Citat:
Dom är inte så många hela tiden och inte heller när Engström anländer....
Men min poäng är att om Engström går ut I media direkt på morgonen så är det otänkbart att övriga på brottsplatsen inte minns honom !
Man kan säga såhär :
Även om du inte direkt ha pratat med Engström på brottsplatsen så registrerar du en person i närminnet och går han sen ut I media dagen efter så tänker du " javisst ja " det var ju gubben på brottsplatsen
När du väl har gjort detta så flyttar faktiskt Engström sig från närminnet till djupare minne för nu kan du förhålla dig till minnet på ett annat sätt !
Jag skulle påstå att det är i princip omöjligt att han varit så anonym och varit framme på brottsplatsen 40 sek efter skotten och ca 15min utan att alla minns honom när han medverkat i media.
Dessutom så interagerar Engström lite på brottsplatsen med Lisbeth, Hage , polis och pekar vart Polisen ska springa och hjälper till lite..
Hur kan folk inte minnas honom om han går ut dagen efter ?
Men min poäng är att om Engström går ut I media direkt på morgonen så är det otänkbart att övriga på brottsplatsen inte minns honom !
Man kan säga såhär :
Även om du inte direkt ha pratat med Engström på brottsplatsen så registrerar du en person i närminnet och går han sen ut I media dagen efter så tänker du " javisst ja " det var ju gubben på brottsplatsen
När du väl har gjort detta så flyttar faktiskt Engström sig från närminnet till djupare minne för nu kan du förhålla dig till minnet på ett annat sätt !
Jag skulle påstå att det är i princip omöjligt att han varit så anonym och varit framme på brottsplatsen 40 sek efter skotten och ca 15min utan att alla minns honom när han medverkat i media.
Dessutom så interagerar Engström lite på brottsplatsen med Lisbeth, Hage , polis och pekar vart Polisen ska springa och hjälper till lite..
Hur kan folk inte minnas honom om han går ut dagen efter ?
Polisen frågade bara tre vittnen om de kände igen SE. Tre av de sämsta att fråga. De väntade dessutom ett par månader med att göra det.
Att ”ingen sett SE på platsen” påstås ofta, men det kan vara trådens mest ogrundade påstående. Det är inget som kan konstateras. Majoriteten fick inte ens frågan. Och de som fick frågan fick den väldigt långt efteråt. Sedan finns det en del indikationer på att en person som mycket väl kan vara SE fanns på platsen. 50-60-åringen i keps till exempel.
Att ”ingen sett SE på platsen” kan man alltså inte konstatera efter att bara ha frågat tre vittnen. Och om polisen inte hade blandat ihop JÅS och SE hade man sannolikt fortsatt att fråga fler vittnen tills man eventuellt fick napp. Men nu blev alltså den processen strypt i sin linda på grund av ett missförstånd.
Det betyder inte att SE är mördaren.