Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-06, 19:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ska man vara kritisk till reportaget i rapport, kan man lyfta fram att SE kan fått regi av Folke Rydén och eller fotografen. Kanske för att berätta han berättelse mer effektivt och för att få tydligare bilder. Motivet till regin kan även vara att göra reportaget mer spektakulärt än vad det var innehållsmässigt.
Så kan det säkert vara. Ett rejält överspel annars, inte minst i rollen som låtsas- eller efterspelsvittne. I den rollen hade han ju inte heller något att vara upprörd över, han hade ju inget sett bortsett ifrån den mörka urtavlan. Ja inte ens den eftersom han var tvungen att ringa och fråga om utstämplingstiden.

Som GM fick han åtminstone prata i reportaget om att han varit där och att han blivit förväxlad med gärningsmannen på grund av (underförstått) språngmarschen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-06 kl. 19:26.
Citera
2024-12-06, 19:32
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tror vi får försöka upprätta en komplett kronologi.

Med tanke på det BP beskriver, svängde runt och väntade i 15-30 sekunder, sedan korsade vägen till fots, så måste han ha varit en bit efter JÅS till platsen. JÅS hörs på LAC-bandet 60 sekunder efter skotten.

Att BP "sa till" ungdomarna är sannolikt en förmildrande omskrivning av att han visade hur det skulle gå till. Han och SG är de som är med i matchen. Militärer?

SE:s påstådda sidoläge och påstådda samtal med LP utspelar sig i de flesta av Skandiamannens versioner före detta, i anslutning till observationen av LJ.

LJ försvinner iväg senast 80 sekunder efter skotten, och då är BP inte på plats ännu.

Även Engström var militär en gång i tiden. Problemet är att Palm i sin mycket noggranna utsaga inte nämner intermezzot melllan Bettan och Hage.

Palm poängterar och tydliggör att Palme låg i framstupa då han kom fram. Det är det som måste utgås ifrån:

Palm påpekar härvid att återupplivningsförsöket satts in en stund efter det han kommit fram

Jan-Åke Svensson var aldrig fram till offret enligt egen utsago:

Jan-Åke Svensson*gick dock aldrig fram till den skadade utan stod i hörnet

Hage och Ynglingen inleder positionsförflyttningen som Palm då ser, uppmanar dem att vara försiktiga. Beger sig därefter tillbaka till vägkanten och sammanstrålar där med bl.a. Ljungqvist. Ej heller han var någonsin fram till offret.

Från att ha uppskattat att Olof låg i framstupa blir nu Bettan upprörd och fördöker avlägsna Hage. Anna svarar och tillrättavisar henne. Först därefter är det någon som ifrågasätter åtgärderna och börjar "dra i benen".

Palm nämner inget om detta heller. Ej heller nämner han att Hage snäste av "bendragaren".

Fru Palme var således lugnare när Olof låg rätt och det var då hon pekade ut och beskrev flyktvägen. Det var då hon gav det korta signalementet.

Flyktvägen upprepade hon också senare så att Hage hörde det, möjligtvis även beskrivningen av mördaren, men var då mer upprörd. Pratade en massa enligt Hage.

Palm omnämner överhuvudtaget inte Lisbeth Palme, vilket tyder på att han endast befann sig en kort stund på plats och är därmed inte "benryckaren".

Återstår gör då Stig Engström.
Citera
2024-12-06, 21:59
Medlem
Enligt ChatGPT skulle man nog behöva komma ner till 10 meter eller mindre för att kunna bedöma en persons ålder i Stockholms natriumbelysning en februarikväll 1986. Det talar för att Engström fick en snabb glimt av Lars J på sin högra sida när han passerade Luntmakargatan.
Citera
2024-12-06, 22:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Enligt ChatGPT skulle man nog behöva komma ner till 10 meter eller mindre för att kunna bedöma en persons ålder i Stockholms natriumbelysning en februarikväll 1986. Det talar för att Engström fick en snabb glimt av Lars J på sin högra sida när han passerade Luntmakargatan.

