2025-06-19, 14:53
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har en remiss till ortopeden om ett par veckor. Menar du att min husläkare skrev den remissen utifrån en sannolikhetsbedömning?

Nej, han överlät det till ortopeden som kommer att bedöma om en operativ åtgärd sannolikt kommer att göra dig bättre eller sämre.
2025-06-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Nej, han överlät det till ortopeden som kommer att bedöma om en operativ åtgärd sannolikt kommer att göra dig bättre eller sämre.
Det har inget med sannolikhet att göra. En operation för att åtgärda Dupuytrens kontraktur kommer att göra mig bättre.
2025-06-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Så här skriver centrum av rättvisa och vi vet att man ligger "underkant av sanningen" när man skickar in ett ärende till rätten.

2.3
Efter att ha fått ett utslag som indikerade förhöjda PEth-värden i
blodet fick Linn Gustafsson genomgå ytterligare ett 20-tal blodprover
under de kommande månaderna. Några enstaka prover,
huvudsakligen tagna i samband med helger och semester, kom då
att visa förhöjda PEth-värden. Samtliga övriga tester visade
resultat inom normalspannet.
Det visar ju att Linn talar sanning. Om de flesta proverna ligger under gränsen, och några enstaka ligger över gränsen, så handlar det inte om ett alkoholmissbruk. Det visar dessutom med all önskvärd tydlighet att värdet 0,3 är på tok för lågt satt, eftersom det så lätt överskrids efter en festhelg. Om samtliga prover hade tagits på fredagar så hade hon sannolikt aldrig kommit över 0,3. Dessutom är PEth ointressant i sammanhanget, eftersom hon blåst grönt alla arbetsdagar.
2025-06-19, 15:07
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Det har inget med sannolikhet att göra. En operation för att åtgärda Dupuytrens kontraktur kommer att göra mig bättre.

Du menar så länge en infektion inte tillstöter?

Du förstår vad jag menar. Vissa beslut är dock enklare än andra. Men i grund och botten så är ju sannolikheter en stor del av jobbet, vare sig man vill det eller inte.

Annars skulle vi ge alla förkylningar bredspektrumantibiotika och göra MR helkropp på alla.
2025-06-19, 15:08
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Så är det med PEth Linn, hon testades över 20 ggr enligt centrum för rättvisa, det menas att läkaren som begärde testerna gett Linn chans efter chans att att förbättra sitt beteende, Linn förstod inte allvaret varför hon testades så många gånger vilket vi alla förstår är onormalt många gånger, eller chanser hon fått.

Genomgår man hela 20 tester, och ändå inte lyckas behålla körkortet, skulle jag säga att ge fan i att köra ambulans!
2025-06-19, 15:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Genomgår man hela 20 tester, och ändå inte lyckas behålla körkortet, skulle jag säga att ge fan i att köra ambulans!
Hennes läkare bedömde att det inte var några problem. Det var Transportstyrelsen som drog in körkortet med motiveringen att hon vid fem tillfällen under perioden november 2023 till april 2024 lämnat prover med förhöjda PEth-nivåer.
2025-06-19, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab

Ökar eller minskar sannolikheten att mista körkortet om någon som dricker alkohol gör 365 tester om året? Med tanke på att Transportstyrelsen kan rycka kortet efter 2 förhöjda värden under ett år.
2025-06-19, 15:49
Medlem
Citat:
Det visar ju att Linn talar sanning. Om de flesta proverna ligger under gränsen, och några enstaka ligger över gränsen, så handlar det inte om ett alkoholmissbruk. Det visar dessutom med all önskvärd tydlighet att värdet 0,3 är på tok för lågt satt, eftersom det så lätt överskrids efter en festhelg. Om samtliga prover hade tagits på fredagar så hade hon sannolikt aldrig kommit över 0,3. Dessutom är PEth ointressant i sammanhanget, eftersom hon blåst grönt alla arbetsdagar.
Blåsa grönt menas ingenting, hon kan ha varit dyngrak dagen innan, kanske har en vana att ta en sup lite då o då efter jobbet, sluta dricka vid kl 20-21. blåser vid kl 8:00 dagen efter.

