2025-06-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Nej, DG SAFE är inte en “part i målet” – det är parlamentets officiella säkerhetsinstans, med ansvar för incidentutredningar och skydd av ledamöter. Att deras initiala bedömning stöder ATM:s version är därmed inte ointressant – tvärtom, det är den hittills mest neutrala källan i hela händelsen.

Du kallar det “skitsak” – men har ägnat hundratals inlägg åt att misstänkliggöra den ena sidan, trivialisera motanmälan och misstolka varje formell reaktion som PR.

Om det verkligen är så oviktigt – ta en paus, fira midsommar och låt oss andra “kivas” ifred. 😉

Jag korrigerade din felaktiga beskrivning av DG Safe som en extern instans, vilket det inte är.

Ja, jag ska snart lämna för festligheter så du får hitta nån annan att tjafsa med ett tag. Sen kan avslöja varför jag överhuvudtaget hamnade och engagerade mig i detta, trots att jag tycker det är en skitsak.

Jag röstar varken på V eller KD, men min fru röstar på KD. Jag har haft samma arbetsgivare som Alice och jag beundrar hennes kämparglöd och hennes förmåga att hålla huvudet kallt, fram tills alldeles nyligen. Jag tycker också det är beundransvärt att hon likt sin mamma engagerat sig i judarnas rätt till eget land efter det som hände i ww2.

Men nu har det gått för långt. Hon har tagit rollen som Israels försvarare i alla lägen oavsett hur långt regimen i Israel gått. Det dödas dagligen hungriga kvinnor, barn och män vid matstationerna i Gaza som Israel kontrollerar. Trots detta fortsätter hon blint och ensidigt ta ställning i konflikten.

Min slutsats blir då att det är stor risk att hon faktiskt tappade fattningen där i Bryssels korridorer när hon förstod att det var en Palestina vurmare som konfronterade henne.
Citera
2025-06-20, 21:43
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Tjänstepersonens utsaga stödjs av Antmans och advokatens berättelser. Träskos diffusa berättelse har ingen som helst validering.

Det är en externt inhyrd advokat och inte någon partsinlaga.

Inte på annat sätt än att "tjänstepersonen initierade och eskalerade". Inte att tjänstepersonen skulle gått till fysiskt angrepp mot Träsko.

Finns inget i reglerna som förhindrar ett offentliggörande.

Jo. Den som detaljrikt kan återberätta en händelse betraktas i precis alla rättssystem som mer trovärdig än den som inte kan det.

Citat:
Träskos diffusa berättelse har ingen som helst validering.
Jo, den har en validering: EU-parlamentets säkerhetsavdelning (DG SAFE) har enligt presstalespersonen Delphine Colard gjort en initial bedömning som stödjer ATM:s version. Det är mer än vad V:s interna källor erbjuder.

Citat:
Det är en externt inhyrd advokat och inte någon partsinlaga.
En advokat som företräder en part i ett pågående ärende är per definition en partsinlaga. Inhyrd eller ej, han talar inte som domare utan som representant för klientens version.

Citat:
Finns inget i reglerna som förhindrar ett offentliggörande.
Detta är faktamässigt fel. EU-parlamentets interna CCTV är säkerhetsklassat material. All hantering sköts av DG SAFE, och det offentliggörs aldrig, annat än i brottsutredningar – där belgisk polis och åklagare har full kontroll. Det vet både V och deras jurist.

Citat:
Jo. Den som detaljrikt kan återberätta en händelse betraktas i precis alla rättssystem som mer trovärdig.
Detaljrikedom kan ge trovärdighet – men bara om detaljerna är konsekventa, logiska och inte motsägs av omständigheter. En lång berättelse från en part med motiv och medieträning är inte trovärdig per automatik – särskilt inte om den är först ut i media och därefter backas av egna kollegor.
Citera
2025-06-20, 21:47
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kolla Liza-Maria Norlin, Ebba Busch och Alice T egna sociala kanaler. X, insta och FB. Där hittar du flera inlägg om hur rädd och chockad Alice är. Notera att detta är kanaler dom själva kontroller.

