2025-06-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Förstår du att du inte säger någonting alls?
Och varifrån får du att tiden är cyklisk? Hittar du på eftersom?
“First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again.”
- Chance the Gardener

Det är ju visdom som alla kan förstå.
Citera
2025-06-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du tror väl ändå inte att Gud införde slaveriet? De hänsynslösa har alltid strävat efter billigast tänkbara arbetskraft/sexleksak. Tyvärr är det dessa som styr världen och skriver historien.

Jesus uppmuntrar och stödjer och förespråkar ju slaveri? Så vad är din poäng?
Citera
2025-06-05, 15:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jesus uppmuntrar och stödjer och förespråkar ju slaveri? Så vad är din poäng?
Nej det gör han inte.
Citera
2025-06-05, 15:45
Medlem
angelamerkels avatar
Alla kan ha en relation till gud, om man så vill.
Gud finns, han har bevisat sig för mig!
Citera
2025-06-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej det gör han inte.

Jo Jesus förespråkar slaveri! Du har alltså inte läst din bibel?
Är Jesus gud?
Citera
2025-06-05, 18:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jo Jesus förespråkar slaveri! Du har alltså inte läst din bibel?
Är Jesus gud?
Jesus är profeten.

En profet lik mig ska Herren din Gud låta uppstå åt dig bland ditt folk, från dina bröder. Honom ska ni lyssna till. Det ska bli så som du begärde av Herren din Gud vid Horeb den dag ni var samlade där och du sade: ”Jag vill inte höra mer av Herren min Guds röst eller se den stora elden längre, då kommer jag att dö.” Herren sade då till mig: ”De har rätt i vad de säger. Jag ska låta en profet lik dig uppstå åt dem bland deras bröder. Jag ska lägga mina ord i hans mun, och han ska tala till dem allt som jag befaller honom. Och om någon inte lyssnar till mina ord som han talar i mitt namn, ska jag själv utkräva det av honom. — 5 Mos 18:15-20

Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit. — Johannes 5:46
Citera
2025-06-05, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel

Äh det är robotar.
Skojar ni att ni är så lättlurade.
Under längre tider också..
Citera
2025-06-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Att tro något är per definition att inte veta. Att man håller något som helt sant baserat på ett antagande och ej för att man faktiskt vet att det är helt sant.

Tycker TS frågan faller på sin orimlighet direkt när du lägger upp frågan kring ”Guds” existens mellan troende och de som anser sig ”bevisa” guds icke existens. Det går inte att bevisa.

Ateism är i praktiken också en tro. Det handlar om att man tror att Gud eller någon högre makt inte finns. Skillnaden är bara att ateister ofta lutar sig mot vetenskap, fysik, biologi, matematik och logik – alltså saker som går att observera och mäta. Men trots det kan man inte bevisa att Gud inte finns. Det gör ateism till en trosuppfattning, precis som religion.

Troende kan å andra sidan uppleva bevis för Guds existens genom naturen, känslor, meditation, starka livshändelser osv. Det är deras sätt att tolka verkligheten. Ateisten gör samma sak – tolkar sin omvärld och drar slutsatsen att det inte finns någon Gud, baserat på andra typer av data.

Poängen är att ingen av sidorna vet – båda tror. Det är bara olika typer av tro baserat på olika grunder. Så att säga att bara den religiösa parten “tror” medan ateisten “vet” håller inte. Det är en logisk miss.

Tro och vetande är inte ett eller noll. Det kan finnas indikationer på att något är på ett visst vis utan att man strikt kan bevisa det.
Citera
2025-06-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Din liknelse är inte ens i närheten av poängen för att underhålla. Det är rimligt att ifrågasätta att Gud finns , absolut. Men att hävda att Gud absolut inte kan finnas för att det inte går att bevisa inom naturvetenskapens metoder är inte rationellt.
Och det är ju heller inte vad man hävdar som ateist.

