2025-06-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Men han är ju inte särskilt tydlig i media förrän nästan två månader efter mordet. Innan dess är det väl bara SvD med en frimärksstor bild på ansiktet.

”Mannen som hjälpte till med livräddning” kan ändock vara plockat från media. Någon på Bohemia kan ha sett SE framställas som en livräddare i media och applicerat det på mannen som kom in.

SE kan ha tassat in på Bohemia och/eller varit och vänt vid Kungsgatan när han insåg att sista tunnelbanetåget gått. Och sedan hittat på språngmarschen som en förklaring på varför han missade när ambulanspersonalen jobbade med OP. För även om språngmarschen skett exakt som han säger förklarar det inte varför han missar hela sekvensen med ambulansen. Det verkar vara något han döljer där.

Tydlig i media eller inte , men då menar du för andra vittnen på brottsplatsen !

Men jag tänker att inom polisen och framförallt inom palmegruppen så var det ju tidigt om att bekräfta Engström som varandes på brottsplatsen..!

Han hade ju berättat tydligt hur han var klädd och hans gärningar kring brottsplatsen och dessutom visste ju polisen hur Engström såg ut !

Så jag antar ju att poliserna på brottsplatsen fick frågan om dom sett eller minns Engström på brottsplatsen !

Dom måste ju ha svarat att dom inte har något alls minne av Engström

Jag tycker det är mkt märkligt
Citera
2025-06-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Absolut! Helt rätt! Alla poliser och vittnen på mordplatsen struntade fullständigt i att landets statsminister var mördad och att Sverige var lamslaget. All hjärnkapacitet gick åt till att registrera och memorera den tråkigaste personen på mordplatsen i kaoset av ambulanser, polisfordon, vittnen och åskådare.

Alla poliser och vittnen var klärvoajanta och kände på sig att det var ytterst viktigt att registrera och memorera den individen. Alla kände på sig att vissa journalister skulle få hjärnblödning 30 år senare och tro att en stillsam kalligraf utan vapen var skyldig till dådet. Han bodde i Täby (där alla onda människor bor) och spelade bridge med en vapensamlare (med fel vapen).

Helt logiskt!

Varför skulle man inte minnas personer från brottsplatsen menar du ?

Poliserna har ju dessutom som jobb att registrera även om Engström skulle vara en grå mus så betyder det inte att närminnet helt slås ut ..

Skulle 5-6 poliser helt missa Engström?

Han pekar ju dessutom ut flytvägen åt dom ...Så jävla anonym verkar han heller inte vara utan snarare tvärtom en person som vill synas och vara viktig
Citera
2025-06-12, 23:49
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men jag tänker att inom polisen och framförallt inom palmegruppen så var det ju tidigt om att bekräfta Engström som varandes på brottsplatsen..!

Var det verkligen så tidigt? Nu såg jag visserligen att Rapportinslaget var lite tidigare än jag mindes det – i början av april istället för i slutet. Men det borde ändå ha gått över en månad innan man eventuellt frågade någon polis om de sett SE.

Om man inte hade någon speciell anledning att lägga märke till en viss person är det mycket begärt att minnas den personen efter en månad. Kommer du ihåg vem som stod framför dig i kön på ICA den 5 maj 2025?
Citera
2025-06-12, 23:52
Medlem
Citat:
Absolut! Helt rätt! Alla poliser och vittnen på mordplatsen struntade fullständigt i att landets statsminister var mördad och att Sverige var lamslaget. All hjärnkapacitet gick åt till att registrera och memorera den tråkigaste personen på mordplatsen i kaoset av ambulanser, polisfordon, vittnen och åskådare.

Alla poliser och vittnen var klärvoajanta och kände på sig att det var ytterst viktigt att registrera och memorera den individen. Alla kände på sig att vissa journalister skulle få hjärnblödning 30 år senare och tro att en stillsam kalligraf utan vapen var skyldig till dådet. Han bodde i Täby (där alla onda människor bor) och spelade bridge med en vapensamlare (med fel vapen).

