2025-06-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tänkte nästan att någon skulle lansera den teorin.

Den skiljer sig dock markant från den från feministiskt håll lanserade ”frysreaktionen” genom att den inte handlar om något evolutionärt betingat försvar mot att något skall inträffa.

Det handlar ju då istället om en nedärvd reaktion kopplad till fortplantningen som får kvinnor att belöna tillräckligt enträgna män med att ställa upp på sex. Har hanen lyckats betvinga honan låter hon honom få sin vilja fram, men kan samtidigt uppleva det som väldigt obehagligt.

Det uppfattar jag som en diametralt motsatt teori till den om ”frysreaktionen” även om de har vissa beståndsdelar gemensamt.

Vilket vedervärdigt resonemang.
Frysreaktion är ett nedärvt försvar, som existerar för att det evolutionärt varit en tillräckligt lönsam funktion, dvs tillräckligt ofta räddat livet på just de gener som bär denna reflex.
och skälen till att frysreaktionen dyker upp i våra hjärnor är starkt upplevt hot...detta hot kan vara av alla de sorter inkl sexuellt våld och hoten kan upplevas olika pga vilken erfarenhet, personlighet, tålighet som olika individer besitter.

Frysreaktionen är INTE något som "feminister lanserat". Det är vetenskaplig biologisk fakta.
Och ursäkta men att kvinnor alltså fryser av starkt upplevt hot är alltså INTE nån "belöning" för män.

Att utsätta honor för trauman i samband med fortplantning är också en extremt dålig fortplantningsstrategi, eftersom dessa honor tenderar bli dåliga mödrar, tom överge sina ungar i hög grad.
Citera
2025-06-18, 15:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vilket vedervärdigt resonemang.
Frysreaktion är ett nedärvt försvar, som existerar för att det evolutionärt varit en tillräckligt lönsam funktion, dvs tillräckligt ofta räddat livet på just de gener som bär denna reflex.
och skälen till att frysreaktionen dyker upp i våra hjärnor är starkt upplevt hot...detta hot kan vara av alla de sorter inkl sexuellt våld och hoten kan upplevas olika pga vilken erfarenhet, personlighet, tålighet som olika individer besitter.

Frysreaktionen är INTE något som "feminister lanserat". Det är vetenskaplig biologisk fakta.
Och ursäkta men att kvinnor alltså fryser av starkt upplevt hot är alltså INTE nån "belöning" för män.

Att utsätta honor för trauman i samband med fortplantning är också en extremt dålig fortplantningsstrategi, eftersom dessa honor tenderar bli dåliga mödrar, tom överge sina ungar i hög grad.

Det är inte min teori; jag skisserade bara hur den nog ser ut.

Jag kan dock inte se att en teori som förvandlar kvinnor från tänkande och agerande människor till hjälplösa offer för sina egna reflexmässiga biologiska reaktioner de inte klarar att hantera utan måste följa fast resultatet är att de blir paralyserade så att sexuella övergrepp som kunnat undvikas istället inträffar är så himla mycket mer ädel och högstående.

Frysning är en nedärvd effekt hos t ex pungråttor som en sista desperat möjlighet att inte bli uppäten och är vetenskapligt säkerställd.

”Frysreaktionen” hos kvinnor som blir utsatta för sexuellt känslomässigt tvång och hot eller fysiskt tvång men där ingen konkret dödsfara föreligger och som helt kontraproduktivt svarar med att bli ett lättare och lydigare offer genom att ”frysa till is” är däremot enbart spekulationer motiverade av ideologi och av nytt märke.
Citera
2025-06-19, 08:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Om det handlar om en automatisk överlevnadsinstinkt som slår till kan inte gärna ”frysningen” ske på bekostnad av att fly eller slåss om de alternativen är möjliga. En frysning som hindrar djuret att fly om det är möjligt motverkar ju sitt syfte.

Alla män och kvinnor som utsätts för stark stress, hot och våld ”fryser” inte. Återigen, det kommer vara olika från människa till människa och situation till situation.

Citat:
Nu kompliceras ju frysningsreaktionsteorin av att den postulerar att ett beteende som gället överlevnad kan appliceras på våldtäkt. Jag har inte förstått riktigt hur tillskyndarna ser på det sambandet.

