Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-12, 13:20
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dom är inte så många hela tiden och inte heller när Engström anländer....

Men min poäng är att om Engström går ut I media direkt på morgonen så är det otänkbart att övriga på brottsplatsen inte minns honom !

Man kan säga såhär :

Även om du inte direkt ha pratat med Engström på brottsplatsen så registrerar du en person i närminnet och går han sen ut I media dagen efter så tänker du " javisst ja " det var ju gubben på brottsplatsen

När du väl har gjort detta så flyttar faktiskt Engström sig från närminnet till djupare minne för nu kan du förhålla dig till minnet på ett annat sätt !

Jag skulle påstå att det är i princip omöjligt att han varit så anonym och varit framme på brottsplatsen 40 sek efter skotten och ca 15min utan att alla minns honom när han medverkat i media.

Dessutom så interagerar Engström lite på brottsplatsen med Lisbeth, Hage , polis och pekar vart Polisen ska springa och hjälper till lite..

Hur kan folk inte minnas honom om han går ut dagen efter ?

Polisen frågade bara tre vittnen om de kände igen SE. Tre av de sämsta att fråga. De väntade dessutom ett par månader med att göra det.

Att ”ingen sett SE på platsen” påstås ofta, men det kan vara trådens mest ogrundade påstående. Det är inget som kan konstateras. Majoriteten fick inte ens frågan. Och de som fick frågan fick den väldigt långt efteråt. Sedan finns det en del indikationer på att en person som mycket väl kan vara SE fanns på platsen. 50-60-åringen i keps till exempel.

Att ”ingen sett SE på platsen” kan man alltså inte konstatera efter att bara ha frågat tre vittnen. Och om polisen inte hade blandat ihop JÅS och SE hade man sannolikt fortsatt att fråga fler vittnen tills man eventuellt fick napp. Men nu blev alltså den processen strypt i sin linda på grund av ett missförstånd.

Det betyder inte att SE är mördaren.
Citera
2025-06-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Polisen frågade bara tre vittnen om de kände igen SE. Tre av de sämsta att fråga. De väntade dessutom ett par månader med att göra det.

Att ”ingen sett SE på platsen” påstås ofta, men det kan vara trådens mest ogrundade påstående. Det är inget som kan konstateras. Majoriteten fick inte ens frågan. Och de som fick frågan fick den väldigt långt efteråt. Sedan finns det en del indikationer på att en person som mycket väl kan vara SE fanns på platsen. 50-60-åringen i keps till exempel.

Att ”ingen sett SE på platsen” kan man alltså inte konstatera efter att bara ha frågat tre vittnen. Och om polisen inte hade blandat ihop JÅS och SE hade man sannolikt fortsatt att fråga fler vittnen tills man eventuellt fick napp. Men nu blev alltså den processen strypt i sin linda på grund av ett missförstånd.

Det betyder inte att SE är mördaren.

Polisen ska inte ens behöva fråga

Polisen på brottsplatsen registrerar ju såklart Engström i närminnet , han pekar ut flytvägen och blir nekad vittnesmål

Han befinner sig där tillräckligt länge för Poliserna såklart registrerar honom

När sen Engström går ut med bild och allt dagen efter så borde ju såklart en hel del av Poliserna också minnas "Gubben från brottsplatsen "

Enligt mig helt otänkbart att dom inte minnas honom
Citera
2025-06-12, 14:35
Medlem
Citat:

Polisen på brottsplatsen registrerar ju såklart Engström i närminnet , han pekar ut flytvägen och blir nekad vittnesmål

När sen Engström går ut med bild och allt dagen efter så borde ju såklart en hel del av Poliserna också minnas "Gubben från brottsplatsen "

GS fattade ju inte ens vilken tid han kom dit så allt är överdrivet.
Citera
2025-06-12, 15:26
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

SE ”gick ut” med en frimärksstor svartvit bild på sitt ansikte i en tidning (SvD) där han hade helt andra kläder än på mordplatsen. Ingen keps, ingen rock, inga glasögon, ingenting.

Bilden på själva ansiktet lär ha varit ungefär så stort som ett frimärke om man jämför med texten bredvid:

https://i.imgur.com/ImaTome.jpeg

Alla på mordplatsen måste inte ha läst just SvD den dagen, och även de som gjorde det behöver inte nödvändigtvis ha känt igen honom på den lilla urvattnade svartvita bilden där han ser helt annorlunda ut än på mordplatsen. Det var mörkt och man kanske främst uppfattade yttre attribut som rock och keps.
Citera
2025-06-12, 15:55
Medlem
Citat:
SE ”gick ut” med en frimärksstor svartvit bild på sitt ansikte i en tidning (SvD) där han hade helt andra kläder än på mordplatsen. Ingen keps, ingen rock, inga glasögon, ingenting.

