2025-06-17, 21:03
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och du intygar det från förövarens synpunkt. Skriv det till tvivlarna i tråden.

Och ett gott råd: sluta våldta folk.

Ja, de låter sig även styras i själva samlaget. Dvs ställer du upp dem på knä så står de lydigt så. De följer order så att säga. Någon gång har jag sett att de ligger och tittar åt sidan när de ligger på rygg.

Det gör jag inte. Kan inte ens runka på vanligt vis tack vare en sprutglad doktor.
Citera
2025-06-17, 21:04
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Jag läser inte ens dina påhittade anekdoter.

Du börjar komma till insikt.
Citera
2025-06-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Ja, de låter sig även styras i själva samlaget. Dvs ställer du upp dem på knä så står de lydigt så. De följer order så att säga. Någon gång har jag sett att de ligger och tittar åt sidan när de ligger på rygg.

Det gör jag inte. Kan inte ens runka på vanligt vis tack vare en sprutglad doktor.

Att du kan flytta på dem under själva frysreaktionen?

Bra. Fortsätt med de sprutorna. Både för eventuella offers skull och för din egen skull.
Citera
2025-06-17, 21:07
Medlem
Citat:
Jag har hört om våldtäkten från båda. Inte om Frysreaktionen.

Ja att du säger att du hört om våldtäkten från båda bevisar ju inte på något sätt att din anekdot är sann.
Citera
2025-06-17, 21:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronjaee
Hur människor reagerar på traumatiska händelser är mycket individuellt. Många uppför sig på ett sätt som för utomstående kan framstå som ologiskt eller irrationellt och det är inte en ovanlig reaktion att plötsligt känna sig oförmögen att reagera.

Sedan den s.k. samtyckeslagen (ändring av rekvisiten för våldtäkt i BrB) infördes måste man säkerställa att en person man har sexuellt umgänge med deltar frivilligt. Oklart vad du menar med att personen ”låter det ske”. Har personen uttryckt en viss osäkerhet skulle det rimligtvis kunna förväntas att man vidtar extra åtgärder för att säkerställa att det sker frivilligt, t.ex. genom att uttryckligen fråga. Man måste dock ha i åtanke att personen aldrig kan anses ha samtyckt om vederbörande t.ex. är berusad eller befinner sig i annan utsatt ställning.

För att återkoppla till din frågeställning har kraven i lagen alltså skärpts. Det har även gjorts lättnader i beviskraven, vilket innebär att det är lättare att bli dömd för våldtäkt än vad det var innan samtyckeslagen trädde i kraft. Detta kan såklart vara problematiskt ur en rättssäkerhetssynpunkt då risken att en oskyldig döms ökar. Anledningen till att beviskraven lättades var dock att det, innan samtyckeslagen, var extremt svårt att bli fälld för våldtäkt p.g.a. att det sällan finns vittnen och de subjektiva brottsrekvisiten inte kan bevisas tekniskt, varför förundersökningarna lades ner i en övervägande majoritet av alla våldtäktsmål.

Att man lyfter fram en påstådd ”fryseffekt” korrelerar med den nya lagstiftningen som kräver samtycke. Eftersom det är fullständigt orimligt att någon inte protesterar och säger ”nej, jag vill inte ha sex” i en situation utan våld eller hot passar narrativet att det är en icke viljestyrd reaktion som ingen kan rå för eller göra något åt som kan uppträda hos människor även när individen av allt att döma inte står inför något större hot bra in som pseudovetenskaplig förklaringsmodell.

Kopplingen mellan fryseffekten hos pungråttan som en sista utväg att undvika en säker död och en situation någonstans mellan tjatsex och lätt tvång är enbart ideologisk och antagen av sådana skäl.

Ingen lyckas vettigt förklara varför en evolutionär biologisk reaktion som är till för att skydda djuret mot rovdjur istället skulle tjäna till att göra kvinnor lättare att våldta för en potentiell förövare.
Citera
2025-06-17, 21:22
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Att du kan flytta på dem under själva frysreaktionen?

Bra. Fortsätt med de sprutorna. Både för eventuella offers skull och för din egen skull.

Oftast är det lite initialt motstånd. Sen fryser de och blir följsamma. Då blir det som normalt sex ungefär. Svårt att märka skillnad från ett frivilligt. Svårare än så är det inte. Fortsätter de att brottas är det svårt att få till ett normalt samlag även om du kan få utlösning av själva kampen och korta juckar inne i henne. Att brotta ner och få kontroll på en tjej är inte så svårt. Men att hålla fast höften så stadigt att du kan jucka obehindrat utan att den åker ut om hon vrider och ålar sig är knepigt. Du måste kontrollera armar/ben/höft på en gång. Enklast via att lägga ner henne på rygg och hennes ben i armvecken och hålla fast hennes händer i handlederna ovanför hennes huvud. Ett sätt att lugna ner situationen är att ta ett stadigt strypgrepp.

