2025-06-27, 07:52
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Jag vet inte om TI hos våldtäktsoffer existerar eller ej men finns det inga studier där man frågat ett antal gärningsmän hur offret uppträtt?

Inte för att man kan lita på deras version men det vore ändå intressant att få ett perspektiv från den enda personen som var där förutom offret.
Citera
2025-06-27, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jo, det finns definitivt incitament att ångra sig i dagens lättfotade dejtingkultur bland unga tjejer. Många är inte skapta rent evolutionspsykologiskt för ytliga hook-ups. Tjejen hoppar i säng med en Gigachad som bara är intresserad av sex, och som har 100 tjejer att välja på. Hon tror att det finns mer där än det finns, och bli ledsen, sur och får ångest när han ghostar henne. Sedan finns tjejer som är otrogna och blir påkomna. Då är det lätt att skylla på våldtäkt och frysreaktion. Tjejer är inga oskyldiga vita änglar alltid, vilket du tycks inbilla dig. Unga kvinnor borde släppa sitt ego och tro att de är så jävla speciella när de bara är konformistiska trendföljande "mids".

Och vad menar du skulle hjälpa en "lessen och sur" tjej med att ljuga om våldtäkt? Är ju enkom att ge sig själv rejält med problem.

Snarast är det så att många män har något att vinna på att sprida lögner om att tjejer skulle ljuga om våldtäkt.
Citera
2025-06-27, 08:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, nu vet du i alla fall att tonisk immobilitet hos våldtäktsoffer är ett vetenskapligt väldokumenterat fenomen. Sök in på en högskola och lär dig vad vetenskap är, hur insamling av vetenskapliga data går till och vad som är skillnaden mellan ”studier” och studier.

Är skillnaden mellan ”tramsforskning” och forskning att ”tramsforskning” uppvisar resultat som du av någon outgrundlig anledning inte vill att de ska visa? Känns det svårt och besvärligt för dig att det är visat att det är vanligt att en person som utsätts sexuellt reagerar med att drabbas av tonisk immobilitet? Du vill helst att forskningen ska visa att personer som utsätts för våldtäkt reagerar med att börja skratta eller sjunga eller vad hade du önskat dig för att bli nöjd? Vilken reaktion hos våldtäktsoffer hade du gillat bäst?

Om DU hade genomfört en studie av hur våldtäktsoffer reagerar, vad tror du den hade visat? Vilka reaktioner är enligt din uppfattning redan innan du genomfört några som helst studier vanligast?

Det är inte studiernas beskrivning av hur våldtäktsoffer reagerar som utgör pseudovetenskapen utan slutsatserna att de drabbats av tonisk immobilitet, som är ett extremt tillstånd hos bytesdjur som är i rovdjurets grepp där de är helt styrda av en reflex som påverkar dem så att de imiterar ett dött djur och är oförmögna att röra sig alls under en tid.

Våldtäktsoffer som intervjuats har upplevt tillstånd som associerats med detta tillstånd, som man sedan graderat efter hur många kriterier på tonisk immobilitet som man menar uppfyllts.

Men det är missvisande eftersom de inte alls ”fryst till is” som vid tonisk immobilitet, utan är kapabla att röra sig, tala och göra motstånd. Inget i studierna visar något annat än att det handlar om känslotillstånd samt förvisso fysiska effekter av dessa, men ingen tonisk immobilitet utan en omdefinierad sådan som passar det bias och den politiska idé man vill bevisa.
Citera
2025-06-27, 10:09
Medlem
Bilderberg78s avatar
1, Det existerar detta tillstånd eller
2. Det är ett juridisk påhittat knep och lögn

Vad och på vem ligger bevisbördan i denna diskussion?
Jag har en bild av hur det kan se ut, men frågar om någon måste bevisa att denne är oskyldig som det ser ut som i detta läge. Det hoppas jag att jag har missförstått.
Citera
2025-06-27, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte studiernas beskrivning av hur våldtäktsoffer reagerar som utgör pseudovetenskapen utan slutsatserna att de drabbats av tonisk immobilitet, som är ett extremt tillstånd hos bytesdjur som är i rovdjurets grepp där de är helt styrda av en reflex som påverkar dem så att de imiterar ett dött djur och är oförmögna att röra sig alls under en tid.