Tvivlar på att ChatGPT känner till belysningen 1986, men annars instämmer jag i att SE kan ha fått en skymt av LJ när han passerade Luntmakargatan, och därför kunde beskriva honom träffsäkert 1:a mars.

Han är det enda vittne som med säkerhet har sett och kan beskriva LJ.

Den enda andra person som kan ha lyckats med detta är GM.

SE = GM.
Citera
2024-12-06, 22:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så kan det säkert vara. Ett rejält överspel annars, inte minst i rollen som låtsas- eller efterspelsvittne. I den rollen hade han ju inte heller något att vara upprörd över, han hade ju inget sett bortsett ifrån den mörka urtavlan. Ja inte ens den eftersom han var tvungen att ringa och fråga om utstämplingstiden.

Som GM fick han åtminstone prata i reportaget om att han varit där och att han blivit förväxlad med gärningsmannen på grund av (underförstått) språngmarschen.

Hehe!

Han kanske tänkte sig ett scoop:

"Det small precis när jag tittade på klockan, som just då visade ..."

Undras om det initialt var därför som han luskade reda på tiden. Men sedan bytte plan.

Frågan är varför han inte valde att rapportera in tiden direkt, utan väntade i 10 dagar ...
Citera
2024-12-06, 22:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Om han nu alls såg Lars J. Om det var SE som var mördaren så kan det ju vara så enkelt som att han dagen efter mordet ville ge ett intryck av att mördaren skulle vara någon annan än honom själv. Han tog väl därför fasta på det felaktiga signalement man hade gått ut med i TV under natten/morgonen, som gick ut på att mördaren skulle ha varit en barhuvad man i 35-40 eller 30-45 årsåldern som hade mörkblå täckjacka. SE gick sedan ut med att han själv hade sett den här flyende mördaren i mörkblå täckjacka, och kanske för att ytterligare förstärka olikheterna mellan sig själv och den här mördaren så uppgav nu den 52-årige SE att mördaren var "i tjugoårsåldern".
Senast redigerad av Draifos 2024-12-06 kl. 23:04.
Citera
2024-12-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hehe!

Han kanske tänkte sig ett scoop:

"Det small precis när jag tittade på klockan, som just då visade ..."

Undras om det initialt var därför som han luskade reda på tiden. Men sedan bytte plan.

Frågan är varför han inte valde att rapportera in tiden direkt, utan väntade i 10 dagar ...

Har du tänkt på att han eg satt med en väldigt exakt tidpunkt för mordet...

Han tittar på klockan exakt i skottögonblicket och kunnat jämföra sin klocka med fröken ur senare på morgonen...

Det var ju anledning till att han ville ha ut sin utstämplingstid för att hjälpa polisen ..

Men hans egna klocka var ju mkt bättre...

Men han kanske faktiskt aldrig kunde se den mörka urtavlan ...
Citera
2024-12-07, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag begriper inte alls varför du tycker det är så konstigt faktiskt...

Vi har ju sagt nog i 5år i denna tråd att Engström vill alltså placera sig nära mordögonblicket för att han vill skydda sig mot utpekande...

Inte som GM för om vittnen är så säkra att dom sett Engström som GM så är det troligen kört oavsett..

Men det finns ju olika slags vittnen och några skulle ju kunna peka ut Engström som gåendes bakom LOP på Sveavägen..t.ex..

Nu har han ju förekommit dom vittnen och blir dessutom kanske mer overklig som GM för han inte försöker ljuga...

Det är ALLTID bra om man ska ljuga att förhålla sig så mkt till sanningen som möjligt...

Kom just på att Lisbeth kan vara svar på din direkta fråga...

Engström som GM vet att LP såg Engström på rätt nära håll och såklart chockad som fan...

Engström placerar sig desperat som du säger väldigt nära och påstår att han mkt tidigt just konfronterar Lisbeth...

