2025-06-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Bryt nu sin boja till det felaktiga och äntra nu det rätta som jag visat dig, det är bara att klicka i din nyliga posthistorik så hittar du mina råd och referenser till skriften, applicera det på alla dina egna Bibelcitat du nämner - ”räkna stjärnorna”, ” jorden fyra hörn” ….osv.
Men som sagt du måste släppa dina gamla vanföreställningar och ta till dig det rätta och sanna.

Som barn älskade jag att bygga med Lego, det var tiden då Lego var enkla ”klossar” alltså i början av lego’s historia, enkelheten gav ett fantastisk spelrum av skapande, långt ifrån den traumatiserade Lego värld du beskriver du växte upp i.
Jag förstår varför dina +30 år av Bibelstudier blev fel, men nu har du chansen att rätta till det, det är aldrig försent. Lycka till !

Men snälla nån? Nu börjar du bli rent komisk!

Låt oss då bara påminna oss vad du hittills har påstått i tråden:

Det är du som påstår att Abraham var en vetenskapsman och astronom. Trotts att bibeln tydligt beskriver honom som herde och nomad (1 Mos 13:2–5, 1 Mos 24:35) för att Gud vid ett enda tillfälle i 1 Mos 15:5 säger till honom "Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan. Så talrik ska din avkomma bli." för att förklara hur många barn han ska få. Ha ha .. det är vad du menar är en astronomilektion alltså?

Även så påstår du ju att Bibeln innehåller dolda astronomiska budskap, trotts att bibeln inte innehåller ett enda sådant anspråk. Och du klarar ju helt uppenbart inte heller av att hitta ngra själv, eftersom du aldrig ens läst någon bibel?

Och så påstår du ju att berättelsen om Isaaks nästan-offer i 1 Mosebok 22 egentligen handlar om vädurens tidsålder. Vilket det helt uppenbart inte kan göra eftersom texten ordagrant säger ”Då Abraham såg upp fick han se en bagge som hade fastnat med hornen i ett snår. Abraham gick dit och tog baggen och offrade den som brännoffer istället för sin son.” (1 Mos 22:13) vilket är en konkret narrativ händelse och inget som har med stjärntecken att göra.

Och så säger du att de tolv stammarna är zodiakens stjärntecken??? Var står det i bibeln någonstans? För 1 Mos 49, där Jakob välsignar sina söner och "profeterar" nämns inte ett enda stjärntecken utan den berättelsen handlar ju bara om stamkaraktärer, historia och symbolik knuten till folk och land. Inte några himlakroppar. Och att antalet är tolv gör det inte automatiskt till astrologi? Jesus hade också tolv lärjungar är de också stjärntecken i din värld?

Så nej, grabben. Jag behöver inte kasta in några fler bibelverser för att bemöta dig. För jag argumenterar utifrån vad som faktiskt står skrivet i Bibeln. Men det enda du hittills presterat är dina fria fantasier, new age-flum och någon slags kvasimystisk astrologisk-fan-fiction och viktigast av allt, inte en enda liten bibelreferens.
Citera
2025-06-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Men om ingenting inte existerar hur då allt blivit av skapat.
Gud är inte någon skapad varelse eftersom Gud är allra först.

Så bara för att vara tydlig nu? Du menar alltså att universum uppstod ur ingenting?
Poff, liksom?

Men det är ju precis det som vi just konstaterat inte är möjligt? Vi har redan slagit fast att tid inte kan vara skapad, eftersom skapande i sig kräver att tid redan existerar. Och enligt termodynamikens andra lag så kan ju inte heller energi eller materia vare sig skapas eller förstöras.

Så alt vi känner till sker ju av en orsak. Saker händer endast för att något annat orsakar dem och vi har aldrig observerat att ingenting orsakat någonting. Så att då mena att universum bara "blev till" ur eller av absolut ingenting makes no scense. Det är inte bara otroligt utan helt enkelt logiskt omöjligt.
Citera
2025-06-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Men snälla nån? Nu börjar du bli rent komisk!