Du menar de inlägg som kom efter alla rubriker och uttalanden av Vs kanslichef Antman?
Vad jag vet började hon och media redan samma dag med basunerandet, långt innan Alice ens hunnit hem till Sverige och inte tror jag hon mådde bättre av Vs basunerande i media.
Var väl igår hon ens gav första intervjun och uttalade sig officiellt om händelsen?
Citera
2025-06-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Du menar de inlägg som kom efter alla rubriker och uttalanden av Vs kanslichef Antman?
Vad jag vet började hon och media redan samma dag med basunerandet, långt innan Alice ens hunnit hem till Sverige och inte tror jag hon mådde bättre av Vs basunerande i media.
Var väl igår hon ens gav första intervjun och uttalade sig officiellt om händelsen?

Ja, efter att nyheten om att en eu parlamentariker attackerat en V tjänsteman. Lägg märke till att det var TT som spred nyheten. När TT intervjuade Antman så berättade Antman varken vilket parti eller vilken eu parlamentariker det gällde. Det var KD själva som släppte den nyheten.
Citera
2025-06-20, 21:59
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
När man pratar om förundersökningssekretess så gäller det normalt material som är i polisens förvar. Material som är insamlat och sammanställt i en förundersökningen. Åklagarer/förundersökningsledaren har då kontroll över dessa uppgifter och bestämmer vad som ska lämnas ut och inte.

Material som nått media i dwtta fall har inte kommit från förundersökningen utan den har kommit ifrån dom båda parterna direkt. Med största sannolikhet innan en eventuell förundersökning dragit igång.

Hmm... Dom båda parterna?
Materialet som kommit ut har inte ens kommit från några parter, utan enbart från Antman Vs kanslichef i Bryssel.
Material som uppges ingår i polisanmälan och dit överlämnats, låter Antman publicera i ett media?
Material som uppges vara juridiskt dokumentation till åklagaren, låter Antman publicera i media?
Citera
2025-06-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Hmm... Dom båda parterna?
Materialet som kommit ut har inte ens kommit från några parter, utan enbart från Antman Vs kanslichef i Bryssel.
Material som uppges ingår i polisanmälan och dit överlämnats, låter Antman publicera i ett media?
Material som uppges vara juridiskt dokumentation till åklagaren, låter Antman publicera i media?

Allting som sagts och gjorts kan hamna i en förundersökning, inkl alla inlägg som KD gjort på sina sociala kanaler!
Citera
2025-06-20, 22:33
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Den förutsätter inte att Alice håller fast vid sin story. Polisen beaktar enbart vad det finns för bevis för anmälan som gjorts av tjänstemannen.

Man förväntas göra en anmälan med den brottsrubricering som matchar det brott man ansetts sig blivit utsatt för svårare än så är det inte.

Återigen så är det till stor del Alice version du utgår ifrån. Vi vet ännu inte vem som sa och gjorde vad.

En anmälan om falsk tillvitelse bygger just på att man står fast vid att motparten medvetet ljuger om brott – annars är det inte en giltig anmälan. Det är en av de skarpaste rubriceringarna man kan göra, och det förutsätter övertygelse om sin version.

Alice valde att inte polisanmäla för misshandel eller ofredande, utan istället att anmäla för falsk tillvitelse. Det tyder antingen på att hon inte anser att händelsen uppfyller rekvisiten för misshandel, eller att hon – som juridiskt skolad – anser att den falska anklagelsen i sig är det verkliga övergreppet.

Hon följde också EU-parlamentets ordinarie säkerhetsrutin genom att först rapportera till DG SAFE. Det är efter det enskilda bedömningar görs om ärendet ska vidare till polis. V:s medarbetare tog den vägen direkt – ATM valde en annan.

Att tolka det som svagt agerande är möjligt – men det är en fullständigt giltig och formellt korrekt process.
Citera
2025-06-20, 22:36
Medlem
Citat:
Det du och KD försöker göra att flytta fokus från själva händelsen. Istället för att prata om att Alice som folkvald politiker är anmäld för misshandel så vill ni hellre prata om att vänsterrörelsen hotar demokratin.

Men helt ärligt, tror du att Alice blev så fruktansvärt rädd så hon behövde sjukskriva sig och åka hem till Stockholm, för att en person tar fram sin telefon och säger att hon ska visa världen vilken hemsk människa hon är? Det finns vakter, metalldetektorer, säkerhetskontroller överallt. Varför gick Alice fram och konfronterade tjänstemannen istället för att springa därifrån, om hon nu blev så rädd?

