2025-07-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja, på sitt sätt är det så jag menar, men skillnaden är att jag lever det nu. Det finns inget efter, så man får försöka ta tillvara på nuet så länge man lever. För det är det enda som finns.

Det var en person som skrev en konstig bok om en person som dödade ett barn för många år sedan..

Folk reagerade såklart på dådet och vad tragiskt för barnet osv osv...

Så kom frågeställningen upp om barnet och vart tragedin eg handlade om ?

Då kom ju just dessa medvetna tankarna om att barnet hade blivit fråntaget ett liv av upplevelser osv...

Då stod det i boken såhär ;

Blir vi inte egentligen alla fråntagna våra liv även om vi blivit 100år ?

Då slog det mig...
Barnet och 100åringen är ju exakt samma tillstånd , ingen av dom vet ju ens att dom existerat och ändå tror vi att barnet missat något..
Citera
2025-07-04, 22:38
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Om vi utgår från att vi inte har mågot minne av vår existens efter vi dör, så borde inte längden av dess tid ha någon betydelse !

Låt säga att man tar en person som ständigt faller för frestelsen och gör vad den behagar men blir bara 62år..

Sen tar vi en person som verkligen tänker på att vara nyttig och vill få ett längre liv och blir 85år

Vad extra får den "nyttiga" mer än bara mer tid ?

Den andra sitter ju inte och mår dåligt över dom åren den dött ändå ...( Dom förlorade åren )

Jag begriper liksom inte varför människor vill så gärna ha så mkt tid som möjligt ?

Många tänker nog att när man ändå blivit född så varför inte vara här så länge som möjligt och uppleva så mkt man kan !

Jo fast så tänker man om man haft ett medvetande innan födseln och efter döden. Men eftersom det inte finns så skapas ju inget värde av det ändå!

Inte gick du och tänkte på allt du missade innan du föddes eller saker du kommer missa efter döden !

Jag tror att riktigt kända människor får en insikt sista åren att dom tyvärr inte får behålla något , inte ens minnet av livet som på något sätt är sorgligt att vi inte får behålla !

Anledningen till att jag kom och tänka på detta var ett TV program om Alzheimers ,det sorgliga är att människor med denna diagnos kände att livet försvinner med minnet !

Det är ju korrekt ,om mitt minne hade försvunnit idag så är jag ingenting typ...

Döden raderar ju allt på ett grymt sätt

Hur vet du att vi inte minns något när vi dör? Du verkar vara säker på detta
Citera
2025-07-04, 22:39
Medlem
Dennn tråd gav mig livsmotivation!
Citera
2025-07-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Nej i slutändan har det ingen betydelse för liket vad man gjorde i livet eller hur många barn och barnbarn man skaffade.

Haha jo men lite faktiskt 🙂 Men det vänder väl när ålderdomen sätter klorna i en. Då blir det en kall och blåsig höst istället.

Gött å höra i så fall.
Citera
2025-07-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia

Nej , det vet jag inte !

Jag gjorde tråden utifrån att allt blir jord igen..

Sorry
Citera
2025-07-04, 22:47
Medlem
Citat:

Har du någon anledning att tro annat?
Citera
2025-07-04, 22:47
Medlem
flugornass avatar
Ja men det beror på hur jag är i cm från början, nja inte som bebis.
Varför mäter man hur lång man är när man ändå mäter höjden?
Alltså man står vid en vägg och mätts, det är väl hur hög man är inte längden.
Längden är väl om ligger jag raklång på rygg och blir mätt?
Senast redigerad av flugornas 2025-07-04 kl. 22:49.
Citera
2025-07-04, 22:56
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Har du någon anledning att tro annat?

Finns rätt så mycket ny vetenskap som bevisat att medvetandet fortsätter att finnas efter att människan dött. Sen så har vi ju det här med att över 80% av världens befolkning är religiösa (av någon mystisk anledning) och dom tror på liv efter döden. Sen utöver det har vi alla människor som tillhör gruppen "spirituella", typ new age eller dylikt, som också tror på detta. Någon anledning finns det ju till att en så överlägsen majoritet av världsbefolkningen tror som dom gör. Det känns mycket naivt att bara "förbise" detta med slutsatsen att alla "hittar på". Kanske inbillar alla sig i någon slags masspsykos - vad vet jag - men någon anledning finns det ju. =)
Citera
2025-07-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Gött å höra i så fall.

Tack chefen 🙂 Jag tror att honorna betyder mycket så länge man har pulsen kvar. Du har ju gjort dina räder in i honornas värld men jag kommer ihåg att du skrivit att du tröttnat på kärlekslivet. Du kanske ska ta på dig kostymen och ragga upp en fin filosofkvinna i sommar. Gäller att passa på innan urnan.
Citera
2025-07-04, 23:12
Medlem
Lillarapunzels avatar
För mig är det viktigare att leva ett lyckligt och meningsfullt, än ett långt liv. Ser inte alls meningen med varför en ska försaka sig eller offra något av livets goda, bara för att leva lite längre. Bättre då att ständigt lära sig saker, ha intressanta diskussioner, skapa fina minnen.

Ska dock sägas att jag själv "bara" är ett par år från 30 hittills, aldrig smakat alkohol, går ungefär 15 000 steg/dag och tränar 2 h/dag 7 d/v. Så helt ohälsosam är jag väl inte, men har samtidigt ett BMI på typ 25 ( = övervikt), äter knappast enligt tallriksmodellen och därtill kakor/sötsaker/chips 2-3 d/v.
Föredrar dock att fortsätta på denna inslagna bana, även om det innebär att jag bara blir 60 år gammal, och således snart levt halva mitt liv, än att äta efter strikt diet, gå ned i vikt och bli ännu sundare, för att potentiellt bli närmare 80.
Rent genetiskt så började mina föräldrar också tackla av kraftigt redan i 60 års åldern, med både begynnande demens och parkinson, så pass att de inte klarade av att uppnå full pensionsålder ens, utan tvingades pensionera sig i förtid pga sagda åkommor. Så särskilt med det i åtanke också, lär jag knappast vara "funktionell" i mer än 30 år till heller. Så ser än mindre anledning att försöka leva extra sunt bara för att då.
Citera
2025-07-04, 23:21
Medlem
Citat:
Finns rätt så mycket ny vetenskap som bevisat att medvetandet fortsätter att finnas efter att människan dött. Sen så har vi ju det här med att över 80% av världens befolkning är religiösa (av någon mystisk anledning) och dom tror på liv efter döden. Sen utöver det har vi alla människor som tillhör gruppen "spirituella", typ new age eller dylikt, som också tror på detta. Någon anledning finns det ju till att en så överlägsen majoritet av världsbefolkningen tror som dom gör. Det känns mycket naivt att bara "förbise" detta med slutsatsen att alla "hittar på". Kanske inbillar alla sig i någon slags masspsykos - vad vet jag - men någon anledning finns det ju. =)

Du tror inte att just detta beror på rädslan att inte finnas mer och minnen och allt bara raderas som i ett krachat usb ?
Citera
2025-07-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Du tror inte att just detta beror på rädslan att inte finnas mer och minnen och allt bara raderas som i ett krachat usb ?

Ja nio av tio ungefär vars hjärta har stannat upplevde just inte ett smack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in