Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Tycker inte att DN-artikeln stärker Måwes case. Ser inget som visar att V-människan faktiskt försökte ta tag i Måwes telefon.
Har också läst artikeln och tycker att den innehåller flera intressanta detaljer.
https://www.dn.se/varlden/alice-teod...ner-mitt-namn/
Citat:
Alice Teodorescu Måwe berättar att hon var på väg till ett möte och just hade klivit ur hissen på plan tre, i hjärtat av det myllrande EU-parlamentet, när hon plötsligt approcherades av en för henne okänd person.
– Personen skrek på engelska att jag är en fruktansvärd människa, säger hon.
Jag har inte hört den detaljen tidigare, men jag tror att den kan stämma. Vänsterpartister har skrikit många otrevligheter åt människor som de inte tycker om. Men det är också möjligt att Alice faktiskt minns fel här, för hon har inte nämnt detaljen tidigare.
Citat:
EU-parlamentarikern uppfattade det som att hon blev filmad.
Hon
uppfattade det som att hon blev filmad. Hon är inte säker.
Citat:
När Teodorescu Måwe tog fram sin egen mobil försökte den okända personen slita den ur hennes hand, säger hon.
– Jag höll fast min telefon och avvärjde försöket att ta min telefon ur min hand.
Jag tror också att bråket uppstod i samband med att ATM tog fram sin egen telefon. Jag tror hon uppfattade det som om V-personen försökte ta hennes telefon.
Jag vet inte hur sannolikt det är att V-personen verkligen skulle försöka ta ATM:s telefon. Däremot kan jag absolut tänka mig att V-personen sträckte sig fram mot henne för att rent fysiskt försöka avvärja ATM:s försök att filma henne. ATM kan ha missuppfattat detta som ett försök att ta hennes telefon.
Citat:
Har du tagit till några handgripligheter?
– Nej, jag har tagit bort handen som försökte ta min telefon, säger Teodorescu Måwe.
Hur rivsåren uppstått vet hon inte.
– Personen bar en långärmad jacka.
Här gillar jag inte ATM:s svar. V-personen fick bevisligen mikroskopiska rivmärken på armen, dessutom nära handleden, där hennes långärmade jacka inte skulle skydda henne.
Det måste rimligen vara ATM som gav henne de rivmärkena.
Å andra sidan: Om ATM verkligen avsiktligt hade försökt klösa V-personen, så borde rivmärkena ha varit mer än mikroskopiska. Jag tror att rivmärkena uppstod i stundens hetta och att det var ATM som orsakade dem när hon kämpade för att försvara sin telefon. Men hon borde erkänna att det var hon som orsakade dem.
Citat:
Vänsterpartiets advokat har fått se övervakningsfilmen och gett en väsensskilt annorlunda bild av händelseförloppet. Advokaten menar att medarbetaren bara ville fotografera Teodorescu Måwe i en korridor.
Ja, men det här visar ju i alla fall att V-personen faktiskt filmade eller fotograferade ATM. Om hon dessutom hade skrikit fientligheter till ATM innan hon började filma, så är det inte konstigt om ATM uppfattade även filmandet som en krigshandling.
Citat:
Finns det någon möjlighet att tjänstepersonen verkligen kan ha uppfattat det så som Vänsterpartiets advokat beskrivit det hela? Alltså att samma händelse kan uppfattas på två olika sätt?
– Nej, det är inte möjligt. Det är väldigt tydligt på övervakningsfilmen vem det är som attackerar och vem som eskalerar genom försöket att ta min mobil.
Jag gillar inte det här svaret från ATM. Hon kan inte veta hur V-personen uppfattade situationen.
Citat:
Hon menar att V har två mål med sitt agerande.
– Det ena är att underminera parlamentet. Det andra är att försöka tysta mig och svärta ner mitt namn. Och där verkar man ju vara beredd att gå hur långt som helst.
Jag vet inte om V försöker underminera parlamentet, men jag tror absolut att ATM har rätt i att V vill svärta ner hennes namn. De avskyr henne rätt säkert redan från början, därför att hon har tagit ställning för Israel.
