2025-06-24, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Saknade? Ni bittra gnällkärringar har väl mer eller mindre bott i den här tråden på sistone.

OnT:

Frysreaktion går inte att bevisa och ska således inte kunna användas för att döma män för våldtäkt. Get over it och väx upp.
Och var i lagen hittar du något om ”frysreaktion”?
Citera
2025-06-24, 23:43
Avslutad
Citat:
Hellre det än att vara en usel människa som du.

För tycker man att män ska kunna dömas för våldtäkt för att en kvinna säger att hon "frös" så är man just det. En usel människa.
Att du är usel på juridik utesluter inte att du dessutom är en genomusel människa tillika sysslolös bidragstagare.

Kan du citera var det står i lagen att man ska kunna dömas för våldtäkt om någon säger att de frös? Har du hallucinationer?
Citera
2025-06-25, 05:50
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och var i lagen hittar du något om ”frysreaktion”?
På samma ställe som rosa enhörningar , flygande tefat och andra icke vetenskapligt bevisade saker.
Dvs inte alls.
Senast redigerad av sealstryper 2025-06-25 kl. 06:01.
Citera
2025-06-25, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
På samma ställe som rosa enhörningar , flygande tefat och andra icke vetenskapligt bevisade saker.
Dvs inte alls.
Exakt. Det står varken om rosa enhörningar eller några förekommande fysiska reaktioner.

Ändå sitter folk här och fantiserar om ”våldtäkt är om kvinnan säger att hon frös”.
Citera
2025-06-25, 09:04
Medlem
Citat:
Exakt. Det står varken om rosa enhörningar eller några förekommande fysiska reaktioner.

Ändå sitter folk här och fantiserar om ”våldtäkt är om kvinnan säger att hon frös”.

Ja det finns ju några här som gör det. Du, Jenny9 och Merapi för att nämna några.
Citera
2025-06-25, 09:17
Avslutad
Citat:
Ja det finns ju några här som gör det. Du, Jenny9 och Merapi för att nämna några.
Nu är det ju liksom faktiskt själva gärningen som ska bedömas i en domstol. Inte konstateras om huruvida kvinnan sagt sig ha en viss reaktion som både existerar och är vanligt förekommande.
Citera
2025-06-25, 16:34
Medlem
WordWarriors avatar
Det är sådant här som rättssäkerheten ska skydda individer mot, och den är dålig nog som det är. Falskanmälerskorna behöver ingen mer hjälp med ovetenskapliga och påhitttade saker som "frysreaktion".

(FB) Malmö: 21-årig kvinna häktad för att ha anmält en påhittad våldtäkt (2025-04-22)
Citera
2025-06-25, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är sådant här som rättssäkerheten ska skydda individer mot, och den är dålig nog som det är. Falskanmälerskorna behöver ingen mer hjälp med ovetenskapliga och påhitttade saker som "frysreaktion".

(FB) Malmö: 21-årig kvinna häktad för att ha anmält en påhittad våldtäkt (2025-04-22)
Nämen ojdå, hade hon glömt att säga att hon fått en frysreaktion?

OM du hade varit läkare vilket du påstår, vad hade du sagt till dina patienter som känner smärta - att smärta är ovetenskapligt och påhittat?
Citera
2025-06-25, 21:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

OM du hade varit läkare vilket du påstår, vad hade du sagt till dina patienter som känner smärta - att smärta är ovetenskapligt och påhittat?

Om man är läkare så är det förstås viktigt att ställa rätt diagnos så att smärtan om möjligt kan behandlas rätt. Om den har fysiska orsaker och då kan förklaras utan att ta till långsökta teorier om att den har psykiska orsaker så är det givetvis vad läkaren bör göra.

Det är ju vad saken gäller här. Är diagnosen att det de tillfrågade upplever beror på tonisk immobilitet riktig eller inte? Om inte så är den skadlig likt andra psykologiska teorier som har visat sig sakna vetenskaplig grund.

Man säger inte att patienten ljuger när vederbörande upplever smärta eller frysning, men man låter inte heller patienten ställa diagnosen eller låta psykologer förklara det med hjälp av en teori på modet som saknar stöd i vetenskapen.
Citera
2025-06-25, 21:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Att kolla på stjärnorna och tolka in en massa är inte detsamma som att utsättas för sexuellt våld såsom våldtäkt.

Och nej, 'vi' vet oftast inte bättre än de som var där. Säger du likadant till offer för trafikolyckor, rån, bränder, osv?

"Tyvärr vännen, men eftersom jag inte har sett några vetenskapliga bevis så bedömer jag det som att du inte frös, det är min bedömning iallafall fram tills det kommer vetenskapliga bevis på att du frös. Alltså initialt borde du inte ha frusit för det gör inte andra djur. Du borde ha kunnat hålla huvudet kallt och bedömt situationen och därefter bestämt dig för hur du skulle ha reagerat. Jag heter Svennen med Husvagnen och jag var där i teorin så jag vet, trust me"

Precis som JD Vance kände till Ukraina bättre än Zelenskyj genom att kolla på kartor över Ukraina så vet du också bättre än de som var där och genomled/upplevde whatever.

Kanske kan jag förklara bättre och enklare än jag gjort.

Att misstro en felaktig diagnos är inte att misstro patienten.

Patienten upplever smärta eller något annat. Någon mindre nogräknad påstår att smärtan beror på något påhittat medicinskt tillstånd. Detta är ett felaktigt påstående men det innebär inte att patienten inte upplever smärta.

Läkaren och vetenskapen vet bättre än patienten vad denne lider av, och att det är patienten som har smärtan gör inte denne mer skickad att ställa diagnos.
Citera
2025-06-25, 22:06
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:

Det finns absolut situationer där det saknas kliniska fynd, och där det kan misstänkas att en patient simulerar smärta för att kunna förskrivas narkotisk analgetika. Samma sak med frysreaktionen, den kan vara påhittat för att uppnå ett visst syfte.
Citera
2025-06-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Kanske kan jag förklara bättre och enklare än jag gjort.

Att misstro en felaktig diagnos är inte att misstro patienten.

Patienten upplever smärta eller något annat. Någon mindre nogräknad påstår att smärtan beror på något påhittat medicinskt tillstånd. Detta är ett felaktigt påstående men det innebär inte att patienten inte upplever smärta.

Läkaren och vetenskapen vet bättre än patienten vad denne lider av, och att det är patienten som har smärtan gör inte denne mer skickad att ställa diagnos.

Frysreaktion är inget påhittat, inte heller är det ett sjukdomstillstånd, utan en fysisk reaktion förmodligen styrt av amygdala via autonoma nervsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in