Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-11, 17:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
IQ på 107 är ett problem. Man fattar en hel del, men inte nog för att använda det till något. Det anses vara lite av en förbannelse...

Ja, det märks verkligen på dina inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det intressanta med SE är väl vad som saknas i hans berättelse? Revolverskotten och ambulansens aktivitet på mordplatsen?

Jag har lärt mig lite av Draifos och har arbetat fram en hypotes om varför SE sa att han bara hörde ett skott.

Det hela beror på att han stod inne i receptionen och pratade med väktarna när skotten föll ute på gatan. SE hörde således inget skott alls.

SE kom ut på gatan efter skotten och trodde precis som han berättade att han såg en A-lagare i horisontalläge på trottoaren.

När SE gick förbi LLs bil fick han höra att någon blivit skjuten och att de bara hörde ett skott.

SE insåg nu att det var några knarkligor som höll på att utrota varandra. Han tittade med fasa på de fruktlösa återupplivningsförsöken lite på håll och hörde också LP säga "mörkblå täckjacka" och peka inåt gränden. Där inne i gränden såg SE LJ när LJ tittade mot mordplatsen.

SE som var något klemig såg poliserna springa in i gränden och lufsade efter in mot Bohemia för att lugna nerverna lite. Inne på Bohemia när han samlade sina tankar trodde han att LJ var mördaren. Täckjackan och placeringen inne i gränden stämde bra med LPs pekande och uppgifter.

SE som var en fin herre från den fina kranskommunen Täby ville inte bli inblandad i någon simpel knarkuppgörelse och tittade på sin klocka och insåg att han hade god tid att ta sig till tunnelbanan och hinna med sista tåget hem.

På väg till tunnelbanan råkade han höra att vittnena på mordplatsen pratade om att det var Olof Palme som blivit skjuten. SE som redan var illa till mods blev nu lite förvirrad och bestämde sig för att kontakta polisen på mordplatsen. Polisen frågade snabbt om SE sett mordet och rakryggad som han var, medgav SE att han inte sett själva mordet. Polisen avfärdade då SE som vittne.

SE kände sig nästan avsnäst och efter att lyssnat på vittnen som sett mördaren och berättade om det för polisen gick SE tillbaka till Skandia.

Inne på Skandia berättade SE att han hört en smäll på gatan och beskrev den som en avgasknall, om det skulle visa sig att OP blivit skjuten så tidigt att han inte kunde hört det skott som LL och JA berättat om. Att offret skulle vara OP var lite svårt för SE att ta in.

Efter en god natts sömn blev han irriterad att signalementet på mördaren i media inte stämde så bra med LPs uppgifter på mordplatsen.

SE ringde därför RB för att kontrollera om han kan ha hunnit ut på gatan innan OP blev skjuten, men fick inget omedelbart besked.

Otålig som han var ringde SE polisen och tog höjd för att han kanske bara hört en avgasknall, när han återgav att han hört en smäll, vilket LL och JA hade sagt på mordplatsen.

Osäker om någon sett honom inne på Bohemia utelämnade han ambulanspersonalens aktivitet på mordplatsen eftersom han missat detta.

SE hade nu uppgraderat sig till ett "viktigt" vittne enligt sitt sätt att resonera. Skulle hans historia ifrågasättas skulle han kunna hävda att han faktiskt bara hört en avgassmäll och kanske inte själva skottet. Om någon känt igen honom inne på Bohemia skulle han kunna medge att han tittat in där.

SE insåg också att det var lite udda att han inte sett själva mordet och kom på att det kunde förklaras med att han tittade på sin klocka.

När SE blev varse att det avlossats två skott kom han ihåg att en granne som var jägare berättat att detta kunde hända. LL och JA hade således missat det första skottet.

När SE inte blev kallad till rekonstruktionen surnade han till och kontaktade sin bekant på Rapportredaktionen.

Efterspelsvittnet SE är ingen psykologisk gåta direkt.

SE kan mycket väl ha bytt några ord med en polis ja, precis som han alltid påstått. Utan att det lämnade något bestående intryck på konstapeln i fråga när han eventuellt tillfrågades månader (?) senare.

Det kan vara det ALG menar när hon säger att SE sa att han pratat med en polis.
Citera
2025-06-11, 17:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
+1 på den.

Min spekulation om SE är att han missade en stor chans att bli känd därför ville han komma närmare händelsernas centrum , därför kontaktar han tidningar och springer i tv som dessutom var en stor risk om han var gm.

