2025-05-31, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Inte har väl AA levt "ett helt liv" redan som 53-årig "gubbe"?

Uttrycket är stilistiskt helt korrekt. Skribenten avsåg att han har levt tillräckligt länge för att 500 000 kr i kapital inte är något att skryta med. Med ett "helt liv" menas från födelsen till dags dato, inte att personen nödvändigtvis är död.
Citera
2025-06-01, 16:24
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AI. AA tror stenhårt på hela den där AI-grejen Därför investerare han i AMD (ok det är nog bra exponering), Hexatronic och Transtema Det 4e största innehavet har han ju nyss sålt för att rädda hushållsekonomin - Nobia. De är ju riktigt AI exponerade.

Hör man den gratisvideon och vill ha lite underlag till AI investeringar och går med i AAs medlemskanal lär man bli grymt besviken. Den här videon har han lagt upp tidigare på Ekonomi o Politik. Det är lite tveksamt att lägga upp samma video på olika kanaler.
Jag tror med på ”AI-grejen” men som med all ny teknik som hypas, kommer de flesta ”AI-bolag” att gå upp som en raket och ner som en pannkaka! Det är tur att han besitter fingertoppskänsla och kan analysera bolagen på ett kritiskt sätt!
Citera
2025-06-01, 20:03
Medlem
Citat:
AI. AA tror stenhårt på hela den där AI-grejen Därför investerare han i AMD (ok det är nog bra exponering), Hexatronic och Transtema Det 4e största innehavet har han ju nyss sålt för att rädda hushållsekonomin - Nobia. De är ju riktigt AI exponerade.

Hör man den gratisvideon och vill ha lite underlag till AI investeringar och går med i AAs medlemskanal lär man bli grymt besviken. Den här videon har han lagt upp tidigare på Ekonomi o Politik. Det är lite tveksamt att lägga upp samma video på olika kanaler.

Ungefär som med IT runt millenieskiftet, vissa trodde stenhårt på IT så de investerade stenhårt i Framfam, Icon medialab, Bo.com etc

Jag tror inte att några av företagen som hajpades då lever kvar idag trots att IT blev större än till och med de största optimisterna vågade gissa.
Citera
2025-06-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Jag tror med på ”AI-grejen” men som med all ny teknik som hypas, kommer de flesta ”AI-bolag” att gå upp som en raket och ner som en pannkaka! Det är tur att han besitter fingertoppskänsla och kan analysera bolagen på ett kritiskt sätt!

Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ungefär som med IT runt millenieskiftet, vissa trodde stenhårt på IT så de investerade stenhårt i Framfam, Icon medialab, Bo.com etc

Jag tror inte att några av företagen som hajpades då lever kvar idag trots att IT blev större än till och med de största optimisterna vågade gissa.

Bad CHATGPT sätta ihop en AI-portfölj. Varken Hexatronic eller Transtema var med. Inte ens AMD.
1. AI-aktier (60 % = 60 000 SEK)
20 % Nvidia
15 % Microsoft
10 % Alphabet
10 % ASML
5 % Palantir

2. AI-ETF:er (40 % = 40 000 SEK)
20 % Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data ETF (XAIX)
10 % iShares AI Infrastructure (AIFSG)
10 % Global X AI ETF (AIQU)
Citera
2025-06-01, 22:57
Medlem
AA är hittills -24%-262K före uttag och -33%/-352K efter uttag. Han går in i veckan med 719K i EK och 936K i lån. (43/57). Buffert 170K + belåning.

Projekt "400%/9mån" är + 85%

Stora innehav, Transtema, AMD, Hexatronic, Alcadon
Citera
2025-06-01, 23:30
Medlem
Citat:
AA är hittills -24%-262K före uttag och -33%/-352K efter uttag. Han går in i veckan med 719K i EK och 936K i lån. (43/57). Buffert 170K + belåning.

-33 % i år Alltså .. Vilken förebild ..Tänk om han hade agerat förståndig när han satt med 5 miljoner.Istället kan man säga att han gamblade bort ”lottovinsten ” Tragist .Det lustiga är ju att han hade kunnat gambla med en miljon tex och kört ”säkra papper ” med resten .Tycker lite synd om familjen faktiskt .Det är mer lekstuga än bastu ..

Stort Tack för uppdateringen !
Citera
2025-06-02, 16:15
Medlem
Jag ser mot att titta på hans årsredovisning.
Citera
2025-06-02, 18:01
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

+85 % är ju inte så illa

Men det beror ju på hög belåning med vidhängande hävstång och att börserna återhämtat sig efter nedgången på 15-20 % dessförinnan.
Citera
2025-06-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
+85 % är ju inte så illa

Men det beror ju på hög belåning med vidhängande hävstång och att börserna återhämtat sig efter nedgången på 15-20 % dessförinnan.

Den portföljen är trots det -35% sedan årsskiftet. Det svänger kraftigt för AA. Man får dock ge honom att han valde exakt rätt dag för starten för sin utmaning. Det gjordes ju inte i efterhand etc.
Citera
2025-06-02, 19:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Den portföljen är trots det -35% sedan årsskiftet. Det svänger kraftigt för AA. Man får dock ge honom att han valde exakt rätt dag för starten för sin utmaning. Det gjordes ju inte i efterhand etc.

Korrekt. Även om det oftast/alltid handlar om en portion tur när man träffar toppar och bottnar ska han ha cred när han lyckas med nåt. Eller, det behövs kanske inte för det lär han upplysa alla om ändå

Jag får medge att jag hoppas att det fortsätter gå bra så att han åtminstone kan komma halvvägs till det där till synes utopiska målet. Det skulle allt kittla lite om det ser ut som om målet är inom räckhåll (och reta några). Men känner jag den gode Oppfinnar-Jocke rätt så skulle han sabba allt med att gå all in i nån konkursfärdig öresaktie som han precis upptäckt
Citera
2025-06-02, 20:42
Medlem
Jag ser mot att titta på hans årsredovisning.
Citera
2025-06-02, 20:51
Medlem
om man har som någon tidigare skrev 5 miljoner så sätter du minst 4a av dom i bra indexfonder. avkastning på 4 miljoner blir ändå en rätt bra summa pengar varje år. och den miljonen han hade över kunde han förvaltat bättre. han är inget annat än en lycksökare. sådana finns alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in