Citat:
Ursprungligen postat av
Zelazzie
Till er som ifrågasätter TI hos våldtäktsoffer, vad för slags studie skulle behövas för att ni skulle anse att det finns bevis för en sådan respons?
Citat:
Ursprungligen postat av
Zelazzie
Tack. Man måste alltså här skilja på ”frysreaktionen vid våldtäkt” och det som artiklarna beskriver. Om du har läst dem får du gärna kritisera min uppfattning.
Artiklarna bedriver alltså vad de kallar
försvarsstegen eller
försvarskaskaden. Den beskriver hur djur och människor försvarar sig mot hot. Om det uppträder ett hot svarar detta på det genom att efter en eventuell kort paus -frysning - där individen uppskattar hotet instinktivt, så kommer det att försöka fly eller försvara sig. Om ingen av dessa taktiker är framgångsrika kan en instinkt kicka in där djuret eller människan som en desperat utväg blir orörligt och stelt för att likna en död.
Sedan tar psykologerna vid och kopplar olika reaktioner som uppträder vid posttraumatiska problem till dessa instinkter och beskriver bland annat hur det kan yttra sig på olika sätt.
Om modellen med försvarsstegen är riktig och det verkar fullt rimligt även om vetenskapen aldrig står still, så kommer de flesta våldtäktsoffer att följa sin instinkt och försöka undkomma situationen. Om det inte går och psykologerna har rätt skulle de sedan kunna uppleva delar av processen vid tonisk immobilitet eller kollapsad immobilitet, skillnaden mellan definitionerna av dessa finns i studien. Men om reaktionerna vid upplevelsen skulle följa mönstret psykologerna sett vid fallstudier rör det sig sällan om någon fullständig frysning utan om svårigheter utan olika symptom kopplat till instinkten på intrikata sätt. Artikelförfattarna påpekar att människor är högre utvecklade och att andra funktioner hos hjärnan och tillhörande system kan vara eller är inblandade.
”Frysreaktionen vid våldtäkt” är alltså inte vad artikeln beskriver och påståendet att människor ofta drabbas av oförmåga att försvara sig, fly, protestera eller kalla på hjälp stämmer inte in på vad som kan förväntas och återstår att bevisa.
Om studier kan bekräfta den spekulativa teorin så antar jag att det måste bygga på observationer, men om dessa går att skapa på konstgjord väg och hur vet jag inte. Men omöjligt är det inte givet det är och då kan teorin bekräftas eller falsifieras.