När man testas sker detta oregelbundet för annars kan personen anpassa sig efter testandet, dvs som jag undviker testa mig före midsommar, ev kallar man då in mig efter midsommar, varav lika o gå in efter så slipper man dom funderingar.

Likande med Linn, hon ka ha supit direkt efter blodprov, tester har sedan tagit oregelbundet o hon uppvisa förhöjda värden eftersom läkaren kalla in henne vecka efter, förklarar även denna otroliga mängd tester Linn gjort, det handlar om fler tester än en person som haft hjärtinfarkt och fått en massa medicin som måste utvärderas. Något fel är det på Linn, bästa var o plocka körkortet, därefter har hon förstått allvaret.
2025-06-19, 16:03
Medlem
Citat:
Blåsa grönt menas ingenting, hon kan ha varit dyngrak dagen innan, kanske har en vana att ta en sup lite då o då efter jobbet, sluta dricka vid kl 20-21. blåser vid kl 8:00 dagen efter.

När man testas sker detta oregelbundet för annars kan personen anpassa sig efter testandet, dvs som jag undviker testa mig före midsommar, ev kallar man då in mig efter midsommar, varav lika o gå in efter så slipper man dom funderingar.

Likande med Linn, hon ka ha supit direkt efter blodprov, tester har sedan tagit oregelbundet o hon uppvisa förhöjda värden eftersom läkaren kalla in henne vecka efter, förklarar även denna otroliga mängd tester Linn gjort, det handlar om fler tester än en person som haft hjärtinfarkt och fått en massa medicin som måste utvärderas. Något fel är det på Linn, bästa var o plocka körkortet, därefter har hon förstått allvaret.
Om det stämmer att hon testades varje vecka och 5 av 20 värden var OK, så visar det ju tydligt på att det inte föreligger något missbruk. Det visar också hur värdelöst PEth är som diagnostiskt verktyg.
2025-06-19, 16:04
Medlem
Citat:

Du resonerar precis som TS
Det är skrämmande att myndigheter lägger sig i vad man gör på fritiden
Vad blir nästa grej myndigheterna hitta på för att styra människor dit man vill
2025-06-19, 16:04
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Ökar eller minskar sannolikheten att mista körkortet om någon som dricker alkohol gör 365 tester om året? Med tanke på att Transportstyrelsen kan rycka kortet efter 2 förhöjda värden under ett år.

Att köra tung ambulans och jobba som sjukvårdare i ambulanstjänst är ett mycket krävande jobb. Man måste hålla sig till regler och jobba med systemet, inte mot systemet. Att inte klara att visa tillräcklig nykterhet efter 20 PEth-tester och bli av med körkortet visar på olämplighet för yrket.

Hon fortsätter nu att processa om det här, fast hon har fått tillbaka körkortet. Om jag skulle jobba inom räddningstjänsten och hon söker jobb som ambulanssjukvårdare så skulle jag absolut inte ge henne jobbet, det är inte den typen av personer man vill ha inom yrket. Hon kan välja att kämpa för "upprättelse" in absurdum men ju längre hon håller på, desto mer minskar hon sin anställningsbarhet. Istället för att göra allt man kan för att så snabbt som möjligt återfå körkortet så lägger hon all sin tid på att agera rättshaverist.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-19 kl. 16:08.
2025-06-19, 16:06
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Om det stämmer att hon testades varje vecka och 5 av 20 värden var OK, så visar det ju tydligt på att det inte föreligger något missbruk. Det visar också hur värdelöst PEth är som diagnostiskt verktyg.

Tvärtom. Får man förelägganden om PEth-tester från TS så måste man visa på varaktig nykterhet, detta misslyckades hon med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in