2025-07-04, 21:46
Medlem
Henselons avatar
Fan vad deppigt det blev såhär på USA´s Nationaldag.
Jag tar mig en pilsner och skålar för Federationen!

Även om - "Allt är förgänglighet och en strävan efter vind"
Citera
2025-07-04, 21:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Kakorna var ett exempel för att lättast kunna se att allt vi jagar bara är i stunden så länge vi har ett medvetande

Vi vill ha ett långt liv men eg vet vi inte riktigt varför...

Vi vill se nya platser och uppleva saker men ur det medvetandet vi har i stunden på ett längre perspektiv så har det noll betydelse..

Jag tror att gamla människor som börjar få alzheimers får en liten glimt av vad döden eg är !

Du är ingenting om du inte minns
Fast människor planerar inte för att få alzheimer. Du verkar mena att det ska finnas någon högre mening och när det inte finns, är allt meningslöst. De flesta vill leva ett gott och långt liv men det är inte alla förunnade.

Livet är bara upplevelsen. Det enda sättet att få ens egen liv, att så att säga fortsätta efter döden, är att skaffa avkomma.

Vad skulle meningen med att fortsätta att leva efter döden vara? Det finns väl ändå en rädsla hos de flest för att sluta kunna uppleva, få alzheimer eller dö.

Det är nuet och upplevelsen som är livet. Det som varit finns inte längre och det som sker i nästa ögonblick har inte hänt. Livet har ingen annan mening mer är livet självt. Att leva och föra det vidare.
Citera
2025-07-04, 22:04
Medlem
Citat:
Jag kan tycka att insikten är lite sorglig , för mkt vi bygger upp i livet är ju att vi minns och vet vem vi är !

Får man alzheimers så kan du ff göra allt som tidigare men poängen finns inte kvar !

En med alzheimers sa att det känns poänglöst att gå på konsert och äta på fin restaurang om jag inte minns händelsen när jag vaknar !

Då slog det mig..

Det är inte själva maträtten eller knullet i sig som har betydelse utan att man minns det !

Ja det är förbannat sorgligt. Jag kan väl iofs tycka att det är både njutningen i stunden och att minnas det efter. Men det finns ju en förklaring till varför alla fantasier om efterlivet existerar. Dom flesta inser till syvende och sist att finns det inget mer och bättre än detta som belöning så faller det hela.
Citera
2025-07-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast människor planerar inte för att få alzheimer. Du verkar mena att det ska finnas någon högre mening och när det inte finns, är allt meningslöst. De flesta vill leva ett gott och långt liv men det är inte alla förunnade.

Livet är bara upplevelsen. Det enda sättet att få ens egen liv, att så att säga fortsätta efter döden, är att skaffa avkomma.

Vad skulle meningen med att fortsätta att leva efter döden vara? Det finns väl ändå en rädsla hos de flest för att sluta kunna uppleva, få alzheimer eller dö.

Det är nuet och upplevelsen som är livet. Det som varit finns inte längre och det som sker i nästa ögonblick har inte hänt. Livet har ingen annan mening mer är livet självt. Att leva och föra det vidare.

Alzheimers var en förnimmelse av vad döden eg är...

Rädslan att man kommer glömma allt du har gjort , glömma alla nära och kära och att dom glömmer bort dig ...

Jag har ju bekräftat det du nämner att allt bara är tid och det du upplever i stunden men nästan allt du gör handlar indirekt om att du har ett minne till saker !

Visst man kan finna en poäng i att även om du inte kommer ihåg något av ditt liv så har du iallafall levt det ....För det är väl så du menar ?
Citera
2025-07-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det är förbannat sorgligt. Jag kan väl iofs tycka att det är både njutningen i stunden och att minnas det efter. Men det finns ju en förklaring till varför alla fantasier om efterlivet existerar. Dom flesta inser till syvende och sist att finns det inget mer och bättre än detta som belöning så faller det hela.