Helt logiskt!

När jag läste din text så kände jag att du verkar lite dum i huvudet..

Vem har påstått att folk på brottsplatsen hade som uppgift att registrera andra på brottsplatsen !?

Du vet att du registrerar utan ansträngning genom att du har ögon och att mkt lägger dig i närminnet utan att du måste ha det som uppgift...

Du fattar väl att om t.ex HJ skulle säga att han körde till brottsplatsen i en vit taxi så skulle många minnas honom dagarna efter och inte för att dom hade som uppgift att minnas honom utan man minns henom att närvara...

Samma gäller för AB, KJ osv..

Såklart gäller detta Engström också !

Men om man väntar 3-4 mån och sen försöker komma ihåg personer så har du rätt att några försvinner , dock försvinner inte alla för alla..

Att Engström skulle försvinna trots att han går ut I media som ett vittne som är varandes på brottsplatsen med olika agerande och hur han var klädd är alltså mkt lättare att minnas
Citera
2025-06-12, 23:58
Medlem
Citat:
Var det verkligen så tidigt? Nu såg jag visserligen att Rapportinslaget var lite tidigare än jag mindes det – i början av april istället för i slutet. Men det borde ändå ha gått över en månad innan man eventuellt frågade någon polis om de sett SE.

Om man inte hade någon speciell anledning att lägga märke till en viss person är det mycket begärt att minnas den personen efter en månad. Kommer du ihåg vem som stod framför dig i kön på ICA den 5 maj 2025?

Okej , jag har läst att man väldigt tidigt ställde sig frågan ang Engströms agerande och beteende och fick inte ihop det ...

Jag kan såklart inte svära på hur poliserna tänkte när Engström gick ut dagen efter men han måste ju såklart diskuteras inom polisen...

Här kommer något viktigt ..

Om någon polis då mindes honom alltså tidigt 1-5 mars då skulle dom såklart även sagt något i april när Polisen började söka efter Engströms varandes...

Jag tror att poliserna på brottsplatsen fick en chock när Engström sprang i Rapport...

Inte bara att dom inte alls mindes någon språngmarsch utan att dom inte mindes personen alls från brottsplatsen
Citera
2025-06-13, 00:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Okej , jag har läst att man väldigt tidigt ställde sig frågan ang Engströms agerande och beteende och fick inte ihop det ...

Jag kan såklart inte svära på hur poliserna tänkte när Engström gick ut dagen efter men han måste ju såklart diskuteras inom polisen...

Här kommer något viktigt ..

Om någon polis då mindes honom alltså tidigt 1-5 mars då skulle dom såklart även sagt något i april när Polisen började söka efter Engströms varandes...

Jag tror att poliserna på brottsplatsen fick en chock när Engström sprang i Rapport...

Inte bara att dom inte alls mindes någon språngmarsch utan att dom inte mindes personen alls från brottsplatsen

Första gången Engström ens förekommer på Palmebanden från spaningsledningen är den 6 april. Att de skulle ha frågat ut enskilda poliser om SE före det verkar osannolikt.
Citera
2025-06-13, 00:06
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Varför skulle man inte minnas personer från brottsplatsen menar du ?

Poliserna har ju dessutom som jobb att registrera även om Engström skulle vara en grå mus så betyder det inte att närminnet helt slås ut ..

Skulle 5-6 poliser helt missa Engström?

Han pekar ju dessutom ut flytvägen åt dom ...Så jävla anonym verkar han heller inte vara utan snarare tvärtom en person som vill synas och vara viktig

Hade man visat SE:s foto för fler än JA och redan den 10 mars (när SE berättade att han hade en sådan handledsväska som YN såg) hade man säkert fått flera napp.

Det har du rätt i.