Det är för att bli våldtagen uppfattas som ett stort hot av de flesta män och kvinnor. Vissa män och kvinnor kommer reagera med att bli mer eller mindre passiva vare sig det gagnar dem eller inte.
Senast redigerad av Jenny9 2025-06-19 kl. 08:33.
Citera
2025-06-19, 08:22
Medlem
Citat:
Det är inte min teori; jag skisserade bara hur den nog ser ut.

Jag kan dock inte se att en teori som förvandlar kvinnor från tänkande och agerande människor till hjälplösa offer för sina egna reflexmässiga biologiska reaktioner de inte klarar att hantera utan måste följa fast resultatet är att de blir paralyserade så att sexuella övergrepp som kunnat undvikas istället inträffar är så himla mycket mer ädel och högstående.

Frysning är en nedärvd effekt hos t ex pungråttor som en sista desperat möjlighet att inte bli uppäten och är vetenskapligt säkerställd.

”Frysreaktionen” hos kvinnor som blir utsatta för sexuellt känslomässigt tvång och hot eller fysiskt tvång men där ingen konkret dödsfara föreligger och som helt kontraproduktivt svarar med att bli ett lättare och lydigare offer genom att ”frysa till is” är däremot enbart spekulationer motiverade av ideologi och av nytt märke.

Frysreaktionen sitter inte enkom i kvinnor, den återfinns även hos män.
Även våldtagna män uppger att de fryst i situationen.

Och kunnat undvikas? "ingen konkret dödsfara"? vad vet du om det? Var du där, vid alla de tillfällen som människor fryst vid sexuellt våld?

Och jag fattar verkligen inte...varför denna ständiga misstro mot kvinnor som berättar om att de våldtagits? och hur de upplevt situationen?
Citera
2025-06-19, 08:30
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det soldater tränar på är främst att i strid sätta sig över sina naturliga instinkter och logiska överväganden att stanna där de är och inte utsätta sig för fara. För att kunna utföra sin uppgift får de inte stanna i sin skyttegrav eller granatgrop utan måste röra på sig. Träningen går då ut på att lära in grepp och rörelsemönster och mycket annat så att det sitter mer eller mindre automatiskt även då de är rädda eller förvirrade.

Exakt.

Citat:
Det förekommer ändå att soldater blir passiva vid fara och ibland till sin egen nackdel. Samtidigt som individen utsätter sig för fara vid rörelse och attack ökar det generellt gruppens möjligheter och därmed trygghet. Att trycka passivt i en skyttegrav är inget bra om fienden anfaller den.

Exakt. Vissa kommer att drabbas av en frysreaktion oavsett hur tränade de är.

Citat:
När det gäller våldtäkt är det inte samma situation, att vara helt passiv är inte att undvika den farliga situationen och en instinktiv rädsla baserad på att man upplever det som sker som hemskt borde i sig inte resultera i en instinkt som säger att det är tryggast att stanna i sin mentala granatgrop.

Jo det är ungefär samma, människor som utsätts för sexuellt våld såsom våldtäkt drabbas av samma mentala åkommor som soldater och blåljuspersonal, osv. PTSD, oro, ångest, osv.

Utöver detta har du ingen aning om hur det är ”bäst” för varje givet offer att reagera i varje given hotfull situation.

Citat:
Däremot kan ju ett rationellt övervägande som baseras på rädsla vara att förbli passiv. Om någon utsätts för ett överfall och har en kniv mot sin hals är det fullt rationellt.

Exakt.
Det du verkar ha störst problem med är att ’vi’ kallar det för just ”frysning”. Personligen tycker jag det är ett bra ord som beskriver den här ”passiva” reaktionen väl.
Citera
2025-06-19, 17:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Frysreaktionen sitter inte enkom i kvinnor, den återfinns även hos män.
Även våldtagna män uppger att de fryst i situationen.

Och kunnat undvikas? "ingen konkret dödsfara"? vad vet du om det? Var du där, vid alla de tillfällen som människor fryst vid sexuellt våld?

Och jag fattar verkligen inte...varför denna ständiga misstro mot kvinnor som berättar om att de våldtagits? och hur de upplevt situationen?