Det är vad jag läst i vart fall!

Har bara fått en spruta och +70 dagar senare så verkar den fortfarande. Planerar inte att förnya den. Men det är lite komplikationer med att avsluta behandlingen.
Citera
2025-06-17, 21:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag har först själv flertalet gånger blivit tillsagd "anekdotisk bevisföring". Därefter började jag med samma mynt. Så vet du historiken bakom det också.

Jag har levt i snart 50 år. Och känt/känner många personer och är nyfiken och intresserad av vad vänner, bekanta, släktingar etc har upplevt i sina liv. Då samlar man på sig många sanna historier.

En av dessa är min vän som fick en frysreaktion när hon blev grovt våldtagen av sin dåvarande pojkvän. På den tiden, för över 25 år sedan pratade man dock inte om "frysreaktion " vid våldtäkt. Men det var det hon beskrev, har vi ju förstått i efterhand. Hur hon blev handlingsförlamad/förstenad av chocken, rädslan och den ytterst overkliga situationen i att hennes pojkvän våldtog henne.

Till saken hör att hon inledningsvis sa ifrån och kämpade för att ta sig fri, men när hon märkte att det inte gick och att han snarare blev mer triggade och våldsamt av det, så blev hon som förstelnad, kroppen lydde henne inte. Frysreaktion.

Hon ville alltså inte ha analsex. Absolut inte. Han visste hennes inställning till detta. Men en dag utan förvarning så hade han det med henne mot hennes vilja, en grov våldtäkt som skadade henne allvarligt fysiskt. Hon har fortsatt fysiska men av det i form av avföringsinkontinens. Och psykiska men i form av PTSD. Ständigt påmind om våldtäkten när hon ska gå på toaletten eller göra något och inte har nära till en toalett.

Men det var nog bra att hon fick frysreaktion, för vid andra våldtäkten (anal den också i hennes redan skadade och såriga hål) han utsatte henne för, då kämpade hon mer, varav han kvävde henne så att hon var avtuppad under övergreppet. Hon hade kunnat dö.

Hade ju varit fint om detta bara var en påhittad anekdot. Då hade min vän fortsatt varit den sprudlande och glada person hon var innan hon var tillsammans med honom. Men tyvärr är det sant.

Hon anmälde det aldrig. Hennes frysreaktion finns inte med i någon statistik ens.

Om hon kämpade emot inledningsvis har hon inte drabbats av någon frysreaktion i den mening den felaktigt används som förklaringsmodell vid våldtäkt.

Att man inte för att reagera instinktivt på ett extremt hot stänger ned mentalt och blir passiv utan för att kamp och flykt är utsiktslösa och för att skydda sig mentalt verkar inte alls osannolikt.

Men det handlar då alltså inte om att ens instinkter hanterar ett upplevt hot utan om något annat som för all del kan vara ett besläktat fenomen som biologisk reaktion på en situation, men som inte är identisk med pungråttans dödstelhet för att lura rovdjuret.

Det är hur man i debatten buntar ihop olika reaktioner till en som utgör problemet med begreppet ”frysreaktion”.
Citera
2025-06-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om hon kämpade emot inledningsvis har hon inte drabbats av någon frysreaktion i den mening den felaktigt används som förklaringsmodell vid våldtäkt.

Att man inte för att reagera instinktivt på ett extremt hot stänger ned mentalt och blir passiv utan för att kamp och flykt är utsiktslösa och för att skydda sig mentalt verkar inte alls osannolikt.

Men det handlar då alltså inte om att ens instinkter hanterar ett upplevt hot utan om något annat som för all del kan vara ett besläktat fenomen som biologisk reaktion på en situation, men som inte är identisk med pungråttans dödstelhet för att lura rovdjuret.

Det är hur man i debatten buntar ihop olika reaktioner till en som utgör problemet med begreppet ”frysreaktion”.

Hon kämpade emot när hon trodde att han skulle sluta försöka få till analsex mot hennes vilja. Men när han blev våldsam och inte brydde sig om hennes ovilja, blev hon väldigt rädd och fick en frysreaktion. Det var vid rädslan frysreaktion kickade in.
Citera
2025-06-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Oftast är det lite initialt motstånd. Sen fryser de och blir följsamma. Då blir det som normalt sex ungefär. Svårt att märka skillnad från ett frivilligt. Svårare än så är det inte. Fortsätter de att brottas är det svårt att få till ett normalt samlag även om du kan få utlösning av själva kampen och korta juckar inne i henne. Att brotta ner och få kontroll på en tjej är inte så svårt. Men att hålla fast höften så stadigt att du kan jucka obehindrat utan att den åker ut om hon vrider och ålar sig är knepigt. Du måste kontrollera armar/ben/höft på en gång. Enklast via att lägga ner henne på rygg och hennes ben i armvecken och hålla fast hennes händer i handlederna ovanför hennes huvud. Ett sätt att lugna ner situationen är att ta ett stadigt strypgrepp.

