2025-06-13, 23:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tveksamt om det ens är meningsfullt att sätta ett numeriskt värde (i det här fallet alltså noll) på vapensamlarens revolver när det är så dåligt med spår på kulorna. Annat vore det om man tog hänsyn även till andra omständigheter kring vapensamlarens revolver, som t.ex. att det vore korkat att låna ut en registrerad revolver till SE för att skjuta Palme, och korkat att sedan dessutom återföra den till samlingen. Dessutom är det en sex tums pipa på vapensamlarens revolver som visades upp i media, och det verkar ju inte heller vara aktuellt om man skall tro expertisen. Skulle man göra en sådan här sammantagen bedömning på den puffran så hamnar man nog snarare på minus.

Annat är det väl med revolvern som tros ha dumpats i Långtjärnen. I det fallet handlar det väl snarare om en "Grad +2", och om man översätter det här till sannolikhet med SKL/NFC:s tabeller så skulle det i så fall innebära att det är hundra gånger mer troligt att mordrevolvern hamnade i Långtjärnen än att den inte gjorde det:
Grad +2

Resultaten talar för att ...
Det bedöms vara minst 100 gånger mer sannolikt att få dessa resultat om huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/bestall-forensisk-undersokning/utlatandeskala/

Det imaginära vapnet i Långtjärnen som vittnet vid tjärnen aldrig såg kan väl fått +4 av NFC?

Jag tycker inte +2 räcker till riktigt när man ändå bara fantiserar om ett påhittat mordvapen ingen har sett.

I sagornas värld är alla påhitt sanningar.
Citera
2025-06-13, 23:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja och där finns en intressant detalj. Det var förvisso flera som pekade och uppgav detta. JÅS, var det även HJ? Och SE.
Det Söderström uppger att vittnet sagt var att "dom sprang ditåt".
Den enda som talat om flera, var Lisbeth.
Och den enda som fått ur Lisbeth något var SE..

Citat:
Ja, för min del är det så klart en rätt anmärkningsvärd detalj, samtidigt som jag förstår att vi inte med säkerhet kan säga att det just är SE som säger detta.
I SE-anhängarnas termer är detta "Jättemärkligt" eller en "sanning"

Återigen har du hittat något som passar in bra i pusslet om SE var ett efterspelsvittne, men som blir fullständigt obegripligt om man ser SEe som en påhittad och osannolik mördare.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Och den enda som säger sig ha fått ut ”dom” av Lisbeth på mordplatsen är SE.

Att Söderström säger att vittnet sa ”dom” ligger alltså i linje med SE. För SE vore väl det enda vittnet på platsen som enligt egen utsaga kunde ha fått uppfattningen att det var flera gärningsmän.
Citera
2025-06-13, 23:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Exakt, SE ändrar sig här. Från att han i den första versionen skall ha sett mördaren från mordplatsen, till att han i den andra versionen skall ha sett Lars J från mordplatsen. Det här är inget problem för de som tror att SE har sett Lars J från mordplatsen, för i den teorin har alltså SE verkligen sett Lars J från mordplatsen (men då just när han ser honom misstagit honom för att vara mördaren).

Men hur förklarar man SE:s ändring här om man är inne på teorin om att SE skjuter Palme, springer in i gränden och sedan ser Lars J t.ex. från trappkrönet? Försöker SE i så fall i den här första versionen skylla mordet på vittnet Lars J?

Jag tycker det verkar ologiskt att tro att den verkliga mördaren skulle försöka skylla mordet på ett verkligt vittne som polisen skulle kunna få tag på?

En synnerligen märklig hypotes också med tanke på att LJ och SE inte var "lika som bär" direkt.

Kanske är det en "speglingslek" där SE-ivrarna speglar hur ologisk hypotesen om att SE var mördaren verkligen är?
Citera
2025-06-13, 23:24
Medlem
Citat:
Exakt, SE ändrar sig här. Från att han i den första versionen skall ha sett mördaren från mordplatsen, till att han i den andra versionen skall ha sett Lars J från mordplatsen. Det här är inget problem för de som tror att SE har sett Lars J från mordplatsen, för i den teorin har alltså SE verkligen sett Lars J från mordplatsen (men då just när han ser honom misstagit honom för att vara mördaren).

