2025-06-10, 11:07
Medlem
Det man förstår är att du är helt sjuk i huvudet om du inte trollar.
Citera
2025-06-12, 19:38
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Som jag redigerade, är människan femininum. Människan är hon.

Hur ofta talas det om människan som "hon"? Typ aldrig. Det är inte jämförbart.
Citera
2025-06-12, 19:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litensmet
Hur ofta talas det om människan som "hon"? Typ aldrig. Det är inte jämförbart.
De flesta bildade och jag alltid. Men egentligen är det sätt att visa att människan är han och hon. Medan du vill ändrar orden och utradera könen, då du hatar människor och naturen.

Men istället för att bli kränkt över språket, som du inte verkar förstå, kan du väl angripa alla som använder det fel, som omväxling.
Citera
2025-06-13, 00:44
Citat:
De flesta bildade och jag alltid. Men egentligen är det sätt att visa att människan är han och hon. Medan du vill ändrar orden och utradera könen, då du hatar människor och naturen.

Men istället för att bli kränkt över språket, som du inte verkar förstå, kan du väl angripa alla som använder det fel, som omväxling.

Ehh nej. Du snackar bara skit. De flesta säger "den" om människan.
Citera
2025-06-13, 06:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ehh nej. Du snackar bara skit. De flesta säger "den" om människan.
Många gör fel ja, då de är obildade. Men du får väl rätta dem då. Tror det är lättare än att "man" försöker ändra språket.
Citera
2025-06-16, 10:18
Citat:
Många gör fel ja, då de är obildade. Men du får väl rätta dem då. Tror det är lättare än att "man" försöker ändra språket.

Du försöker bara rättfärdiga ditt sexistiska ordförråd.
Citera
2025-06-16, 11:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du försöker bara rättfärdiga ditt sexistiska ordförråd.
Det är det språk jag växte upp med, liksom du. Jag ger dig inte stora möjligheter här.
Om sexism är att anse att det finns kvinnor och män, är jag väl sexistisk då och lite stolt över det. Men jag är i alla fall vid mina sinnens fulla bruk och förkastar varken naturen eller verkligheten.

Men som jag sa, är människan femininum och det handlar om att människan är man och kvinna, tillsammans. Medan du vill ha det till att mänskligheten är en könlös asexuell varelse och utrota henne ur språket och sen tror du att du ska bli lycklig. Men jag tror du kommer fortsätta att vara lika bitter att du inte föddes till man ändå.
Citera
2025-06-16, 20:00
Medlem
Som jag förstått språkhistorien kring det opersonliga "man" är den ursprungliga betydelsen människor i största allmänhet och den var inte associerad med något kön.

Så 30 000 man betyder helt enkelt 30 000 människor. Vi har bara bevarat den ursprungliga betydelsen. Punkt slut.

I fornnordiska och i modern isländska heter man "madhur" med tonande läspljud i mitten. Kolla själva på google translate om ni inte tror mig.

Det är först i senare tid som man kommit att beteckna ett kön.
Citera
2025-06-16, 22:09
Citat:
Det är det språk jag växte upp med, liksom du. Jag ger dig inte stora möjligheter här.
Om sexism är att anse att det finns kvinnor och män, är jag väl sexistisk då och lite stolt över det. Men jag är i alla fall vid mina sinnens fulla bruk och förkastar varken naturen eller verkligheten.

Men som jag sa, är människan femininum och det handlar om att människan är man och kvinna, tillsammans. Medan du vill ha det till att mänskligheten är en könlös asexuell varelse och utrota henne ur språket och sen tror du att du ska bli lycklig. Men jag tror du kommer fortsätta att vara lika bitter att du inte föddes till man ändå.

Varför skulle jag vilja vara man? Så mycket elände som de har skapat.
Citera
2025-06-16, 22:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Varför skulle jag vilja vara man? Så mycket elände som de har skapat.
Ja, men då är du väl nöjd och stolt över att du föddes till kvinna.
Citera
2025-06-17, 01:51
Citat:
Ja, men då är du väl nöjd och stolt över att du föddes till kvinna.

Ja, men det hindrar inte män från att ständigt trakassera, förminska och förtrycka mig och alla andra kvinnor.
Citera
2025-06-17, 06:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja, men det hindrar inte män från att ständigt trakassera, förminska och förtrycka mig och alla andra kvinnor.
Så då försöker ni trakassera, förminska och förtrycka männen och tror att om man förändrar språket, så kommer människan att förändras. Men det enda som ändras är språket. Det blir bara fattigare och otydligare.

Så istället för att försöka få dem att förstå er och ni förstå dem, skapar ni konflikt och ilska mellan könen. Men män och kvinnor är inte samma sak. De tänker, känner och fungerar olika. De kan aldrig bli samma sak. Så istället för att söka konflikt och tro att man kan utrota könen med språket, skulle ni kunna söka samförstånd och inse att människan är man och kvinna, tillsammans.

Vill ni att männen ska skydda och försvara er, måste ni säga det. Vill ni vara som män, så får ni ta det livet, för män trakasserar, förminskar och förtrycker andra män och eftersom ni är mindre och svagare, drabbas ni hårdast. Försöker ni skapa konflikt med männen och uppfostra pojkar att vara som er, kommer de inte att försvara er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in