Våldtäktsoffer som intervjuats har upplevt tillstånd som associerats med detta tillstånd, som man sedan graderat efter hur många kriterier på tonisk immobilitet som man menar uppfyllts.

Men det är missvisande eftersom de inte alls ”fryst till is” som vid tonisk immobilitet, utan är kapabla att röra sig, tala och göra motstånd. Inget i studierna visar något annat än att det handlar om känslotillstånd samt förvisso fysiska effekter av dessa, men ingen tonisk immobilitet utan en omdefinierad sådan som passar det bias och den politiska idé man vill bevisa.
Det beskrivna fenomenet har alltså definierats vetenskapligt som tonisk immobilitet.

Det blir som gå runt i möbelaffären och diskutera om borden verkligen är bord eller bara definieras som bord.
Senast redigerad av Ipsi 2025-06-27 kl. 10:22.
Citera
2025-06-27, 10:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Till er som ifrågasätter TI hos våldtäktsoffer, vad för slags studie skulle behövas för att ni skulle anse att det finns bevis för en sådan respons?

Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
https://journals.lww.com/hrpjournal/fulltext/2015/07000/fear_and_the_defense_cascade__clinical.3.aspx

Ytterligare läsning, öppen artikel.

Tack. Man måste alltså här skilja på ”frysreaktionen vid våldtäkt” och det som artiklarna beskriver. Om du har läst dem får du gärna kritisera min uppfattning.

Artiklarna bedriver alltså vad de kallar
försvarsstegen eller försvarskaskaden. Den beskriver hur djur och människor försvarar sig mot hot. Om det uppträder ett hot svarar detta på det genom att efter en eventuell kort paus -frysning - där individen uppskattar hotet instinktivt, så kommer det att försöka fly eller försvara sig. Om ingen av dessa taktiker är framgångsrika kan en instinkt kicka in där djuret eller människan som en desperat utväg blir orörligt och stelt för att likna en död.

Sedan tar psykologerna vid och kopplar olika reaktioner som uppträder vid posttraumatiska problem till dessa instinkter och beskriver bland annat hur det kan yttra sig på olika sätt.

Om modellen med försvarsstegen är riktig och det verkar fullt rimligt även om vetenskapen aldrig står still, så kommer de flesta våldtäktsoffer att följa sin instinkt och försöka undkomma situationen. Om det inte går och psykologerna har rätt skulle de sedan kunna uppleva delar av processen vid tonisk immobilitet eller kollapsad immobilitet, skillnaden mellan definitionerna av dessa finns i studien. Men om reaktionerna vid upplevelsen skulle följa mönstret psykologerna sett vid fallstudier rör det sig sällan om någon fullständig frysning utan om svårigheter utan olika symptom kopplat till instinkten på intrikata sätt. Artikelförfattarna påpekar att människor är högre utvecklade och att andra funktioner hos hjärnan och tillhörande system kan vara eller är inblandade.

”Frysreaktionen vid våldtäkt” är alltså inte vad artikeln beskriver och påståendet att människor ofta drabbas av oförmåga att försvara sig, fly, protestera eller kalla på hjälp stämmer inte in på vad som kan förväntas och återstår att bevisa.

Om studier kan bekräfta den spekulativa teorin så antar jag att det måste bygga på observationer, men om dessa går att skapa på konstgjord väg och hur vet jag inte. Men omöjligt är det inte givet det är och då kan teorin bekräftas eller falsifieras.
Citera
2025-06-27, 10:55
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och vad menar du skulle hjälpa en "lessen och sur" tjej med att ljuga om våldtäkt? Är ju enkom att ge sig själv rejält med problem.

