2025-06-20, 00:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nja, ska jag vara helt ärlig så verkar det mest vara du och några till i tråden som verkar dra en massa slutsatser på lösa grunder.

Jag menar, du med flera, kan ju inte veta hur män och kvinnor reagerat i en våldtäktssituation.

Det är också långsökt att anta att offret i samtliga fall som lett till åtal har hävdat frysreaktion.

Ja, det har dragits slutsatser på lösa grunder. Av dem som hittat på att det existerar en frysreaktion som gör det omöjligt för kvinnor i våldtäktssituationer att försvara sig eller fly eftersom reaktionen förhindrar det.

Det är inte jag med flera som påstår att jag vet hur kvinnor reagerar i våldtäktssituationer och påstår att det går att förklara med hjälp av en generell teori. Det är upphovspersonerna bakom teorin som gör det i form av spekulationer.

Jag påstår ingenting om hur våldtäktsoffer bör eller ska reagera och påstår inte att det dom de känner är fel. Jag påstår att teorin är obevisad, långsökt och spekulativ och med stor sannolikhet fel.
Citera
2025-06-20, 00:50
Medlem
Bilderberg78s avatar
Vad skulle den normala reaktionen vara istället?
Skrika och få en knytnäve på det var gång upprepade gånger, försöka ta sig loss men blir strypt medvetslös för att ligga stilla.
Det var några alternativ jag kom på.

Men berätta, jag fattar inte vad ni menar.
Citera
2025-06-20, 02:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det har dragits slutsatser på lösa grunder. Av dem som hittat på att det existerar en frysreaktion som gör det omöjligt för kvinnor i våldtäktssituationer att försvara sig eller fly eftersom reaktionen förhindrar det.

Det är inte jag med flera som påstår att jag vet hur kvinnor reagerar i våldtäktssituationer och påstår att det går att förklara med hjälp av en generell teori. Det är upphovspersonerna bakom teorin som gör det i form av spekulationer.

Jag påstår ingenting om hur våldtäktsoffer bör eller ska reagera och påstår inte att det dom de känner är fel. Jag påstår att teorin är obevisad, långsökt och spekulativ och med stor sannolikhet fel.

Vad tycker du det är för skillnad på att "frysa" pga av stark stress och hot och bli våldtagen och att vara passiv pga stark stress och hot och bli våldtagen?

Vem menar du har "hittat på" frysreaktionen? Och varför? Och vad har det för betydelse i tex en rättegång?
Senast redigerad av Jenny9 2025-06-20 kl. 02:12.
Citera
2025-06-20, 04:12
Avslutad
Citat:
Vad tycker du det är för skillnad på att "frysa" pga av stark stress och hot och bli våldtagen och att vara passiv pga stark stress och hot och bli våldtagen?
Egen agens.

Citat:
Vem menar du har "hittat på" frysreaktionen? Och varför? Och vad har det för betydelse i tex en rättegång?
Egen agens. Vittnesmål. Efterföljande normalisering. Egen agens.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2025-06-20 kl. 04:14.
Citera
2025-06-20, 07:56
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
En artikel om en studie (2017) från Uppsala universitet som visar att frysreaktion inte bara drabbar pungråttor:

Frysreaktion vanligt vid våldtäkt med en länk till själva studien: https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/aogs.13174

Tonic immobility during rape is a common reaction associated with subsequent post-traumatic stress disorder and severe depression.

Studien ger ett starkt vetenskapligt stöd för att många kvinnor reagerar med ”frys” vid övergrepp.

Är du blind eller? Just den studien har totalsågats tidigare i tråden, då den hade ett bortfall på 70 % och har använt mycket tvivelaktiga metoder. Dessutom visste inte ens författarna om kvinnorna varit utsatta för våldtäkt då inga domar följts upp.
Citera
2025-06-20, 09:35
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Egen agens.

Egen agens. Vittnesmål. Efterföljande normalisering. Egen agens.

Du menar att ingen man eller kvinna drabbas av vare sig frysreaktion eller passivitet vid stark stress, hot, våld, osv?
Citera
2025-06-20, 10:19
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Vad skulle den normala reaktionen vara istället?
Skrika och få en knytnäve på det var gång upprepade gånger, försöka ta sig loss men blir strypt medvetslös för att ligga stilla.
Det var några alternativ jag kom på.

Men berätta, jag fattar inte vad ni menar.

Diskussionen handlar om huruvida frysreaktionen är ofrivillig och att jämföra med den frysreaktion som vissa andra däggdjur kan få när de håller på att bli dödade av ett rovdjur.