Låt oss då bara påminna oss vad du hittills har påstått i tråden:

Det är du som påstår att Abraham var en vetenskapsman och astronom. Trotts att bibeln tydligt beskriver honom som herde och nomad (1 Mos 13:2–5, 1 Mos 24:35) för att Gud vid ett enda tillfälle i 1 Mos 15:5 säger till honom "Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan. Så talrik ska din avkomma bli." för att förklara hur många barn han ska få. Ha ha .. det är vad du menar är en astronomilektion alltså?

Även så påstår du ju att Bibeln innehåller dolda astronomiska budskap, trotts att bibeln inte innehåller ett enda sådant anspråk. Och du klarar ju helt uppenbart inte heller av att hitta ngra själv, eftersom du aldrig ens läst någon bibel?

Och så påstår du ju att berättelsen om Isaaks nästan-offer i 1 Mosebok 22 egentligen handlar om vädurens tidsålder. Vilket det helt uppenbart inte kan göra eftersom texten ordagrant säger ”Då Abraham såg upp fick han se en bagge som hade fastnat med hornen i ett snår. Abraham gick dit och tog baggen och offrade den som brännoffer istället för sin son.” (1 Mos 22:13) vilket är en konkret narrativ händelse och inget som har med stjärntecken att göra.

Och så säger du att de tolv stammarna är zodiakens stjärntecken??? Var står det i bibeln någonstans? För 1 Mos 49, där Jakob välsignar sina söner och "profeterar" nämns inte ett enda stjärntecken utan den berättelsen handlar ju bara om stamkaraktärer, historia och symbolik knuten till folk och land. Inte några himlakroppar. Och att antalet är tolv gör det inte automatiskt till astrologi? Jesus hade också tolv lärjungar är de också stjärntecken i din värld?

Så nej, grabben. Jag behöver inte kasta in några fler bibelverser för att bemöta dig. För jag argumenterar utifrån vad som faktiskt står skrivet i Bibeln. Men det enda du hittills presterat är dina fria fantasier, new age-flum och någon slags kvasimystisk astrologisk-fan-fiction och viktigast av allt, inte en enda liten bibelreferens.
Ja du har en bra bit kvar men ge inte upp, trägen vinner, och du har någotsånär tagit en första steg, fortsätt så, men du måste fullo släppa ditt gamla och felaktiga. Lycka till !
Citera
2025-06-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Att deras kroppar av kött och blod inte kunde ärva Guds rike beror på att deras kroppar hade ärvt synden som leder till döden. De var alltså tvungna till att genomgå en kroppslig förvandling för att möjliggöra evigt liv. Det framgår inget om att köttet skulle slitas bort eller om blodtappning. Men av att läsa om Gud och änglarna, som kunde äta, dricka, föröka sig och så vidare, så tycks de ha haft både muskler och blod.
Jesus sa:

Johannes 3
[5] Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. [6] Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande.

Du föds av Anden vid uppståndelsen och blir en ande, för det som fötts av Anden ÄR ande, en ängel sa Jesus i Luk 20:36. Kött kan inte ärva oförgänglighet enligt Paulus. Ingen av kött och blod kommer att leva för evigt.

Änglar som gjorde det blev straffade.

Tobit 12
[19] Lägg märke till att jag (ängeln Rafael) aldrig åt någonting, det såg bara så ut för er.

Jesus förvandlades till ande inför ögonen på lärjungarna. Matt 17:2, Mark 9:2, Luk 9:29.

Uppståndelse är förvandling LEVANDE från en jordisk människokroppen till en himmelsk andekropp. Det möjliggör att du kan se andevärlden och kommunicera ned andar som Elia och Mose, som Jesus gjorde. Förvandlingen är smärtfri. Dina vanföreställningar kommer inte från Guds ande, det är ditt eget hittepå.
Citera
2025-06-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varken en ateist eller en f.d. kristen kan hävda något tolkningsföreträde. Hoppas du hittar ut ur din labyrint av självtillräcklighet och "logik".

Du har helt rätt i att ingen har tolkningsföreträde!

Det är därför jag konsekvent har hållit mig till vad Jesus själv säger i evangelierna. Du vet de där texterna som du påstår dig följa, men som du envist vägrar att diskutera i sak just för att de så uppenbart motsäger det som du själv tror på.

