2025-06-12, 03:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

P.S. Hmm. Frugan försvarar LISK, den oskyldige arkitekten med den lilla kabinetthammaren:

Jag antar att du har ett lyckligt äktenskap du och din fru. Hon försvarar LISK som är överbevisad att han är mördaren och du misstänker efterspelsvittnet SE trots en total avsaknad av konkreta bevis. (Ni kompletterar därför varandra bra, då ni "speglar" varandras vanföreställningar utan att det behöver uppstå "intellektuell avundsjuka" mellan er.)

Dalulvens kompletta "bevislista" mot SE:
- SE tittade på sitt armbandsur. (Vad hade man ett armbandsur till på 80-talet? Jo, att titta på.)

- SE "sneddade" på trottoaren. (De flesta som inte lider av svår OCD klara av att inte följa stenläggningen "vinkelrätt" och istället gå diagonalt på en trottoar, eller "snedda".)

- SE "speglade" mördaren. (Att spegla någons beteende betyder att man inte är den personen man speglar.)

- SE ljög. (Det vet minsta barn att man inte blir mördare bara för att man ljuger.)

- SE hade ett fladdrande plagg. (Det blåste på mordnatten så att den verkliga mördarens plagg "fladdrade" är inget unikt.)
(Du får gärna fylla på listan Dalulven, om du tycker jag missat något!)

Jag är imponerad att din lista övertygar dig om att SE är mördaren, men för mig räcker den inte.
Citera
2025-06-12, 03:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast det är väl just det han säger här, dvs. att han såg GM:
"När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.
-Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare."

(FB) Skandiamannen

Här kan "de trivseltröga" notera att SE var en man och därför måste SE vara mördaren?

(Det är också uppenbart att SE tittade "längs gatan" och inte "i gatans förlängning", vilket visar hur galet det kan bli när polisen skriver referat.)
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-12 kl. 03:20.
Citera
2025-06-12, 05:20
Medlem
Har funderat och läst på lite ang hur minnen funkar

Just enbart av att Engström går ut redan med bild och allt dagen efter .

Sen fortsätter i 2 mån att förekomma i media med bild och TV styrker rejält att nästan samtliga på brottsplatsen borde minnas honom !

Även en relativt anonym människa som är ett centralt vittne som kommer fram ca 40sek efter skotten och vistas på platsen i minst 15min blir ihågkommen om man går ut i media om det så direkt!

Hade Engström väntat i 6mån är det fullt möjligt att folk glömt bort detta vittne från brottsplatsen, men eftersom han så tidigt går ut så borde alla övriga på brottsplatsen minnas honom !

Inte för att dom måste ha pratat med honom eller stått och stirrat på honom en längre stund utan just minnas honom !

Jag är helt övertygad om att om ett annat centralt vittne gått ut I media dagen efter och sen fortsatt så hade alla på brottsplatsen kommit ihåg det vittnet !

Varför hade dom kommit ihåg det vittnet ? Jo för att han påminner deras närminne genom att gå ut dagen efter !

AB
Hage
Karin
Glantz
HJ
LJ
LL
Delsborn

Dessa stannade relativt länge och anlände till brottsplatsen tidigt ..

Hade något av dessa vittne gått ut dagen efter så hade samtliga andra haft minne av dom !

Dock väntar dom 4-5 mån så försvinner närminnet och då måste man ofta ha interagerat lite för att minnas tydligt

Men Engström är så tidig så över 80% av övriga vittnen och polis faktiskt borde minnas honom , sen höll han dessutom igång deras minne genom att visa upp sig i kläder han bar och hur han sprang osv...

Varför är Engström inte ihågkommen?
Senast redigerad av Problem2020 2025-06-12 kl. 05:22.
Citera
2025-06-12, 07:18
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Varför är Engström inte ihågkommen?

1. Han är GM och har flytt.

eller

2. Han är mytoman och har hittat på allt för att få uppmärksamhet.

eller

3. Han stod långt ifrån och observerade och de har därför inte sett honom i offrets närhet (detta är ju en variant på 2 ovan).
Senast redigerad av quggel 2025-06-12 kl. 07:21.
Citera
2025-06-12, 08:20
Medlem
Citat:
Jag upplever att brottsplatsen inte är packad av vittnen och att det ca är 7-8 personer som vistas på brottsplatsen i ca 10-15 min !

När Engström snabbt är ute i media hela mars/april så menar du väl att samtliga vittnen då minns Engström va ?

För jag har väldigt svårt att se att ett vittne som sticker ut åldermässigt och det han faktiskt gör på brottsplatsen inte skulle minnas av samtliga vittnen inte iallafall under 15min !

Jag har väldigt svårt att se att folk inte skulle minnas Hage , AB , KJ i mars 1986

Poliserna är framme tidigt på brottsplatsen så jag antar att dom borde ha rätt bra koll på vilka som befann sig på brottsplatsen!

Jag skulle inte vara förvånad att inne i polishuset så gick det diskussioner med poliser som befann sig på brottsplatsen att dom undrar om den där Engström!

