Citat:
Ursprungligen postat av
Du-Hast
Jag läste återigen mitt första inlägg i tråden och om längden på tiden vi har här har för betydelse !
Hur tolkar du min frågeställning ?
Läs gärna om den..
Som sagt jag har inga som helst problem med frågan, citat från dig för några minuter innan detta inlägget: ”Jag menar att om jag bara får 10år på jorden och någon annan 90år har ingen betydelse !”
Jag vet inte hur påläst du är inom filosofin men värde och mening är begrepp som definieras olika av filosofer genom historien.
Jag är själv mest influerad av existentialisterna och hävdar:
Ett långt liv levt i självbedrägeri/ Mindre värdefullt än ett kort, ärligt liv men har ändå ett värde.
Ett liv levt i revolt mot det absurda/ Högsta formen av värde, oavsett längd
Ett kort liv (t.ex. barns död)/ En tragisk förlust av möjligheten att leva fullt
ett barns död är en förlust – inte för att livet hade en förutbestämd mening, utan just för att det var ett levande, oskyldigt medvetande vars möjligheter att uppleva, känna och välja togs ifrån det.
Så det har betydelse hur långt ett liv är då ett liv har ett värde och ett barn som dör är en förlust.
Allt som har ett värde, människor, natur eller materiella ting som konst och musik har värde och det är därmed också en förlust när dessa förstörs.
Detta gäller även om man glömmer bort detta när man dör.