Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Själv tycker jag att SE:s beteende är väldigt märkligt när det gäller att ge sig in och justera signalementet på mördaren så tidigt.
Både på :
(1) logiska grunder (han ska tro att mördaren/mördarna springer in i gränden för att sen ställa sig 50 meter bort och stirra mot mordplatsen - skulle du göra det som mördare? )
(2) och andra grunder ( för att spela viktig ska han då ringa polisen(?) - vad vinner han på att vara viktig hos polisen? )
Sen om ni nu ska ha det till att han kan tro att det var FLER än EN mördare blir det ju ännu konstigare att han ska ge sig in och "ta bort onödiga signalement". Hur vet han då hur alla mördarna var klädda ? Att han inte tar bort ett äkta signalement på en av personerna han aldrig ens såg ?
Men samtalet med Ali ger en knivskarp linje mellan (1) jag , SE , som var klädd så här och (2) mördaren som var klädd på annat sätt, läs och begrunda
Mannen på David Bagares Gata med den lilla väskan i vänster hand och som oroligt tittade sig om - det kan absolut ha varit SE. Han som brukade ha en liten väska enligt en av vakterna och som på bilderna bar den i vänster hand.
Återkom till Skandia chockad 20 minuter senare. För chockad för att agera riktigt logiskt?
Gott, men jag förstår inte riktigt ändå varför detta är "väldigt märkligt"
Och ser inte att dina punkter speglar vittnesperspektivet. Punkterna speglar fortsatt misstänksamhet.
Tänk:
Du hamnar på en brottsplats och får av
närmsta vittnet reda på ett signalement.
Du får lite senare höra ett helt annat signalement av ett annat vittne. Ett signalement som mer stämmer in på dig själv.
Varför skulle du INTE ringa till polisen och berätta detta? Din uppfattning av vad du sett och hört...
SE misstänkliggörs lite väl enkelt.
Punkt 1 är vidare även Lisbeths initiala uppfattning.
I övrigt instämmer jag kring DB-gata. Signalementet på den springande mannen med liten väska och likheten med hur SE beskrivit sitt egna signalement borde ha kontrollerats ordentligt av polisen.
Det enda vi sett är att det löst diskuterades i Palmerummet. Ströms PM är väl det närmsta kontroll vi kom, men det var ett uselt slarvigt PM.