Ingen har ifrågasatt att en människa som blir våldtagen kan bli helt passiv och sluta göra motstånd. Det är varken fel eller rätt eller bra eller dåligt och heller inget som våldtäktsoffret ska behöva stå till svars för.

Men det finns enligt Husvagnssvensson och andra inget vetenskapligt stöd för att människor kan råka ut för en fryseffekt mot sin egen vilja i en våldtäktssituation.

Man kan tänka sig en situation där en kvinna har sex med en man och några dagar senare anmäler mannen för våldtäkt. När hon sedan i förhör får frågan varför hon inte sa nej eller gjorde motstånd så bör hon inte kunna skylla på att hon fått en frysreaktion för någon sådan finns inte hos människor.
Citera
2025-06-20, 13:47
Avslutad
Citat:
Du menar att ingen man eller kvinna drabbas av vare sig frysreaktion eller passivitet vid stark stress, hot, våld, osv?

Passivitet; ja.
Så kallad 'frysreaktion' (vad fasen det nu är); nej.
Citera
2025-06-20, 13:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Är du blind eller? Just den studien har totalsågats tidigare i tråden, då den hade ett bortfall på 70 % och har använt mycket tvivelaktiga metoder. Dessutom visste inte ens författarna om kvinnorna varit utsatta för våldtäkt då inga domar följts upp.
Här kommer en nyare studie, fast den handlar om tonisk immobilitet:

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/15248380231191232

med länkar till ytterligare studier under References, t ex:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0165178117320875?via%3Dihub

Jag gjorde ett misstag som trodde att frysreaktion var liktydigt med tonisk immobilitet. Så ja, det är en viss skillnad mellan frysreaktion (freeze response) och tonisk immobilitet (tonic immobility), även om båda är stressreaktioner som uppstår vid upplevd fara. Här är en översikt över skillnaderna (enligt ChatGPT):

I själva studien som publicerats i tidskriften Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica står följande rader på engelska: ”70 % reported significant tonic immobility and 48 % reported extreme tonic immobility during the assault.”.

Däremot står det i Uppsala universitets kunskapsbank: ”70 procent uppgav att de drabbats av signifikant så kallad tonisk immobilitet (frysreaktion) under övergreppet. 48 procent hade upplevt extrem tonisk immobilitet.”.

Det verkar som frysreaktion beskrivs som en mindre extrem form av tonisk immobilitet.
Citera
2025-06-20, 14:04
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Uppsala universitet

Mer eller mindre feminsmens högborg i Sverige.

Vad kommer härnäst? En studie från Johannelunds teologiska högskola som visar att gud finns?

Huvudförfattaren av studien är överläkare på Södersjukhusets kvinnoklinik. Den svenskspråkiga artikeln är från Uppsala universitets kunskapsbank.

Är det inte Södertörns högskola som har ryktet som ”feminismens högborg”?

I övrigt hänvisar jag till mitt svar på WordWarriors inlägg: (FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"
Citera
2025-06-20, 15:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Antingen handlar det om en biologiskt betingad reflex som sker omedvetet och inte viljestyrt, något du inte styr över och kan göra något åt eller också handlar det inte om det.

Det är inte både och i någon blandning. Pungråttan reflekterar inte över om den skall drabbas av tonisk immobilitet eller inte och ”frysreaktionen” är inget mellanting mellan att den känner sig rädd och att dess biologiska instinkt slår till. Den är helt och hållet ofrivillig.

Om frysreaktionen är en ofrivillig biologisk reaktion som inte är viljestyrd så tjänar den som förklaring till varför ett våldtäktsoffer inte flyr, kämpar emot eller kallar på hjälp.

Utan frysreaktionen måste åklagaren förklara varför offret förhöll sig passivt, vilket inte är några problem så länge offret överfallits av Hagamannen men är svårare att förklara när förövaren inte kan visas ha använt fysiskt våld och t ex människor befunnit sig i rummet bredvid osv.

Att förklara att offret varit passivt för att det drabbats av en biologisk reaktion utom dess kontroll och vilka tjänar också till tröst och upprättelse för offret. Det är inte ditt fel att du inte kallade på hjälp.

Även om man ser detta som lovvärt på något sätt är det inte en bra idé att tro på existensen av frysreaktionen vid våldtäkt om den inte existerar.
Citera
2025-06-20, 15:38
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Här kommer en nyare studie, fast den handlar om tonisk immobilitet:
...
Det verkar som frysreaktion beskrivs som en mindre extrem form av tonisk immobilitet.

Du verkar även ha missat mitt inlägg där jag beskriver varför den där typen av studier är värdelösa. Det går inte att göra fältstudier under pågående våldtäkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in