Så om det känns lättare att vara arg på mig för att jag pekar ut det? Varsågod! Men den du egentligen är arg och besviken på är ju inte mig. Utan det är ju på den Jesus som faktiskt beskrivs i Bibeln eftersom han inte matchar din egenhändigt ihopfantiserade version av honom.
Citera
2025-06-09, 13:45
Medlem
Citat:

Det är därför jag konsekvent har hållit mig till vad Jesus själv säger i evangelierna. Du vet de där texterna som du påstår dig följa, men som du envist vägrar att diskutera i sak just för att de så uppenbart motsäger det som du själv tror på.

Så om det känns lättare att vara arg på mig för att jag pekar ut det? Varsågod! Men den du egentligen är arg och besviken på är ju inte mig. Utan det är ju på den Jesus som faktiskt beskrivs i Bibeln eftersom han inte matchar din egenhändigt ihopfantiserade version av honom.

Men han säger för bra saker tyvärr ibland så det blir bisarrt.
Det är ju sanningen.

Trodde universum hade koll på något.
Tycker de är tvärtemot vad det står rakt av.

Det där är bara till för att ni ska ha massa att slösa energi på det förstår ju många.
Citera
2025-06-09, 14:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Nej, jag är inte arg och har inga tolkningspreferenser utan bara tolkningar.

Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. — Markus 10:18

Jag talar vad jag har sett hos min Fader; så gören ock I vad I haven hört av eder fader.» — Johannes 8:38

Jag och Fadern äro ett.» Då togo judarna åter upp stenar för att stena honom. — Johannes 10:30-31

Jag har ingenting emot att du tolkar Jesus som Gud, men jag tolkar det inte så. Det blir för mig konstigt att Gud sänder sig själv till världen för att föra fram vad han hör av sig själv och göra de underverk som han talar om för sig själv hur han ska göra.

Det är lättare att förstå Jesus som någon som lyssnar på Gud och gör hans vilja. Jesus är vad Gud vill att han ska vara.

Då kom en sky som överskyggde dem, och ur skyn kom en röst: »Denne är min älskade Son; hören honom.» — Markus 9:7
Citera
2025-06-09, 14:07
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Så bara för att vara tydlig nu? Du menar alltså att universum uppstod ur ingenting?
Poff, liksom?

Men det är ju precis det som vi just konstaterat inte är möjligt? Vi har redan slagit fast att tid inte kan vara skapad, eftersom skapande i sig kräver att tid redan existerar. Och enligt termodynamikens andra lag så kan ju inte heller energi eller materia vare sig skapas eller förstöras.

Så alt vi känner till sker ju av en orsak. Saker händer endast för att något annat orsakar dem och vi har aldrig observerat att ingenting orsakat någonting. Så att då mena att universum bara "blev till" ur eller av absolut ingenting makes no scense. Det är inte bara otroligt utan helt enkelt logiskt omöjligt.
Allt har en början,något materiellt varesig det är synligt eller ikke synligt måste bli skapat av ingenting för skulle Gud vara något så är frågan,har Gud ploppat upp ur intet eller har Gud blivit skapad av någon annan.
Citera
2025-06-09, 14:11
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Du har alltså en annan lista med "min egen gud" som är en annan osynlig bok?
Gäsp.

Ibland var livet värre än helvetet som väntade på många människor.
Citera
2025-06-09, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Ibland var livet värre än helvetet som väntade på många människor.

Ja de är så tydliga annars mot religiösa tyckte jag.
Men de försökte få det till att man är en dryg idiot om man ska på promenad.
Och för krävande..
Citera
2025-06-10, 08:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
“First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again.”
- Chance the Gardener

Det är ju visdom som alla kan förstå.
Ja, och klockan går runt och runt, självklart är tiden och universum exakt samma.
Vad är det här; logikvurpor för barn?
Citera
2025-06-10, 08:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Johodå, patriarken Abraham var astronom från Ur(dåtidens vetenskapsvagga) därav är Bibeln full av astronomi vetenskap och relaterat.
Kan du nämna någon sorts astronomisk vetenskap i Bibeln? Och då menar jag inte eftertolkningar och vagheter men faktisk vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in