2025-06-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag bryr mig inte om vad du tror/inte tror. Jag vet ju att detta tyvärr är en sann berättelse.

Och det viktiga med berättelsen är att min vän beskrev en frysreaktion, på en tid då man inte ens pratade om Frysreaktion vid våldtäkt.

Antingen är du en mytoman eller så är du ett fullständigt gränslöst psykfall. Vilket är det?
Citera
2025-06-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Och när hennes vänner hör av sig och frågar om de får berätta om våldtäkten för att göra en poäng i en anonym debatt.

Jag tar inte kontakt med henne och frågar, vore ju rätt skevt och sjuk sak att göra. Men när vi har pratat om hela hennes trauma och jag har berättat för henne hur bla hennes situation har påverkat mig, så att jag tom skriver och debatterar på anonymt forum om våldtäkt... Och jag till en början skrivit lite om hennes upplevelser. Vilket jag förut grämt mig över (för även om det är ett anonymt forum, så känns det utelämnande, för jag vet ju vem det är...). Så har jag erkänt det för henne. Och diskussionen har gått att det är ok att jag berättar. Om det kan få folk att förstå bättre osv. Om jag använder hennes upplevelser med förnuft, helt enkelt.

Och här blir ju detta med Frysreaktionen rätt central. Eftersom hon beskrev en sådan vid våldtäkt innan ens det var känt att offer för våldtäkt kan få det.

Som sagt: du behöver inte tro mig. Jag önskar att det vore osant och att min vän inte hade behövt uppleva detta helvete. Så att hon skulle vara samma spralliga och glada tjej som förr.
Citera
2025-06-17, 20:18
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte om vad du tror/inte tror. Jag vet ju att detta tyvärr är en sann berättelse.

Och det viktiga med berättelsen är att min vän beskrev en frysreaktion, på en tid då man inte ens pratade om Frysreaktion vid våldtäkt.

Du tyckte alltså själv det var rimligt att höra av dig till din vän och påminna henne om våldtäkten genom att fråga om du fick berätta om den i en anonym debatt för att göra en poäng?

Du hade liksom inte, likt en frisk och normal människa, en fet jävla spärr som hindrade dig från att göra det?

Känns det bra att ha påminnt henne om hennes våldtäkt bara för att du skulle ha en anekdot att berätta i en anonym debatt om "frysreaktion"?

Bland det sjukaste jag har hört. Hade jag varit du hade jag bara erkänt att jag var mytoman istället. Det är ju i alla fall betydligt bättre än ovanstående beteende.
Citera
2025-06-17, 20:30
Medlem
Citat:
Jag tar inte kontakt med henne och frågar, vore ju rätt skevt och sjuk sak att göra. Men när vi har pratat om hela hennes trauma och jag har berättat för henne hur bla hennes situation har påverkat mig, så att jag tom skriver och debatterar på anonymt forum om våldtäkt... Och jag till en början skrivit lite om hennes upplevelser. Vilket jag förut grämt mig över (för även om det är ett anonymt forum, så känns det utelämnande, för jag vet ju vem det är...). Så har jag erkänt det för henne. Och diskussionen har gått att det är ok att jag berättar. Om det kan få folk att förstå bättre osv. Om jag använder hennes upplevelser med förnuft, helt enkelt.

Och här blir ju detta med Frysreaktionen rätt central. Eftersom hon beskrev en sådan vid våldtäkt innan ens det var känt att offer för våldtäkt kan få det.

Som sagt: du behöver inte tro mig. Jag önskar att det vore osant och att min vän inte hade behövt uppleva detta helvete. Så att hon skulle vara samma spralliga och glada tjej som förr.

Låter inte trovärdigt för fem öre. Du försöker desperat kravla dig ur det här hörnet som du målat in dig själv i nu. Men det blir bara ännu mer genomskinligt.

Och nej, inget blir centralt här. Det hela är en anekdot som har noll vetenskaplig bäring och inte på något sätt styrker påståendet att det skulle finnas något som heter "frysreaktion" vid våldtäkt.
Citera
2025-06-17, 20:34
Avslutad
Hur människor reagerar på traumatiska händelser är mycket individuellt. Många uppför sig på ett sätt som för utomstående kan framstå som ologiskt eller irrationellt och det är inte en ovanlig reaktion att plötsligt känna sig oförmögen att reagera.

Sedan den s.k. samtyckeslagen (ändring av rekvisiten för våldtäkt i BrB) infördes måste man säkerställa att en person man har sexuellt umgänge med deltar frivilligt. Oklart vad du menar med att personen ”låter det ske”. Har personen uttryckt en viss osäkerhet skulle det rimligtvis kunna förväntas att man vidtar extra åtgärder för att säkerställa att det sker frivilligt, t.ex. genom att uttryckligen fråga. Man måste dock ha i åtanke att personen aldrig kan anses ha samtyckt om vederbörande t.ex. är berusad eller befinner sig i annan utsatt ställning.