Bilden på själva ansiktet lär ha varit ungefär så stort som ett frimärke om man jämför med texten bredvid:

Alla på mordplatsen måste inte ha läst just SvD den dagen, och även de som gjorde det behöver inte nödvändigtvis ha känt igen honom på den lilla urvattnade svartvita bilden där han ser helt annorlunda ut än på mordplatsen. Det var mörkt och man kanske främst uppfattade yttre attribut som rock och keps.

Han är ju ute och svänger i media och även sen i kläderna..

Dom borde minnas honom relativt tydligt även om han medverkar på svart/vitt..

Han stack ut också åldermässigt så inte alls speciell svår att minnas

Men mitt största argument är att han redan dagen efter påstod att han var på brottsplatsen gör att folk borde minnas honom
Citera
2025-06-12, 16:06
Medlem
Citat:

Jag kan ställa en enklare fråga

Hur många från brottsplatsen alltså vittnen + polis kommer ihåg Engström när han går ut I media från 1mars till 30 april 1986 ?

Alltså av 25 pers så menar jag att minst 20 borde minnas Engström relativt tydligt då han exponerar deras närminne så tydligt....!
Citera
2025-06-12, 16:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Han är ju ute och svänger i media och även sen i kläderna..

Dom borde minnas honom relativt tydligt även om han medverkar på svart/vitt..

Han stack ut också åldermässigt så inte alls speciell svår att minnas

Men mitt största argument är att han redan dagen efter påstod att han var på brottsplatsen gör att folk borde minnas honom
Margareta på Åland var först med teorin att han visade upp sig i förebyggande syfte, den hypotesen anammades av senaste PU. Hypotesen förlöjligas av en del, förmodligen för att det ursprungligen kom från en kvinna som inte var helt ung men inte gammal heller, men jag lyfter på kepsen (utan öronlappar) för henne.
Citera
2025-06-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Margareta på Åland var först med teorin att han visade upp sig i förebyggande syfte, den hypotesen anammades av senaste PU. Hypotesen förlöjligas av en del, förmodligen för att det ursprungligen kom från en kvinna som inte var helt ung men inte gammal heller, men jag lyfter på kepsen (utan öronlappar) för henne.

Det är enligt mig otänkbart att närminnet inte skulle minnas en gubbe på brottsplatsen som anländer 30-40 sek efter skotten och vistas sen där ca 15min...

Klart som fan att polisen och vittnena som befunnit sig på brottsplatsen minns Engström...Så varför dom det inte ?
Citera
2025-06-12, 16:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag kan ställa en enklare fråga

Hur många från brottsplatsen alltså vittnen + polis kommer ihåg Engström när han går ut I media från 1mars till 30 april 1986 ?

Alltså av 25 pers så menar jag att minst 20 borde minnas Engström relativt tydligt då han exponerar deras närminne så tydligt....!

Rapportinslaget var väl mot slutet av april. Nästan två månader efter mordet? Då kan nog minnet av en generisk gubbe från mordplatsen vara utraderat såvida han inte gjorde något alldeles extra som folk la på minnet.

Språngmarschen skulle kunna vara en sådan sak, det medger jag. Det talar kanske lite emot att den skett på det sätt som han beskriver den. Men precis som Per Häggström var inne på kan SE utan problem ha hållit en relativt låg profil utan att bli speciellt ihågkommen.
Citera
2025-06-12, 17:04
Medlem
Citat:
Rapportinslaget var väl mot slutet av april. Nästan två månader efter mordet? Då kan nog minnet av en generisk gubbe från mordplatsen vara utraderat såvida han inte gjorde något alldeles extra som folk la på minnet.

Språngmarschen skulle kunna vara en sådan sak, det medger jag. Det talar kanske lite emot att den skett på det sätt som han beskriver den. Men precis som Per Häggström var inne på kan SE utan problem ha hållit en relativt låg profil utan att bli speciellt ihågkommen.

Jag försöker reda verkligen ut detta med hur närminne funkar ..

