Igår, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tack chefen 🙂 Jag tror att honorna betyder mycket så länge man har pulsen kvar. Du har ju gjort dina räder in i honornas värld men jag kommer ihåg att du skrivit att du tröttnat på kärlekslivet. Du kanske ska ta på dig kostymen och ragga upp en fin filosofkvinna i sommar. Gäller att passa på innan urnan.

Nej fan, inte minsta intresse av det längre. haha Men gött att du gillart. Ja fan stört alltihop alltså, så fruktansvärt sorgligt och torterande fysiskt. Men så sjukt absurt jävla kul att allt bara skall släckas för en. Och så det allvar vi tar livet på. hahaha
Citera
Igår, 00:21
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Du tror inte att just detta beror på rädslan att inte finnas mer och minnen och allt bara raderas som i ett krachat usb ?

Varför skulle man vara rädd för det? Tror snarare att det skulle vara en lätt utväg. Det som man i så fall bör vara rädd för är att man fortsätter finnas efter döden och får stå till svars för allt elände man skapat, i all evighet liksom =)
Personligen blir jag inte rädd av tanken på att allt raderas. Tänker också en än gång att det känns långsökt med hypotesen att majoriteten av världen går runt och "hittar på" sina religiösa upplevelser för att dom är rädda.
Citera
Igår, 00:37
Medlem
Ferhs avatar
Resonemanget verkar utgå från att det är de som lever allra onyttigast som är lyckligast, men det går ju faktiskt att njuta av livet utan att spendera all sin tid på att dricka sej full, röka droger och bli fet.
Citera
Igår, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Finns rätt så mycket ny vetenskap som bevisat att medvetandet fortsätter att finnas efter att människan dött. Sen så har vi ju det här med att över 80% av världens befolkning är religiösa (av någon mystisk anledning) och dom tror på liv efter döden. Sen utöver det har vi alla människor som tillhör gruppen "spirituella", typ new age eller dylikt, som också tror på detta. Någon anledning finns det ju till att en så överlägsen majoritet av världsbefolkningen tror som dom gör. Det känns mycket naivt att bara "förbise" detta med slutsatsen att alla "hittar på". Kanske inbillar alla sig i någon slags masspsykos - vad vet jag - men någon anledning finns det ju. =)

Helt slut är det kanske inte 🤔. Allt prat om diverse hemsökta platser kan väl inte enbart vara taget ur luften. Eller? 👻
Anledningen till att vi, eller många, vill tro på något mer efter döden har kanske att göra med att det är hoppingivande. Alternativet att det bara tar slut känns väl mindre skojigt.
Citera
Igår, 01:15
Medlem
TS citat
Citat:
Anledningen till att jag kom och tänka på detta var ett TV program om Alzheimers ,det sorgliga är att människor med denna diagnos kände att livet försvinner med minnet !

Tycker detta är rätt missvisande. Alzheimer är framförallt en mycket plågsam anhörigsjukdom. Ska personen gå vilse? Sätta på spisen och gå därifrån? Nu minns personen inte sitt döda barn o s v.
Själv på sidan om, sett hur plågsamt det varit för de närstående, de har slitits ut, på ett mer plågsamt sätt än den drabbade. Åtminstone när sjukdomen blivit lite mer långt gången.
Senast redigerad av DrGiggles Igår kl. 01:17.
Citera
Igår, 01:17
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Jag vet

Men det är bara om det finns existens

Annars finns det ju ingen poäng att livet blir långt eg

Vi lägger ner mkt pengar och resurser på att hålla kvar människor vid liv när vi blir gamla och sjuka !

Anledningen till att vi gör detta är för att individen ska få ett längre liv utan att eg ifrågasätta vad det har för värde!

Vi räknar bara ”nu-värdet” som värde, inte det som händer/inte händer efter döden.
Vetenskapen försvarar långt och friskt liv som kvalitativt för människan som får uppleva saker och kan bidra till utveckling, kunskap och självklart bilda mer erfarenhet för de som kommer efteråt.
Så att inte alla måste uppfinna hjulet utan man tar vid där den första slutar/dör. Evolution, om du vill.
Citera
Igår, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Varför skulle man vara rädd för det? Tror snarare att det skulle vara en lätt utväg. Det som man i så fall bör vara rädd för är att man fortsätter finnas efter döden och får stå till svars för allt elände man skapat, i all evighet liksom =)
Personligen blir jag inte rädd av tanken på att allt raderas. Tänker också en än gång att det känns långsökt med hypotesen att majoriteten av världen går runt och "hittar på" sina religiösa upplevelser för att dom är rädda.

Misstolkade du vad jag menar med rädslan?

Alltså jag menade rädslan att det inte finns något efter döden och att då livet tenderar att kännas meningslöst så religionen blir ett hopp om att efter döden bli belönad !
Citera
Igår, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Vi räknar bara ”nu-värdet” som värde, inte det som händer/inte händer efter döden.
Vetenskapen försvarar långt och friskt liv som kvalitativt för människan som får uppleva saker och kan bidra till utveckling, kunskap och självklart bilda mer erfarenhet för de som kommer efteråt.
Så att inte alla måste uppfinna hjulet utan man tar vid där den första slutar/dör. Evolution, om du vill.