Jag tror också att V vill tysta ATM:
Citat:
En månad har gått sedan Alice Teodorescu Måwe polisanmäldes för misshandel av en medarbetare vid Vänsterpartiets kansli i EU-parlamentet.
Om anklagelsen stämmer skulle det kunna innebära slutet på hennes politiska karriär.
Det skulle vara toppen för V om de kunde stoppa ATM:s politiska karriär.
Jag skrev tidigare om Sydsvenskanjournalisten Inas Hamdan, som granskade Palestinarörelsen i Malmö och konstaterade att de ropade på fred när de talade svenska men ropade på krig och död åt Israel när de skrek på arabiska.
Jag skrev också om hur delar av Palestinarörelsen samlades utanför Inas Hamdans hem och ropade i megafon att de skulle komma hem till henne fler gånger, därför att hon förtjänade det. Det här var drygt ett år sen, och jag ser aldrig några artiklar av Inas Hamdan i Sydsvenskan mer.
Palestinarörelsen lyckades tysta henne. Därför tror jag också att V gärna skulle vilja tysta ATM.
Citat:
Alice Teodorescu Måwe har i många år varit en profilerad röst i den svenska debatten, van att ge sig in i känsliga frågor och van att bli ifrågasatt. Hon beskriver sig själv som en härdad person.
– Men sedan 7 oktober har det varit ett helt annat tonläge. Jag har fått ta emot hat och hot på en nivå som har stuckit ut jämfört med tidigare.
Det här tror jag är både sant och viktigt. ATM har fått ta emot väldigt mycket hat och hot sen den 7 oktober, och hennes kropp är helt enkelt beredd att försvara sig. Därför reagerade hon så starkt när V-personen filmade henne och eventuellt skrek åt henne.
Citat:
Hon sätter in händelsen i EU-parlamentet i ett större sammanhang, där politiker, journalister och forskare utsätts för hot på grund av sin hållning i frågan om Israel och Palestina.
Det där är ju sant!
Citat:
Hon nämner ”hembesöket” hos utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) i förra veckan, som ett exempel. En aktivistgrupp tog sig då in i utrikesministerns portuppgång och satte upp plakat med pro-palestinska budskap och anklagelser om att stötta folkmord, en händelse som polisen utreder som olaga intrång.
En annan incident utspelade sig under en Palestinademonstration i Stockholm i helgen då en demonstrant klädde ut sig till statsminister Ulf Kristersson (M), iförd armbindlar, israeliska flaggor och med en blodig docka under armen. På filmklipp från demonstrationen syns hur en annan demonstrant gör rörelser som uppfattas som hugg mot ”statsministerns” bröst.
Otroligt vidrigt att i en demonstration göra fejkade knivhugg mot en person klädd som Ulf Kristersson! Palestinarörelsen gör Kristersson ansvarig för lidandet i Gaza och vill straffa honom och låtsas(?)döda honom för Gazas skull! Som om det skulle hjälpa Gazas barn!!!
I DN-texten framgår också att ATM kallar vänsteraktivister för "vänsternazister". Det där är väldigt onödigt och dumt. Jag tar avstånd från ATM i den frågan.
Men för att sammanfatta: Bråket i Bryssel bör ses som en följd av den upptrissade stämningen mellan V och Palestinarörelsen å ena sidan och personer som är motståndare till V och står på Israels sida. Och jag håller med om bedömningen att det var "vänstersidan" som initierade det upptrissade läget i Sverige genom att högljutt fira och hylla Hamas blodiga attack på Israel den 7 oktober:
Citat:
Efter Hamas attack på Israel: Klipp visar firanden i Sverige
”När vi hör att Israel fått stryk av Palestina” står det i videoklippet, som visar tre män som dansar och viftar med stora palestinska flaggor. Detta är bara ett av flera klipp som nu sprids i sociala medier, har setts tiotusentals gånger, och visar människor i Sverige som på gator och torg firar terrorstämplade gruppen Hamas attack på Israel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...sociala-medier