Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-01, 13:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ok. Tja, eftersom att du och Ursprungligen till 100% avvisar honom som en tänkbar mördare och Dalulven mfl ser honom som en potentiell sådan blir ju rundgången total. Det blir ungefär som diskussioner om månlandningen eller om Jorden är rund. Men kör hårt .

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Återigen är det intressant hur dina trådspaningar alltid går åt samma håll och är snedvridet inställsamma mot SEkten.

Jag har alltså ”100% avvisat honom” (har jag aldrig skrivit) medan den sansade Dalulven tydligen bara ser honom som ”potentiell” gärningsman (trots att han skrivit rakt ut att han är mördaren ett antal gånger, vilket är förtal av avliden).

Om SE-misstänkarna bara hade varit lite verklighetsförankrade och bara sett honom som ”potentiell” GM hade vi nog kunnat nå en förvånansvärd samsyn. Men när vissa kläcker ur sig att det är 95%, 99% eller 100% chans att han är GM tappar man ju hakan. Då blir det ju naturligt diskussioner om hur någon kan dra en så skruvad slutsats utifrån det befintliga materialet.

Haha, ja en del kommer garanterat sitta här om 40 år och vrida och vända på samma saker. Nej, jag har aldrig påstått att SE 100% säkert är GM. Däremot är det den ende i materialet som det finns tillräckligt med substans att seriöst misstänka.

Eftersom jag tror på att den som söker finner, kör jag gärna hårt i den här tråden med SE som misstänkt.

Håller även ögat öppet för saker som kan fria honom från misstanke. Men hittills är det mycket mer som pekar i den andra riktningen.

Vem man än pekar ut som misstänkt så blir det alltså förtal av avliden? Gäller inte samma sak för CA?
Senast redigerad av Dalulven 2025-07-01 kl. 13:07.
Citera
2025-07-01, 13:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Haha, ja en del kommer garanterat sitta här om 40 år och vrida och vända på samma saker. Nej, jag har aldrig påstått att SE 100% säkert är GM. Däremot är det den ende i materialet som det finns tillräckligt med substans att seriöst misstänka.

Eftersom jag tror på att den som söker finner, kör jag gärna hårt i den här tråden med SE som misstänkt.

Håller även ögat öppet för saker som kan fria honom från misstanke. Men hittills är det mycket mer som pekar i den andra riktningen.

Vem man än pekar ut som misstänkt så blir det alltså förtal av avliden? Gäller inte samma sak för CA?
"Vem man än pekar ut som misstänkt så blir det alltså förtal av avliden?"

Nej, det blir det inte. Det är lite som ett krav att de också är döda först innan man pekar ut dem för att "lyckas". Du kanske "glömde" det?
Citera
2025-07-01, 13:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"Vem man än pekar ut som misstänkt så blir det alltså förtal av avliden?"

Nej, det blir det inte. Det är lite som ett krav att de också är döda först innan man pekar ut dem för att "lyckas". Du kanske "glömde" det?

Ingen av CA, SE eller CP är fortfarande med oss.

Finns det någon som pekats ut som misstänkt i MOP-fallet som fortfarande är i livet? Vem eller vilka då?

Den eller de torde vara närmare 80 i så fall ...
Citera
2025-07-01, 13:45
Medlem
Att peka ut CA eller CP är tydligen inte förtal av avliden, men att peka ut SE är det..

Man undrar helt enkelt hur hjärnan på pappslöjd fungerar, hur dom tänker.
Lite måste dom trots allt tänka för att få i sig mat och drycker. Klä på sig, såna saker. Dom kan ju tydligen läsa och skriva också.

En gåta.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-07-01 kl. 13:49.
Citera
2025-07-01, 15:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Nej, jag har aldrig påstått att SE 100% säkert är GM.

Jaså?

Citat:
Tvivlar på att ChatGPT känner till belysningen 1986, men annars instämmer jag i att SE kan ha fått en skymt av LJ när han passerade Luntmakargatan, och därför kunde beskriva honom träffsäkert 1:a mars.

Han är det enda vittne som med säkerhet har sett och kan beskriva LJ.

Den enda andra person som kan ha lyckats med detta är GM.

SE = GM.
Citera
2025-07-01, 15:28
Medlem
Citat:
LJ sprang efter personen han visste var mördaren och letade aktivt efter honom under presenningar.

Att tassa in i gränden flera minuter efter skotten, efter att fyra polismän redan gjort det och efter att SE sett YN och AZ lugnt promenera ut från gränden, kräver väl ungefär en tusendel av samma mod.