Det finns ingen sådan form av frysreaktion. Vad människor upplevt är deras upplevelse, det finns ingen misstro, det är tolkningen av dessa upplevelser som utnyttjas som pseudovetenskap.

Våldtäktssituationer varierar väldigt mycket vad gäller nästan alla faktorer och givetvis graden av våld. Ännu mer så med ny lagstiftning. Att majoriteten skulle uppleva samma akuta dödshot som kanske Hagamannens offer gjorde är ett bisarrt påstående.
Citera
2025-06-19, 17:20
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det finns ingen sådan form av frysreaktion. Vad människor upplevt är deras upplevelse, det finns ingen misstro, det är tolkningen av dessa upplevelser som utnyttjas som pseudovetenskap.

Våldtäktssituationer varierar väldigt mycket vad gäller nästan alla faktorer och givetvis graden av våld. Ännu mer så med ny lagstiftning. Att majoriteten skulle uppleva samma akuta dödshot som kanske Hagamannens offer gjorde är ett bisarrt påstående.

Fast ingen har påstått det(?)
Citera
2025-06-19, 17:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Fast ingen har påstått det(?)

Merapi menade att jag inte kunde veta det eftersom jag inte var där och inte var personen som blev våldtagen. Jag menar att vi med ledning av yttre omständigheter och med hänsyn till att människor reagerar olika kan bedöma att situationer med sådana grova och våldsamma inslag som vid Hagamannens dåd kan få offren att känna akut dödsrädsla. Men vi kan också dra slutsatsen att det i de flesta fall som går till åtal som våldtäkt inte förhåller sig så.
Citera
2025-06-19, 18:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Merapi menade att jag inte kunde veta det eftersom jag inte var där och inte var personen som blev våldtagen. Jag menar att vi med ledning av yttre omständigheter och med hänsyn till att människor reagerar olika kan bedöma att situationer med sådana grova och våldsamma inslag som vid Hagamannens dåd kan få offren att känna akut dödsrädsla. Men vi kan också dra slutsatsen att det i de flesta fall som går till åtal som våldtäkt inte förhåller sig så.

Nja, ska jag vara helt ärlig så verkar det mest vara du och några till i tråden som verkar dra en massa slutsatser på lösa grunder.

Jag menar, du med flera, kan ju inte veta hur män och kvinnor reagerat i en våldtäktssituation.

Det är också långsökt att anta att offret i samtliga fall som lett till åtal har hävdat frysreaktion.
Senast redigerad av Jenny9 2025-06-19 kl. 18:15.
Citera
2025-06-19, 23:31
Medlem
lupacs avatar
En artikel om en studie (2017) från Uppsala universitet som visar att frysreaktion inte bara drabbar pungråttor:

Frysreaktion vanligt vid våldtäkt med en länk till själva studien: https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/aogs.13174

Tonic immobility during rape is a common reaction associated with subsequent post-traumatic stress disorder and severe depression.

Studien ger ett starkt vetenskapligt stöd för att många kvinnor reagerar med ”frys” vid övergrepp.
Citera
2025-06-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
En artikel om en studie (2017) från Uppsala universitet som visar att frysreaktion inte bara drabbar pungråttor:

Frysreaktion vanligt vid våldtäkt med en länk till själva studien: https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/aogs.13174

Tonic immobility during rape is a common reaction associated with subsequent post-traumatic stress disorder and severe depression.

Studien ger ett starkt vetenskapligt stöd för att många kvinnor reagerar med ”frys” vid övergrepp.

Uppsala universitet

Mer eller mindre feminsmens högborg i Sverige.

Vad kommer härnäst? En studie från Johannelunds teologiska högskola som visar att gud finns?

Citera
2025-06-20, 00:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Nej. Studien förutsätter ett samband mellan dödligt hot mot livet hos pungråttan och hot om våldtäkt mot kvinnor. Det finns inga egentliga bevis för att ett sådant skulle existera.

Den går ut på att tillfråga kvinnor som uppger sig vara våldtäktsoffer om de upplever olika former av passivitet under övergreppet. Vilket de säkert gjort. Det finns dock inga belägg för att detta skulle vara samma fenomen som pungråttans självförsvar i desperata livshotande situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in