Kanske fanns det några noteringar till Holmer eller palmegruppen att Engström troligen "fjantar" runt i media !

Kan man ha sparat noteringar inom polisen att dom misstror starkt att vittnet SE inte befann sig på brottsplatsen!?

Att dom skulle "städa" av Engström och se om han kunde vara varandes på brottsplatsen innebär ju att ingen polis minns honom redan Mars/april -86

Engström går ju ut stenhårt i Media redan dagen efter med bild , borde inte nästan alla på brottsplatsen minnas honom ? Iallafall minst 3-4 vittnen och 2-3 poliser ?

Det kan ju vara så att många minns honom dagarna efter men sen glömmer bort honom när det blir April !

Men det blir också märkligt då han syns mkt i media och även TV ...

Då är frågan minns inte övriga på brottsplatsen Engström dagen efter ?

Låt säg att Leif L skulle gått ut i media dagen efter och sagt att han var på brottsplatsen iklädd sina "målarbyxor" hur många skulle då minnas honom ?

Troligen minst 6-8 pers !

Om AB skulle gått ut i media dagen efter och sagt att han var full och stod vid Dekorima när det small...Hur många skulle minnas honom ?

Säkert 6-8 pers

Så jag antar att många minns Engström från brottsplatsen när han gick ut dagen efter också ? Dessutom går Engström ut flera gånger i media och då sätter sig ju minnet av honom ännu bättre !

Om han var där alltså...

Ja det verkar inte som att SE var på mordplatsen strax efter mordet och ca 15-20 minuter framåt. Enligt SE själv så snubblade han nästan på Olofs döda kropp, pratade med Lisbet (som var svårt chockad och hysterisk), sprang in i gränden och kom ut därifrån, hörde supervittnet m.m. men ingen kan bekräfta hans närvaro efter skotten och 15-20 minuter framåt.

Poliserna diskuterade SE redan 1986-87. De kom bara fram till att han var varande på brottsplatsen, men ingen vidare utredning att han kunde varit gm dvs misstänkt konstigt nog. Holmér ville också att de skulle "diska bort" SE så att inte åklagarna skulle kunna "slå klorna i honom". Verkar som att de hade tunnelseende och förutfattade meningar tyvärr om vem som kunde varit gm m.m.

https://lampers.se/nyhet/palmebanden/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lars-olof-lampers-de-var-nedlatande-och-forminskande-mot-vittnen

Enligt gmp var det sannolikt att gm lade sig i utredningen för att vilseleda och få mer information m.m. Om SE var gm så stämmer det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/garningsmannaprofilen-sa-ratt-hade-fbi
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-06-12 kl. 08:29.
Citera
2025-06-12, 08:31
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag upplever att brottsplatsen inte är packad av vittnen och att det ca är 7-8 personer som vistas på brottsplatsen i ca 10-15 min !

7-8 är för lite. Det dubbla ligger nog närmare sanningen. Windén till exempel uppskattade antalet till ”10-20” redan när hans polisbil kom till platsen. Och troligen passerade fler än så revy. Folk som kom dit efter skotten och uppehöll sig en liten stund för att sedan vandra vidare utan att anmäla sig till polisen.

Det var knappast någon ”fast ensemble” så att säga.

Inte ens Per Häggström hade några problem med att tänka sig SE i rollen som skarvande vittne som vill överdriva sin egen roll:

Huvudfrågan mot denna hypotes är kan Engström ändå ha befunnit sig på mordplatsen efter mordet trots att ingen kommer ihåg detta?

Sannolikt kan det vara så.

Men detta kräver att Engström endast är en i mängden som passivt åser vad som sker på platsen. Han bör icke ha som i hans egen utsaga, tagit del i skeendet på ett aktivt och kraftfullt sätt.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-00-B
Citera
2025-06-12, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du ser alltså inte att han ritar ut en punkt bakom annonspelaren, och sedan ett streck med en till punkt, för att visa förflyttningen. Inte ens om du zoomar in på din egen bild? Och detta redan i Kvällsposten den 7:e april 1986.

Du hör inte att han säger att han går ute till höger, alltså till vänster från NF sett, före annonspelaren. Detta i hovrätten 1989:

https://youtu.be/e6MiEBUIXyM?t=140

Du ser heller inte hur detta sneddande skildras i både text och bild i Skydd och Säkerhet, 1992, s. 8-9:

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf

Det var som fan!

Han måste ha gått hack i häl på "Tensonmannen", innan han saktade in och kollade klockan där vid skyltfönstret. Vilket sammanträffande! Två identiska män på rad?

P.S. Hmm. Frugan försvarar LISK, den oskyldige arkitekten med den lilla kabinetthammaren:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/alnm8a/tros-ha-dodat-sju-hustruns-ord-han-ar-min-hjalte

Hur får man ihop personerna strax bakom makarna Palme? Tensonmannen, SE, Anders B och gm på så liten yta samtidigt? Gm kan ha stått vid Dekorima och väntat en kort stund i.o.f.s.