Jag köper att om Engström är anonym på brottsplatsen och inte går ut I media tidigt utan kanske väntar 3-4 mån . Då köper jag att han kan "försvinna" från folks minne !

Men då måste man enligt mig ta bort allt från Engströms agerande och lägga till att han inte går ut och "påmminer" folks närminne om hans existens

Hans berättelse är att han är framme relativt tidigt på brottsplatsen och hjälper lite till med livräddningen !
Han samtalar med Lisbeth
Pekar ut flytvägen för polisen
Springer i gränden
Pratar med polis då han vill lämna vittnesmål
Hage berättar om att det är Palme för Engström

Det är långt över det andra gör och samtidigt berättar dagen efter om hans eskapader ..

För mig känns det helt otänkbart att folk på brottsplatsen och polisen inte alla ändå skulle minnas honom..

Sen är det ju så att när väl Engström sen påminner deras närminne så sätter sig minnet av just Engström...Så när han sen springer I Rapport och är med i Expressen så är det ju inget tvivel om att folk minns honom !

Jag hävdar såklart att om Leif L med sina målarbyxor eller AB eller KJ skulle gjort samma sak i media så skulle dom övriga centrala vittnena minnas dom tydligt ! Såklart även polisen

Jag hävdar alltså att just pga att Engström är så tydlig i media ökar hans chanser att bli ihågkommen på brottsplatsen med 300% , just pågrund av att han triggar närminnet
Citera
2025-06-12, 17:14
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag försöker reda verkligen ut detta med hur närminne funkar ..

Jag köper att om Engström är anonym på brottsplatsen och inte går ut I media tidigt utan kanske väntar 3-4 mån . Då köper jag att han kan "försvinna" från folks minne !

Men då måste man enligt mig ta bort allt från Engströms agerande och lägga till att han inte går ut och "påmminer" folks närminne om hans existens

Hans berättelse är att han är framme relativt tidigt på brottsplatsen och hjälper lite till med livräddningen !
Han samtalar med Lisbeth
Pekar ut flytvägen för polisen
Springer i gränden
Pratar med polis då han vill lämna vittnesmål
Hage berättar om att det är Palme för Engström

Det är långt över det andra gör och samtidigt berättar dagen efter om hans eskapader ..

För mig känns det helt otänkbart att folk på brottsplatsen och polisen inte alla ändå skulle minnas honom..

Sen är det ju så att när väl Engström sen påminner deras närminne så sätter sig minnet av just Engström...Så när han sen springer I Rapport och är med i Expressen så är det ju inget tvivel om att folk minns honom !

Jag hävdar såklart att om Leif L med sina målarbyxor eller AB eller KJ skulle gjort samma sak i media så skulle dom övriga centrala vittnena minnas dom tydligt ! Såklart även polisen

Jag hävdar alltså att just pga att Engström är så tydlig i media ökar hans chanser att bli ihågkommen på brottsplatsen med 300% , just pågrund av att han triggar närminnet

Men han är ju inte särskilt tydlig i media förrän nästan två månader efter mordet. Innan dess är det väl bara SvD med en frimärksstor bild på ansiktet.

”Mannen som hjälpte till med livräddning” kan ändock vara plockat från media. Någon på Bohemia kan ha sett SE framställas som en livräddare i media och applicerat det på mannen som kom in.

SE kan ha tassat in på Bohemia och/eller varit och vänt vid Kungsgatan när han insåg att sista tunnelbanetåget gått. Och sedan hittat på språngmarschen som en förklaring på varför han missade när ambulanspersonalen jobbade med OP. För även om språngmarschen skett exakt som han säger förklarar det inte varför han missar hela sekvensen med ambulansen. Det verkar vara något han döljer där.
Citera
2025-06-12, 23:31
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Absolut! Helt rätt! Alla poliser och vittnen på mordplatsen struntade fullständigt i att landets statsminister var mördad och att Sverige var lamslaget. All hjärnkapacitet gick åt till att registrera och memorera den tråkigaste personen på mordplatsen i kaoset av ambulanser, polisfordon, vittnen och åskådare.

Alla poliser och vittnen var klärvoajanta och kände på sig att det var ytterst viktigt att registrera och memorera den individen. Alla kände på sig att vissa journalister skulle få hjärnblödning 30 år senare och tro att en stillsam kalligraf utan vapen var skyldig till dådet. Han bodde i Täby (där alla onda människor bor) och spelade bridge med en vapensamlare (med fel vapen).

Helt logiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in