Vi räknar nuet för att vi har ett minne

Vi lever både i dåtid och framtid samt nuet..

Vi pensionssparar till framtiden och vi vill uppleva saker även som minne...

Jag skrev tidigare i tråden om en person som aldrig minns vad han gjorde gårdagen..

Att köpa honom en biljett till en konsert och bjuda honom på fin restaurang efteråt kändes för honom så tomt för när han vaknade så hade han inget minne av det !

Så på ett sätt så lever du i alla 3 stadie utan att du tänker på det...

Du köper en resa och längtar i framtiden, du upplever resan i nuet och du minns resan som minne...

Om du bara levt i nuet så vet du inte att du planerar resan...Du upplever resan och glömmer bort den direkt när du kommer hem ! Så nu är resan ogjord liksom !

Håller du med lite ?
Citera
Igår, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
TS citat

Tycker detta är rätt missvisande. Alzheimer är framförallt en mycket plågsam anhörigsjukdom. Ska personen gå vilse? Sätta på spisen och gå därifrån? Nu minns personen inte sitt döda barn o s v.
Själv på sidan om, sett hur plågsamt det varit för de närstående, de har slitits ut, på ett mer plågsamt sätt än den drabbade. Åtminstone när sjukdomen blivit lite mer långt gången.

Ja det är sant

Även anhöriga till Alzimers lider för minnet av dom är borta..

Det som "binder" ihop ett par är ju minnet av dom ihop.

Om en av dom inte minns något så försvinner ju även den andra bort ..

Hemskt
Citera
Igår, 05:38
Citat:
Jo men det är om du får behålla minnet av passionen!
Ledsen för sent svar, var inne i Osby Stad och burnade åttor med epatraktorn.
Att behålla minnet av nått gott och angenämt räcker nog inte för att det ska fortsätta vara lustfyllt. Det blir istället tvärtom, till saknad och sorg eller abstinens.
Citera
Igår, 07:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det var en person som skrev en konstig bok om en person som dödade ett barn för många år sedan..

Folk reagerade såklart på dådet och vad tragiskt för barnet osv osv...

Så kom frågeställningen upp om barnet och vart tragedin eg handlade om ?

Då kom ju just dessa medvetna tankarna om att barnet hade blivit fråntaget ett liv av upplevelser osv...

Då stod det i boken såhär ;

Blir vi inte egentligen alla fråntagna våra liv även om vi blivit 100år ?

Då slog det mig...
Barnet och 100åringen är ju exakt samma tillstånd , ingen av dom vet ju ens att dom existerat och ändå tror vi att barnet missat något..
Jag förstår perspektivet, men det går även att se det på andra sätt.

Till slut blir vi alla fråntagna våra liv, men det är vår käraste ägodel. Så om barnet hade fått leva längre hade det fått uppleva livet längre. Du ser det på något sätt retrospektivt och utifrån. Att det skulle finnas något efter livet, där man själv kan ge det ett värde sen. Men när man är död finns inget mer.

Om du tar exemplet från början och ser de människorna inifrån får man en annan syn på det. Det är bara att gå till dig själv egentligen. Inte vill du nu att någon ska ta ifrån dig livet nu. Inte vill du sluta uppleva, trots att din slutsats är att det inte har någon betydelse hur länge du själv lever. Det enda som har betydelse och ett värde med livet är just nuet, medan man lever.
Citera
Igår, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag förstår perspektivet, men det går även att se det på andra sätt.

Till slut blir vi alla fråntagna våra liv, men det är vår käraste ägodel. Så om barnet hade fått leva längre hade det fått uppleva livet längre. Du ser det på något sätt retrospektivt och utifrån. Att det skulle finnas något efter livet, där man själv kan ge det ett värde sen. Men när man är död finns inget mer.

Om du tar exemplet från början och ser de människorna inifrån får man en annan syn på det. Det är bara att gå till dig själv egentligen. Inte vill du nu att någon ska ta ifrån dig livet nu. Inte vill du sluta uppleva, trots att din slutsats är att det inte har någon betydelse hur länge du själv lever. Det enda som har betydelse och ett värde med livet är just nuet, medan man lever.

Jag förstår det du skriver om nuet ..

Jag kanske inte var tydlig med min poäng

Om man jämför två personer som dör vid helt olika åldrar så finner jag ingen skillnad om dom inte tar något med sig...

Låt säg att två personer skulle mötas i ett väntrum efter döden ...

Person A blev 12år och blev sjuk och dog i Afrika

Person B var Donald Trump och levde världens liv på jorden ..

I väntrummet så pratar A med B..

A : Jaha då var man här igen , minns fan inget ! Du då ?

B : Nej , försöker tänka men minns ingenting !

A : Tror du vi hade kul ?

B : Tja kanske men det har ju ingen betydelse

A : Nej , du har rätt

Just denna insikt tror jag man får speciellt när man blir äldre ,

Man lever i nuet men det är ändå på någotvis poänglöst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in