Jag tror snarare att detta ämne som Alice brinner för så oerhört fick henne att tappa fattningen för en kort stund. Hon blev så rosenrasande så hon kunde inte behärska sig. Istället för att be om ursäkt, kör hon all in på att hon är rädd och flyttar fokus till att hela demokratin är hotat.

Det är detta som jag tycker så illa om när det gäller ditt sätt att argumentera. Du underkänner helt ATM:s rätt att bli chockad och skakad av den aggressiva konfrontationen inne i själva Europaparlamentet. Den oprovocerade konfrontationen riktad mot ATM ska ses mot bakgrund av tidigare attacker av vänsteraktivister riktade mot kvinnor på högerkanten. Jag länkade till tre sådana attacker i mitt inlägg #2755.

I den andra text jag länkar till säger riksdagsledamoten Jessica Stegrud (SD) så här:

Citat:
– Det här är en situation som eskalerat under en tid och vi är flera ledamöter som känt oss hotade, säger Jessica Stegrud.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...nfor-riksdagen

Jessica Stegrud beskriver en ökad hotnivå mot svenska riksdagsledamöter (på högerkanten, får man förmoda). Det är väl i högsta grad mänskligt att känna oro inför sådant?

Alice Teodorescu Måwe kan ha inbillat sig att hon skulle vara relativt fredad mot sådant i Bryssel. När hon sedan konfronterades aggressivt av V-kvinnan i Europaparlamentet kan ATM:s chock ha blivit desto större.

Jag utgår inte från att ATM:s berättelse stämmer till alla delar. Framför allt tror jag att hon kan ha använt mer våld än nöden krävde när hon konfronterade V-kvinnan. Det verkar ju nästan säkert att ATM faktiskt gav V-kvinnan mikroskopiska rivmärken. Samtidigt är det inte helt säkert att V-kvinnan faktiskt försökte ta ifrån ATM hennes telefon.

Men du underkänner ATM:s högst mänskliga rätt att bli chockad och förtvivlat upprörd när hon blev aggressivt konfronterad i korridoren i Europaparlamentet. Det är mycket otäckt att höra dig säga att en sådan som ATM aldrig blir rädd och bara ville dölja den brottsliga handling hon hade begått när hon reste hem till Sverige. Du underkänner hennes rätt att bli chockad och förtvivlad över en aggressiv konfrontation, och du underkänner hennes rätt att resa hem från Bryssel på grund av chocken. Likaså underkänner du hennes rätt att försöka komma över chocken genom att inte polisanmäla.

Du beskriver ATM som en iskall och ondskefull maskin, vars agerande ska bedömas utifrån att hon är just en iskall och ondskefull maskin. Den sortens illvilliga robot som du anser att hon är har ingen rätt att låta bli att polisanmäla en aggressiv konfrontation, och roboten har ingen anledning att resa hem till Sverige efter incidenten.

Du tar ifrån Alice Teodorescu Måwe hennes mänsklighet.
Citera
2025-06-20, 22:38
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Jösses vad du lyckas ordbajsa i inlägg efter inlägg.

Tjänstepersonens utsaga är detaljrik och förklarar händelseförloppet i detalj. Detaljer i händelseförloppet stöds av både Marie Antmans utlåtande samt av V:s advokat.

Träskos utsaga innehåller inga detaljer alls utöver att hon "attackerades av en arg kommunist". Exakt hur hon attackerades framgår inte. Träskos enda stöd är Delphine Colard som påstått att "kameraövervakning stödjer parlamentarikerns person om att tjänstepersonen började och eskalerade".

V har krävt att videomaterialet ska släppas medans KD sagt "Vad tråkigt att sekretessregler gör så att filmen inte kommer släppas. Aja, inget att göra åt saken!"

Givet den fakta vi har framstår V:s version av bråket som oerhört mycket trovärdigare än KD:s.