Men hur förklarar man SE:s ändring här om man är inne på teorin om att SE skjuter Palme, springer in i gränden och sedan ser Lars J t.ex. från trappkrönet? Försöker SE i så fall i den här första versionen skylla mordet på vittnet Lars J?

Ja, som jag ser det kan det vara så.

Det kan ju ha en sammanhang med att han liksom inte «sett» själva mordet också. Han vågar kanske inte beskriva skytten som LJ? Att han såg en människa med det signalementet skjuta Palme.

Han har ju en förväxling att tänka på också. Svårt att få ihop för honom.
Det ska ljugas, beskyllas, förväxlas och allt på samma gång.

A hard knock life.
Citera
2025-06-13, 23:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är avsevärd skillnad mellan de här två vapenteorierna, och som du verkar ha missat helt. Teorin om vapensamlarens sextums-revolver (som du hänvisade till) bygger på teorin om att det var just SE som sköt Palme. Teorin om vapnet i Långtjärnen är opartisk och förutsättningslös, dvs. den bygger inte på att någon viss förutbestämd person måste vara gärningsmannen.

Bodde inte "Långtjärnsmannen" med "EGG-bilen" i Tyresö? Kan SE haft någon koppling till EGG-mannen i Tyresö?

- Båda föredrog röda bilar?
- Båda uppträdde veckan efter mordet i overall av olika mått, snitt och färg?
- Tyrseömannen kan ha haft "kroppsbyggnad" och "hakspets" och detta stämmer också in på SE även om de hade helt olika kroppsbyggnad?
Citera
2025-06-14, 08:16
Medlem
Knattarnas avatar
För utomstående läsare vill jag bara påminna om att kvinnan vid Långtjärnen såg hela registreringsnumret, kollade upp det via Vägverket och det visade sig vara helt fel bil, märke och ägare.
Citera
2025-06-14, 08:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
'

Ålandsmaggan visar på ett förtjänstfullt sätt hur man med livlig fantasi kan hitta på LÖSNINGEN till MOP.

Jag förstår din beundran av denna kvinnas fantasier.

Inte ens KP trodde att SE varit på Åland i Maggans affär, men KP är väl inte lika insatt i materialet som du är?
Hypotesen har inget att göra med om Engström var till Åland.

Hypotesen tog KP upp på pressträffen (utan att nämna vare sig Åland eller Maggan) men Maggan var alltså först.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-14 kl. 09:28.
Citera
2025-06-14, 09:05
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ja, för min del är det så klart en rätt anmärkningsvärd detalj, samtidigt som jag förstår att vi inte med säkerhet kan säga att det just är SE som säger detta.
I SE-anhängarnas termer är detta "Jättemärkligt" eller en "sanning"

Själv tycker jag att SE:s beteende är väldigt märkligt när det gäller att ge sig in och justera signalementet på mördaren så tidigt.

Både på :

(1) logiska grunder (han ska tro att mördaren/mördarna springer in i gränden för att sen ställa sig 50 meter bort och stirra mot mordplatsen - skulle du göra det som mördare? )

(2) och andra grunder ( för att spela viktig ska han då ringa polisen(?) - vad vinner han på att vara viktig hos polisen? )

Sen om ni nu ska ha det till att han kan tro att det var FLER än EN mördare blir det ju ännu konstigare att han ska ge sig in och "ta bort onödiga signalement". Hur vet han då hur alla mördarna var klädda ? Att han inte tar bort ett äkta signalement på en av personerna han aldrig ens såg ?

Men samtalet med Ali ger en knivskarp linje mellan (1) jag , SE , som var klädd så här och (2) mördaren som var klädd på annat sätt, läs och begrunda

Mannen på David Bagares Gata med den lilla väskan i vänster hand och som oroligt tittade sig om - det kan absolut ha varit SE. Han som brukade ha en liten väska enligt en av vakterna och som på bilderna bar den i vänster hand.