Avgörande tror jag snarare var att vara betydelsefull och viktig i sammanhanget och i media driver han kampanj på temat att han som varande just sådan förbises.

Att det innebär "stor risk" för en GM med okänt anlete att med iver vika ut sig i media är inte att ta i i övermått. Tilltaget förklaras med att GM-SE passar på att spela försmådd över att inte få vara med vid rekonstruktionerna.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men inte behövde han väl ljuga sig in i ryggen på makarna Palme och som inte det skulle räcka springa in i gränden dessutom, man kan ju vara på platsen ändå utan detta? Och ovanpå detta dessutom lansera Supervittnet, så småningom.

Klart han borde kontrollerats "redan dag 1 men det gjordes aldrig" konstaterade LGWP.

Det paradoxala är att Engström framstår som mer normal och rationell och logisk i GM-rollen (även om allt inte är klockrent) än han gör i vittnesrollen. Det är därför han ansågs som lite "konstig", det var bara några få korta stunder av klarsyn i Palmerummet angående Engströms möjliga roll.

Så här skulle det kunna ha låtit:
FL: Vi har en uppgift här att en man vars signalement stämmer "hemskt mycket" med dig har gått strax bakom paret Palme på Sveavägen mellan Skandias entré och mordplatsen.
SE: Ja det kan nog stämma, jag var nog bara något tiotal meter bakom paret när skotten small. Men jag såg inget för jag hade fullt fokus på min klocka, jag skulle ju till T-banan.

Vittnet SE justerar sig närmare händelsen. Men väl på plats torde det finnas grund för det han berättar om, även om han säkert överdriver.

Vi är överens om att SE beter sig udda och inte är sanningsenlig i varje avseende. Men inte om att det han företar sig skulle hålla ihop som ett GM-beteende, det blir ju ett hopkok av allt mellan hyperrationalitet och närmast sinnessjukdom via slumpmässiga insatser. Det lite stolliga vittnet SE håller dock ihop hela vägen samt med det som är känt om hans person.

Det är kanske möjligt att SE är GM, men då är det en GM som samtidigt beter sig som ett fåfängt och lite stolligt vittne. Och som bär runt på känd handledsväska, okänt vapen och okänd synnerligen allvarlig våldsimpulsivitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag har nog också återvänt till att detta är det troligaste alternativet. Inte minst därför att han redan 20 minuter efter mordet säger till väktarna att han hörde ”skottet” och trodde att det var en avgasknall. Alltså precis det han också säger i sitt första förhör.

Från ALG:s förhör:

”Sen så berättade han och då sa han det, ja jag kom precis, sa han, och jag hörde skottet sa han, jag trodde det var en avgasknall.”

Att han redan då mitt i chocken skulle börja konstruera någon slags bedräglig alternativ verklighet kring skotten och hur han uppfattade dem (med okänt syfte) förefaller lite långsökt?

Mer troligt att det mesta han säger till väktarna i det tidiga skedet är ungefär hur han uppfattade saker och ting. Med reservation för att hans chockartade tillstånd fick honom att uttrycka sig oprecist kring vissa detaljer.

Det mer allmänna konstruerandet verkar komma igång först senare när han fått sitta hemma på kammaren och fundera igenom saker och ting.

Jag har faktiskt svårt att se att han sitter och kalkylerar ihop ett förlopp. Men någon tanke måste det trots allt ligga bakom, även om det framstår som rimligare att slira och bända lite på saker. Att ha en lättsam syn på faktiska förhållanden och kanske själv bli övertygad. Saker verkar också växa fram i en "förhandling" med RB dagen efter. Man bör också ha i åtanke att en tjänsteman som råkar passera en brottsplats på väg hem från arbetet torde se sig som oantastlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast det är väl just det han gör, dvs. lämnar förledande uppgifter om hur skytten såg ut:
"Stig Engström frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit. Lisbeth Palme pekade mot Tunnelgatan.
När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.
-Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare."

(FB) Skandiamannen

Varför så oerhört grannlaga med att inte se något av mordet och GM för kunna lämna LP:s uppgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
SE ritar i sneddandet före annonspelaren på den tidningsbild som du själv förnämligt har grävt fram.

Det kan du väl inte ha missat: Två punkter och ett streck.

