varför vet jag inte och jag är allt för ointresserad av den här sortens bolag för att gräva djupare i den saken.
Citera
2025-07-07, 15:23
Medlem
RobertSmiths avatar
Innan man blev blockad så frågade jag flera ggr om han vill visa sina beräkningar för hur han kom fram till sina målkurser. Fick aldrig något svar.

Hänvisade till t.ex. KA-podden svaret jag fick var väl typ hade jag haft 10msek plus hade jag kanske gjort så, nu har jag inte och då är denna strategi jag använder.
Citera
2025-07-07, 15:24
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Idag, PE = 12 och PS = 0.58 enligt Avanza och förstås före vinstvarningen är ju inte vad jag skulle definiera som fullvärderat 10 gånger om utan det ser ju snarare ut som ganska lockande nyckeltal.

Dock har jag inte satt mig in i bolaget i övrigt så jag antar att det finns en anledning till den värderingen. Varför vet jag inte och jag är allt för ointresserad av den här sortens bolag för att gräva djupare i den saken.

Jag syftade på när aktien stod på toppen.
Citera
2025-07-07, 15:27
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Han kallar ju numera sin strategi för "berg o dalbanestrategin". Efter någon veckas uppgång är det sannolikt på väg ned igen. Helt enligt strategin Tur i oturen att AA inte utnyttjade det ökade belåningsutrymmet till att köpa fler aktier.

Det är nog bara han som kan komma på nåt så dumt. Nu vet jag förvisso inte riktigt vad den strategin går ut på, men det låter ju som om det skulle vara en strategi att börsen går upp och ner hela tiden. Det är snarare ett faktum, och alla vi som äger aktier kan ju sägas köra med den strategin isåfall.

Nåväl, det är dagar som denna man mår som bäst. Jag har knappt ens kollat på mina egna innehav, utan kollar mest på hur Hexatronic bara sjunker mer och mer i takt med att den ratas av fler och fler.

Det roligaste var att han nätt och jämnt hann släppa sin skrytvideo om hur det egna kapitalet var en miljon igen, förrän vinstvarningen kom och en tredjedel av kapitalet var borta igen! Karma är fantastiskt, ödmjukhet likaså!
Citera
2025-07-07, 15:49
Medlem
Affärsvärlden trycker inte på köpknappen trots dagens ras på 30 procent. Men vad vet dom med sina miniräknare och marknadsanalyser i jämförelse med någons magkänsla...

Citat:
Fiberkommunikationsbolaget Hexatronics aktie tappar på måndagen en fjärdedel av börsvärdet efter en vinstvarning som visar ännu svagare utveckling på fibermarknaden. Detta samtidigt som bolagets vice vd och ex-vd nyligen vräkt ut aktier. Det skriver Affärsvärlden i en kommentar på måndagen.

"Vi lockas inte av aktien och är neutrala till Hexatronic i nuläget. Kanske klarnar läget framöver. Den fullständiga Q2-rapporten kommer 14 juli och mer information om åtgärdsprogrammet väntas i september", skriver tidningen i sin slutsats.
Citera
2025-07-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Innan man blev blockad så frågade jag flera ggr om han vill visa sina beräkningar för hur han kom fram till sina målkurser. Fick aldrig något svar.

Hänvisade till t.ex. KA-podden svaret jag fick var väl typ hade jag haft 10msek plus hade jag kanske gjort så, nu har jag inte och då är denna strategi jag använder.

Ja han gillar inte att bli emot sagd.
Istället för ta till sig konstruktiv kritik, och erkänna att han varit ute och cyklat, så är det lättare att blocka och försöka fortsätta hålla fasade uppe.
Påminner lite om min gamla far som alltid sa till mig som barn att det var färdigdiskuterat när han kände att han höll på att bli överbevisad

Idag har vi i alla fall fått svaret på varför flera insiders sålt i omgångar, och varför blankningen har varit hög. Men jag förväntar mig den sedvanliga förklaringen att det är trams att tro att dom skulle veta mer, och att man inte ska bry sig om sånt trams
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-07-07 kl. 16:34.
Citera
2025-07-07, 16:40
Medlem
Nån draghjälp från USA verkar han inte få heller. Inga stora nedgångar i skrivande stund, men både ADM och Nvidia står på minus, och dollar har dessutom försvagats.
Citera
2025-07-07, 16:40
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Om hans belåning på Hexatronic var 60 % och dagens tapp på drygt 28,5 % (-28,48 % just nu) bör då motsvara då en minskning av det egna kapitalet i denna position med 71,25 %? Räknar jag rätt? När får man margin call hos en svensk broker egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in