Låt säga att en svårt chockad Lisbeth skulle nämna Engström som mannen hon såg direkt efter skotten ?

Engström skulle ju då lätt kunna säga : Ja det stämmer och jag var mkt nära och gick fram till henne ! Hon måste förväxlat mig med GM
...
Kan tänka mig att SE:s agerande beror på omständigheter som angränsar till det fetstilta, som du själv tar upp.

Även LP:s påstådda uppgift om en blå jacka är viktig för SE:s historia. En uppgift det finns många hypotetiska förklaringar till, absolut inget SE inte skulle kunna säga om han sprang därifrån som gm. Det skulle t ex kunna bero på att han vet/misstänkte att LP var chockad och skulle kunna vara påverkad av det. När signalementsuppgifter tidigt spreds om en blå jacka kunde nog SE misstänka att den uppgiften kom från Lisbeth. T ex för att han redan hört på nyheterna att LP:s signalement på gm var mörk täckjacka, som senare rapporteras som mörkblå (dock ej att den uppgiften kom från LP). Oavsett detta (eller ett tillägg till detta) så kan SE ha nämnt en blå jacka för att han (mer eller mindre desperat) ville sätta fokus på en annan potentiell gm, d v s Lars J.

Sammantaget skulle jag säga våghalsigt och på gränsen till vansinnigt. Men det funkade, här tror jag det är en stor tur inblandad. Det hade så lätt kunnat avslöjats, men varken LP (förutom att hon inte bekräftar SE:s närvaro) eller SE blir ordentligt hörda i frågan, ingen rekonstruktion m.m

Har du själv några synpunkter, eller en teori, på det här med att SE nämner blå jacka genom Lisbeth?

Edit. Att Stig nämner ett signalement överhuvudtaget (via Lisbeth) kan också ses som en direkt förklaring till varför han påstår sig springa in i gränden (han glömde ju att lämna signalementet, hoppsan) efter poliserna.
Senast redigerad av Skandiahuset 2024-12-07 kl. 01:29.
Citera
2024-12-07, 02:41
Medlem
Ursäkta dessa okynnespostningar.
Bara lite nyfiken. OM Stig var gm, vilken förhandsinfo satt han på isf? Ser själv 6 alternativ, kan inte helt avfärda någon punkt*. Ej inbördes rangordning, utan någorlunda rankat efter påverkan av slump:

1. Ingen förhandskunskap om ngt alls (vi kan konstatera att om Stig gick ut beväpnad av okänd anledning, då hade han kunnat möta Palme - om han även råkat stämpla ut 5-6 minuter tidigare och haft för avsikt att gå mot Odenplan.

2. Visste om att Palme suttit på Grand, genom att ta ha skaffat sig informationen själv (förslagsvis vid 21-tiden).

3. Visste om att Palme suttit på Grand, genom information från annan.

4. Visste om att Palme börjat promenera Sveavägen söderut.

5. Visste om att Palme börjat korsa Sveavägen, över till östra sidan.

6. Ett förbestämt möte, i närheten.

(7. Övrigt)

Edit.* Personligen låg sannolikhet för punkt 1, 5 och 6.
Senast redigerad av Skandiahuset 2024-12-07 kl. 02:51.
Citera
2024-12-07, 09:07
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Skandia låg i teknisk framkant inom datasystem. Tror dom då hade det senaste inom kaffeautomatutvecklingen.

Hehe, ok den diskussionen kommer jag inte ta, så jag bjuder på den koppen.
Citera
2024-12-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Kan tänka mig att SE:s agerande beror på omständigheter som angränsar till det fetstilta, som du själv tar upp.