Hur vet du att Tjänstepersonen utsaga är detaljrik och förklarar händelseförloppet korrekt?
Har endast hört Antman lämna flera olika andrahandsuppgifter och förklaringar till händelsen.
Har även läst en partsinlaga från Vs advokat gjord som en ”transkribering” av CCTVn.
Hur vet du att EU parlamentarikerns utsaga inte är detaljrik och korrekt återger händelsen?
Har läst Måwes uttalanden och även intervjun som kom först igår, har du?
Utsagorna från båda 2 och även oberoende vittnesmål ingår i säk.avd utredning av händelsen.
Men vi har alla fått resultatet av denna utredning via EUs presstalesperson:
Vs tjänsteperson både initierade och eskalerade händelsen.

Inte har någon av oss fått läsa den i Aftonbladet.
Men givet de fakta som finns har Vs version låg bärighet.
Citera
2025-06-20, 22:46
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Jag korrigerade din felaktiga beskrivning av DG Safe som en extern instans, vilket det inte är.

Ja, jag ska snart lämna för festligheter så du får hitta nån annan att tjafsa med ett tag. Sen kan avslöja varför jag överhuvudtaget hamnade och engagerade mig i detta, trots att jag tycker det är en skitsak.

Jag röstar varken på V eller KD, men min fru röstar på KD. Jag har haft samma arbetsgivare som Alice och jag beundrar hennes kämparglöd och hennes förmåga att hålla huvudet kallt, fram tills alldeles nyligen. Jag tycker också det är beundransvärt att hon likt sin mamma engagerat sig i judarnas rätt till eget land efter det som hände i ww2.

Men nu har det gått för långt. Hon har tagit rollen som Israels försvarare i alla lägen oavsett hur långt regimen i Israel gått. Det dödas dagligen hungriga kvinnor, barn och män vid matstationerna i Gaza som Israel kontrollerar. Trots detta fortsätter hon blint och ensidigt ta ställning i konflikten.

Min slutsats blir då att det är stor risk att hon faktiskt tappade fattningen där i Bryssels korridorer när hon förstod att det var en Palestina vurmare som konfronterade henne.

Det gör intryck när du uppger att du arbetat på samma arbetsplats som Alice – samtidigt som du i samma andetag anklagar henne för att ha "tappat fattningen" i EU-korridoren på grund av sina åsikter om Israel.

Det är fullt legitimt att ha politiska invändningar mot en persons hållning i Mellanösternfrågan. Men när det kombineras med en tidigare arbetsrelation och spekulationer om psykiska tillstånd, börjar det likna något mer personligt – och mindre sakligt.

Då framstår ditt inlägg inte längre som en analys av en incident, utan som en förlängning av den.
Citera
2025-06-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
En anmälan om falsk tillvitelse bygger just på att man står fast vid att motparten medvetet ljuger om brott – annars är det inte en giltig anmälan. Det är en av de skarpaste rubriceringarna man kan göra, och det förutsätter övertygelse om sin version.

Alice valde att inte polisanmäla för misshandel eller ofredande, utan istället att anmäla för falsk tillvitelse. Det tyder antingen på att hon inte anser att händelsen uppfyller rekvisiten för misshandel, eller att hon – som juridiskt skolad – anser att den falska anklagelsen i sig är det verkliga övergreppet.

Hon följde också EU-parlamentets ordinarie säkerhetsrutin genom att först rapportera till DG SAFE. Det är efter det enskilda bedömningar görs om ärendet ska vidare till polis. V:s medarbetare tog den vägen direkt – ATM valde en annan.

Att tolka det som svagt agerande är möjligt – men det är en fullständigt giltig och formellt korrekt process.

Men hallå, den första anmälan om misshandelsfall från tjänstemannen är redan inskickad! Det är den som är utgångspunkten för motanmälan om falsk angivelse.
Citera
2025-06-20, 22:52
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jif
Om inte jag har missuppfattat, så är det väl när åklagaren väljer att väcka åtal som en förundersökning blir en allmän offentlig handling, såvida den inte är sekretessbelagd?

Precis så fungerar det, nu blir ju inte en FUP automatiskt offentlig handling i Belgien.
Dom har inte riktigt samma offentlighetsprincip som i Sverige, den är lite bakvänd.
Där är FUP sekretessbelagt tills den begärs ut, då prövas det vad som får lämnas ut.
I Sverige är FUP offentlig tills den begärs ut, då prövas vad som inte ska lämnas ut.
I detta fall har personen som agerar ombud för tjänstepersonen, lämnat ut material till media allt från rättsintyg som lämnats i,polisanmälan till advokatens partsinlaga till åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in