Du tycker alltså att det är helt orimligt att ett vittne uppvisar en tusendel av samma mod som ett annat vittne bevisligen uppvisade?

Jag tycker det är väldigt ovanligt att man springer in en mörk gränd där just beväpnade GM sprungit ...

Jag vet inte hur många i tråden som hade gjort detta idag 2025 och då är väl vi ändå mkt tuffare än Engström
Citera
2025-07-01, 15:48
Medlem
Citat:
Återigen är det intressant hur dina trådspaningar alltid går åt samma håll och är snedvridet inställsamma mot SEkten.

Jag har alltså ”100% avvisat honom” (har jag aldrig skrivit) medan den sansade Dalulven tydligen bara ser honom som ”potentiell” gärningsman (trots att han skrivit rakt ut att han är mördaren ett antal gånger, vilket är förtal av avliden).

Om SE-misstänkarna bara hade varit lite verklighetsförankrade och bara sett honom som ”potentiell” GM hade vi nog kunnat nå en förvånansvärd samsyn. Men när vissa kläcker ur sig att det är 95%, 99% eller 100% chans att han är GM tappar man ju hakan. Då blir det ju naturligt diskussioner om hur någon kan dra en så skruvad slutsats utifrån det befintliga materialet.

Hade kunnat uttrycka mig annorlunda. Köper det.

"har jag aldrig skrivit"

"bara sett honom som en potentiell GM hade vi nog kunnat nå en förvånansvärd samsyn"

Ok. Ska jag tolka det som att du ser SE som en potentiell mördare? Det är definitivt inte den uppfattningen jag fått när jag läst dina inlägg. Hur går tankegångarna runt Engström som gärningsman?
Citera
2025-07-01, 15:52
Medlem
Och när det gäller pratet om förtal så bör man ju absolut inte lämna minsta antydan om att CP sköt OP. Fallet är avgjort i domstol och Pettersson är oskyldig. Punkt slut. Så bör man i alla fall resonera om man anser att det är fel att spekulera runt SE.
Citera
2025-07-01, 15:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jaså?

Förtydligande: SE = GM är ett påstående.

Slutledningen är som följer:

Ingen har sett SE kvar på mordplatsen och således måste SE ha sett LJ från ett annat håll: trappen.

Det vill säga, samma sak som KP tog upp på konferensen 2020.

Irvell verkar inte ha gjort denna slutledning. Hans slutsats var att ingen såg SE kvar på platsen efter skotten, men däremot var det en med handledsväska som rörde sig på åsen.
Senast redigerad av Dalulven 2025-07-01 kl. 16:14.
Citera
2025-07-01, 16:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Och när det gäller pratet om förtal så bör man ju absolut inte lämna minsta antydan om att CP sköt OP. Fallet är avgjort i domstol och Pettersson är oskyldig. Punkt slut. Så bör man i alla fall resonera om man anser att det är fel att spekulera runt SE.

Apapap. Det är inte förtal när det gäller en favorit-misstänkt.
Citera
2025-07-01, 16:49
Medlem
Citat:

Ja, och en riktig domstol också, ingen hittepådomstol som den i Lund.

Men.. när det är sagt så var det genom «the mock trial» i Lund att man upptäckte geniet, phil dr och forskare Klas Gustavsson. En av mig numera högt respekterad man.

Det kommer alltid något bra även från det som är dåligt. Naturlag.

https://drive.google.com/file/d/1EdmI7O1WTAdJ5qTpvHyT-K0gJc-82pfq/view
Senast redigerad av Ballalaila 2025-07-01 kl. 16:53.
Citera
2025-07-01, 17:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Förtydligande: SE = GM är ett påstående.

Slutledningen är som följer:

Ingen har sett SE kvar på mordplatsen och således måste SE ha sett LJ från ett annat håll: trappen.

Det vill säga, samma sak som KP tog upp på konferensen 2020.

Irvell verkar inte ha gjort denna slutledning. Hans slutsats var att ingen såg SE kvar på platsen efter skotten, men däremot var det en med handledsväska som rörde sig på åsen.
Du menar att vi kan dra slutsatsen att SE inte var på mordplatsen eftersom inget annat vittne än JA kommer ihåg honom?

Är det så verklighehen fungerar för dig?

Exempel: Du åker hem i en överfull buss från jobbet och minns att du fick stå hela vägen.

Dagen efter kan du inte peka ut en enda av passagerarna på bussen och drar då slutsatsen att du var ensam på bussen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in