VP vill föra en kamp via medierna men Alice nappar inte. Hon har endast tvingats lämna en redogörelse för ge klarhet och låter resten skötas av myndigheterna.
Jag la in vad hon skrev på x för att påminna hur det ligger till vilket inte alla har en klar bild över.
Skyldiga måste försvara sig hela tiden som en nervös reflex och är ett avslöjande beteende, medan oskyldiga visar ingen stress eller uttalar sig i i onödan.
Man kan dra slutsatser av detta men jag dömer ingen på förhand, som VP försöker få folk att göra.
EP-ledamöter har liknade diplomatstatus i Bryssel, Alice säger inget men det kan hända saker under tiden och VP samlar hela tiden på sig minuspoäng. Vi får se hur allt slutar. Ber chatgpt undersöka om
åtalsimmuniteten, men ger ingen bra ledtråd på vad som kan hände i detta fall.
Här är en tydlig genomgång av hur processen att häva åtalsimmuniteten för en EU-parlamentariker fungerar i praktiken, steg för steg:
🔄 1. Begäran om hävning
En nationell domstol eller åklagare (i ledamotens hemland eller ett annat EU-land) skickar en formell begäran till Europaparlamentets talman om att häva immuniteten.
Exempel: En åklagare i Frankrike vill åtala en fransk EU-parlamentariker för skattebrott – begäran går då till Europaparlamentets talman.
📨 2. Överlämning till rätt utskott
Talmannen hänvisar begäran till JURI-utskottet (Rättsliga utskottet), som är ansvarigt för frågor om immunitet.
🔍 3. Undersökning i utskottet
JURI-utskottet utreder:
Om fallet rör parlamentariska uppgifter (då gäller skydd)
Om det kan finnas politiska motiv
Om brottsmisstanken rör något privat eller icke-parlamentariskt
Ledamoten får uttala sig skriftligt och muntligt i utskottet.
📑 4. Utskottets betänkande
Utskottet röstar om en rekommendation: att antingen häva eller behålla immuniteten. Denna rekommendation skickas till hela parlamentet.
🗳️ 5. Omröstning i plenarsession
Hela Europaparlamentet röstar om utskottets förslag. Det krävs enkel majoritet (mer än hälften av de avgivna rösterna).
✅ 6. Resultat
Om immuniteten hävs, kan rättsliga åtgärder vidtas.
Om den inte hävs, får nationella myndigheter inte gå vidare med åtal så länge ledamoten är skyddad.
🔁 Viktigt:
En hävning av immunitet betyder inte att ledamoten är skyldig, bara att rättsliga processer får påbörjas.
Immunitet kan inte användas som skydd mot allvarliga brott eller privata handlingar (t.ex. trafikförseelser).
Ett konkret exempel på ett misstänkt brott av en svensk EU-parlamentariker som har koppling till verksamhet inom Europaparlamentet är fallet med Peter Lundgren från Sverigedemokraterna.
🇸🇪 Fall: Peter Lundgren (SD) – sexuellt ofredande
📅 Händelse:
År 2018 ska Lundgren ha sexuellt ofredat en partikamrat (en kvinnlig SD-kollega) under ett Sverigedemokratiskt evenemang i samband med ett EU-parlamentsmöte.
Även om själva händelsen skedde utanför plenisalen, bedömde åklagaren att den hade koppling till hans roll som EU-parlamentariker, eftersom det skedde i ett politiskt sammanhang, bland partikollegor, under en resa kopplad till EU-arbetet.
🛡️ Immunitet och process:
Åklagaren i Sverige ville väcka åtal – men eftersom Lundgren var EU-parlamentariker krävdes att Europaparlamentet hävde hans immunitet.
Rättsliga utskottet (JURI) behandlade ärendet.
Peter Lundgren själv medgav att han gjort fel, men ansåg att immuniteten borde hävas så att han kunde försvara sig.
Europaparlamentet röstade i mars 2020 för att häva immuniteten.
Därefter väcktes åtal i Sverige – han åtalades för sexuellt ofredande.
Tingsrätten friade honom i oktober 2020, då rätten ansåg att bevisningen inte var tillräcklig.
🧩 Viktiga aspekter:
Fallet visar hur en handling kopplad till det parlamentariska arbetet, men inte inom parlamentet, ändå kan omfattas av immunitet.
Det visar också att immuniteten inte skyddar mot rättsliga följder, utan endast kräver ett särskilt godkännande för att åtal ska kunna väckas.
Jag la in vad hon skrev på x för att påminna hur det ligger till vilket inte alla har en klar bild över.
Skyldiga måste försvara sig hela tiden som en nervös reflex och är ett avslöjande beteende, medan oskyldiga visar ingen stress eller uttalar sig i i onödan.
Man kan dra slutsatser av detta men jag dömer ingen på förhand, som VP försöker få folk att göra.
EP-ledamöter har liknade diplomatstatus i Bryssel, Alice säger inget men det kan hända saker under tiden och VP samlar hela tiden på sig minuspoäng. Vi får se hur allt slutar. Ber chatgpt undersöka om
åtalsimmuniteten, men ger ingen bra ledtråd på vad som kan hände i detta fall.
