2025-05-30, 13:50
Medlem
Om man tipsa Kronofogden om att en person med skulder hos KF kör runt i en lyxbil som han skrivit på en annan. Har KF då någon användning av den infon? Och i så fall hur?
Citera
2025-06-18, 10:35
Avstängd
Monerokungens avatar
Hypotetisk fråga

Kronofogden gör ett hembesök och upptäcker att han har många värdefulla ägodelar: en säng för 70 000 kr, kläder för 20 000 kr, samt diskmaskin, tvättmaskin, TV, VR-utrustning m.m. Det sammanlagda värdet uppskattas till cirka 150 000 kr.

Det är dock några detaljer som försvårar utmätning:

Kalle har broderat in sitt fullständiga namn med specialtråd på insidan av alla dyra kläder, på ett sätt som inte går att ta bort utan att förstöra plaggen.

Samtliga föremål är dessutom prydda med synliga hakkors, som inte går att avlägsna.

🧠 Frågeställning:
Skulle Kronofogden ändå se värde i dessa saker – trots att de inte är möjliga att sälja vidare via deras auktionskanaler?
Citera
2025-06-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
🧠 Frågeställning:
Skulle Kronofogden ändå se värde i dessa saker – trots att de inte är möjliga att sälja vidare via deras auktionskanaler?
Det är inte fogden som sätter värdet på Nisses prylar. En auktion får avgöra priset.

Sedan så avgör såklart fogden om sakerna kan anses kunna säljas.
Citera
2025-06-18, 10:41
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är inte fogden som sätter värdet på Nisses prylar. En auktion får avgöra priset.

Sedan så avgör såklart fogden om sakerna kan anses kunna säljas.

Mycket möjligt. Men dom borde ganska enkelt se att värdet är 0. Eftersom dom enligt lag inte får sälja något med hakkors.

Det får inte ens hamna på auktion
Citera
2025-06-18, 10:44
Medlem
Citat:
Mycket möjligt. Men dom borde ganska enkelt se att värdet är 0. Eftersom dom enligt lag inte får sälja något med hakkors.

Det får inte ens hamna på auktion
Om det är ett hatbrott att sälja dem, så är det även ett hatbrott att inneha dem. Så man kanske helt enkelt bränner prylarna.
Citera
2025-06-18, 10:47
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om det är ett hatbrott att sälja dem, så är det även ett hatbrott att inneha dem. Så man kanske helt enkelt bränner prylarna.

Svensk lag förbjuder inte själva innehavet av hakkors i privat ägo, men:

Föremål med dessa symboler är i regel otillåtna att marknadsföra eller sälja publikt.

Skulle anses strida mot god sed och riskera att bryta mot hets mot folkgrupp om föremålen saluförs offentligt.
Citera
2025-06-18, 10:48
Medlem
Citat:

Svensk lag förbjuder inte själva innehavet av hakkors i privat ägo, men:

Föremål med dessa symboler är i regel otillåtna att marknadsföra eller sälja publikt.

Skulle anses strida mot god sed och riskera att bryta mot hets mot folkgrupp om föremålen saluförs offentligt.
Ah, okej. Lite som med en springkniv alltså.
Citera
2025-06-24, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Jag har som tur är aldrig haft något med fogden att göra, men intrycket jag fått är att man gör upp avtal med fogden om att man skall skall betala en viss del varje månad, sköter man det så bör man slippa att ha dem efter sig. Inom rimliga gränser

Nej, det stämmer inte. Kronofogdens uppdrag är att driva in, de gör inga avtal.
Citera
2025-06-29, 15:14
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Om man tipsa Kronofogden om att en person med skulder hos KF kör runt i en lyxbil som han skrivit på en annan. Har KF då någon användning av den infon? Och i så fall hur?

De bryr sig inte.... vet en snubbe med ca 1 mille i skuld som har löneutmätning, lever på förtidspension men jobbar svart 7 dagar i veckan.... Han åker till Thailand minst 2 gg per år... Vet att han blivit anmäld, händer noll och ingenting....
Citera
2025-06-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
De bryr sig inte.... vet en snubbe med ca 1 mille i skuld som har löneutmätning, lever på förtidspension men jobbar svart 7 dagar i veckan.... Han åker till Thailand minst 2 gg per år... Vet att han blivit anmäld, händer noll och ingenting....
Det låter som ett otroligt meningslöst liv. Och så frågan, löneutmätning på svartarbete? Eller menar du att han får bidrag och har löneutmätning på bidraget? Väldigt konstigt i så fall. A-kassa får han inte i evigheter.

Jag kan också åka till Thailand två gånger per år, och istället för en miljon i skuld så har jag det på mitt konto. Har ett låglöneyrke.
Citera
2025-06-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler

Men det har ju varit en del skriverier om folk som lånar ut bilar till de med anmärkning hos KF och som mister den. Så då skiter inte kronofogden i det som ett fall men som tips då?

https://kronofogden.se/kontakta-oss/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er
Citera
2025-07-09, 10:19
Medlem
Hur lång tid tar det innan det syns på mina sidor att man betalat?

Jag swishade in betalningar i fredags kväll. Men bara 1 av dom står under behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in