2025-01-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RubenOlofsson
Förrättning (hembesök) i bostaden görs bara om det finns något som talar för att det finns utmätningsbara tillgångar (oftast bilar). Kolla om du har fått en utredningsrapport skickad till dig, då tittar man inte på ärendet på två år efter det datum då den upprättades, oftast längre tid än så. Tror inte att du behöver vara orolig! Alla har rätt att ha ett normalt utrustat hem med TV, dator, mobiltelefon osv.

Ja 2023 gjordes utmätning, men då väntande jag på A kassa så dom hade inget att ta efter det så har dom inte gjort någon ny utmätning jag valde att skriva in uppgifter så de kan dra något i månaden från min inkomst dvs aktivitetsstöd nu. Jag äger ingen bil hus eller bostadsrätt. Jag är delgiven via BankID när det kommer till mina mål, har aldrig slarvat med det. Onödigt att dom ska dyka upp för man glömt att delge sig
Citera
2025-01-22, 23:14
Medlem
Jag undrar om man har skulder hos inkasso, vad är det som gör att det går till kronofogden? Är det inkassobolaget som bestämmer själva om de vill skicka det vidare till dom? Inkassobolag de enda de kan göra är väl att skicka inkassobrev eller stämma en? De har inte samma rättigheter som KR
Citera
2025-01-23, 21:29
Medlem
Hej.
En person är skyldig mej pengar. Och många andra fordringsägare.
Människan äger inget och har inget jobb.
Kronofogden har beslutat att hen skall betala.
Får jag vänta i evigheter på pengar nu?
Citera
2025-01-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Jag undrar om man har skulder hos inkasso, vad är det som gör att det går till kronofogden? Är det inkassobolaget som bestämmer själva om de vill skicka det vidare till dom? Inkassobolag de enda de kan göra är väl att skicka inkassobrev eller stämma en? De har inte samma rättigheter som KR

Ja, de bestämmer själva om och när de skickar det till kfm. Om de kollar upp dig och ser att du redan har ett skuldberg där kan de vänta några år tills chansen kanske är större att få sina pengar. Gäller skulden några tusen och du redan har en mille hos kfm är det ju nästan meningslöst.

Kfm har inte mycket till "rättigheter" heller egentligen, inte förrän det finns en dom. Först då de får power att agera, innan dess räcker det att du bestrider så kan inte de heller göra ett skit.
Citera
2025-01-23, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlvenZ
Hej.
En person är skyldig mej pengar. Och många andra fordringsägare.
Människan äger inget och har inget jobb.
Kronofogden har beslutat att hen skall betala.
Får jag vänta i evigheter på pengar nu?

Ja. Finns det inga pengar eller tillgångar så finns det inte. Håll tummarna för att killen får ett jobb, arv eller vinner på lotto typ.
Citera
2025-01-28, 18:21
Medlem
TheBusters avatar
Hej,

Teoretisk fråga:
Om man har skulder och åkt på löneutmätning, man sköter det och pytsar in lite extra när man jobbar övertid etc..

Kommer fogden ta ens jack om man blir stopped på en rutinkontroll ändå? Låt säga att man fått en lite dyrare jack på sin födelsedag.
Citera
2025-01-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Hej,

Teoretisk fråga:
Om man har skulder och åkt på löneutmätning, man sköter det och pytsar in lite extra när man jobbar övertid etc..

Kommer fogden ta ens jack om man blir stopped på en rutinkontroll ändå? Låt säga att man fått en lite dyrare jack på sin födelsedag.

Svårt att hitta information var gränsen går men det verkar som att om en löneutmätning kommer att betala av skulden inom rimlig tid, typ 1-2 år, så låter de det stanna där och plockar inga saker.
Citera
2025-01-28, 19:55
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Svårt att hitta information var gränsen går men det verkar som att om en löneutmätning kommer att betala av skulden inom rimlig tid, typ 1-2 år, så låter de det stanna där och plockar inga saker.
Jag har som tur är aldrig haft något med fogden att göra, men intrycket jag fått är att man gör upp avtal med fogden om att man skall skall betala en viss del varje månad, sköter man det så bör man slippa att ha dem efter sig. Inom rimliga gränser
Citera
2025-01-28, 20:22
Medlem
Citat:
Jag har som tur är aldrig haft något med fogden att göra, men intrycket jag fått är att man gör upp avtal med fogden om att man skall skall betala en viss del varje månad, sköter man det så bör man slippa att ha dem efter sig. Inom rimliga gränser

Lite så ja, får de så de är nöjda varje månad i förhållande till skulden låter de det rulla på så. Omvänt så om du blir av med jobbet så det inte kommer in några stålar eller drar på dig fler skulder så spricker det, är väl då det blir aktuellt med utmätning i hemmet o grejor.
Citera
2025-01-28, 20:26
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Lite så ja, får de så de är nöjda varje månad i förhållande till skulden låter de det rulla på så. Omvänt så om du blir av med jobbet så det inte kommer in några stålar eller drar på dig fler skulder så spricker det, är väl då det blir aktuellt med utmätning i hemmet o grejor.
Finns en fogde här i tråden som hoppar in lite då och då, hoppas att han svarar också. Skulle också vara intressant hur polisen agerar om de stoppar en för vad som och ser att man har skulder os KFM, ser de att man har utmätning, eller bara skulder och sedan blir man av med sin Fjällräven jacka.
Citera
2025-01-28, 20:29
Bannlyst
Citat:

Men varför i helvetet ger du piss-dåliga råd?

Sluta googla fram halvsanningar och försöka framstå som nån slags expert. Du bara ställer till det för TS!
Citera
2025-01-28, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10

De flesta inkassobolag är bra att ha att göra med. Om det inte gått för långt. Det går att diskutera massor av olika slags upplägg. Avbetalningsplaner, uppehåll. You name it. Men om du inte svarar, inte fullföljer planer - då är du rökt. Då åker det vidare till kronofogden och när dom väl har fattat ett utslag, då är du rökt. Då räknar kfm ut hur mycket du kan utmätas på och fattar beslut om utmätning.

Så. se till att ha en avtalad betalningsplan - som du följer. Så ordnar det sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in