Här är en tydlig genomgång av hur processen att häva åtalsimmuniteten för en EU-parlamentariker fungerar i praktiken, steg för steg:
🔄 1. Begäran om hävning
En nationell domstol eller åklagare (i ledamotens hemland eller ett annat EU-land) skickar en formell begäran till Europaparlamentets talman om att häva immuniteten.
Exempel: En åklagare i Frankrike vill åtala en fransk EU-parlamentariker för skattebrott – begäran går då till Europaparlamentets talman.
📨 2. Överlämning till rätt utskott
Talmannen hänvisar begäran till JURI-utskottet (Rättsliga utskottet), som är ansvarigt för frågor om immunitet.
🔍 3. Undersökning i utskottet
JURI-utskottet utreder:
Om fallet rör parlamentariska uppgifter (då gäller skydd)
Om det kan finnas politiska motiv
Om brottsmisstanken rör något privat eller icke-parlamentariskt
Ledamoten får uttala sig skriftligt och muntligt i utskottet.
📑 4. Utskottets betänkande
Utskottet röstar om en rekommendation: att antingen häva eller behålla immuniteten. Denna rekommendation skickas till hela parlamentet.
🗳️ 5. Omröstning i plenarsession
Hela Europaparlamentet röstar om utskottets förslag. Det krävs enkel majoritet (mer än hälften av de avgivna rösterna).
✅ 6. Resultat
Om immuniteten hävs, kan rättsliga åtgärder vidtas.
Om den inte hävs, får nationella myndigheter inte gå vidare med åtal så länge ledamoten är skyddad.
🔁 Viktigt:
En hävning av immunitet betyder inte att ledamoten är skyldig, bara att rättsliga processer får påbörjas.
Immunitet kan inte användas som skydd mot allvarliga brott eller privata handlingar (t.ex. trafikförseelser).
Ett konkret exempel på ett misstänkt brott av en svensk EU-parlamentariker som har koppling till verksamhet inom Europaparlamentet är fallet med Peter Lundgren från Sverigedemokraterna.
🇸🇪 Fall: Peter Lundgren (SD) – sexuellt ofredande
📅 Händelse:
År 2018 ska Lundgren ha sexuellt ofredat en partikamrat (en kvinnlig SD-kollega) under ett Sverigedemokratiskt evenemang i samband med ett EU-parlamentsmöte.
Även om själva händelsen skedde utanför plenisalen, bedömde åklagaren att den hade koppling till hans roll som EU-parlamentariker, eftersom det skedde i ett politiskt sammanhang, bland partikollegor, under en resa kopplad till EU-arbetet.
🛡️ Immunitet och process:
Åklagaren i Sverige ville väcka åtal – men eftersom Lundgren var EU-parlamentariker krävdes att Europaparlamentet hävde hans immunitet.
Rättsliga utskottet (JURI) behandlade ärendet.
Peter Lundgren själv medgav att han gjort fel, men ansåg att immuniteten borde hävas så att han kunde försvara sig.
Europaparlamentet röstade i mars 2020 för att häva immuniteten.
Därefter väcktes åtal i Sverige – han åtalades för sexuellt ofredande.
Tingsrätten friade honom i oktober 2020, då rätten ansåg att bevisningen inte var tillräcklig.
🧩 Viktiga aspekter:
Fallet visar hur en handling kopplad till det parlamentariska arbetet, men inte inom parlamentet, ändå kan omfattas av immunitet.
Det visar också att immuniteten inte skyddar mot rättsliga följder, utan endast kräver ett särskilt godkännande för att åtal ska kunna väckas.
Idag fick jag se den film som EU-parlamentets övervakningskameror fångade. Filmen bekräftade min minnesbild av vad som hänt, det vill säga att det var jag som blev attackerad och inte tvärtom. Det som hände och som filmen visar var att jag, på väg till ett möte i Europaparlamentets hjärta, konfronterades av en för mig okänd person som filmade/fotade mig. Personen uttryckte sig också aggressivt om mig som person och mina politiska ställningstaganden i Israel/Palestinakonflikten. Jag tog upp min egen telefon och frågade om jag fick filma tillbaka. Personen försökte då rycka min mobil ur min hand. När jag fredade min mobil från att ryckas ifrån mig började personen skrika efter vakter samtidigt som hon kastade ur sig otidigheter mot mig .
Min beskrivning av händelseförloppet bekräftades snabbt av Europaparlamentets oberoende säkerhetsavdelning, som utrett händelsen på basis av bland annat nämnda säkerhetsfilm, som fastslagit att incidenten ”initierades och eskalerades” av tjänstepersonen.
Attacken var riktad mot mig men det som inträffat handlar inte om min person. Vi lever i en tid där hot och hat riktas mot folkvalda, journalister och akademiker. Det inträffade är en attack mot demokratins grundvalar och mot yttrandefriheten. Vi kan inte tillåta att det här får fortsätta, för om vi inte agerar nu kommer det ofrånkomligen att leda till att självcensuren slår rot och det fria, öppna samhället går förlorat.