Snarast är det så att många män har något att vinna på att sprida lögner om att tjejer skulle ljuga om våldtäkt.

Tjejer ångrar ofta sex de haft utanför ett förhållande. Således finns det motiv att ljuga om att man blivit våldtagen istället för att stå för vad man gjort.

Kvinnor är generellt sett skickliga på detta, när verkligheten blir för jobbig och det inte finns någon att skylla på så skapas en alternativ verklighet där hon inte längre bär ansvaret, och istället kan vara offer. Hon kliver in i den nya verkligheten med full emotionell kraft och lever i den på ett sätt som är totalt främmande för en normal verklighetsförankrad man.

https://www.vice.com/en/article/casual-sex-women-men-regrets/

En våldtäktsman har ju givetvis alltid motiv att ljuga och påstå att kvinnan var med på det, det är det nog ingen som bestrider ens i den här tråden.
Citera
2025-06-27, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Att slippa ta ansvar för sitt horaktiga beteende?
Att kunna hämnas på en kille som ghostar henne?
Att kunna casha ut 200.000+ i försäkringspengar eller skadestånd?
Citera
2025-06-27, 11:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det beskrivna fenomenet har alltså definierats vetenskapligt som tonisk immobilitet.

Det blir som gå runt i möbelaffären och diskutera om borden verkligen är bord eller bara definieras som bord.

Det anser jag inte är en korrekt bild av problemet. I mitt inlägg ovan och med stöd till den artikeln https://journals.lww.com/hrpjournal/fulltext/2015/07000/fear_and_the_defense_cascade__clinical.3.aspx jag diskuterar som beskriver sambanden försöker jag förklara det.

Psykologerna använder sig av en teori som främst appliceras på hur trauma ger upphov till posttraumatiska tillstånd som de menar kan förklaras med hjälp av modellen för försvarsstegen. Men det är tydligt att stressreaktionerna är mycket olika och involverar fler faktorer än de som kopplad till försvarsstegen och de instinktiva reaktionerna på fara.

Så att det skulle finnas ett frystillstånd vid fara som gör det omöjligt att försvara sig som man inte kommer att kunna göra något åt och som förhindrar de naturliga instinkterna att försvara sig eller fly följer inte av dessa bedömningar.
Citera
2025-06-27, 12:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
En våldtäkt är först och främst ett fysiskt angrepp som inkluderar ett potentiellt hot om att maktlös kunna dödas.

Så under sekunderna av ett påbörjat fysiskt angrepp på offret, är det inte fastställt för offret att detta är bara en våldtäkt, offrets hjärna har under sitt liv samlat på sig allmän kunskap om våldtäkter och våldtäktsrelaterade mord som andra erfarit och hjärnan gör en snabb bedöming att just nu är det mest säkra läget att vara passiv.

Men det förekommer nog att män och kvinnor skyller på att de hade en frysreaktion för att de ångar att de hade sex.

Ett våldtäktshot skiljer sig inte från andra fysiska hot vi kan uppleva och den naturliga instinktiva reaktionen är att fly genom att avlägsna sig eller kämpa genom att ta sig loss eller oskadliggöra hotet.

Jag håller med om att någon som utsätts för ett våldtäktsförsök eller annat våld efter övervägande om att motstånd kan vara farligt avstår från att försvara sig och på det sättet sätter sig över sina instinkter. Vi människor har hög kapacitet att göra det.

Men det är i så fall just motsatsen till ”frysreaktionen”. Det är som man kan förvänta sig då så att det i alla normalfall inte är instinkter som styr och blockerar vår förmåga att ta beslut, utan vi har alla möjligheter att inte lyda våra instinkter.

Påståendet att det inte är någons ”fel” att de ”fryser till is” och att de inte kan hjälpa att de inte gjorde motstånd är alltså helt felaktigt. På ett moraliskt plan kan man förstås inte klandra någon för att de kapitulerar för våld och tvång, men de är inte så att de saknar möjlighet.