Återkom till Skandia chockad 20 minuter senare. För chockad för att agera riktigt logiskt?
Senast redigerad av matsqq 2025-06-14 kl. 09:11.
Citera
2025-06-14, 09:36
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Själv tycker jag att SE:s beteende är väldigt märkligt när det gäller att ge sig in och justera signalementet på mördaren så tidigt.

Både på :

(1) logiska grunder (han ska tro att mördaren/mördarna springer in i gränden för att sen ställa sig 50 meter bort och stirra mot mordplatsen - skulle du göra det som mördare? )

Lisbeth trodde exakt samma sak. Det kanske betyder att Lisbeth själv är mördaren och försökte finta bort utredningen?

Om nu ens SE trodde det på riktigt. Jag tvivlar, för i så fall borde det väl ha framgått tydligt i polisförhören.

Jag tror snarare att han njöt av att ta ut svängarna lite mer i media bara. Där ägnade han sig åt just det beteende som vissa tycker det är konstigt att han inte gjorde – det vill säga påstå sig ha ”sett mördaren”.

Citat:
(2) och andra grunder ( för att spela viktig ska han då ringa polisen(?) - vad vinner han på att vara viktig hos polisen? )

Bli kallad till rekonstruktion till exempel? Han verkar ju ha blivit väldigt förtörnad när så inte blev fallet.

Bara att bli kallad till fler förhör var säkert spännande för SE. Efterspelsvittnet SE är ingen psykologisk gåta direkt.

Citat:
Sen om ni nu ska ha det till att han kan tro att det var FLER än EN mördare blir det ju ännu konstigare att han ska ge sig in och "ta bort onödiga signalement". Hur vet han då hur alla mördarna var klädda ? Att han inte tar bort ett äkta signalement på en av personerna han aldrig ens såg ?

Innan han ringde polisen framgick det i media att det troligen bara var en gärningsman och att ett av signalementen borde vara fel. Och han hade själv hört Lisbeth säga mörkblå täckjacka. Och han hade själv sett en man i blå täckjacka i gränden som han möjligen misstänkte kunde vara GM. Då blir det inte så långsökt att han antog att rocksignalementet var fel.

Citat:
Men samtalet med Ali ger en knivskarp linje mellan (1) jag , SE , som var klädd så här och (2) mördaren som var klädd på annat sätt, läs och begrunda

Ja, det ger ett ”knivskarpt omkullkastande” av hela speglingsnarrativet. Han påstår alltså inte att han var klädd som mördaren. Och eftersom han inte påstår att han var klädd som mördaren har han inte speglat ett skit.
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-14 kl. 09:38.
Citera
2025-06-14, 10:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Nonsens. Det som möjligen skulle kunna tala för att han sköt med vapensamlarens revolver är väl egentligen bara att de var bästa kompisar (och att båda var högervridna). Hela den teorin verkar bygga på en vanföreställning om att magnumrevolvrar var en sällsynt typ av vapen, och det var naturligtvis också viktigt för åklagaren att kunna visa ett mordvapen på bild i media för att tillfredsställa vapenfokuserade/fixerade privatspanare. Jämför det här med resultaten från Långtjärnsutredningen, där vi har konkreta och samstämmiga uppgifter som talar för att det troligen är här som det verkliga mordvapnet finns.

Vilka vapenfixerade privatspanare syftas det på?

En lovande tankemodell är ju annars att hitta på att det svenska samhället var bemängt med illegala Magnumrevolvrar och att en sådan plägade vemsomhelst gå runt med. Så var vapendelen klar.