Man hade många poliser (GS, IW, KÖ, LS, CP, KB, LL, UH och PB) och många vittnen (AH, KJ, AB, JA, JÅS, AD, HJ, KE, GI, PV, CV, SK, UR och BP) att fråga. Nio poliser och 15 vittnen (om man även räknar LP). Förutom LL, SG och LB.

YN och AZ ej att förglömma.

Någon av dem kanske kände igen SE utan glasögon och keps i SvD den 2 mars. Än sen? Ingen i allmänheten ifrågasatte SE:s uppgifter i SvD. Inte 1986.
Citera
2025-06-13, 00:11
Medlem
Citat:

Nej , jag skulle inte minnas en person som stod i kön på Ica 8maj..

Men mitt sinne är avslaget då och jag skulle bara vänta på min tur...

Men jag gillar ändå ditt exempel om jag får arbeta lite med det ...

Om vi skulle stå 5st i kön och kassörskan skulle få en hjärtattack och vi 5 försöker larma och hjälpa så skulle troligen 3 av 5 minnas varandra i kön..

Alltså att ingen skulle bli glömd utan alla skulle minnas 3-4 av 5 ...

Vill du ta bort alla Engströms agerande för att göra honom väldigt anonym ?

Men återigen så hävdar jag att även om Engström är anonym så går han snabbt ut ändå i Media samt rapport...

Det är ingen stor yta och eftersom Engström pratar med Lisbeth och ser LJ så står han mitt I det ...För det kan vi väl ändå inte ta bort ?

Annars blir det märkligt att han kan beskriva LJ
Citera
2025-06-13, 00:14
Medlem
Citat:
Första gången Engström ens förekommer på Palmebanden från spaningsledningen är den 6 april. Att de skulle ha frågat ut enskilda poliser om SE före det verkar osannolikt.

Dom behöver iofs inte frågat poliser på brottsplatsen före 6 april men Engström är ändå ett namn som varit i media och lämnat vittnesmål ...Ett namn som inte varit helt osynlig och då borde han inte vara så svår att minnas !
Citera
2025-06-13, 00:15
Medlem
Citat:
Hade man visat SE:s foto för fler än JA och redan den 10 mars (när SE berättade att han hade en sådan handledsväska som YN såg) hade man säkert fått flera napp.

Det har du rätt i.

Man hade många poliser (GS, IW, KÖ, LS, CP, KB, LL, UH och PB) och många vittnen (AH, KJ, AB, JA, JÅS, AD, HJ, KE, GI, PV, CV, SK, UR och BP) att fråga. Nio poliser och 15 vittnen (om man även räknar LP). Förutom LL, SG och LB.

Någon av dem kanske kände igen SE utan glasögon och keps i SvD den 2 mars. Än sen? Ingen i allmänheten ifrågasatte SE:s uppgifter i SvD. Inte 1986.

Menar du att poliserna på brottsplatsen minns Engström i april 1986 ?
Citera
2025-06-13, 00:26
Medlem
Citat:

Det har du rätt i.

Nej ingen i allmänheten men dock inom polisen ?

Men då har jag en fråga till dig ...

När Delsborn eller Hans Johansson såg Rapport i början av April 1986 , tror du dom tänkte att den gubben minns man ?

Det skulle faktiska vara sjukt intressant att höra folk från brottsplatsen idag 2025 ...poliser och vittnen ..

Fråga dom hur dom kände när dom såg Rapport ....För om dom tänkte alla : Vem fan är det ? Var han där ? Minnas inte att någon sprang...osv osv..Då är det såklart mkt märkligt
Citera
2025-06-13, 00:26
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Menar du att poliserna på brottsplatsen minns Engström i april 1986 ?

Att framförallt poliserna GS, IW, KÖ och LL och vittnena KJ, JÅS, AD, HJ, KE, GI, PV och CV (förutom JA, LP, YN och AZ) hade kunnat peka ut SE i ett fotovisningsförhör i mars 1986 (kanske även i april och maj) är inte osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in