2025-07-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Men det har ju varit en del skriverier om folk som lånar ut bilar till de med anmärkning hos KF och som mister den. Så då skiter inte kronofogden i det som ett fall men som tips då?

https://kronofogden.se/kontakta-oss/...skulder-hos-er
Tipsat en gång, fick nå halvspydigt svar om att"vi inte kan göra nå om vi inte stoppar bilen med personen i" men dom hade inge intresse i o fa o kolla om personen kör med bilen....
Citera
2025-07-14, 01:25
Medlem
BackToHegels avatar
En kompis har löneutmätning och en handfull lån som ligger hos kronofogden. Om jag skulle vilja hjälpa min kompis, kanske genom att göra extra inbetalningar, hur går jag bäst tillväga?

Någon skuldsanering blir det inte, målet är att beta av skulderna så fort som möjligt. Gör man bara extra inbetalningar på lånet med högst ränta eller bör man vänta och kontakta de inkassobolag som äger skulderna och förhandla? Om möjlighet nu finns att betala ett, vilket som helst, av lånen på en gång, är det något man kan använda för att få ner räntekostnaden eller så?
Citera
2025-07-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
En kompis har löneutmätning och en handfull lån som ligger hos kronofogden. Om jag skulle vilja hjälpa min kompis, kanske genom att göra extra inbetalningar, hur går jag bäst tillväga?

Någon skuldsanering blir det inte, målet är att beta av skulderna så fort som möjligt. Gör man bara extra inbetalningar på lånet med högst ränta eller bör man vänta och kontakta de inkassobolag som äger skulderna och förhandla? Om möjlighet nu finns att betala ett, vilket som helst, av lånen på en gång, är det något man kan använda för att få ner räntekostnaden eller så?

Hur mycket är totala skulden hos kfm, hur mycket dras i månaden på utmätning? Hur många olika skulder ligger hos kfm, storlek och räntesatser på dessa?
Citera
2025-07-14, 11:06
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Hur mycket är totala skulden hos kfm, hur mycket dras i månaden på utmätning? Hur många olika skulder ligger hos kfm, storlek och räntesatser på dessa?
Totalt är det omkring 800k utspritt på en handfull lån. Räntan är olika, från ca 10% upp till 25%. Vet inte hur mycket som dras på lönen, men de totala räntekostnaderna är ca 9k per månad. Under förutsättningarna har han gjort allt rätt, pratat med kommunens rådgivare och försökt få skuldsanering men fått avslag pga att de anser att han kommer att kunna betala av lånen. Jobba kan han så pengarna kommer in, men mycket är ränta så klart.

Som första åtgärd vill vi få ner räntan genom att trycka in ett par hundra tusen och snabbt få ner räntekostnaden. 200k in skulle sänka räntan med ca 4k per månad. Det verkar som man enkelt kan göra inbetalningar på de individuella lånen vad jag ser i kfm-appen. Via swish eller med en bg-inbetalning. Men är det dumt att göra så? Ny situation för mig som inte kan så mycket om inkassobolag och kfm.
Citera
2025-07-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Totalt är det omkring 800k utspritt på en handfull lån. Räntan är olika, från ca 10% upp till 25%. Vet inte hur mycket som dras på lönen, men de totala räntekostnaderna är ca 9k per månad. Under förutsättningarna har han gjort allt rätt, pratat med kommunens rådgivare och försökt få skuldsanering men fått avslag pga att de anser att han kommer att kunna betala av lånen. Jobba kan han så pengarna kommer in, men mycket är ränta så klart.

Som första åtgärd vill vi få ner räntan genom att trycka in ett par hundra tusen och snabbt få ner räntekostnaden. 200k in skulle sänka räntan med ca 4k per månad. Det verkar som man enkelt kan göra inbetalningar på de individuella lånen vad jag ser i kfm-appen. Via swish eller med en bg-inbetalning. Men är det dumt att göra så? Ny situation för mig som inte kan så mycket om inkassobolag och kfm.