Citat:
Tveksamt om det ens är meningsfullt att sätta ett numeriskt värde (i det här fallet alltså noll) på vapensamlarens revolver när det är så dåligt med spår på kulorna. Annat vore det om man tog hänsyn även till andra omständigheter kring vapensamlarens revolver, som t.ex. att det vore korkat att låna ut en registrerad revolver till SE för att skjuta Palme, och korkat att sedan dessutom återföra den till samlingen. Dessutom är det en sex tums pipa på vapensamlarens revolver som visades upp i media, och det verkar ju inte heller vara aktuellt om man skall tro expertisen. Skulle man göra en sådan här sammantagen bedömning på den puffran så hamnar man nog snarare på minus.

Den tekniska undersökningen är ingen "sammantagen bedömning", utan en bedömning av i hur pass hög grad spår på kulor överensstämmer. Finns vare sig överensstämmande eller motstridiga sådana som kan säga något tydligt, så sätts det "numeriska värdet" noll. Den samlade bedömningen är därefter någon annans bord.

Sen har vi de bedömningar som sker i din alternativa tillvaro, där undersökningars resultat bestäms endast utifrån vem teknikern först beslutat sig för är GM.

Vilken teknisk expertis avser vadå gällande att sex tums pipa inte skulle vara aktuellt i ärendet MOP?
Citera
2025-06-14, 10:10
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Lisbeth trodde exakt samma sak. Det kanske betyder att Lisbeth själv är mördaren och försökte finta bort utredningen?

Om nu ens SE trodde det på riktigt. Jag tvivlar, för i så fall borde det väl ha framgått tydligt i polisförhören.

Jag tror snarare att han njöt av att ta ut svängarna lite mer i media bara. Där ägnade han sig åt just det beteende som vissa tycker det är konstigt att han inte gjorde – det vill säga påstå sig ha ”sett mördaren”.
Ja, med den logiska förmåga du uppvisat i dina inlägg förstår jag absolut att du kan komma att misstänka Lisbeth.

Du har ju fortfarande inte förstått att det är den lilla väskan på mannen på David Bagares Gata som är grunden till misstankarna mot SE

När LJ följde efter GM var de enda han träffade på vägen YN med sällskap.

Det var inte massor av folk inne och runt gränden denna sena kväll.

Det fanns inte ett urval på massor av människor i närheten - oddsen att det ska finnas en till med en dylik attiralj i vänster hand som springer och verkar jagad , som tittar sig oroligt om , där har du pudelns kärna ...

Men sen finns det också ytterligare saker som jag tagit upp i tidigare inlägg ... hans udda beteende efter mordet o.s.v.
Citera
2025-06-14, 10:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej , jag har läst att man väldigt tidigt ställde sig frågan ang Engströms agerande och beteende och fick inte ihop det ...

Jag kan såklart inte svära på hur poliserna tänkte när Engström gick ut dagen efter men han måste ju såklart diskuteras inom polisen...

Här kommer något viktigt ..

Om någon polis då mindes honom alltså tidigt 1-5 mars då skulle dom såklart även sagt något i april när Polisen började söka efter Engströms varandes...

Jag tror att poliserna på brottsplatsen fick en chock när Engström sprang i Rapport...

Inte bara att dom inte alls mindes någon språngmarsch utan att dom inte mindes personen alls från brottsplatsen

Om nu poliser som fanns på mordplatsen suttit fjättrade vid Rapport när SE framträdde, eller förevisats reportaget i efterhand och om de vidare borde ha reagerat om de aldrig sett honom, så verkar de tydligen inte ha gjort det?

Citat:
När Engström snabbt är ute i media hela mars/april så menar du väl att samtliga vittnen då minns Engström va ?

Han är sannerligen inte ute i media hela mars och april. Hans olika framträdanden sker istället vid två tillfällen. Ganska direkt efter mordet samt efter rekonstruktionen.

Citat:
Engström går ju ut stenhårt i Media redan dagen efter med bild , borde inte nästan alla på brottsplatsen minnas honom ?

Han går inte ut stenhårt och med bild. Han kontaktar SvD som väljer att skicka hem en reporter och fotograf. För kännedom så var det inte SE som fattade SvD:s redaktionella beslut och inte heller han som redigerade tidningen. Vilket är syftet med att ständigt överdriva SE:s insatser 1/3?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in