Det var redan 1986, och 1989 berättar han om sneddandet i rätten.

1992 illustreras sneddandet i en bildserie i "Skydd & Säkerhet".

Då kan du ju inte säga att han "oftast inte" tog upp sneddandet. Från 1986-1992 ...

Att demonstrera sneddandet (och klocktittandet) var uppenbarligen OERHÖRT VIKTIGT för SE.

Varför då, kan man fråga sig. Han ville gardera sig mot frågan: Var det du som gick strax bakom LOP?

Sedan det att han "väljer att hitta på en historia om klocktittning istället för lämna trovärdiga och förledande uppgifter om hur skytten såg ut". Men klcoktittar-historien kommer ju först senare.

Först spelar han ut kortet att mannen som han såg i gränden, LJ, kan ha varit GM.

Det är det första han ringer in den 1:a mars. Han återkommer till detta i "Skydd & Säkerhet".

Från 1986-1992 även där, alltså. Frågan är varför han därefter tystnar.

Eller tystnade han inte helt? Känns som om vi måste ha missat någonting.

Jag kan inte säga att jag ser något sneddande på hans skiss, annat än möjligen såtillvida att han placerat sig själv bakom reklampelaren och sedan mitt i gatan. I brödtexten hör han skottet eller skotten "rakt framför sig". Skiss: https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-hnSJG3M

Nej, jag tycker inte att han oftast nämner något sneddande. Vid några tillfällen nämner han bankfilialen. Men klocktittandet, brådskan och att han missar allt i omgivningen och framför sig är däremot ständigt återkommande.
Citera
2025-06-11, 18:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
//
Varför så oerhört grannlaga med att inte se något av mordet och GM för kunna lämna LP:s uppgift?
//
Fast det är väl just det han säger här, dvs. att han såg GM:
"När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.
-Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare."

(FB) Skandiamannen
Citera
2025-06-11, 18:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, det märks verkligen på dina inlägg.

SE kan mycket väl ha bytt några ord med en polis ja, precis som han alltid påstått. Utan att det lämnade något bestående intryck på konstapeln i fråga när han eventuellt tillfrågades månader (?) senare.

Det kan vara det ALG menar när hon säger att SE sa att han pratat med en polis.

Jag tycker det låter rimligt att efterspelsvittnet SE faktiskt svarade på några korta frågor från polisen på mordplatsen.

Läser man polisernas PM så verkar de varit väldigt fokuserade på att försöka få fram ett signalement på mördaren på mordplatsen och inte att registrera efterspelsvittnen.
Citera
2025-06-11, 18:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag har faktiskt svårt att se att han sitter och kalkylerar ihop ett förlopp. Men någon tanke måste det trots allt ligga bakom, även om det framstår som rimligare att slira och bända lite på saker. Att ha en lättsam syn på faktiska förhållanden och kanske själv bli övertygad. Saker verkar också växa fram i en "förhandling" med RB dagen efter. Man bör också ha i åtanke att en tjänsteman som råkar passera en brottsplats på väg hem från arbetet torde se sig som oantastlig.

Men han verkar ju redan när han ringer till Roland vilja stryka väktarsamtalet. Alltså innan han ens hört av sig till polisen. Även om det eventuellt växer fram under samtalet med Roland torde SE ändå vara högst medveten om vad han gör när han bara cirka 10 timmar efter mordet stryker ett väktarsamtal som han knappast glömt.

Om man heller inte tror på att SE var ens i närheten av att stå vid bankens skyltfönster i skottögonblicket utan snarare var halvt inne på Skandia förstår jag heller inte vad SE sysslar med om inte att konstruera ett förlopp. Det kanske delvis sker organiskt, men han måste väl ändå vara medveten om vad han gör.

Möjligen menar vi samma sak men föredrar olika ordval.

Den alternativa förklaringen till det här är väl att han är närmast sanningsenlig på de här två punkterna. Men det är väl inte det alternativet som är aktuellt just här.
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-11 kl. 19:05.
Citera
2025-06-11, 18:14
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tycker det låter rimligt att efterspelsvittnet SE faktiskt svarade på några korta frågor från polisen på mordplatsen.

Läser man polisernas PM så verkar de varit väldigt fokuserade på att försöka få fram ett signalement på mördaren på mordplatsen och inte att registrera efterspelsvittnen.