För att återkoppla till din frågeställning har kraven i lagen alltså skärpts. Det har även gjorts lättnader i beviskraven, vilket innebär att det är lättare att bli dömd för våldtäkt än vad det var innan samtyckeslagen trädde i kraft. Detta kan såklart vara problematiskt ur en rättssäkerhetssynpunkt då risken att en oskyldig döms ökar. Anledningen till att beviskraven lättades var dock att det, innan samtyckeslagen, var extremt svårt att bli fälld för våldtäkt p.g.a. att det sällan finns vittnen och de subjektiva brottsrekvisiten inte kan bevisas tekniskt, varför förundersökningarna lades ner i en övervägande majoritet av alla våldtäktsmål.
Citera
2025-06-17, 20:41
Medlem
Citat:
Låter inte trovärdigt för fem öre. Du försöker desperat kravla dig ur det här hörnet som du målat in dig själv i nu. Men det blir bara ännu mer genomskinligt.

Och nej, inget blir centralt här. Det hela är en anekdot som har noll vetenskaplig bäring och inte på något sätt styrker påståendet att det skulle finnas något som heter "frysreaktion" vid våldtäkt.

Jag bryr mig ärligt talat inte om du anser det låter trovärdigt eller inte. Jag vet att det är sant. Har ju hört det från dem båda.

Varför tror du inte på frysreaktion vid våldtäkt?

Tänk om du själv en dag blir våldtagen och får en frysreaktion vid våldtäkten. Kommer du tro på att det existerar då?
Citera
2025-06-17, 20:42
Medlem
Citat:
Antingen är du en mytoman eller så är du ett fullständigt gränslöst psykfall. Vilket är det?

Inget av det.

Frysreaktion vid våldtäkt existerar. Det är inte så konstigt. Rätt logiskt tom.
Citera
2025-06-17, 20:46
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Inget av det.

Frysreaktion vid våldtäkt existerar. Det är inte så konstigt. Rätt logiskt tom.

Kan intyga den saken. Att frysreaktion existerar.

Det är knepigt att genomföra samlag med en tjej som vrider sig med höften. Du får in den men det är svårt att jucka utan att den åker ut. Men det är väldigt upphetsande.
Citera
2025-06-17, 20:49
Medlem
Citat:
Du tyckte alltså själv det var rimligt att höra av dig till din vän och påminna henne om våldtäkten genom att fråga om du fick berätta om den i en anonym debatt för att göra en poäng?

Du hade liksom inte, likt en frisk och normal människa, en fet jävla spärr som hindrade dig från att göra det?

Känns det bra att ha påminnt henne om hennes våldtäkt bara för att du skulle ha en anekdot att berätta i en anonym debatt om "frysreaktion"?

Bland det sjukaste jag har hört. Hade jag varit du hade jag bara erkänt att jag var mytoman istället. Det är ju i alla fall betydligt bättre än ovanstående beteende.

Läs nedan, där har jag svarat. Jag fick dåligt samvete över att jag skrivit lite om det, så det blev naturligt för mig att bekänna min skuld, vid det samtal vi hade.

Och som sagr: läs nedan, där har du svar.

Citat:

Citera
2025-06-17, 20:49
Medlem
Citat:
Jag bryr mig ärligt talat inte om du anser det låter trovärdigt eller inte. Jag vet att det är sant. Har ju hört det från dem båda.

Varför tror du inte på frysreaktion vid våldtäkt?

Tänk om du själv en dag blir våldtagen och får en frysreaktion vid våldtäkten. Kommer du tro på att det existerar då?

Oj, ja om du har hört det från båda så måste det ju vara sant. För det kan ju inte vara så att du bara säger det...

Varför tror inte du på jultomten? Tänk om du själv en dag vaknar upp och så står jultomten där. Kommer du tro på att han existerar då?

Jag tror på något när dess existens har bevisats. "Frysreaktion" vid våldtäkt finns det inga som helst bevis för. Och så länge det inte gör det kommer jag inte tro på det. Oavsett hur många anekdoter du hittar på.
Citera
2025-06-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Kan intyga den saken. Att frysreaktion existerar.

Det är knepigt att genomföra samlag med en tjej som vrider sig med höften. Du får in den men det är svårt att jucka utan att den åker ut. Men det är väldigt upphetsande.

Och du intygar det från förövarens synpunkt. Skriv det till tvivlarna i tråden.

Och ett gott råd: sluta våldta folk.
Citera
2025-06-17, 20:53
Medlem
Citat:
Oj, ja om du har hört det från båda så måste det ju vara sant. För det kan ju inte vara så att du bara säger det...

Varför tror inte du på jultomten? Tänk om du själv en dag vaknar upp och så står jultomten där. Kommer du tro på att han existerar då?

Jag tror på något när dess existens har bevisats. "Frysreaktion" vid våldtäkt finns det inga som helst bevis för. Och så länge det inte gör det kommer jag inte tro på det. Oavsett hur många anekdoter du hittar på.

Jag har hört om våldtäkten från båda. Inte om Frysreaktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in