Citat:
Jag tänkte nästan att någon skulle lansera den teorin.
Den skiljer sig dock markant från den från feministiskt håll lanserade ”frysreaktionen” genom att den inte handlar om något evolutionärt betingat försvar mot att något skall inträffa.
Det handlar ju då istället om en nedärvd reaktion kopplad till fortplantningen som får kvinnor att belöna tillräckligt enträgna män med att ställa upp på sex. Har hanen lyckats betvinga honan låter hon honom få sin vilja fram, men kan samtidigt uppleva det som väldigt obehagligt.
Det uppfattar jag som en diametralt motsatt teori till den om ”frysreaktionen” även om de har vissa beståndsdelar gemensamt.
Den skiljer sig dock markant från den från feministiskt håll lanserade ”frysreaktionen” genom att den inte handlar om något evolutionärt betingat försvar mot att något skall inträffa.
Det handlar ju då istället om en nedärvd reaktion kopplad till fortplantningen som får kvinnor att belöna tillräckligt enträgna män med att ställa upp på sex. Har hanen lyckats betvinga honan låter hon honom få sin vilja fram, men kan samtidigt uppleva det som väldigt obehagligt.
Det uppfattar jag som en diametralt motsatt teori till den om ”frysreaktionen” även om de har vissa beståndsdelar gemensamt.
Vilket vedervärdigt resonemang.
Frysreaktion är ett nedärvt försvar, som existerar för att det evolutionärt varit en tillräckligt lönsam funktion, dvs tillräckligt ofta räddat livet på just de gener som bär denna reflex.
och skälen till att frysreaktionen dyker upp i våra hjärnor är starkt upplevt hot...detta hot kan vara av alla de sorter inkl sexuellt våld och hoten kan upplevas olika pga vilken erfarenhet, personlighet, tålighet som olika individer besitter.
Frysreaktionen är INTE något som "feminister lanserat". Det är vetenskaplig biologisk fakta.
Och ursäkta men att kvinnor alltså fryser av starkt upplevt hot är alltså INTE nån "belöning" för män.
Att utsätta honor för trauman i samband med fortplantning är också en extremt dålig fortplantningsstrategi, eftersom dessa honor tenderar bli dåliga mödrar, tom överge sina ungar i hög grad.