Även LP:s påstådda uppgift om en blå jacka är viktig för SE:s historia. En uppgift det finns många hypotetiska förklaringar till, absolut inget SE inte skulle kunna säga om han sprang därifrån som gm. Det skulle t ex kunna bero på att han vet/misstänkte att LP var chockad och skulle kunna vara påverkad av det. När signalementsuppgifter tidigt spreds om en blå jacka kunde nog SE misstänka att den uppgiften kom från Lisbeth. T ex för att han redan hört på nyheterna att LP:s signalement på gm var mörk täckjacka, som senare rapporteras som mörkblå (dock ej att den uppgiften kom från LP). Oavsett detta (eller ett tillägg till detta) så kan SE ha nämnt en blå jacka för att han (mer eller mindre desperat) ville sätta fokus på en annan potentiell gm, d v s Lars J.

Sammantaget skulle jag säga våghalsigt och på gränsen till vansinnigt. Men det funkade, här tror jag det är en stor tur inblandad. Det hade så lätt kunnat avslöjats, men varken LP (förutom att hon inte bekräftar SE:s närvaro) eller SE blir ordentligt hörda i frågan, ingen rekonstruktion m.m

Har du själv några synpunkter, eller en teori, på det här med att SE nämner blå jacka genom Lisbeth?

Edit. Att Stig nämner ett signalement överhuvudtaget (via Lisbeth) kan också ses som en direkt förklaring till varför han påstår sig springa in i gränden (han glömde ju att lämna signalementet, hoppsan) efter poliserna.

Jag tror att han nämner Blå täckjacka genom Lisbeth för att då hävda att han tidigt haft en konfrontation med LP...

Just NF, AB och LP är personer som är stora hot mot honom som GM.

Därav placerar han sig 5sek ifrån och gåendes på utsidan av trottoaren...

Många skribenter härinne menar att han så gärna vill komma ut på Sveavägen så tidigt som möjligt och stå och glo på sin klocka pga uppmärksamhet...!!

Jag fattar dock inte hur denna "Antihjälte" med att stå som ett fån och glo på klockan var en tanke om att få uppmärksamhet
Citera
2024-12-07, 10:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag begriper inte alls varför du tycker det är så konstigt faktiskt...

Vi har ju sagt nog i 5år i denna tråd att Engström vill alltså placera sig nära mordögonblicket för att han vill skydda sig mot utpekande...

Inte som GM för om vittnen är så säkra att dom sett Engström som GM så är det troligen kört oavsett..

Men det finns ju olika slags vittnen och några skulle ju kunna peka ut Engström som gåendes bakom LOP på Sveavägen..t.ex..

Nu har han ju förekommit dom vittnen och blir dessutom kanske mer overklig som GM för han inte försöker ljuga...

Det är ALLTID bra om man ska ljuga att förhålla sig så mkt till sanningen som möjligt...

Kom just på att Lisbeth kan vara svar på din direkta fråga...

Engström som GM vet att LP såg Engström på rätt nära håll och såklart chockad som fan...

Engström placerar sig desperat som du säger väldigt nära och påstår att han mkt tidigt just konfronterar Lisbeth...

Låt säga att en svårt chockad Lisbeth skulle nämna Engström som mannen hon såg direkt efter skotten ?

Engström skulle ju då lätt kunna säga : Ja det stämmer och jag var mkt nära och gick fram till henne ! Hon måste förväxlat mig med GM...

Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset

Vilka möjligheter hade egentligen den flyende gärningsmannen att veta vad som var sanning eller inte?
I fallet SE hänvisas mycket till uppgifter i media, vilket blir ett måste när vi tittar på honom ur perspektivet gärningsman. Men som gärningsman såg han givetvis att mycket i media också var fel.
Så vilka uppgifter gick att lita på?
Vidare tycker jag inte heller att SE som GM försökte "hålla sig nära sanningen" när han tar upp rena chansningar till lögner som att "polisen var brysk mot Lisbeth", "Lisbeth-samtalet", "överhörningen av vittnet" och "samtal med polis".

Gällande "att lätt säga att han var där som vittne" tycket jag är rätt naivt argument.
Klart lätt att säga, men hur kan man ens tänka sig att polisen skulle låta sig nöjas med det svaret?
(Lite som Skandiahuset är inne på)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in