Ja, att SE till exempel fått en kort fråga från en polis om han sett GM och instinktivt svarat nej verkar inte osannolikt.
Citera
2025-06-11, 19:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Jag kan inte säga att jag ser något sneddande på hans skiss, annat än möjligen såtillvida att han placerat sig själv bakom reklampelaren och sedan mitt i gatan. I brödtexten hör han skottet eller skotten "rakt framför sig". Skiss: https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-hnSJG3M

Nej, jag tycker inte att han oftast nämner något sneddande. Vid några tillfällen nämner han bankfilialen. Men klocktittandet, brådskan och att han missar allt i omgivningen och framför sig är däremot ständigt återkommande.

Du ser alltså inte att han ritar ut en punkt bakom annonspelaren, och sedan ett streck med en till punkt, för att visa förflyttningen. Inte ens om du zoomar in på din egen bild? Och detta redan i Kvällsposten den 7:e april 1986.

Du hör inte att han säger att han går ute till höger, alltså till vänster från NF sett, före annonspelaren. Detta i hovrätten 1989:

https://youtu.be/e6MiEBUIXyM?t=140

Du ser heller inte hur detta sneddande skildras i både text och bild i Skydd och Säkerhet, 1992, s. 8-9:

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf

Det var som fan!

Han måste ha gått hack i häl på "Tensonmannen", innan han saktade in och kollade klockan där vid skyltfönstret. Vilket sammanträffande! Två identiska män på rad?

P.S. Hmm. Frugan försvarar LISK, den oskyldige arkitekten med den lilla kabinetthammaren:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/alnm8a/tros-ha-dodat-sju-hustruns-ord-han-ar-min-hjalte
Citera
2025-06-11, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast det är väl just det han säger här, dvs. att han såg GM:
"När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.

(FB) Skandiamannen

Ja, han ändrar sig.

I hovrätten berättar han i grund och botten att han hört två skott också. Iallafall två ljud.

SE: jag hör egentligen bara ett skott, det första skottet tar jag som ett allment ljudinnslag i omgivningen medans andra skottet hör jag väldigt tydligt.
Citera
2025-06-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han måste ha gått hack i häl på "Tensonmannen", innan han saktade in och kollade klockan där vid skyltfönstret. Vilket sammanträffande! Två identiska män på rad?

Tensonmannen måste vara gärningsmannen. Anders B kom aldrig så långt bort. Kan Tensonmannen ha varit likgiltig inför skotten där framme och bara lämnat platsen utan att någonsin ge sig till känna? Det är väl i teorin möjligt, men knappast sannolikt.
Citera
2025-06-11, 21:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Tensonmannen måste vara gärningsmannen. Anders B kom aldrig så långt bort. Kan Tensonmannen ha varit likgiltig inför skotten där framme och bara lämnat platsen utan att någonsin ge sig till känna? Det är väl i teorin möjligt, men knappast sannolikt.

Ja, så resonerar jag med. Eftersom både "Tensonmannen", eller mannen med den Tenson-liknande jackan, och Skandiamannen, båda tycks som bortblåsta från platsen efter skotten, är det svårt att komma runt SE.

I alla fall som misstänkt, även om det säkert finns en förklaring till alla sammanträffanden:

Speglingarna, LJ-observationen, signalementet på åsen, försvarstalet, och så vidare.

Både han och "Tensonmannen" följde trottoarens ytterkant strax före dådet. Är de en och samma?

Håller med om slutsatsen på konferensen 2020: SE har ett batteri frågor att besvara.

Det är svårt att få ihop alla bitar i GM-pusslet utan att det är Skandiamannens anlete som tittar fram.
Senast redigerad av Dalulven 2025-06-11 kl. 21:29.
Citera
2025-06-12, 01:00
Medlem
Citat:
Avgörande tror jag snarare var att vara betydelsefull och viktig i sammanhanget och i media driver han kampanj på temat att han som varande just sådan förbises.

Att det innebär "stor risk" för en GM med okänt anlete att med iver vika ut sig i media är inte att ta i i övermått. Tilltaget förklaras med att GM-SE passar på att spela försmådd över att inte få vara med vid rekonstruktionerna.

Vittnet SE justerar sig närmare händelsen. Men väl på plats torde det finnas grund för det han berättar om, även om han säkert överdriver.