Det är vad jag läst i vart fall!

Har bara fått en spruta och +70 dagar senare så verkar den fortfarande. Planerar inte att förnya den. Men det är lite komplikationer med att avsluta behandlingen.

Skriv detta till tvivlarna i tråden. De tror inte ens på detta med Frysreaktionen vid våldtäkt.

Sluta då inte med sprutor.
Citera
2025-06-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ja att du säger att du hört om våldtäkten från båda bevisar ju inte på något sätt att din anekdot är sann.

Ny är den dock sann. Och du behöver inte tro det, jag bryr mig som sagt var ärligt talat inte om vad du tror/inte tror.

Första gången jag hörde talas om att bli förstelnad av rädsla vid våldtäkt, var när hon berättade det. Flera år senare hörde jag talas om Frysreaktion vid våldtäkt. Och insåg att det var det hon hade fått.
Citera
2025-06-17, 21:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Att en antilop spelar död för att undgå upptäckt är väl jämförbart med att som människa gömma sig från en potentiell våldtäktsperson och det är inte samma sak som att frysa till fullt synlig inför en gärningsperson som har någon form av övertag på situationen och som statistiskt sett stannar vid sex och inte vid mord som i djurvärlden.

En antilop gömmer sig i vegetationen, om den bara låg mitt framför Lejonet stilla som ett kadaver skulle den ju bli uppäten.

Skillnaden är att en antilop inte kan tänka att detta Lejon vill nog bara ha sex och får Lejonet sex så avstår den mer våld och eventuellt mord, men görs motstånd eller flykt så eskalerar kanske situationen till ett mord.

Och om alla våldtäkter automatiskt inkluderade mord för människor, då skulle utrymmet för överlevnad genom att inte reta upp våldtäktspersonen vara underordnat och inte vara det som kom upp som alternativ på beteende för att komma levande från situationen.

Ja, du har rätt om antiloperna och deras anledning att vara passiva.

Citat:
Nu är det ju endast få våldtäkter i Sverige som inkluderar mord, skillnad hade varit om 5000 av de årliga våldtäkterna inkluderade mord, då skulle offret utgå från att de nog ändå kommer dö oavsett hur de försöker att inte reta upp våldtäktspersonen och därför precis som en antilop göra allt för att ta sig därifrån och inte försöka lugna ned situationen så att mord kan
avvärjas.

Och att försöka lugna ned en våldtäktsituation så att den inte övergår till mord är för människosläktet en fungerande evolutionär strategi, många fler våldtagna människor hade nog inte funnits om de i vissa situationer retat upp våldtäktspersonen, en våldtäkt är ju en maktdemonstration över en annan människa och hur mycket våld en våldtäktsperson vill använda för att få ha den makten över situationen vet offret inte.

Men frågan finns, vilka mördade och våldtagna skulle levt idag om de inte retat upp sin våldtäktsperson?

Och vilka hade blivit mördade om de inte gjort motstånd, retat upp våldtäktspersonen och tagit sig ur situationen?

Varje situation är unik och att som människa reagera genom att frysa till för att inte eskalera våldet kan nog vara en bra överlevnadsstrategi för människor men inte för antiloper.

Att hålla sig passiv mer eller mindre medvetet för att låta bli att provocera skulle absolut kunna vara en taktik för att undvika en upptrappning.

Men en ”frysreaktion” som innebär att du utan egen vilja låter bli att både fly, sätta dig till motvärn eller ens protestera och säga ifrån, på vilket sätt skulle det vara något som minskar risken för att råka ut för våld?

För det första ökar den risken att du blir utsatt för ett oönskat övergrepp betydligt, men den hindrar ju också individen att ta till de verksamma instinktiva reaktionerna att fly och slåss som är högst nyttiga och ett verksamt skydd mot våld. Vi står då med en reaktion som påstås baseras på att individen skall öka sina chanser att överleva som istället minskar dem.
Citera
2025-06-17, 21:48
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Skriv detta till tvivlarna i tråden. De tror inte ens på detta med Frysreaktionen vid våldtäkt.

Sluta då inte med sprutor.

Intressant att du framställer unga tjejer som viljelösa våp, som inte klarar av att säga ifrån. Efter en hel generation av indoktrinering med feministisk Power Puff och Boss Babes...

Är de så pass oerhört viljesvaga så kanske vi borde börja betrakta dem lite mer som eljest, som jag ju sagt att vi borde göra i många år nu. Vi kanske skulle börja med att ta väck kvinnor från försvaret, för vi vill väl inte ha folk som får frysreaktion när fienden kommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in