2025-06-25, 22:45
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Frysreaktion är inget påhittat, inte heller är det ett sjukdomstillstånd, utan en fysisk reaktion förmodligen styrt av amygdala via autonoma nervsystemet.

Källa på detta!
Citera
2025-06-25, 23:09
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Exakt. Det står varken om rosa enhörningar eller några förekommande fysiska reaktioner.

Ändå sitter folk här och fantiserar om ”våldtäkt är om kvinnan säger att hon frös”.
Ja , jag tycker du borde sluta med detta .
Citera
2025-06-25, 23:19
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Kanske kan jag förklara bättre och enklare än jag gjort.

Att misstro en felaktig diagnos är inte att misstro patienten.

Patienten upplever smärta eller något annat. Någon mindre nogräknad påstår att smärtan beror på något påhittat medicinskt tillstånd. Detta är ett felaktigt påstående men det innebär inte att patienten inte upplever smärta.

Läkaren och vetenskapen vet bättre än patienten vad denne lider av, och att det är patienten som har smärtan gör inte denne mer skickad att ställa diagnos.

Jag har redan bemött detta. Dina hemmasnickrade teorier blir inte mer övertygande ju fler gånger du upprepar dem eller ju fler dåliga liknelser du kommer med.
Citera
2025-06-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag har redan bemött detta. Dina hemmasnickrade teorier blir inte mer övertygande ju fler gånger du upprepar dem eller ju fler dåliga liknelser du kommer med.

Det var klockrena liknelser som fullständigt slog hål på dina argument.

Det går inte att bevisa någon "frysreaktion". Get over it. Det blir bara pinsamt när du ska fortsätta försöka slåss fast du sedan länge är besegrad.
Citera
2025-06-26, 01:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det finns absolut situationer där det saknas kliniska fynd, och där det kan misstänkas att en patient simulerar smärta för att kunna förskrivas narkotisk analgetika. Samma sak med frysreaktionen, den kan vara påhittat för att uppnå ett visst syfte.
Men hallå, säger du att smärta är ovetenskapligt och påhittat eller inte?
Citera
2025-06-26, 01:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Ja , jag tycker du borde sluta med detta .
Då har du blandat ihop mig med Joe88.

Våldtäkt och att någon har sagt sig frysa är två helt olika saker. (Däremot är frysreaktion konstaterat via vetenskapliga studier vara vanligt förekommande att drabbas vid våldtäkt.)
Senast redigerad av Ipsi 2025-06-26 kl. 01:49.
Citera
2025-06-26, 01:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Det var klockrena liknelser som fullständigt slog hål på dina argument.

Det går inte att bevisa någon "frysreaktion". Get over it. Det blir bara pinsamt när du ska fortsätta försöka slåss fast du sedan länge är besegrad.
Fast nu har det ju redan konstaterats genom studier att frysreaktion är vanligt förekommande. Men jag antar att du inte heller tror på studier som visar sånt som att man kan få minnesluckor av för stort alkoholintag, eller känna fantomsmärta på amputerade kroppsdelar? Sånt är bara ovetenskapliga påhitt?
Citera
2025-06-26, 01:57
Avslutad
Ja, frysreaktion är ett riktigt tillstånd, men kvinnor är dumma i huvudet och förtjänar att bli våldtagna så vem bryr sig.
Citera
2025-06-26, 02:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

En person kan lämna en beskrivning på sitt tillstånd. Det innebär inte att den personen är bäst rustad att förstå vad det han eller hon känner innebär och vilken sjukdom det är tecken på. Det är inga liknelser och inga åsikter du bemöter.

Det är basal vetenskap och basalt sunt förnuft jag försökte förklara för dig. Om du rör dig i en annan verklighet där sådant utgör ett problem för dig är diskussionen verkligen meningslös. Men tack för vissa andra värdefulla synpunkter.
Citera
2025-06-26, 02:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Frysreaktion är inget påhittat, inte heller är det ett sjukdomstillstånd, utan en fysisk reaktion förmodligen styrt av amygdala via autonoma nervsystemet.

Det är ”frysreaktionen vid våldtäkt” som är påhittad och en myt. Inte frystillstånd allmänt. Frystillstånd hos djur är mycket riktigt ingen sjukdom. Ingen har heller påstått det.

Om en person i en studie på frågor uppger vissa känslotillstånd och förnimmelser och andra data innebär det inte att personen själv är bäst på att tolka vad dessa uppgifter innebär när det gäller vad de kan vara symtom på. Att de inte visar på t ex att personen drabbats av tonisk immobilitet innebär ingen misstro mot personens uppgifter, utan på slutsatsen om vad de betyder.
Citera
2025-06-26, 06:43
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
En person kan lämna en beskrivning på sitt tillstånd. Det innebär inte att den personen är bäst rustad att förstå vad det han eller hon känner innebär och vilken sjukdom det är tecken på. Det är inga liknelser och inga åsikter du bemöter.

Det är basal vetenskap och basalt sunt förnuft jag försökte förklara för dig. Om du rör dig i en annan verklighet där sådant utgör ett problem för dig är diskussionen verkligen meningslös. Men tack för vissa andra värdefulla synpunkter.

Men om många människor jobbar på samma fabrik, låt säga en fabrik där de färgar tyg, och efter en tid börjar beskriva samma symptom då blir det ganska lätt att ställa diagnos efter en tid. Plus att alla dessa människor som jobbar på fabriken inte är lika dumma i huvudet, många är rent av smarta och fattar ganska omgående vad de drabbats av och kan härleda var ifrån det kommer. Jag glömde tillägga att fabriksägaren i detta fallet heter Svennen med husvagnen och han är girig och ond. Han vill inte gärna betala ut skadestånd så så fort vittnesmålen börjar komma ut börjar han gagga om att de inte kan bevisa nåt vetenskapligt och att de bara inbillat varandra vad de känner.

Jo det är dina liknelser och åsikter jag bemöter. Du har bestämt dig för att "frysreaktionen" är på modet och att det ligger ideologi bakom.

Andra stycket har jag också redan bemött. Sånt här går inte att bevisa vetenskapligt såsom du vill och sunt förnuft använder du dig inte av. Hade du använt sunt förnuft hade du fattat för längesen att vissa saker inte går att bevisa vetenskapligt på det sätt som man till exempel testar läkemedel osv. Det är inte jag som har problem. Tack själv.
Senast redigerad av Jenny9 2025-06-26 kl. 06:56.
Citera
2025-06-26, 09:24
Medlem
Citat:
Det är ”frysreaktionen vid våldtäkt” som är påhittad och en myt. Inte frystillstånd allmänt. Frystillstånd hos djur är mycket riktigt ingen sjukdom. Ingen har heller påstått det.

Om en person i en studie på frågor uppger vissa känslotillstånd och förnimmelser och andra data innebär det inte att personen själv är bäst på att tolka vad dessa uppgifter innebär när det gäller vad de kan vara symtom på. Att de inte visar på t ex att personen drabbats av tonisk immobilitet innebär ingen misstro mot personens uppgifter, utan på slutsatsen om vad de betyder.

Och varför skulle det vara påhitt? Är det för att det är mest kvinnor som rapporterat in detta? och du sitter med idén om att just kvinnor skulle ljuga, eller är det för att du inte tycker att våldtas är nån "big deal" och därför bestämt att just att utsättas för sexuellt våld...DET kan aldrig leda till en frysraktion, andra trauman ja...men inte att våldtas...nepp! eller vad är dit problem?

Sen, frysreaktion är inget "känslotillstånd", utan en kroppsligt autonom försvarsmekanism, när flight or fight inte är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in