Vi är överens om att SE beter sig udda och inte är sanningsenlig i varje avseende. Men inte om att det han företar sig skulle hålla ihop som ett GM-beteende, det blir ju ett hopkok av allt mellan hyperrationalitet och närmast sinnessjukdom via slumpmässiga insatser. Det lite stolliga vittnet SE håller dock ihop hela vägen samt med det som är känt om hans person.

Det är kanske möjligt att SE är GM, men då är det en GM som samtidigt beter sig som ett fåfängt och lite stolligt vittne. Och som bär runt på känd handledsväska, okänt vapen och okänd synnerligen allvarlig våldsimpulsivitet.

Jag upplever att brottsplatsen inte är packad av vittnen och att det ca är 7-8 personer som vistas på brottsplatsen i ca 10-15 min !

När Engström snabbt är ute i media hela mars/april så menar du väl att samtliga vittnen då minns Engström va ?

För jag har väldigt svårt att se att ett vittne som sticker ut åldermässigt och det han faktiskt gör på brottsplatsen inte skulle minnas av samtliga vittnen inte iallafall under 15min !

Jag har väldigt svårt att se att folk inte skulle minnas Hage , AB , KJ i mars 1986

Poliserna är framme tidigt på brottsplatsen så jag antar att dom borde ha rätt bra koll på vilka som befann sig på brottsplatsen!

Jag skulle inte vara förvånad att inne i polishuset så gick det diskussioner med poliser som befann sig på brottsplatsen att dom undrar om den där Engström!

Kanske fanns det några noteringar till Holmer eller palmegruppen att Engström troligen "fjantar" runt i media !

Kan man ha sparat noteringar inom polisen att dom misstror starkt att vittnet SE inte befann sig på brottsplatsen!?

Att dom skulle "städa" av Engström och se om han kunde vara varandes på brottsplatsen innebär ju att ingen polis minns honom redan Mars/april -86

Engström går ju ut stenhårt i Media redan dagen efter med bild , borde inte nästan alla på brottsplatsen minnas honom ? Iallafall minst 3-4 vittnen och 2-3 poliser ?

Det kan ju vara så att många minns honom dagarna efter men sen glömmer bort honom när det blir April !

Men det blir också märkligt då han syns mkt i media och även TV ...

Då är frågan minns inte övriga på brottsplatsen Engström dagen efter ?

Låt säg att Leif L skulle gått ut i media dagen efter och sagt att han var på brottsplatsen iklädd sina "målarbyxor" hur många skulle då minnas honom ?

Troligen minst 6-8 pers !

Om AB skulle gått ut i media dagen efter och sagt att han var full och stod vid Dekorima när det small...Hur många skulle minnas honom ?

Säkert 6-8 pers

Så jag antar att många minns Engström från brottsplatsen när han gick ut dagen efter också ? Dessutom går Engström ut flera gånger i media och då sätter sig ju minnet av honom ännu bättre !

Om han var där alltså...
Senast redigerad av Problem2020 2025-06-12 kl. 01:33.
Citera
2025-06-12, 02:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell

Tensonmannen är en mycket stark kandidat att vara den verkliga mördaren. SE är då det efterspelsvittne han verkligen var.

Det finns en teori som vi för enkelhetens skull brukar kalla "två-olika-personer-teorin" här i tråden som går ut på att två olika personer kan vara klädda på i vissa delar liknande sätt utan att för den sakens skull vara samma person.

Eller så tror man att alla som har ett vagt beskrivet "mörkt plagg", någon form av huvudbonad, (eller ingen huvudbonad alls), hakspets och kroppsbyggnad är samma person och trivselmisstänker det obeväpnade efterspelsvittnet SE för mordet.

I Cluedo är mördaren alltid en av de som redan är kända när korten blandats bort. Tensonmannen är "den okända mördaren" och har inget kort i Cluedo. Man kan se MOP som en Cluedogåta och då kan bara kända vittnen vara mördaren. Verkligheten fungerar så klart inte på detta sätt, men man kan ändå låtsas som om en mördare som inte registrerade sig hos polisen inte kan finnas i verkligheten.

Genom att tillämpa "lågintensivt tänkande" kan man därför enligt cluedoreglerna helt bortse från Tensonmannen, eftersom han inte kontaktade polisen och lämnade sina kontaktuppgifter efter mordet.

Eller som Sherlock Holmes aldrig sa: "När man uteslutit alla sannolika mördare återstår bara den mest osannolika!" (Det var Snömosmannen på Filter som sa det.)

"Alla ska trivas!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in