Däri består myten om frysreaktionen.
Citera
2025-06-27, 12:46
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ett våldtäktshot skiljer sig inte från andra fysiska hot vi kan uppleva och den naturliga instinktiva reaktionen är att fly genom att avlägsna sig eller kämpa genom att ta sig loss eller oskadliggöra hotet.

Jag håller med om att någon som utsätts för ett våldtäktsförsök eller annat våld efter övervägande om att motstånd kan vara farligt avstår från att försvara sig och på det sättet sätter sig över sina instinkter. Vi människor har hög kapacitet att göra det.

Men det är i så fall just motsatsen till ”frysreaktionen”. Det är som man kan förvänta sig då så att det i alla normalfall inte är instinkter som styr och blockerar vår förmåga att ta beslut, utan vi har alla möjligheter att inte lyda våra instinkter.

Påståendet att det inte är någons ”fel” att de ”fryser till is” och att de inte kan hjälpa att de inte gjorde motstånd är alltså helt felaktigt. På ett moraliskt plan kan man förstås inte klandra någon för att de kapitulerar för våld och tvång, men de är inte så att de saknar möjlighet.

Däri består myten om frysreaktionen.
Hej HusvagnSvensson 🌞!
Jag ser att du fortsätter debattera men du duckar min fråga till dig, så jag postar den igen.
Hur ser ett - enligt dig - godtagbart bevis för att frysreaktionen vid våldtäkt existerar ut?
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tack för ett gott skratt, HusvagnSvensson !
"I stället för att överväga alla fakta nöjde jag mig med att använda sunt förnuft – även känt som förutfattade meningar – och drog helt fel slutsats.”

Nej, sunt förnuft hör inte hemma i vetenskaplig teori och metod. Du har helt missuppfattat syftet med vetenskaplig teori och metod. I själva verket syftar det vetenskapliga tänkandet till att minimera inflytandet av sunt förnuft aka förutfattade meningar inom forskningen.

Grundläggande för frågeställningen här är att det är ”frysreaktionen vid våldtäkt” som skall bevisas.

Du skriver att det inte finns några belägg för "frysreaktion vid våldtäkt" och att du grundar din bedömning " på logik, sunt förnuft [ aka fördomar] och på en bedömning av vad som lagts fram som skulle kunna tala för den, vilket är mycket tunt.

Enligt dig är all bevisning för tunn. Min fråga till dig är därför följande:

Hur ser ett - enligt dig - godtagbart bevis för att frysreaktionen vid våldtäkt existerar ut?
Citera
2025-06-27, 13:02
Avslutad
Citat:
Det anser jag inte är en korrekt bild av problemet. I mitt inlägg ovan och med stöd till den artikeln https://journals.lww.com/hrpjournal/fulltext/2015/07000/fear_and_the_defense_cascade__clinical.3.aspx jag diskuterar som beskriver sambanden försöker jag förklara det.

Psykologerna använder sig av en teori som främst appliceras på hur trauma ger upphov till posttraumatiska tillstånd som de menar kan förklaras med hjälp av modellen för försvarsstegen. Men det är tydligt att stressreaktionerna är mycket olika och involverar fler faktorer än de som kopplad till försvarsstegen och de instinktiva reaktionerna på fara.

Så att det skulle finnas ett frystillstånd vid fara som gör det omöjligt att försvara sig som man inte kommer att kunna göra något åt och som förhindrar de naturliga instinkterna att försvara sig eller fly följer inte av dessa bedömningar.
fast nu har forskarna samstämmigt givit den beskrivna reaktionen benämningen tonisk immobilitet. Du kan ju inte på egen hand besluta att tonisk immobilitet är detsamma som att cykla och därför påstå att forskarna har fel när de benämner fenomenet tonisk immobilitet istället för att cykla vilket du tycker vore en mer korrekt benämning. Vad tonisk immobilitet vid våldtäkt är beskrivs i studierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in