Shit, det var så mycket det handlade om.

Ni kan ju testa att kohandla med lånegivarna. Finns ju några varianter där. Fryst ränta, sänkt ränta, kanske t.o.m tillgodoräkna sig redan betald ränta mot att lösa lånet i sin helhet. Osäker på hur benägna de är att gå med på det när han ändå faktiskt sakta men säkert kan betala. Skadar väl inte att testa.

Annars är det väl ganska glasklart de med högst ränta ni får sikta in er på att lösa, för att få ner räntekostnaderna som du var inne på.

Fundera igenom ordentligt hur ni ska förhandla innan ni kontaktar lånegivarna så ni har en färdig plan.

Och ja det är supersmidigt i appen, betala in en klumpsumma som fördelas jämnt över alla lån eller rikta inbetalningen direkt mot enskild skuld.
Citera
2025-07-14, 12:42
Medlem
Kör med snöbollsmetoden eller Lavinmetoden.

Psykologiskt är den första att föredra eftersom skulderna försvinner fortare.

Snöbollsmetoden innebär att du listar dina skulder från den minsta skulden till den största. Sedan fokuserar du på att betala av den minsta skulden först, medan du endast betalar minsta möjliga belopp på de övriga skulderna. När den minsta skulden är betald, fokuserar du på nästa skuld på listan. Du upprepar processen tills alla skulder är betalda.

Lavinmetoden fokuserar istället på att först betala av skulder med högst räntesats, vilket minskar de totala räntekostnaderna över tid. Däremot kan ta längre tid innan den första skulden är betald.

Gå in här och läs på forumet, väldigt kunnigt och hjälpsamt forum.
https://www.xn--lnforum-exa.se/
Senast redigerad av peckapecan 2025-07-14 kl. 12:51.
Citera
2025-07-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Kör med snöbollsmetoden eller Lavinmetoden.

Psykologiskt är den första att föredra eftersom skulderna försvinner fortare.

Snöbollsmetoden innebär att du listar dina skulder från den minsta skulden till den största. Sedan fokuserar du på att betala av den minsta skulden först, medan du endast betalar minsta möjliga belopp på de övriga skulderna. När den minsta skulden är betald, fokuserar du på nästa skuld på listan. Du upprepar processen tills alla skulder är betalda.

Lavinmetoden fokuserar istället på att först betala av skulder med högst räntesats, vilket minskar de totala räntekostnaderna över tid. Däremot kan ta längre tid innan den första skulden är betald.

Gå in här och läs på forumet, väldigt kunnigt och hjälpsamt forum.
https://www.xn--lnforum-exa.se/

Hur hade du tänkt det där ska fungera när allt redan ligger hos kfm? Det är ju inte så att du själv får välja hur din löneutmätning fördelas
Citera
2025-07-14, 15:11
Medlem
EN fråga..varför blir det inte fråga om sanering?

Ligger så mycket hos fogden och man har utmätning, så lär skulderna inte bli mindre, utan mer, så
att tala om extra inbetalningar, det skulle nog innebära en jäkla massa tusenlappar varje år bara för att hålla räntorna i schack, att släcka småbränder med sådana skulder är bortkastat.

Kommer inget arv, vinst eller annat som förändrar spelplanen så är en sanering det bästa.

Ska man göra extra inbetalningar, så får man nog försöka komma överens med borgenärerna att dra tillbaka skulderna från KF och för att göra det så brukar många dels kräva att en stor engångssumma betalas in och sedan en betalningsplan på resten som kan vara saftig, har man då många borgenärer så blir det en hel del pengar och skulle tro betydligt dyrare varje månad.

Sanering är rätt väg gå, blir man nekad ta reda på varför, sedan söker man igen.

När bostadskostnaderna är betalda får man ett förbehållsbelopp som ser lite annorlunda ut beroende på familjesituation, men man ser ett slut i alla fall, utmätning kan hålla på till dödsdagar.
Senast redigerad av peckapecan 2025-07-14 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in