Citat:
Det är som att påstå att kärlek eller hat inte existerar för att vi inte in väga det på en våg. Att kräva bevisbörda inom ramen för vetenskapliga bevis och om det inte kan presenterad direkt anta att Gud ej kan existera ifall så är fallet är tro. Rent antagande att något är sant utan att veta bortom tvivel = tro

Visst man kan försöka skilja sig mot religös tro i form av religion, men att anta att något är sant är att blind tro att något stämmer utan att man vet. Vilket ateism gör.
Du argumenterar mot en halmgubbe av ateismen.

Att man inte är övertygad om att ett påstående är sant, betyder inte att man måste vara övertygad om att det är falskt.

Att man är övertygad att vissa specifika versioner av olika gudar är påhittade är inte heller samma sak som att hävda att man vet att inga gudar existerar.
Citera
2025-06-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Bibeln är ju vetenskap som förmedlat av Gud. Det var i gamla Mesopotamien genom att studera himmelsriket som förmedlade tidens gång och tecken. Himmels riket talade med en klockren precision och struktur, de första vetenskapsmännen var de största, de var de omtalade jättarna, med dom kom vi förstå att utnyttja tidens gång till vår fördel, allt från dygnets timmar till årets tider men också det kosmiska tidevarvet kunde förstås. Man kunde sia om framtiden i jordliga och kosmiska mått - därav har vi bibeln.
Redan i forntid och antiken visade man en vetskap om sådana vetenskapliga landvinningar du nämner, guden Aesculaoius och hans stav med den ringlande ormen är just kunskapen om DNA(staven med ormen är än idag symbol för medicin) denna liknelse återfinns i Bibeln också med Moses stav, vidare i detta har vi också referens till elektricitet när Zeus dödar Aesculaoius med en blixt, samt kraften som Moses förbunds ark besitter -

https://cn.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=7el%2fctap&id=EEE938A35F 1BBA895ABD15FB000A8B1ADB5F8E98&thid=OIP.7el_ctapAV n-QqrBxHY4UQHaC_&mediaurl=https%3a%2f%2fwww.milleetu netasses.com%2f_i%2f23303%2fp%7b930%7d-4476%2f1279%2f80%2fdendera -light-bulb-relief-in-goddess-hathor-temple.jpeg&exph=375&expw=928&q=egyptian+hieroglyp hs+light+bulb&simid=608004359033288119&FORM=IRPRST &ck=E10B0DA7F95CA4314E90CD8166DE90B9&selectedIndex =5&itb=0
t.e.x

Ännu fler efterhandskonstruktioner och referenser till gamla myter.
Nej, bibeln är inte en vetenskaplig publikation.
Citera
2025-06-05, 20:44
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Tro och vetande är inte ett eller noll. Det kan finnas indikationer på att något är på ett visst vis utan att man strikt kan bevisa det.

Problemet med det du säger är att det gör att vad som helst kan vara sant, så länge någon tycker att de har "indikationer". Då kan vem som helst hävda vad som helst – från att jorden är platt till att 5G styr våra hjärnor – bara för att de "känner på sig" att det ligger något i det.

Antingen är något sant, eller så är det inte. Men du kanske försöker föra poängen att alla subjektiva tolkningar vars övertygelse baserats på sina egna indikationer är alla sanna samtidigt utan någon bekräftelse eller strikt bevis?
Citera
2025-06-05, 22:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel

Och det är på den nivån bevisen är - de är alltid personliga. Någon ser en fin sten och säger, ååh, det finns en gud. För många troende är det på den nivån.

Frågan man kan ställa sig är varför gudar så sällan visar sig utanför sina kända kulturer. Särskilt för en allsmäktig gud borde det vara lätt att uppenbara sig för vem som helst, men under upptäcktsfärderna och erövringarna lär vi inte ha upptäckt en enda bible thumper. Tvärtom hade de alla sina egna religioner.

Slutsatsen är att det inte finns några bevis och att allt är kulturellt, även om det tycks finnas en benägenhet till religion av olika skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in