Citat:
Ursprungligen postat av
PrincessAnne
Tydligen har de flesta av hans företag gått i konkurs och en svåger håller honom under armarna ekonomiskt. Vi har ingen insyn i hans verksamhet eftersom den äger rum i skatteparadis. Därför vet vi inte om han är framgångsrik eller inte. Han kanske var det för drygt tio år sedan när han tackade nej till en prinstitel, men mycket kan ha hänt sedan dess. Bara det faktum att han gick med på att flytta till Sverige kan väl tyda på att det inte går så bra för honom. Nu får han ju bo gratis och blir försörjd av svärfar. Om hans företag i Sverige visar vinst är jag beredd att ompröva min ståndpunkt, men inte förr. Och att han tackade nej till en kunglig titel var nog av ren självbevarelsedrift. Han såg väl vad Daniel måste utsätta sig för och insåg att det skulle han aldrig kunna klara. Uppvuxen i en machokultur kan han nog inte tänka sig att gå ett steg bakom sin hustru hela tiden. Till och med Daniel sägs ju ha svårt att spela andrafiolen och det tar sig uttryck i ilska ibland när han känner sig frustrerad. Och då är han ändå uppvuxen i världens jämlikaste land. Chris har uppfostrats i internatskolor för pojkar.
Som du själv säger, vi har ingen insyn. Att han skulle bli försörjd av sin svärfar är därmed rena spekulationer.
Jag tror inte att han egentligen vill bo i Sverige men det behöver inte ha några paralleller till hans ekonomiska situation utan handlar nog främst om barnens status inom kungafamiljen, att de måste växa upp mer inom Sverige för att säkras inom tronföljden.
Utifrån det vi vet så vidhåller jag att det ändå är positivt att Chris avstått titlar och uppdrag.
Jämfört med Stureplansskökan Sofia som verkligen skamlöst roffat åt sig allt så är Chris knappast en belastning för Sverige.