Ja och den värste seriemördaren och våldtäktsmannen i USA:s historia- "Golden State killer"- Joseph James De Angelo var polis när våldtäkterna ägde rum på 1970-talet. Kollegor i verkstaden han jobbade på gillade honom, men det fanns de som ansåg att han var knäpp och konstig t ex grannar. Detsamma kan sägas om många andra grova brottslingar t ex Jeff Pelo- serievåldtäktsman men var polis och omtyckt av kollegor och familj med flera. Listan kan göras lång dvs där anhöriga, kollegor, vänner med flera som säger i efterhand att: "det trodde jag aldrig om honom" etc. "Snälle Bengt", Hagamannen- Niklas Lindgren i Umeå, BTK- Dennis Rader, Roy Charles Waller dvs NorCal rapist med flera.

James W Clarke har väl också menat detta kunde varit gm första grova brott och enda dessutom. Finns sådana exempel också där någon t ex har våldtagit eller/och mördat en gång, men inte upprepat det senare (eller i.a.f. inte åkt fast).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/amerikansk-expert-pa-politiska-mord-skandiamannen-kan-ha-kant-skam
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-06-12 kl. 08:52.
Citera
2025-06-12, 08:58
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Hur får man ihop personerna strax bakom makarna Palme? Tensonmannen, SE, Anders B och gm på så liten yta samtidigt?

Och hur klämmer vi in Alf Lundins man? Han sa ju att en man gick bakom makarna Palme, då måste det vara så. Det blir trångt på trottoaren!
Citera
2025-06-12, 09:13
Medlem
Ja, Alf Lundin är vel själva stjärnvittnet för pappslöjden..

Så kan det altså bli.
Citera
2025-06-12, 09:33
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja, Alf Lundin är vel själva stjärnvittnet för pappslöjden..

Så kan det altså bli.

Vad skicklig du var på att läsa av inlägget. Alla kan se att du förstod precis vad jag menade. Att du gjorde en sådan bokstavlig tolkning tyder på mycket hög intelligens från din sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Orsaken att SE inte finns på pressfotona är att han återvände till Skandia när UK började ta foton. AK hade rätt (strax efter 23.30) och HO fel (23.40) om tiden när SE återvände.

Ja, om SE återvände tidigare än 23.40 blir det ju inte särskilt konstigt.
Citera
2025-06-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Vad skicklig du var på att läsa av inlägget. Alla kan se att du förstod precis vad jag menade. Att du gjorde en sådan bokstavlig tolkning tyder på mycket hög intelligens från din sida.

Tack!

8 handledsväskor lång var han, giktbruten med månansikte och hala skor. Endå lyckades han mörda landets statsminister och styra narrativet i utredning och media.

Stig Engström var hans namn.

När pappslöjden uteslutit den sannolika mördaren återstår bara fantasier och halmstrån.
Citera
2025-06-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
7-8 är för lite. Det dubbla ligger nog närmare sanningen. Windén till exempel uppskattade antalet till ”10-20” redan när hans polisbil kom till platsen. Och troligen passerade fler än så revy. Folk som kom dit efter skotten och uppehöll sig en liten stund för att sedan vandra vidare utan att anmäla sig till polisen.

Det var knappast någon ”fast ensemble” så att säga.

Inte ens Per Häggström hade några problem med att tänka sig SE i rollen som skarvande vittne som vill överdriva sin egen roll:

Huvudfrågan mot denna hypotes är kan Engström ändå ha befunnit sig på mordplatsen efter mordet trots att ingen kommer ihåg detta?

Sannolikt kan det vara så.

Men detta kräver att Engström endast är en i mängden som passivt åser vad som sker på platsen. Han bör icke ha som i hans egen utsaga, tagit del i skeendet på ett aktivt och kraftfullt sätt.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-00-B

Dom är inte så många hela tiden och inte heller när Engström anländer....

Men min poäng är att om Engström går ut I media direkt på morgonen så är det otänkbart att övriga på brottsplatsen inte minns honom !

Man kan säga såhär :

Även om du inte direkt ha pratat med Engström på brottsplatsen så registrerar du en person i närminnet och går han sen ut I media dagen efter så tänker du " javisst ja " det var ju gubben på brottsplatsen

När du väl har gjort detta så flyttar faktiskt Engström sig från närminnet till djupare minne för nu kan du förhålla dig till minnet på ett annat sätt !

Jag skulle påstå att det är i princip omöjligt att han varit så anonym och varit framme på brottsplatsen 40 sek efter skotten och ca 15min utan att alla minns honom när han medverkat i media.

Dessutom så interagerar Engström lite på brottsplatsen med Lisbeth, Hage , polis och pekar vart Polisen ska springa och hjälper till lite..

Hur kan folk inte minnas honom om han går ut dagen efter ?
Senast redigerad av Problem2020 2025-06-12 kl. 13:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in