Det är tyvärr just den insikten..

För många kan det bli tufft att bli gamla och bara lever på minnet av sina unga år och då inse att även minnet måste dom lämna tillbaka...

Då finns ju ingenting kvar

En fotbollsstjärna för 20år sen nämnde just detta att man lämnar tillbaka allt steg för steg och tillslut så vill man bevara sina minnen....Därav när man träffar gamla vänner så vill man gärna bevara sitt liv genom att prata gamla minnen

Men tillslut så måste man lämna tillbaka även det...
Citera
2025-07-04, 22:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Alzheimers var en förnimmelse av vad döden eg är...

Rädslan att man kommer glömma allt du har gjort , glömma alla nära och kära och att dom glömmer bort dig ...

Jag har ju bekräftat det du nämner att allt bara är tid och det du upplever i stunden men nästan allt du gör handlar indirekt om att du har ett minne till saker !

Visst man kan finna en poäng i att även om du inte kommer ihåg något av ditt liv så har du iallafall levt det ....För det är väl så du menar ?
Ja, på sitt sätt är det så jag menar, men skillnaden är att jag lever det nu. Det finns inget efter, så man får försöka ta tillvara på nuet så länge man lever. För det är det enda som finns.
Citera
2025-07-04, 22:20
Medlem
Citat:
Det är tyvärr just den insikten..

För många kan det bli tufft att bli gamla och bara lever på minnet av sina unga år och då inse att även minnet måste dom lämna tillbaka...

Då finns ju ingenting kvar

En fotbollsstjärna för 20år sen nämnde just detta att man lämnar tillbaka allt steg för steg och tillslut så vill man bevara sina minnen....Därav när man träffar gamla vänner så vill man gärna bevara sitt liv genom att prata gamla minnen

Men tillslut så måste man lämna tillbaka även det...

Ja fruktansvärt. Så onödigt alltihop.
Citera
2025-07-04, 22:22
Medlem
Citat:
Självklart

Var bara tydlig för att folk ska förstå att det bara är ett medvetande vi bara har för stunden...

Vi kommer ju inte ens veta hur länge vi levt på jorden när vi dör eller vad vi gjort

Så länge man trivs i livet och det känns bra att leva så förlorar man inget på att vara vid liv. Eller ja tills dagen man förlorar allt då... 😂
Citera
2025-07-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja, på sitt sätt är det så jag menar, men skillnaden är att jag lever det nu. Det finns inget efter, så man får försöka ta tillvara på nuet så länge man lever. För det är det enda som finns.

Självklart ska man leva sitt liv här och nu...

Syftade mer på att om du skulle dö imorgon så har det eg ingen betydelse

Visst kan man tänka att synd jag missade USA resan som var bokad i oktober men om man tänker på det sättet så tänker man utifrån ett medvetande

Så min trådstart var att eg så två personer som lever helt olika liv och olika länge har samma utgångsvärde och inget minne av deras existens och då blir även betydelsen poänglöst.

För poängen finns bara sålänge du minns något..

Kanske var rörigt inlägg
Citera
2025-07-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Så länge man trivs i livet och det känns bra att leva så förlorar man inget på att vara vid liv. Eller ja tills dagen man förlorar allt då... 😂

Nej , du förlorar inget på det...

Mitt inlägg handlade om betydelsen av det
Citera
2025-07-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04

Kan du ärligt säga att du övervägande trivs med livet?
Citera
2025-07-04, 22:34
Medlem
Citat:
Nej , du förlorar inget på det...

Mitt inlägg handlade om betydelsen av det

Nej i slutändan har det ingen betydelse för liket vad man gjorde i livet eller hur många barn och barnbarn man skaffade.

Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Kan du ärligt säga att du övervägande trivs med livet?

Haha jo men lite faktiskt 🙂 Men det vänder väl när ålderdomen sätter klorna i en. Då blir det en kall och blåsig höst istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in